Nog enorm bedankt voor de uitgebreide reactie
@Audibrothers_NL , super. Er is zeker nog interesse in dit onderwerp! De kleidoeken heb ik nooit werkend gekregen, maar je hebt zeker hele goede tips gegeven! Die met MDR moet ik nog even proberen, maar voor de rest mocht het helaas niet baten bij mij. Het toppunt, of dieptepunt, was een zekere beige Tiguan die ik gekleid had met de doek. Of ten minste, na de helft van de motorkap ben ik gestopt. Al door het ONR heen, zag ik diepe krassen ontstaan..... Dit waren dusdanig diepe krassen, dat ik 2x moest compounden om ze weer weg te krijgen.... Aan de doek kon ik niet per sé zien waardoor dat kon komen.
Wat mij wel opviel, was dat aan twee zijdes van het klei, dit klei nogal scherp aanvoelde. Hiermee bedoel ik; aan de kleizijde van de doek, waar het klei ophoudt en de doek begint, voelde deze uiteindes van de klei scherp aan. Ik heb dit vervolgens bewerkt met schuurpapier en een scheermesje tot het weer gladder aanvoelde. Naderhand weer op glas inwerken en de doek werkte nu weer beter, maar liet nog marring achter. Ik gok dat het probleem zit in deze zijdes. Het maakt ook geluid tijdens het kleien. Ik heb al twee doeken gehad en beide werken wel hetzelfde. Als ik de zijdes van de lak af probeer te houden, lijkt de doek ook beter te werken.
Ik hoop dat bovenstaand een beetje duidelijk is, maar het is lastig uit te leggen.
Goed, omdat ik bovenstaand vermoeden had, leek de nieuwe mitt mij wel een goede oplossing. Het lijkt mij namelijk, dat in gebruik, deze zijdes de verf niet snel zullen raken, omdat deze naar boven toe afbuigen. Immers staat de mitt een beetje bol in gebruik, als je je hand erin houdt. Zojuist heb ik dan ook deze mitt voor het eerst gebruikt op mijn eigen auto. Deze is niet compleet swirlvrij (Na gebruik van een kleidoek zijn er wel wat swirls ingekomen....), maar wel netjes. Hij is ook zilver, maar als er extra marring op zou komen, zou ik het wel kunnen merken.
Eerst: Power Clean 1:5 foamen met de IK 12 en afspuiten. Dan wassen met ONR. De mitt heb ik met ONR @ 1:64~1:128 eerst ingewerkt op glas. Daarna met heel veel clay lube en weinig druk de lak gekleid. Mijn auto heeft erg weinig verontreiniging, maar de mitt pakte wel wat op. Ik merkte gelijk op dat de mitt geen geluid maakte, waar de doek dat wel doet bij mij. Het voelde ook soepel en werkte heerlijk. Na het kleien de auto ruimschoot ingespoten met Bead Maker en gedroogd met de Double Twistress. De lak shinet weer lekker en is zo glad als boter. Ik heb na het wassen denk ik een kwartier over de lak staan aaien..... En het mooiste:
Ik kan niet zeggen dat ik iets van schade aan de lak heb toegebracht! Vanavond als het donker is zal ik het nog even beter bekijken, maar het is in ieder geval voor mij al een wereld van verschil met de doek, ook in gebruik. Naderhand kreeg ik het klei weer goed schoon met wat clay lube en de droogdoek. Ik zal de mitt aankomende weken wel even flink aan het werk zetten op andere auto's, kijken hoe dat gaat. I'll keep you updated!