• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen

BertvS

Detailing trainee
3 jan 2022
17
35
Ik ben Bert 48 jaar en woon omgeving Rotterdam, rij dagelijks in mijn Volkwagen Tiguan uit 2010 in de kleur zwart.

Ik lees inmiddels al een tijdje mee op het forum en heb denk alle Youtube filmpjes gezien over het polijsten van je auto ;)
De theorie zit er lekker in nu de praktijk nog :joy::joy::joy::joy:

Dit setje lijkt mij prima om te starten en ga ik deze week bestellen of jullie moeten aangeven dit absoluut niet te doen en voor een ander optie te gaan.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is hoeveel keer je de pad tijdens de behandeling kan gebruiken.
Ik lees of zie wel met compressor uitblazen of wassen en daarna droogdraaien maar kun je dan direct weer verder met de pad of moet je meerdere hebben van de zelfde kleur?
Kun je deze hele auto doen met 1 pad als je hem netjes elke keer schoon blaast met de compressor?
 
Welkom!

Wollen/microvezel pad kan je uitblazen na het wassen, foam pads goed uitwassen en afspoelen, nadien "droog" draaien op je machine en je kan weer verder.
Meerdere pads maken het werken makkelijker al moet je uiteindelijk je pads wel wassen, heb je er 1 of 10.
 
Welkom Bert! Helemaal eens met @AndyVR. Je kunt een hele auto met 1 pad doen, zo ben ik ook ooit gestart. Nu heb ik vaak 3 of meer van dezelfde pads liggen, zodat ik even vooruit kan en niet na een deel van een paneel alweer bij de kraan sta.

Maar wil je eerst rustig wat proberen en bijvoorbeeld eerst een keer je motorkap doen ipv de hele auto, dan kun je prima uit met 1 pad.
 
Bedankt voor de antwoorden, maar als ik het goed begrijp worden de pads dus uitgewassen.
Ik dacht op de fimpjes te zien dat de pads werden uitgeblazen in een vochtige emmer zodat het stof niet alle kanten op gaat, maar wellicht zijn er verschillende manieren om dit te doen.

Gaat het wassen van de pads gewoon met schoonwater of moet je daar nog iets aan toevoegen?
 
Hoe vaak je moet schoonmaken is afhankelijk van je polijstmiddel, pad en lak; de ene combinatie loopt sneller vol dan de ander. Je zult het in de gaten moeten houden. Zeker bij het grovere werk ("cutting"/"compounding") zul je sneller moeten schoonmaken. Bij het fijnere werk (afwerken/"finishen") doe ik op deze manier meestal een stuk meer aanrakingen omdat je minder polijstmiddel gebruikt en ook minder lak wegslijpt.

Laat onverlet dat een schone pad het beste presteert, dus voor optimale prestaties reinig je na iedere aanraking. Daar nemen er maar weinig de tijd voor en is bij de incidentele detailer ook wat overtrokken. De enige logische wijze om dit te doen is met een pad-washer, maar dat is nogal een investering.

Zelf borstel ik de pad sowieso na iedere aanraking en zodra ik zie dat er poriën niet meer leeg zijn hierna, dan wissel ik van pad. Meestal is dit bij het grove werk na een aanraking ("hit") of drie, maar soms ook eerder of later. Met twee pads kom je zo best een eind.

Uitblazen van foampads wordt nog wel eens tegengesproken; je zou hiermee de celstructuur open kunnen blazen (scheuren) waardoor de pad slechter gaat presteren.

Schoonmaken doe je het beste onder de kraan, met afwasmiddel of een speciale reiniger voor pads, zoals poorboys Tornado. Daarna goed uitspoelen, uitknijpen en droogdraaien op de machine.
 
Ik ben Bert 48 jaar en woon omgeving Rotterdam, rij dagelijks in mijn Volkwagen Tiguan uit 2010 in de kleur zwart.

Ik lees inmiddels al een tijdje mee op het forum en heb denk alle Youtube filmpjes gezien over het polijsten van je auto ;)
De theorie zit er lekker in nu de praktijk nog :joy::joy::joy::joy:

Dit setje lijkt mij prima om te starten en ga ik deze week bestellen of jullie moeten aangeven dit absoluut niet te doen en voor een ander optie te gaan.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is hoeveel keer je de pad tijdens de behandeling kan gebruiken.
Ik lees of zie wel met compressor uitblazen of wassen en daarna droogdraaien maar kun je dan direct weer verder met de pad of moet je meerdere hebben van de zelfde kleur?
Kun je deze hele auto doen met 1 pad als je hem netjes elke keer schoon blaast met de compressor?
Voor advies over pads: zie hierboven.

Zelf kan ik nog aanraden om een extra setje (of twee) van de Peluche Verde Trio doeken te bestellen. Als je op 1 dag een hele auto wilt doen zul je niet genoeg hebben aan 3 doeken. Daarnaast zijn de bij aanschaf i.c.m. de machine goedkoper dan wanneer je los een trio koopt. Het zelfde kortingsverhaal geldt overigens voor de pads.
 
Bedankt voor de tip, zal wat extra pads en doeken bestellen maar ik heb sowieso ook nog klei, iron remover en iets om de teer spetters te verwijderen nodig, jammer dat ze niet een compleet starters pakket hebben.
 
@BertvS ik denk dat er een hoop mensen zijn die al ervaring hebben met kleien, tar- & ironremovers voordat ze aan polijstwerk beginnen. Bij mij was dat in ieder geval wel zo.

Voor advies over welke klei, tar- & ironremover je kan aanschaffen zou ik je graag doorverwijzen naar andere delen van het forum, zie de verschillende topics onder 'Discussie over producten'.
 
Bedankt voor de tips, van het weekend maar eens aan de slag :)

carclean.jpg
 
Welkom Bert. Heel veel plezier met de Monello polijstmachine! Ik ben benieuwd naar het resultaat. :)
 
Net bijna 45 min met CC aan de telefoon gehad om advies te vragen wat te bestellen, ook het ontvetten is langs gekomen maar dit was volgens hem nu nog niet nodig om te bestellen, eerst maar eens lekker aan de gang gaan was zijn advies.
Ben overigens heel vriendelijk en uitgebreid geholpen door CC.
 
Welkom op het forum, perfecte startset zo :)