• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Festool rotary clinic - workshop

Geduld Leon geduld :grinning:

We zijn druk bezig achter de schermen. :ja ;)

1 ding hebben Dennis en ik al uit ons hoofd gezet: machinaal wetsanden met de DAP gaat hem niet meer worden! :no

En waarom niet zul je je afvragen? :weetniet

Ik zal het proberen in het kort uit te leggen.

De DAP maakt een schuuruitslag van 8mm oftewel krassen van 8mm. Dit is heel moeilijk weg te polijsten of je moet meerdere flinke hits met een grove combinatie maken. Dit kost je veel tijd en moeite en je blijft de zogenaamde 'piggy tailes' zien.

Wij hebben op de curcus gezien dat het beter is om een machine met een 2 of 3 mm schuuruitslag te nemen, puur vanwege het feit dat je de schuurkrassen zo klein mogelijk wilt houden.

Immers, iets wat klein is, heeft minder moeite met zich te laten verwijderen dan iets wat groot is.

Wat hebben we daar gedaan? Even kort samen gevat:

Op een motorkap een deel gewetsand met korrel 1500 en 2000 op een excenterschuurmachine met een uitslag van 2mm.

Daarna met een medium woolpad en een Festool polijstmiddel (vraag me niet met welk produkt deze te vergelijken is, ik vermoed Menzerna, al wilden ze dit niet bevestigen....)

Daarna op een witte wafelpad en een Festool polijstmiddel de lak opgepolijst.

Dit is in 2 stappen gebeurd, daar waar wij normaal gesproken 4 of 5 (polijst) stappen voor nodig hebben. 8o

Ik heb de Festool polijstmiddelen staan. Ik ga daar van de week eens mee aan de slag. :ja

Het is gewoon lastig om in een paar korte woorden te omschrijven wat er precies gedaan/uitgelegd is.
Zien, voelen, zelf doen, daar leer je veel meer van ;)
 
Moet ik wel even aanvullen:
De backingplate van de Festool is een stuk vlakker dan de puntjes van de plate van een DAP, dat is ook een veroorzaker van de piggytales.

Denk ook niet dat de polijstmiddelen van Festool beter zijn, na een flinke hit met een woolpad en nabewerken zag ik nog steeds marring onder de Brinkmann.
De Festoolman gaf dat ook toe. Er had dus 2 hits (of meer) moeten zijn met de woolpad wat overeenkomt met wat wij gedaan hebben op de Mazda.
Daat waren de piggytales wel weg maar lukt dat ook de volgende keer? Ik wil daar geen risico mee nemen.
 
Na het 'sleutelkras' verwijderen stonden er trouwens nog een paar sporen van piggytails in de lak, die behoorlijk diep waren (met het blote oog te zien)
Zouden die veroorzaakt zijn door vervuiling op de lak tijdens het fijnschuren? Want ze waren echt zodanig diep dat ze voor problemen konden zorgen denk ik.

Dibbuz: om schade door de velcro te voorkomen, is dat ook niet waarom jullie de interface-plaat gebruikten?
 
Ook met de interpacepad krijg je piggy tails.

Dit komt niet door het schuren, maar door de haakjes van het velcro. :ja

De interfacepad wordt alleen gebruikt als demping en om ronde vormen te volgen.
 
Even een lekenvraag: de velcro loop toch niet door tot aan het einde? Hoe raken die de lak dan, door de pad heen of zo ? ( ben 'm even kwijt )
 
Inderdaad, door de pad heen. Het schuim in de sandpad is heel erg zacht en de puntjes drukken er dus doorheen, zodoende krijg je die drukpunten op de lak waar de piggytales ontstaan.
Piggytales zijn dus iets anders dan de sandingkrasjes van de pad.