• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen

The Creative Explorer

Detailing trainee
25 apr 2022
4
25
Nu ik een klein tijdje meekijk en -lees op het forum, zal ik me eens voorstellen. Ik heb er een hekel aan en prefereer liever de achtergrond, maar soit.
Ik ben Erik en woon in het pittoreske Buitenpost in het oosten van Friesland. Inmiddels al weer 42 jaar, getrouwd en 2 kids van 7 en (bijna) 11. 'Vroeger' hield ik mijn auto's altijd netjes en was er zuinig op, de auto's diende naast een woon-werk functie ook een beetje een liefhebbers functie, tot ik kilometers ging maken en andere soort auto's moest kopen.

Dat is zo'n beetje sinds 2007 en vorig jaar heb ik een baan dichterbij huis genomen en het wagenpark er op aangepast. Ik reed voorheen in een Megane 3 1.5 Dci in een GT-Line uitvoering, maar diesel is nooit mijn ding geweest en de auto was vooral een gebruiksvoorwerp geworden. Echt trots kon ik er niet meer op zijn. Toen ik van baan was veranderd, was de diesel al helemaal niet meer interessant en heb na veel wikken en wegen geïnvesteerd in een ander wagenpark. Voor de dagelijkse woon-werk verkeer is er een Nissan Leaf van 2013 gekomen ( ik heb er niets mee, maar rijdt verbazingwekkend ok) en omdat er ook een auto moest komen die ruimte had voor het gezin, maar nu amper kilometers gaat maken, kon daar iets leuks voor komen.
Het is weer een Megane 3 geworden, maar nu aan het andere eind van het spectrum, namelijk een GT220. En dat is weer zo'n grapje die Jappaners ook wel eens maken, De GT220 heeft namelijk exact hetzelfde blok en randapparatuur als de Megane RS, alleen software matig geknepen. Je ziet het er alleen niet vanaf, behalve de grotere wielen, lijkt het net een diesel in GT-line trim, alleen heeft deze 2x zoveel vermogen. (en binnenkort bijna 3x, als hij de RS-mapping krijgt).

Eigenlijk voor mijn eigen info; ik heb even snel gekeken, maar heb sinds 20 augustus ongeveer 1.300km gereden met de Megane, dus dat is niet zoveel.
Naast de Leaf en de Megane, heb ik ook nog een Renault 5 GTTurbo die ik zo'n 20 jaar heb, maar helaas al 16 jaar gestald heb. Het plan is om daar binnenkort wat verandering in te brengen.

En omdat de Megane iets echt speciaals is (is ook niet in Nederland geleverd, daar hij te duur zou worden) en dus ook wel weer om trots op te zijn, is de poetsmotivatie ook weer terug. Even de draad weer oppakken is er niet direct bij, want er is blijkbaar zoveel veranderd.
Ik heb mijzelf goed ingelezen en via CC het een en ander in huis gehaald om er weer iets mee te doen.

Dat heeft geresulteerd om te starten met;
-Een Dap Evo Monelli pack
-Dodo juice wheeler sealer
-Extreme gloss silver hard wax
-Advanced neutral snow foam
-Dolce verde klei
-Dodo juice born slippy
-En dan nog wat doeken, borstels etc...

Om alles goed onder de handen te krijgen, heb ik een oude motorkap achter het hok gepakt wat er waarschijnlijk al 10 jaar stond. Deze heb ik eerst gewassen en daarna gepolijst met de DAP evo, puur om te kijken hoe het gaat, voordat ik de Megane aanpak. Ik heb de rechterkant van de motorkap gepolijst en de linkerkant alleen schoongemaakt.

20220402_112530.jpg20220402_123210.jpg20220402_125511.jpg20220402_125520.jpg
20220402_125535.jpg20220402_130625.jpg20220402_130635.jpg20220402_130652.jpg




Afgelopen weekend was het tijd voor de Megane, niet om de polijsten of te kleien, maar gewoon lekker goed schoon en in de wax gezet. Inclusief het schoonmaken van de Leaf ben ik er 3,5 uurtjes zoet mee geweest, maar de auto staat er weer strak bij.
Later in de lente zal de auto eens binnen zetten en dan kleien en polijsten, er zitten genoeg krasjes in die mij storen. Het begin is er echter.

20220423_115635.jpg20220423_115647.jpg

20220423_115701.jpg20220423_115724.jpg
 
Welkom Erik. De losse motorkap is zo te zien van een R5? Bedenk ik elk geval wel dat een harde lak een wat andere benadering nodig heeft dan een zachte lak, maar gezien het wagenpark is de kans klein dat je ultra harde lak tegenkomt.
 
Bedankt allen voor de warme welkom!

Welkom op het forum. Leuk wagenpark. Vooral de GT Turbo! Ik heb daar 25 jaar geleden ook eens mee mogen rijden. Zo gaaf!
Het blijven inderdaad erg leuke wagens, spartaans en met veel meer gevoel dan de huidige snelle auto's.

Welkom Erik. De losse motorkap is zo te zien van een R5? Bedenk ik elk geval wel dat een harde lak een wat andere benadering nodig heeft dan een zachte lak, maar gezien het wagenpark is de kans klein dat je ultra harde lak tegenkomt.
Ja klopt, Dat was een oud paneel wat ik nog over had. Ik ben aardig thuis in de lakken, maar wat wordt hier bedoeld met een harde lak? En wanneer zou ik die tegen kunnen komen?

Welkom op het forum, Erik.
Voor iemand die de achtergrond prefereert een verrassend uitgebreide voorstelpost :p Fraai wagenpark!
Euh tja, schuldig ben ik bang. Toen ik dat allemaal zat te typen, kwam diezelfde gedachte ook al bij mij naar boven.
Ach, soms moet je eens uit de band springen ;).
 
Een harde lak is een lak die niet zo snel krast (maar soms wel heel gevoelig is voor steenslag), en waar je bij polijsten van diepere krassen serieus aan de bak moet. Over het algemeen hebben auto's van Duitse autoconcerns harde tot knoerharde lak, BMW is één van de allerhardste, maar ook Audi en Porsche zijn geen makkie om te polijsten, maar ook andere VAG-merken zoals VW, Seat en Skoda hebben vaak harde lak, Mercedes/AMG volgens mij ook meestal een harde lak. Automerken met een zachte lak zijn over het algemeen de Aziatische merken (vooral Japans en Koreaans), Italiaanse automerken en Franse automerken. De meeste andere merken hebben een lak die niet echt zacht is, maar ook niet superhard, maar het automerk is geen garantie dat je ook inderdaad een harde/zachte lak hebt: soms is een bepaalde kleur of een bepaald model de uitzondering op de regel, en als een auto overgespoten is heb je bijna altijd te maken met een lak die er qua hardheid tussen in zit (vaak harder dan de zachte fabriekslakken, maar nooit zo hard als de hardste originele lakken).