• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterieur detail, tijdsduur stappenplan

Egepolo

Detailing rookie
10 mrt 2014
131
0
Goedenavond, Sinds gisteren ben ik bezig met een uitgebreide detail op de auto(Suzuki Swift)van m'n vriendin. Nu ben ik gisteren begonnen met wassen van 11.00 uur tot 18.30uur. Velgen gedemonteerd, geheel schoon gemaakt met non Ferro, sop, melaminespons, heel veel teer! Hierna meteen wielkasten meegepakt, daarna alle kieren, scharnieren, rubbers, kunstof trims e.d met apc. Vandaag begonnen met emblemen verwijderen, daarna de hele auto gekleid van 13.00uur tot 18.30uur, super veel marring trouwens, ben bang dat het een extreem zachte lak betreft. Mogen dus polijsten, glaze, wax, trims, banden, ramen, interieur. Als ik zo verder blijf gaan zal ik in augustus nog niet klaar zijn. Cynisch, maar hoe krijgen jullie dat voor elkaar in pak en beet 15 a 20 uur!? Soms lees ik een show-off en dan zijn er binnen 1 dag alle stappen behandeld. Neem bijvoorbeeld het kleien, dit heeft mij 6 uur gekost. Dan heb ik ook echt alles meegenomen. Doen jullie dan ook alles maar dan binnen 1 uur!?!?!? Lijkt me bijna niet mogelijk....
 
Als je een wagen op één dag doet ga je geen velgen demonteren ;). Dan focus je meestal op bepaalde zaken. Zoals hier eerder reeds geschreven is een echte detail moeilijk op 1 dag, maar soms heb je gewoon niet meer tijd en moet je ergens een compromis gaan sluiten. 6u kleien vind ik nu ook wel heel veel. Als er echt zoveel vervuiling op de lak zat zou je misschien eerst iets anders moeten doen dan kleien ...
 
Daar moet ik je dan wel weer gelijk in geven. Ook was ik de stap non Ferro op de lak aanbrengen vergeten. Kleien en polijsten doe ik op een andere locatie zonder water vandaar. Auto overnacht nu in de garage, alles afgeplakt en wel, kan ik morgenochtend direct beginnen met polijsten?
 
Als je de tijd ervoor hebt, neem die dan ook gewoon. Dat zijn de leukste details. En geloof me, zelfs dan ga je nog dingen hebben waarvan je denk "dat had nog beter gekund" ;). Heb hier momenteel een wagen staan waarvan de eigenaar 2 weken op vakantie is. Is gewoon een luxe en werkt heel relax.
 
+1 voor BC911
Doe alles op het gemaak en met plezier. Je moet geen hard werk van maken (zeker als beginner). Kijk meer naar het effect van je werk, trek foto's voor en na. Geniet ervan
Detail = kunstwerk
 
Yoko;n397080 zei:
+1 voor BC911
Doe alles op het gemaak en met plezier. Je moet geen hard werk van maken (zeker als beginner). Kijk meer naar het effect van je werk, trek foto's voor en na. Geniet ervan
Detail = kunstwerk

Juist! Bij mensen wiens auto ik detail geef ik ook altijd aan wel 3 of 4 dagen nodig te zijn. Zo is de totale tijd ongeveer 15 of 20 uur maar kan ik alles rustig aan doen en niet te overhaasten.
 
Bijna 6 h kleien is idd wel erg lang.......als ik samen met m'n dochter een auto klei , dan zijn we in net geen uurtje rond ( maar we zijn dan met 2 hé )

Als dezelfde auto dan bvb net schuurpapier is dan duurt dit zeker 2 x zo lang , hangt dus af van de staat van de lak.....ook je klei kan te fijn zijn geweest en dat duurt dan ook langer.

Misschien dat het in jouw geval beter is dat je in stukken werkt : zo zie je een duidelijk verschil van je werk en heb je ook echt een beter gevoel .
( bvb enkele delen kleien en polijsten en een dag later een paar andere delen....)
 
Staat van de lak heeft ook grote invloed op de tijdsduur.Wat ikzelf doe is detailen in delen waarbij ik1 dag plan voor het lakwerk waarbij polijsten vaak het meeste tijd kost.Wielen ramen trims en de rest komt dan later. Met zijn 2 en werken kan veel tijd schelen zelfs als je maar 1 machine hebt alleen komt er dan een goede planning bij kijken.
 
Ik heb nog niet veel ervaring, pas 1 keer een auto echt gedaan, maar dat heb ik in stukken opgedeeld ivm beschikbare tijd (linkerkant/rechterkant/dak+motorkap). Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je echt 6 uur bezig bent geweest met kleien, of bedoel je soms dat je die dag 6 uur bezig bent geweest met kleien en andere dingen (emblemen verwijderen etc)?
 
