• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Extractor huren/kopen/lenen??

Iemand nog ervaring met een extractor in dit jaargetijde? Behalve een kacheltje (die ik zo niet heb staan) nog andere tips?

Kan zeer binnenkort een interieur aanpakken, maar dan moet de eigenaar vervolgens geen last hebben van klamme bekleding, beslagen ramen enzovoort.
Niet dat het alles oplost maar de kachel op heet, airco aan en recirculatie aan.
 
Recirculatie aan lijkt me juist níét de bedoeling. Je wilt immers dat het vocht uit de bekleding komt (gebruik airco is goed, droge lucht neemt vocht op), maar het vocht moet daarna wel naar buiten en niet opnieuw de auto.ingeblazen worden.

Mijn inziens:
Op 80-100-120 weg, verwarming vol open en warm, airco aan en ik deed zelf raam rechtsvoor en linksachter op kiertje (cm of 5). Uitstroom op de voeten, zodat de lucht van onder naar boven komt.
 
Airco verwijdert het vocht ;) daarom heeft die ook een afvoer
Stationair laten draaien is minder goed voor de motor, beter een stukje om
Dikke handdoek om op te zitten neemt al heel veel op
 
Het ligt er natuurlijk ook nogal aan hoe nat je de bekleding maakt. Ik zie dat deze soms met een drukspuit of handfoamer flink worden ingespoten.

De kracht van een extractor is al groter om de bekleding te reinigen dan een/mijn stofzuiger. Ik ben dus voornemens minimaal product te gebruiken, de auto een nachtje in de garage te zetten met de ramen open en vervolgens met het exterieur aanpakken de boel ook zoveel mogelijk open. Aandachtspuntje tijdens het wassen..
 
Mijn excuses voor het kapen van een ander zijn topic maar ik heb namelijk een vraag welke hierbij aansluit.

Ik ga mijn bissell spotclean proheat verkopen. Het is een prima toestel, zeker voor het interieur van auto's, voor zetels in huis is deze net wat te klein, te beperkt.
Nu ben ik dus aan het zoeken naar een toestel welke sterk is voor beide taken, dus zowel auto zetels als zithoeken/sofa's e.d.
Zelf heb ik enkele op het oog maar vind naast die van Numatic, erg weinig ervaringen/reviews terug, de youtube filmpjes zien er in ieder geval niet slecht uit over alle toestellen.
Het volgende toestel moet tegen regelmatig/intensief gebruik kunnen.

Hieronder de toestellen waarover ik twijfel:
- Numatic Henry wash
- ICAEXTGP1/16
- Rotador spray-vac (deze zie ik terug onder andere kleuren/merkennamen?) exact dezelfde look & specs behalve de kleur en prijs is anders
- Nilco fakir 9800S
- Vacmaster VK1330PWR

De prijzen liggen allemaal tussen de €300-480 ongeveer.

Wat zijn jullie ervaringen en eventuele adviezen?
 
@AndyVR - Ik heb niet veel ervaring met verschillende machines, maar de planning was om binnenkort een Karcher - 6.100 aan te schaffen. Ik heb deze voor tapijtreiniging (auto/bankstel/vloerkleden/etc) een aantal keer mogen lenen en werkte naar tevredenheid.
Recent heb ik 'm opnieuw mogen lenen omdat de huis-stofzuiger meer herrie maakt dan zuigkracht en de vrouw des huizes vond het een fijne stofzuiger.

* Lange slang.
* Voldoende zuigkracht
* Niet te zwaar. (Trap stofzuigen)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Zelf heb ik de Karcher Puzzi maar die is inmiddels best wel prijzig en is nu het geld niet echt meer waard. Ik zou voor een bekend merk gaan zoals de Karcher of de Numatic mocht je er problemen mee krijgen en kijk naar het aantal nuttige hulpstukken tov de prijs.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@AndyVR zit bij de Bissell Proheat alleen de smalle sproeikop? Bij mijn Spotclean Pro zit een smalle en een brede kop, waarbij die laatste voor grotere oppervlakken zoals meubels van pas komt. Ik ben zelf behoorlijk tevreden met de Spotclean Pro en die wordt ook ingezet voor hoekbanken.

Ik heb zelf geen ervaring met de andere merken, maar over de Numatic wel altijd goede dingen gehoord en gelezen. Alleen hebben sommige een behoorlijke grote en inflexibele sproeikop wat in een auto-interieur niet handig is voor alle hoekjes en moeilijk bereikbare plekken.

Bigboi komt trouwens ook met een nieuwe apparaat op de markt, de Suckr Pro (handige naam : unamused:), dat is een nat/droogstofzuiger die met een additionele kit ook als extractor is te gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@Quantoxx thanks voor het delen van jouw ervaring, dit toestel kende ik nog niet en moet ik eens bekijken.

@Pter Ja de puzzi spreekt mij ook erg aan behalve de meerprijs, mijn vraag is dan ook als deze meerprijs te rechtvaardigen is? Wat betreft de wisselstukken ben ik het helemaal eens met je, hier houd ik ook rekening mee.

