• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterieur stappenplan, enige tips?

JDGTI

Detailing rookie
2 jul 2014
13
0
Hallo poetsfanaten,

Wanneer ik mijn nieuwste producten binnenkrijg (waarschijnlijk morgen) ga ik opnieuw een poetsronde doen, hieronder mijn stappenplan. Graag feedback ter verbetering of goedkeuring van jullie! :)

- Wassen met autoshampoo
- Kleien met Monello klei & detailer spray
- Gyeon prep om te ontvetten (< ja of nee? Ik twijfel)
- Polijsten met monello veloce op geel - na polijsten bespuiten met gyeon prep om vervolgens met een poetsdoek af te nemen.
- Polijsten met mezzo op oranje - na polijsten bespuiten met gyeon prep om vervolgens met een poetsdoek af te nemen.
- Polijsten met finale op zwart - na polijsten bespuiten met gyeon prep om vervolgens met een poetsdoek af te nemen.
- Waxlaag aanbrengen

Op of aanmerkingen? De auto is zwart, misschien binnenkort maar eens een blackbox of black diamond kopen :P

- Wassen met autoshampoo
Prima.

- Kleien met Monello klei & detailer spray
Prima.

- Gyeon prep om te ontvetten (< ja of nee? Ik twijfel)
Hoeft niet na het kleien.

- Polijsten met monello veloce op geel - na polijsten bespuiten met gyeon prep om vervolgens met een poetsdoek af te nemen.
- Polijsten met mezzo op oranje - na polijsten bespuiten met gyeon prep om vervolgens met een poetsdoek af te nemen.
- Polijsten met finale op zwart - na polijsten bespuiten met gyeon prep om vervolgens met een poetsdoek af te nemen.

Veloce op geel? Dat is meteen het grofste van het allergrofste. Eerst testpostten! Licht beginnen en kijken of je al voldoende correctie haalt. Met het grofste beginnen zonder testspot verspil je tijd, product en lak, en erger nog: ga je misschien door je lak heen.
Prep gebruik je trouwens niet pa na een gehele polijststap. Prep na elke hit gebruik je om polijstmiddel af te nemen, en zodoende om te kijken of je tevreden bent over het resultaat.

- Waxlaag aanbrengen
Prima.

Succes!

*aanvulling, na afspoelen(zachte straal) even rubbers met apc schoonmaken en kieren(onder achterklep, achter benzine klep, raamrubbers) voor je gaat wassen met autoshampoo*

- Wassen met autoshampoo-- OK(2 emmer systeem! en washmitt)
- Kleien met Monello klei & detailer spray--(spray and wipe is ok maar een clay lube wordt normaal gesproken gebruikt= goedkoop. spray and wipe te gebruiken als je klaar bent en je auto nog eens gaat wassen, daar kun je de waxlaag mee onderhouden)
- Gyeon prep om te ontvetten (< ja of nee? Ik twijfel)---- Ik zou het niet doen, geen meerwaarde als je toch gaat polijsten(zitten olieen in polijstmiddel, meeste vervuiling is weg na kleien en ook een eventuele eerdere wax laag)
- Polijsten met monello veloce op geel - na polijsten bespuiten met gyeon prep om vervolgens met een poetsdoek af te nemen.-- als dit bepaald is na testspot ok.Geyon prep doe ik na polijsten van een testspot. als je al weet welke pads en middelen je nodig hebt dan heeft dit tussendoor geen zin.
- Polijsten met mezzo op oranje - na polijsten bespuiten met gyeon prep om vervolgens met een poetsdoek af te nemen. ---als dit bepaald is na testspot ok.Geyon prep doe ik na polijsten van een testspot. als je al weet welke pads en middelen je nodig hebt dan heeft dit tussendoor geen zin.
- Polijsten met finale op zwart - na polijsten bespuiten met gyeon prep om vervolgens met een poetsdoek af te nemen.--- om te zien of het eindresultaat goed genoeg is ja. niet nodig als je een wax gaat aanbrengen wel nodig als je een coating gaat aanbrengen
- Waxlaag aanbrengen-- ok,optie was geweest om een voedend product te gebruiken. misschien nog net wat meer glans en om eventuele h e l e lichte krassen te vullen
** zorg in ieder geval dat je zeker deze pads en middelen nodig hebt door eerst een testspot te maken en te reinigen met gyeon prep voordat je heel de auto gaat doen en misschien teleurgesteld wordt door het resultaat**

SUCCES :)

Naar ervaring die wij samen hebben opgedaan met de auto:

Oranje+ mezzo moet meer dan voldoende zijn voor de swirls. Eigenlijk neig ik zelfs naar een groene heavy polishing pad met mezzo. Veel moeite kostte het niet om de swirls eruit te krijgen. Voor de zwaardere/diepe krassen kun je de veloce gebruiken op oranje of geel, maar dan hebben we het dus over spots en niet de hele auto. Dat is echt niet nodig in jouw geval. Tuurlijk, we hebben niet de gehele auto bekeken. Testspot blijft dan altijd gewenst op elk deel, maar waar we bezig waren geweest (eigenlijk de testspots) Leek het minst groffe wat jij had eigenlijk misschien al wel te grof om de swirls te verwijderen. Vergeet ook niet af te bouwen!

Veel plezier!

Bedankt voor de reacties, Jowie je hebt inderdaad gelijk maar voor bepaalde delen zal toch veloce nodig zijn denk ik, aangezien ik geen grovere pads heb dan geel. Uiteraard ga ik voor ieder paneel e.d. een testspot doen voordat ik overal met veloce op geel ga werken, voor veel plaatsen zal mezzo op oranje waarschijnlijk voldoende zijn!

Blinque ook bedankt, ik zal het ontvetten na kleien weglaten en zeker ook afbouwen. Misschien dat ik de finale weglaat, afhankelijk van het resultaat behaald met mezzo en/of veloce!
Ik weet genoeg heren, nu maar hopen dat morgen mijn pakket binnen is! :D

Ik vind Finale altijd de kerst op de taart en een zichtbaar verschil geven. Het is niet voor niks een finishing polish. Of ga je een andere finishing polish gebruiken? Liever Finale dan een glaze imo, om echt die paar procenten voor een heerlijke wetlook te realiseren. :)

+1GMtoyota. Menigeen zal afbouwen en finale oid gebruiken om te finishen op een (light) polising of finishing pad. Je doet het echter wel voor jezelf.Zie je geen verschil optreden, dan kun je imho overwegen die stap over te slaan.

Ik ben het eens met GMToyota met zijn eerste reactie. Ik zou je aanvullend aanraden om voor het aanbrengen van een wax nog eerst een laagje Poorboys World Black Hole aan te brengen. Met dit product geef je niet alleen een goede voeding aan de lak maar als resultaat krijg je ook een erg mooi glans en vooral op zwart.. Daarnaast is het snel op te brengen en weer af te nemen en het kan ook in de zon worden gebruikt.
Veel succes met het opknappen van je auto.