• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Feedback gevraagd stappenplan waxen na polijsten

bvandeb

Detailing addict
26 apr 2010
58
55
Hallo!!

Afgelopen voorjaar heb ik voor het eerst onze Alfa gepolijst en gewaxt. Tot vandaag ben ik daar tevreden over alleen wil ik de auto voorzien van een verse waxlaag. Er zijn minimaal tot geen krassen op de lak te zien dus polijsten lijkt mij niet nodig.

Kan iemand mij feedback geven op het stappenplan dat ik in gedachten heb?
  1. Wassen met PB slick and suds
  2. Monello Non ferro toepassen
  3. Monello dolce verde klei icm Monello Perfetto detailerspray
  4. Afdrogen
  5. Ontvetten met Gyeon prep
  6. Machinaal waxen met PB EXP (rood of zwarte pad)
Is dit een goed stappenplan? Of zal ik na het kleien nog polijsten met Monello Finale?
 
Ik zou beginnen met bv Nanolex pre wash in een sterke verhouding (binnen de voorschriften van het product).
Dit zal inwerken op het aanwezige vuil net voordat je gaat wassen.
Wassen
non ferro
afspoelen
clayen
drogen
Gyeon prep
wax of sealent
 
Laatst bewerkt:
Ik zou bij kleien alleen middelen als lube gebruiken die daarvoor bedoeld zijn. Denk aan echte claylube of detaillerspray. Non ferro is onvoldoende glad wat mij betreft en verhoogt kans op krasjes meer dan producten die daarvoor bedoeld zijn.
Dus ik zou dat zeker niet aanraden!

Ook chemische contaminatie (vliegroest / iron verwijderen) en kleien combineren (zie je helaas te vaak op youtube) is niet raadzaam. Je wil nl eerst zoveel mogelijk vervuiling contactloos verwijderen met ironremover en dan pas kleien.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Ric325i
nog even mijn aanvulling op @Redhouse
Kleien met non ferro is ook nog eens gigantisch duur! Omdat het niet goed goed spuit je maar bij en je bent snel 1L + verder
Daarbij zit je de hele tijd in die lucht… ook niet erg tof)

Voor @bvandeb
Lijkt mij zo prima, je kan kijken of het nodig is om te kleien, (boterham zakje test)
Bij het kleien heb je kans op Marring, dus ik zou daarna nog een rondje finale doen op een zachte pad, echter kan je na het kleien ook de auto wassen/afspoelen en kijken hoe het er bij staat en dan besluiten of je gaat polijsten
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Ik zou bij kleien alleen middelen als lube gebruiken die daarvoor bedoeld zijn. Denk aan echte claylube of detaillerspray. Non ferro is onvoldoende glad wat mij betreft en verhoogt kans op krasjes meer dan producten die daarvoor bedoeld zijn.
Dus ik zou dat zeker niet aanraden!

Ook chemische contaminatie (vliegroest / iron verwijderen) en kleien combineren (zie je helaas te vaak op youtube) is niet raadzaam. Je wil nl eerst zoveel mogelijk vervuiling contactloos verwijderen met ironremover en dan pas kleien.
Ik doe het zelfde met iron van Cartec. Nooit problemen mee gehad en krassen zijn minimaal omdat ik altijd met een 1 step polish er overheen ga. Voor mij is het tijdbesparend om te clayen en de iron tegelijkertijd te doen.
 
@floibinator - Welkom op het forum.

Dus jij gebruikt een de-ironizer als clay lube, want dat bespaart tijd. (5 minuten?) Krassen zijn minimaal omdat je daarna polijst.
* De-ironizer krijgt amper/goed tijd om zijn werk te doen.
* Je veroorzaakt dus marring en krassen.
* TS gaat niet polijsten, dus lekker advies. :poop:

Je zou ook wat polijstmiddel bij je shampoo kunnen gooien, met een mixje van de-ironizer en wax, dan kan je meteen gaan kleien.
 
@floibinator - Welkom op het forum.

Dus jij gebruikt een de-ironizer als clay lube, want dat bespaart tijd. (5 minuten?) Krassen zijn minimaal omdat je daarna polijst.
* De-ironizer krijgt amper/goed tijd om zijn werk te doen.
* Je veroorzaakt dus marring en krassen.
* TS gaat niet polijsten, dus lekker advies. :poop:

Je zou ook wat polijstmiddel bij je shampoo kunnen gooien, met een mixje van de-ironizer en wax, dan kan je meteen gaan kleien.
Ja klopt, ben nieuw op het forum.

Marring en krassen vallen best mee. Een rondje wasstraat geeft meer krassen. Maar klopt als je niet gaat polijsten is het beter om gewoon een clay lube te gebruiken.

Ligt er een beetje aan hoeveel haast je hebt. Bij de dealer moet alles zo snel mogelijk dus we hebben een paar shortcuts ontwikkeld om het sneller te doen.

Maar voor de diy'er raad ik wel een clay lube aan of als je geld wilt besparen beetje dreft.

Ik zal voortaan ietsjes meer oppassen wat ik zeg xD.
 
Ik ben zelf een rookie wat het detailen betreft, maar ik dacht dat, na het kleien het beter/nodig is om je auto dan ook te polijsten ivm marring/swirls?
 
Ik ben zelf een rookie wat het detailen betreft, maar ik dacht dat, na het kleien het beter/nodig is om je auto dan ook te polijsten ivm marring/swirls?
Niet alleen marring/swirls maar je pads raken ook veel sneller vol en moet je vaker uitblazen. Bij een one step ga je idd swirls zien. Ga je meerdere stappen doen kan je wellicht zonder kleien. Maar het is wel een aanrader omdat je de tijd er makkelijk uithaalt tijdens het polijsten
 
Wat een hoop geneuzel, haha! :p

Kleien met de-ironizer om luttele minuten tijdswinst te boeken,
marring en krassen veroorzaken die je dan wel moet polijsten,
moeten kleien omdat je pads anders snel vollopen en je ze vaker moet 'uitblazen',
bij 1-step polijstmiddelen ga je swirls zien (?),
bij meerstaps-polijsten hoef je niet te kleien, maar kleien is wel aangeraden omdat je dan tijdswinst boekt bij het polijsten...

Inderdaad, @Soepergrover . Met geweld ne*k je een olifant. Voldoende lubricatie, normale klei en gezond verstand, dan kan je makkelijk zonder gekkigheid kleien.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Als je tientallen autos per week moet doen schelen elke minuten. Als je een one step doet en je pad loopt vol is de kans groter op swirls vooral op donkere lakken. Misschien een keer op camera vastleggen wat het verschil is. Kom hier nog een keertje op terug
 
Doe geen moeite. ;)

Ik ben van het 'poetsen' van 12-14 auto's per dag naar het 'detailen' van 1 auto in een paar dagen gegaan.
Je adviezen slaan nogal als een l*l op een drumstel. Dit is een detailing-forum en geen poets-forum.

Tientalle auto's per week komt neer op grotendeels auto's afleverklaar maken, zeker geen ontijzeren / kleien / rot.exc polijsten / dichtsmeren of "lakverzegelingen".


Soep, wil jij de boel even opschonen? ;) @Soepergrover
 
  • Leuk
Reactions: floibinator