@Schuurfonds De Bissell spotclean welke ik heb, heeft enkel de smalle kop wat de inzetmogelijkheden een beetje beperkt. Ook is het snoer, de reservoirs en de darm wat aan de krappe kant als je andere dingen wilt doen naast auto interieur aanpakken. De pro versie heeft inderdaad ook een brede kop, dit had ik gezien maar de andere punten zijn niet veel beter (lengte slang, reservoirs inhoud,...)
 
@AndyVR Ik vind de Puzzi nu gewoonweg te duur en de meerprijs niet waard. De Puzzi kan niet meer dan bv een George, eerder andersom omdat de George standaard meeer hulpstukken heeft en je bij de Puzzi bovenop de apparaatprijs veel geld betaald voor het beperkt aantal hulpstukken wat los te verkrijgen is.
Op Mp staan er te koop waar ik hem een aantal jaren geleden nieuw voor had.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@AndyVR
Het is belangrijk om te weten wat belangrijk is voor een goede extractor. Dat is sproeikracht en zuigkracht. Met een hogere sproeikracht kan je dieper in de bekleding doordringen (het kan dus ook natter worden) Met een hogere zuigkracht maak de bekleding droger dan met een machine met een lagere zuigkracht. Ik kan van de machines die je opnoemt dat niet allemaal terug vinden maar dat bepaald wel de kracht van de machine en kan ook een hogere aanschafprijs verklaren en/of rechtvaardigen.

De tornador wordt ook door Dibo in het groen verkocht voor een veel hogere prijs. Dibo staat bij professionals wel te boek als zeer betrouwbaar merk met kwaliteitsmachines. Zie ook dat die een werkdruk heeft van 4 bar. Karcher heeft bv vaak 2 bar.

Last maar zeker niet least is de verkrijgbaarheid van accessoires ook niet geheel onbelangrijk. Sommige hebben alleen een lange steel met een brede kop. Handig om je tapijt te doen maar niet in de auto.

Succes met je keuze!
Laat ons weten wat het is geworden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Sproeikracht heb ik nooit als relevant ervaren
Dat hij niet overal heen sproeit wel. Daar was bij de Karcher aanpassing voor nodig

Ik laat het vuil nooit zo diep komen dat er kracht nodig is, gewoon eerder schoonmaken
En als, dan maak je het vochtig en laat je het intrekken

Zuigkracht is prioriteit nummer 1, hoe droger je het zuigt hoe beter, ook tussendoor om het vuil te verwijderen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en AndyVR
Ik heb de Numatic George omdat het vooral 1 machine is die alles kan.

Eerlijk gezegd overweeg ik wel om iets als een spotclean pro voor erbij voor de auto’s.

De George doet het goed maar ik denk dat een spotclean pro of iets dergelijks veel handiger is voor auto’s met moeilijker bereikbare plaatsen.

Als je al een spotclean pro hebt zou ik dan eerder opteren voor een betaalbaar toestel voor er naast met grotere zuig/sproei mond voor tapijten en sofa’s.
 
Ik zou de sproeikracht nou ook niet als belangrijk zien. Het is niet zo dat je vervuiling eruit moet spuiten, toch? Het doel is om te spoelen, niet om met 100 bar je bankstel te vuilfrezen. :p

@AndyVR - Misschien een idee; Check eens je lokale bouwmarkten en dergelijke of er ergens tapijtreinigers verhuurd worden. Ik meen te herinneren dat in mijn omgeving de Karwei wat Puzzi's verhuurd, de lokale Multimate (Nu Hubo) verhuurde Karcher 5.100's en de lokale meubelzaak verhuurde een aantal Numatic George's.

Zo kan je misschien wat machines proberen?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@AndyVR Ik weet niet of het mogelijk is om los een grote kop bij je huidige machine te kopen? Mogelijk dat het als vervangingsonderdeel beschikbaar is, dan ben je voor niet te veel geld wel een stap verder.
Bij mijn eigen apparaat heb ik een grote en een kleine zuigmond/sproeier, maar die wordt al jarenlang niet meer gemaakt en mag vanwege het hoge motorvermogen (1900 Watt) ook niet meer nieuw verkocht worden.
 
@Quantoxx dat is natuurlijk ook een goed idee!

@Cordoba denk dat dat wel mogelijk is maar dan zit ik nog steeds met kleine tanks waardoor ik meermaals moet verversen en bijvullen bij het aanpakken van een zithoek.
Het blijft gewoon niet erg praktisch bij de grotere klussen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Pter
Het is bijna niet te zien, dus geen foto

Ik heb bij het groene sproeiertje, links en rechts van de gleuf, een druppel epoxy aangebracht
Hij druppelt iets meer nu. maar dat is beheersbaar(der)
 
  • Leuk
Reactions: Pter
Zelf heb ik de Bissell spot clean pro met twee opzetstukken (groot en klein). De kleine is ideaal voor in de auto. Nu meerdere auto's mee gedaan (en de bank thuis) en ik ben er zeer tevreden over. Zullen ongetwijfeld betere producten zijn, maar prijs/kwaliteit valt mij niet tegen. De Kärcher puzzi vond ik veel te duur. Zuigkracht is meer dan prima, vergt ook een handigheidje in het bedienen van het opzetstuk. Enig nadeel van de Bissell: de lengte van de slang. Die is echt te kort en daardoor soms wat onhandig. Ach ja, je kan dan weer niet alles hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter