• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen

Wat ik mij nog wel afvroeg: auto's met gespoten kunststof bumpers (bijvoorbeeld een Citroen C4) vraagt dat nog om een speciale behandeling of kunnen die gewoon op dezelfde manier worden behandeld als de rest van de auto?
 
Lak is lak, ondergrond waarop deze gespoten is maakt verder niet uit voor het behandelen.

Wel kan het zijn dat de lak er iets zachter is ofzo.
 
Welkom Danny, veel poetsplezier gewenst!

Je hebt al heel veel goede adviezen gekregen, zie ik.
Doorgaans heeft Fiat geen knetterharde lak zoals vaak duitse wagens hebben, echter alleen het testen met pad/polijstmiddel grofheid (testspot, beginnen met fijn en opbouwend naar grof totdat je de juiste combi hebt gevonden om tot het gewenste resultaat te komen) zal dit uitwijzen.
De pad regelmatig schoonmaken, en droogdraaien, beginnend op lage snelheid en langzaam snelheid verhogen. Doe dit in een emmer; scheelt een boel gespetter (en je kan zien hoeveel water er nog uit zo'n pad komt).
Wat betreft het polijsten van gespoten kunststof delen: inderdaad de warmte-ontwikkeling van zowel het kunststof als je pad in de gaten houden, kunststof voert warmte minder goed af nl. Een pad die te warm wordt zal imlploderen, scheuren, velcro loslaten of andere defecten vertonen en kun je dan de kliko ingooien.....
Trouwens al "het stappenplan machinaal" van @Dibbuz gelezen?

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: Danny01- en Ferdy
Bedankt! De adviezen zijn erg nuttig! Het stappenplan machinaal heb ik al meerdere keren van voor tot achter gelezen. Een nuttige how-to voor de beginnende detailer!
Het nadeel is alleen wel dat je behoorlijk hebberig van dat topic kan worden door al die producten ;).
 
Welkom op het forum..

Dat van poorboys kan ik wel onderschrijven.

Ik heb via forum een aangebroken serie gekocht samen met andere spullen maar bereik met bijv ssr 3 niet hetzelfde als met menzerna 300 of farcela g6 of de one step van menzerna of festool.
Werkt wel lang door maar is heel mild en dus weinig correctie.
 
Het is al weer even geleden maar er zijn wat ontwikkelingen geweest.
De Fiat is inmiddels de deur uit en er is een Astra Sports Tourer (cosmo editie) uit 2012 voor teruggekomen. Het ruimtegebrek in de Fiat werd steeds groter dus het was tijd voor iets nieuws.

Het plan is nu dus in plaats van de Fiat de Opel te gaan detailen. Er zitten wat lichte krasjes en swirls op de lak maar al met al is de lak in (zeer) goede staat.

Zoals ik in mijn openingspost al vermelde wil ik gebruik gaan maken van de Bosch PEX 400 ae excentrische schuurmachine om de wagen te polijsten. Tijdens een middagje youtuben kwam ik echter op een filmpje van de heren van Carclean waar zij een demo gaven met een DAP. Ze vertelde daarbij dat er een soort van beveiliging in de DAP aanwezig is die er voor zorgt dat wanneer je de DAP te schuin hougt (even overdreven een hoek van 45 graden ten opzichte van de lak) er geen krassen in de lak kunnen ontstaan. Is dat risico er met de Bosch wel? Wanneer dat zo is overweeg ik namelijk alsnog een DAP aan te schaffen (buiten de andere voordelen die de machine biedt.) Wanneer dat niet zo is, wil ik beginnen met de Bosch en later de overstap maken naar de DAP.

Wat ik trouwens nog niet ben tegengekomen op het forum is het volgende: op de motorkap zitten wat steenslagplekjes. Wat gebeurd er wanneer je hier overheen gaat polijsten? Kan dit kwaad?

Wanneer ik ga beginnen aan de Astra zal ik een topic aan maken in het Showoff gedeelte van het forum.

Alvast bedankt en gr,

Danny
 
Welkom Danny! Vanwege Danny...
Ik heb een DAP van de eerste generatie, ik denk niet dat die zo'n beveiliging heeft. Hij blijft altijd lekker draaien om het even welke hoek.
Steenslag daar polijst ik gewoon over. De lak is op zo'n plekken niet aan het roesten of loskomen, maar gewoon geraakt dus de lak rond de steenslag gaat niet opeens loskomen als je er met een pad over gaat. Hoe zou je dat trouwens gaan afplakken of overslaan?
Wat je wel kan doen is het een beetje opvullen met (blanke) lak, daar kan je een tandenstoker voor gebruiken. Zo is dat plekje weer wat beter beschermd.