• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterieur nieuwe wagen behandelen.

turboke

Detailing addict
16 sep 2010
170
62
Hey iedereen. Heb dus een wagen staan met 900 km. op de teller, nog geen regen gezien, dus nagelnieuw en krasvrij. Nu heb ik me de volgende produkten aangeschaft, na een beetje rondgestruind te hebben op dit forum, en louter afgegaan op de comments bij de produkten. Kom ik hier een eind mee ?
Ps, shampoo heb ik al, een polijstmachine is nog niet voor meteen. Kan iemand me ook zeggen hoelang de produkten op de wagen moeten blijven alvorens over te gaan tot de volgende stap ? Ik ben dus nog een echte leek op dit gebied, maar wil het echt wel goed doen.

1 Deep Gloss Paint Sealant 3.0 - 473ml
1 Finishing Glaze 3.0 - New Formula
1 Professional Polish - 473ml
1 Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
1 Spray and Wipe - 473ml
1 California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
2 Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
1 White Polishing CCS Round Foam Hand Applicator
1 Deluxe Mega Towel - Groen - 39x39cm

Ps, de klei ga ik gebruiken voor de Ford van vrouwlief, beestje is 1 jaar oud, en slaapt buiten. De wagen die ik wil behandelen is een Peugeot RCZ.
 
Zou de klei ook op deze gebruiken !
Wedden dat er genoeg zooi afkomt ;)
Lees anders nog eens goed het handmatige stappenplan door, staat veel bij elkaar geschreven

de dgps moet je na afname ( swipetest ) wel 12 uur droog laten staan ( ook niet teveel vocht in de avond / nacht ),
daarna kan je eventueel nog een laag wax plaatsen ( indien wilt uiteraard )

de rest is kwestie van hoepsefloeps en gaan
 
Bedankt voor de tip mk-us, doe ik ! Het handmatige stappenplan had ik al doorgenomen, maar door de verschillende merken zag ik door de bomen het bos niet meer. Dus ben ik voor de 2 Wolfgangs gegaan, aangezien dit topprodukten zijn, en de comments ook zo geweldig zijn.
Na de dgps de Finishing Glaze ?
 
mk-us zei:
Zou de klei ook op deze gebruiken !...

+1 Zeker op een witte, scheelt in glans en beperkt toch risico van heel fijne krasjes.
Goed schoonmaken tussen de stappen door, wit is lastig als ondergrond.
Veel succes.

Hans
 
Na polijststukje, hetgeen goed afnemen zodat je kan zien of je niks hebt overgeslagen qua swirls oid.
Als je alles hebt gepolijst, dan raad ik aan om de auto nog even af te spuiten met tuinslang oid om alle zooi weg te spuiten.
Deppend drogen ( kans op krasjes te voorkomen ) en dan pas de sealant er op.
Zodoende weet je dat de auto goed schoon is
 
Ik vrees dat velen jouw mooie wagen nog niet gezien hebben ... Ik zag hem toevallig op dit forum passeren.
Ben een tikkeltje jaloers, die zou ik ook met katoenen handschoenen behandelen ze, zoo mooi !
Veel succes met het onderhouden van je twee auto's.
Mini.
 
Thx a lot Minieken, het is inderdaad mijn "minnares", er alleen al naar kijken bezorgt me steeds rillingen...:D :heart_eyes:
 
Ik ben absoluut nog geen expert in het detailen, maar vermits de TS aangeeft dat er nog maar 900 km op de teller staan en de auto nog volledig krasvrij is,
zie ik het nut niet in van een polijstbeurt. Kleien met een zeer milde klei tot daar aan toen, maar een cleaner en zeker een glaze??:weetniet
Een glaze is toch om de lak te voeden? Aangezien de lak hagelnieuw is, zou het wel droevig gesteld zijn mocht je deze al moeten voeden.
Ook de witte polishing pad zou ik voorlopig in de kast laten liggen, gebruik enkel de rode of beter nog een gouden.

Gewoon eerst lekken foamen en wassen (eventueel wat extra shampoo erin voor de eerste keer), afhankelijk van de staat kleien met een milde klei en afsluiten
met een goede wax. Dat zou mijn plan worden...

Dit heb ik recent ook met mijn eigena uto gedaan, van de dealer naar huis gereden, volgende dag gefoamed en gewassen, en 2 laagjes Collinite 845 erop. Kleien die
ik volgende maand wel een keer, dan staan er zo'n 4000 kms op.