Iedereen heeft zo zijn eigen tempo. Ik vind het zelf ook wat lastig te begrijpen dat een hele auto met alle stappen en x rondjes polijsten gedaan kan worden in een werkdag.
Die zes uur kleien is dan wel wat overdreven, maar dat is misschien omdat je in het begin nog wat te voorzichtig hiermee bent.

Zoals vermeld: houd je eigen tempo aan en kijk niet naar wat anderen doen. Soms is het beter om maar een stuk van de auto te doen en dan geleidelijk aan de rest op andere momenten.
Als je de auto een tijdje binnen kunt laten staan, is dat natuurlijk ideaal. Kijk dan wel naar de delen die je gaat afplakken. Ik laat zelf liever niet te lang tape op mijn auto zitten.
 
Wellicht was je klei techniek niet goed / nog niet goed genoeg.

Ik heb het zelf ook moeten leren en weet nu dat je toch een redelijk stuk klei nodig heb (40-50 gram ?) om comfortabel te kunnen kleien.
Ondertussen heb ik een aantal vrienden ook aan het kleien gekregen en dan zie ik hun beginnersfouten weer dus deze ervaring zal ik hier ook noemen :-"

Kneed de klei goed en maak er een bal van. Druk deze plat en dan zou je een plak moeten hebben met een doorsnede van ca. 5-8 cm afhankelijk van hoe groot de klei is.
Zorg dat je auto nog zo nat mogelijk is ... dus niet eerst je auto drogen na het wassen maar nat laten. Dan heb je ook minder spray / glijmiddel nodig.
Ik leg mijn hand op de klei en kun je met je handpalm zo goed een gelijkmatige druk geven en redelijk snel in cirkelvormige bewegingen van ca. 15-20 cm ronddraaien.
Zo glijd de klei ook niet weg onder je hand op richels en overgangen op het plaatwerk.
Je hoort en voelt het al tijdens kleien dat de klei niet meer hapt en schuurt op vervuiling en gaat steeds soepeler glijden.

Mijn favoriete gijmiddel is de DDJ Born Slippy en Omdat DDJ BS een beetje zeepachtig is zit je auto daarna wel onder de opgedroogde zeepresten dus een snel sopje erna is wel noodzakelijk en nu mag je wel de auto helemaal droog maken :ja

Wat ik heb gezien zoals het bij mijn beginnende vrienden misgaat:
- te lang doorgaan zonder opnieuw te kneden voor een schoon stuk klei
- een te klein stuk klei gebruiken
- een te klein propje tussen je vingertoppen alsof het een gummetje is ... valt er geheid eens tussenuit en natuurlijk op straat --> klei weggooien en nieuw stuk pakken
- op een te droge (afgedroogde auto) beginnen en je helemaal suf sprayen --> een fles Quick Detailer uit de Meg's Clay Kit heb je er zo doorheen gejaagd, een nieuwe fles kost al weer 13 Euro

Als je hierin iets herkent kan dat je 6 uur verklaren.
Een ervaren detailer eens mee laten kijken of het even voor laten doen is eigenlijk voor alle nieuwe handelingen wel eens leerzaam.
Je wordt er alleen maar beter van en gaat ook efficienter werken.
Verder zijn er vast ook voorbeeld video's up Youtube enz. te vinden.

Succes
 
Het betreft een suzuki swift van 2006. Deze auto is in al die tijd nog nooit gekleid, de auto voelde als schuurpapier. Nu ben ik van mezelf al behoorlijk perfectionistisch, dit helpt natuurlijk ook niet! Zoals de handelingen aangegeven, eigenlijk doe ik dit wel goed. Lees bijna iedere avond wel hier op het forum:). Na elk stuk van 50x50 cm, ga ik met een boterham zakje over de lak. Soms moest ik 3x op dezelfde plek nog een keer kleien. Gaat hier om D mothers kleikit. Vandaag begin gemaakt met polijsten, ook hier weer niet snel tevreden, dit werkt toch echt in me nadeel. Dit was voor mij de eerste keer met een DAP900, toch wel spannend! Ik vind het moeilijk om te kunnen beoordelen of dit nu de juiste combinatie was. Eerst begonnen met de motorkap mezzo op wit, deed niet veel dacht ik.. Daarna oranje, weer niet tevreden, toen mezzo op geel. Wat een stofbende haha! Toen mezzo wit , zal morgen weer verder gaan om eerst nog de motorkap te doen finale op zwart. Dan heb ik de motorkap klaar :D. Denk dat ik toch mezzo op oranje de hele auto doe, vanwege al het stof. Wat ik raar vind, is dat er van die kalkvlekken zichtbaar blijven met mezzo op geel... Deze gaan er bijna niet uit. Plaatselijk nog met mezzo op wit krijg ik ze er zeer moeilijk uit, hoe kan dit?
 
Als het teveel stoft kun je de pad natter maken of een druppel finish erbij. Bij mij helpt dit, en begin met de zij kant van de auto dan hoef je de boven kant minder schoon te maken.