• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen

The X man

Detailing addict
11 mei 2017
65
60
Hallo forumleden,

Regelmatig gebruik ik het forum om wat tips, trucs en ervaringen te lezen over de produkten waar ik mijn auto mee kan detailen. Het wordt dan ook tijd om eens een account te maken.

Ik rij een mooie Audi A3 8V Sportback S-line uit 2013 in de kleur LY9B, brilliantblack.
Ik ben een autoliefhebber en enorm zuinig op mijn raspaard en besteed dan ook regelmatig tijd aan het bijhouden van het in- en exterieur.

Deze audi heeft helaas een (in mijn ogen) zachte lak, waarbij er snel kleine krassen/swirls ontstaan, dus mijn detailingset kan ik vaak gebuiken ;).

Ik ben al een aantal jaren mijn assortiment aan het uitbreiden en gebruik met name voor de lak:
Monello Ibrido, DD purple haze, PB blackhole
Het Monello polijst-trio, de PB SSR 3.0 en PB prof. Polish, samen met een Flex 3401VRG

Ik merk dat helaas de Ibrido niet de krasbestendigheid verhoogd (logisch wax?) en wil nu een coating gaan proberen, de Nanolex SI3

IMG_1090.PNG
IMG_1091.PNG


Ik heb al het eea gelezen en van de echte poetsfanaten begrijp ik dat de Gyeon MOHS de beste is?
Is de krasbestendigheid (indien bij iemand bekend) ook echt beter dan de Nanolex SI3


Groetjes en alvast dank voor jullie adviezen!
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Welkom!

Leuke auto! Ik kan me voorstellen dat de lak misschien niet eens zo zacht is, maar dat je op unizwart gewoon alles ziet.

Anyhow, de krasbestendigheid van een coating werkt in mijn ogen op 3 manier.

1. Hardheid van de coating.
Er ontstaan minder snel krassen doordat de coating dusdanig hard is dat het minder snel beschadigt dan de lak.

2. Zelfreinigend vermogen van de coating.
Doorgaans onstaan krassen/swilrs doordat vuil en viezigheid over de lak wordt getrokken met een doek/mitt. Door de coating hecht vuil minder goed aan de auto waardoor er op de eerste plaats minder vuil is om te verwijderen en daarnaast is het vuil dat wél op de auto zit makkelijker te verwijderen.

3. Chemische tolerantie van de coating.
Doordat een coating beter bestand is tegen middelen die niet pH-neutraal zijn kan je sterkere middelen (met name prewashes) gebruiken om het vuil los te weken en weg te spuiten met je HD voordat je de lak aanraakt.

Wat punt 1 betreft zal Mohs inderdaad de beste zijn, omdat deze harder en dikker is dan de Si3D. Verder heb ik te weinig kennis van de verschillen tussen coatings om hier iets zinnigs over te zeggen. Ik kan je wel vertellen dat ik enorm tevreden ben over de Si3D op onze auto en dat die sinds augustus nog steeds uitstekend zijn werk doet. Let er wel op dat het aanbrengen van de Si3D wat meer tijd kost dan de meeste andere coatings. Als je dit 1 keer per jaar doet is het natuurlijk een kleine investering, maar je kan het wel meenemen in je beslissing.
 
  • Leuk
Reactions: The X man
Welkom op het Forum! :)

Een Audi met zachte lak moet ik nog tegenkomen, dus ik denk dat je, zoals @Jansen al aangaf, defecten sneller ziet op een strakke, zwarte lak. ;) Mijn BMW heeft ook best harde lak en is donker van kleur, maar desondanks zijn hardheid heb ik snel swirls en dergelijke. :)

Wat betreft de coatings is de Mohs inderdaad harder en dikker als de Si3D. Ook is de standtijd een stuk langer. Daar is de prijs dan ook naar, natuurlijk. Volgens mij zijn de pH-toleranties van beide goed. (Mohs = 2-11)

Mocht je zelf een coating willen aanbrengen en dit gewoon eens wilt ondervinden, dan raad ik aan om de Si3D te kiezen. Prijstechnisch een stuk aantrekkelijker, iets makkelijker aan te brengen en de standtijd is korter. Dit laatste is misschien iets om bij stil te staan als je een coating wilt proberen en het goedje er niet meteen 1-2 jaar op blijft zitten, haha!

Ow, en zeker niet onbelangrijk, de omstandigheden waaronder je een coating aanbrengt moeten wel goed zijn. Denk aan een binnenruimte, niet bomvol stof en vuil, niet te koud/warm, etc.
Idealiter oo zo'n manier, maar ik geloof dat @Jansen de SieD onder zijn carport heeft aangebracht.


Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: The X man
THX! En dank voor je snelle en complete reactie, ik ben bang dat het inderdaad zo is dat je gewoon alles ziet op deze kleur, dit had ik op mn vorige audi minder (zwart metallic).

Met name punt 1. En 2. Trekken me erg aan in een coating, en ik de verwerkingstijd is belangrijk, maar ook het kostenaspect in combinatie met de eerste keer een coating gebruiken speelt een sterke rol, hoewel de Ibrido was ook kostbaar is..

ik ben nieuwsgiering naar andere ervaringen.
 
Laatst bewerkt:
@Quantoxx en @Jansen, ik kan de Coating binnen aanbrengen, in een warme omgeving en weinig stof.

De tip van de SI3 om te proberen zodat ik er niet meteen 1-2 jaar aan vast zit is ook inderdaad een goeie!
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoeveel je rijdt, maar de Si3D blijft ook zeker wel een jaar op je auto zitten, vermoed ik. Maar als je er vanaf wilt kan je het er zonder problemen afhalen door te polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: The X man
Ik rijd rond de 20K per jaar, en de auto staat voornamelijk binnen. Ik ga de Si3D nu bestellen, kan ik morgen een stukje testen! Dank voor jullie feedback!