Die RCZ limited edition is trouwens wel super! :)^
 
Thx voor de reply Werner, maar ik had nochtans ergens gelezen dat een nieuwe wagen, door een tijdje op de parking van de fabriek te staan, en o.a. het vervoer per trein naar de verschillende garages, al heel wat vervuiling en minieme krasjes kan oplopen, dus daarom zou ik hem de volledige onderhoudsbeurt geven, maar mss heeft nog iemand raad ?
 
Voel is over je lak, met een vinger, of steek je hand in een plastiek zakje en wrijf is? als dat RUW aanvoelt denk ik dat je best kan kleien, anders lijkt me dat ook overbodig.
 
Die van mijn vrouw der auto voelt aan als schuurpapier, die van de rcz als een paar babybilletjes...;)
 
Dan zou ik die van u nog niet kleien, ma ik ben zeker geen grote speialist zelle, ik ben maar beginner, ma ze hebben me al een en ander in m'n oor gefluistert, die 2 collega's toch, focusio en corsawim.
 
Sorry van het late antwoord, volcontinue arbeid heeft zo zijn nadelen. Dus even herhalen voor alle zekerheid, en nog gauw enkele vragen stellen.
Voor de Fiesta dus, wassen, kleien, polishen om het vuil uit de lak te krijgen, vervolgens glaze en als toetje sealen ?
Voor de RCZ volstaat de hele lijst zonder te kleien ? Of is enkel een wax voldoende, zoals Werner voorstelt ?
Dan de vraagjes, ik stel deze om mijn job als beginner een maximum op slagen te geven.
1) Moet ik de polish, glaze en/of sealant een periode laten inwerken in de lak, ja of neen ?
2) Kan ik met de hand een evenwaardig effect bereiken ipv machinaal ?
3) Volstaan de produkten om swirls uit de lak van de Fiesta te krijgen ?
4) Indien nog meer tips, steeds welkom !!
 
Om op je vragen te antwoorden;
Bij die nieuwe volstaat goed wassen en waxen. (op voorwaarde dat je hetgeen gedaan hebt dat Minieken voorstelde)

1)polish en glaze moet je niet laten inwerken. een sealant wel (zie wipetest elders in het forum)
2)glaze, sealant en wax kan je perfect met de hand aanbrengen.( polish ook als je sterke armen wil kweken)
3)als je een polish hebt (vb SSR van poorboys of monello (inizio of mezzo of finale) of meguiars (scratch x, swirl x of ulitamte compound) of ander merk.
4)als je wat lui bent kan je ook een glaze gebruiken met fillers zoals autoglym SRP of dergelijke.
 
Zo Wim, dat is een snelle reply !!!! Wat de swirls betreft, ik heb de professional Polish van Poorboy's, en hoop dat ik daar al een eind mee kom.... Bedankt voor je snel, en verhelderend antwoord !!
 
Voor de RCZ moet je zelf een keuze maken. Als je tijd en ruimte hebt zou ik het complete plan doen. Inclusief kleien (met een milde klei)

Wat betreft de fiesta, het de hand polijsten schiet niet op. Ik heb hier zelf wat in geprobeerd maar het kost echt heel veel tijd en energie met maar een klein beetje resultaat. Om goed te polijsten heb je eigenlijk een machine nodig en 2 of 3 soorten polish. Niemand kan zeggen wat het resultaat is omdat elke lak anders is dus het is een kwestie van proberen. In jou geval, met z'n mooie auto zou ik lekker een dap kopen...

1
Polish (in polijsten) gewoon direct beginnen, polijsten werkt het beste als het spul nog nat is. Gelijk beginnen dus en dan afnemen.
Glaza hoeft niet maar zou naar mijn mening enkele minuten kunnen.
Sealant ook heel erg verschillend. De meeste laatje een kwartiertje zitten (zoek op swipe test) voordat je deze afneemt.

2
Met polijsten kan je met de hand niet het resultaat krijgen als met machinaal of je moet echt heeeeel veel tijd hebben dan zou je een poging kunnen doen. Alle andere stappen leveren je naar mijn mening machinaal alleen maar tijdwinst op en geen resultaat.

3
De producten die je nu hebt niet... je zal meerdere types polijstmiddel nodig hebben en bij voorkeur een machine.

4
Voor de RCZ zou ik denk ik toch een hele mooi carnauba wax kopen zeker als de auto vaak binnenstaat.
Tip 2, als je wil polijsten, koop gelijk de juiste spullen (bijv DAP pakket met monello producten.