• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen

Aikon

Detailing rookie
24 mei 2020
5
15
Hallo!

Ik was op jullie forum terechtgekomen via een Facebook groep.
Als 32-jarige heb ik ondertussen met 4 auto's gereden, waarbij ik voor m'n nieuwste aanwinst - een Tesla Model 3 - meer zorg wil dragen voor de lak.

Geen detailer dus, maar eerder iemand die op courante manier zorg wil dragen voor z'n auto.

Ondertussen reeds een K4 Kärcher gekocht, na het lezen van veel posts hier. Echt een schat aan kennis op dit forum!

Wat ik wil proberen te leren:
1. Snel & Efficient kuisen
2. De beste producten daarvoor kopen op carclean
3. Welke stappen ik moet doorlopen.

Ben iemand met weinig vrije tijd, aldus waarom ik snelheid voorop stel. Polijsten zal er dus niet echt bij zitten.

Als jullie tips hebben daaromtrent, laat het gerust weten!
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB en PA27506
Welkom op het forum! ;)

Neem de stappenplannen een door om een idee te krijgen van hoe-of-wat. Als je dan een idee hebt van wat je wil gaan doen, dan kan je specifiekere vragen stellen.

Heb je alleen tijd en zin om goed te wassen? Geen probleem.
Wil je ook waxen om de zoveel tijd? No problemo.
Wil je ALLES doen wat je kan doen? Keine probliemio.

;)
 
Welkom!

Er is vandaag de dag zoveel moois te koop om de auto effectief en efficiënt te onderhouden!

Het grote voordeel voor jou: je begint met een nieuwe auto. Die is niet perfect, zeker niet voor de guru's hier, maar je begint met een veel betere start en hoeft niet veel 'op te halen' maar juist meer bij te houden. Hoe dan ook zul je er meer tijd in moeten stoppen dan een wasstraat doet.

Hoor ik daar een foamlans richting de kassa gaan??? :D
 
Welkom!

Er is vandaag de dag zoveel moois te koop om de auto effectief en efficiënt te onderhouden!

Het grote voordeel voor jou: je begint met een nieuwe auto. Die is niet perfect, zeker niet voor de guru's hier, maar je begint met een veel betere start en hoeft niet veel 'op te halen' maar juist meer bij te houden. Hoe dan ook zul je er meer tijd in moeten stoppen dan een wasstraat doet.

Hoor ik daar een foamlans richting de kassa gaan??? :D

Thanks!

Sowieso ga ik niet meer naar de wasstraat met deze, gezien ik meerdere keren gehoord heb dat het teveel swirls laat.

Ik heb hier veel goeds gehoord over de Lancia Monello (iets te maken met het automerk?) dus hoogst waarschijnlijk die idd!

M’n eerste post zal dus eerder gaan over hoe ik deze incorporeer in een proces. :)
 
Welkom @Aikon Ik hoop dat jouw Tesla een beetje netjes in de lak zit, want dat schijnt bij een nieuwe Tesla niet vanzelfsprekend te zijn. Ik denk dat je moet kijken, wat voor jou werkt, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden (of zou dat voor een Belg naar Brussel moeten zijn?).

Gezien je vraag zijn er eigenlijk grofweg 2 mogelijkheden (even niet op merken en dergelijke gelet):
- je wast de auto regelmatig en doet af en toe ook een klei-sessie en een verse beschermlaag (wax) aanbrengen
- je zorgt dat de auto er piekfijn bij staat, en brengt een coating aan (of laat dat doen) waarbij je direct de lak beschermd, vuil minder hecht en de auto veel makkelijker wast
Wees je er in elk geval wel van bewust, dat een auto die een coating heeft of netjes in de wax staat, veel makkelijker wast, en ook minder wasbeurten nodig heeft, dus dat is ook een deel van de tijdbesparing.
 
  • Leuk
Reactions: Aikon
Welkom @Aikon Ik hoop dat jouw Tesla een beetje netjes in de lak zit, want dat schijnt bij een nieuwe Tesla niet vanzelfsprekend te zijn. Ik denk dat je moet kijken, wat voor jou werkt, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden (of zou dat voor een Belg naar Brussel moeten zijn?).

Gezien je vraag zijn er eigenlijk grofweg 2 mogelijkheden (even niet op merken en dergelijke gelet):
- je wast de auto regelmatig en doet af en toe ook een klei-sessie en een verse beschermlaag (wax) aanbrengen
- je zorgt dat de auto er piekfijn bij staat, en brengt een coating aan (of laat dat doen) waarbij je direct de lak beschermd, vuil minder hecht en de auto veel makkelijker wast
Wees je er in elk geval wel van bewust, dat een auto die een coating heeft of netjes in de wax staat, veel makkelijker wast, en ook minder wasbeurten nodig heeft, dus dat is ook een deel van de tijdbesparing.

Dank je wel voor het uitvoerige antwoord!

Ik zou dan eerder naar de optie gaan waar geen polijsten bij komt te kijken.
Gezien ik het nog nooit heb gedaan + geen garage heb, zou het eerder een nefast effect kunnen hebben met het vuile weer hier. ^^

Ik moet zeggen dat het is ongelofelijk hoeveel manieren er zijn om een auto onder handen te nemen.
Nooit had ik er echt bij stilgestaan dat er zoveel producten zijn voor elk stapje om de lak te onderhouden.

Ik zal uitzoeken hoe kleisessies & waxen in elkaar zitten om een stappenplan voor mezelf uit te werken.
Ben al beetje begonnen qua producten: de Monella Lnacia foamlance, 303 voor het dashboard intern en Turtlewax Hybrid (de rode geloof ik) om te coaten.
 
@Aikon Hier een linkje naar het tutorial gedeelte van het forum met een uitleg over het gebruik van klei, volgens mij zijn er ook filmpjes van op youtube, maar die vind ik even niet.
Dat is echt ... klei! Ik had nooit gedacht dat het er als zo zou uitzien.
Ik neem aan dat de playdoh van m’n zoontje niet hetzelfde effect zal geven?

Welbedankt voor de tip, Cordoba!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Het is de vraag of de klei van je zoontje voldoende vuil oppikt, of deze niet te stug is zodat je marring (doffe plekken) krijgt, en met welke lube dit goed samen zou gaan. Bovendien gebruik je alleen schone klei (als het oppervlak van de klei vuil is, moet je het vuil naar binnen vouwen).
Hier ook een filmpje van Dibbuz.