Hoi allemaal! Enige tijd geleden heb ik mij voorgesteld op het forum. Ik struin al een tijd rond op het forum en ben veel aan het experimenteren ben met diverse detailing producten.
Afgelopen week heb ik dan eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en mijn eerste volledige exterieur detail gedaan op een rode (bijna roze) Fiat Panda van bj 2006 van een familielid.
Het gevolgde stappenplan:
Voorbereiding en reiniging
- Afgespoeld en met 2 emmers gewassen met Monello Lavare
- Opnieuw ruim afgespoeld en afgedroogd met Monello Senza Acqua Drying Towel
- Gereinigd m.b.v. klei en detailspray uit de kit van Mothers California Gold Clay (overigens is deze erg zacht met deze temperaturen)
- Velgen gereinigd met Gyeon Iron en een zachte borstel
- Tankklepje, rubbers, naden en kieren met een set zachte kwasten en dasty ontvet
- Afgedroogd met de Monello Senza Acqua Drying Towel
- Even een rondje gedaan met Gyeon Prep + microvezeldoek op de lak en rubbers
- Rubbers en ruiten rondom afgeplakt met de blauwe 3M afplaktape
Correctiewerk
- Testspot gedaan met Monello Mezzo op een oranje pad, correctie was naar tevredenheid maar kleurintensiteit kon beter.
- Testspot ook nog even geprobeerd met Monello Veloce op een gele pad, dit haalde weinig verbetering uit. Daarna de testspot afgebouwd naar Monello Finale op wit.
- Gehele auto rondom met 2 hits Mezzo op oranje en 1 hit Finale op wit gepolijst met de DAP900.
- Alle gepolijste delen afgenomen met Gyeon Prep + microvezeldoek. Werkt perfect!
Voeden
- Gewassen met 2 emmers en Monello Lavare i.v.m. stof en gedroogd met een tweede Monello Senza Acqua Drying Towel
- Gevoed met Poorboys Black Hole op een zwarte pad m.b.v. de DAP900.
- Na hazing van de Black Hole de lak afgenomen met een microvezeldoek.
Beschermen
- Trims opgeknapt met Poorboys Trim Restorer
- Banden opgeknapt met Meguairs Gold Class Endurance High Gloss
- Ruiten gereinigd met een klein sopje afwas en katoenen theedoeken (werkt perfect)
- Lak met Collinite 845 en Monello Disco Duo pad ingewerkt en na een swiptetest afgenomen met een microvezeldoek
Foto's zeggen meer dan woorden : (kleur is overigens erg moeilijk op de gevoelige plaat te krijgen!)
Zo was de Panda bij aflevering: redelijk vaal en smerig, zelden gewassen.
Hier is de verkleuring goed te zien. Helaas is de kleurintensiteit niet terug te brengen i.v.m. de blanke lak van de auto.
Doffe lak die een goede poetsbeurt kon gebruiken
Kieren en naden reinigen met dasty als ontvetter, op andere plekken heb ik Gyeon Prep gebruikt
Na het kleien liet de lak zijn ware staat zien, hier en daar krassen die er nagenoeg (op een aantal diepe na) er uit zijn gegaan
Staat van de lak na 2 hits Mezzo en 1 hit Finale
Resultaat van PB Black Hole op deze mooie rode unilak
Na afloop is de schade zichtbaar
In alle enthousiasme heb ik geen fotos genomen van het eindresultaat waar ook de trims en banden zijn behandeld...
Mijn ervaringen zoverre:
De lak van deze Panda liet zich prettig corrigeren. De 2 hits Mezzo en laatste hit met Finale gaven voldoende correctie om de meeste krassen er uit te halen.
Qua kleur is de lak ietwat intenser geworden, maar de verkleuring is zeker nog aanwezig. Helaas is dat niet weg te poetsen i.v.m. de blanke lak. Gevalletje pech dus. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het (ondanks de blanke lak) blijft bij een auto met veel pigment in de lak om deze te onderhouden met een goede wax of sealant.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen aangezien het mijn eerste volledige detail is. Hoe zou ik de kleur nog wat dieper kunnen krijgen? PB Black Hole haalde al veel uit maar naar mijn mening kan het nog beter .
Afgelopen week heb ik dan eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en mijn eerste volledige exterieur detail gedaan op een rode (bijna roze) Fiat Panda van bj 2006 van een familielid.
Het gevolgde stappenplan:
Voorbereiding en reiniging
- Afgespoeld en met 2 emmers gewassen met Monello Lavare
- Opnieuw ruim afgespoeld en afgedroogd met Monello Senza Acqua Drying Towel
- Gereinigd m.b.v. klei en detailspray uit de kit van Mothers California Gold Clay (overigens is deze erg zacht met deze temperaturen)
- Velgen gereinigd met Gyeon Iron en een zachte borstel
- Tankklepje, rubbers, naden en kieren met een set zachte kwasten en dasty ontvet
- Afgedroogd met de Monello Senza Acqua Drying Towel
- Even een rondje gedaan met Gyeon Prep + microvezeldoek op de lak en rubbers
- Rubbers en ruiten rondom afgeplakt met de blauwe 3M afplaktape
Correctiewerk
- Testspot gedaan met Monello Mezzo op een oranje pad, correctie was naar tevredenheid maar kleurintensiteit kon beter.
- Testspot ook nog even geprobeerd met Monello Veloce op een gele pad, dit haalde weinig verbetering uit. Daarna de testspot afgebouwd naar Monello Finale op wit.
- Gehele auto rondom met 2 hits Mezzo op oranje en 1 hit Finale op wit gepolijst met de DAP900.
- Alle gepolijste delen afgenomen met Gyeon Prep + microvezeldoek. Werkt perfect!
Voeden
- Gewassen met 2 emmers en Monello Lavare i.v.m. stof en gedroogd met een tweede Monello Senza Acqua Drying Towel
- Gevoed met Poorboys Black Hole op een zwarte pad m.b.v. de DAP900.
- Na hazing van de Black Hole de lak afgenomen met een microvezeldoek.
Beschermen
- Trims opgeknapt met Poorboys Trim Restorer
- Banden opgeknapt met Meguairs Gold Class Endurance High Gloss
- Ruiten gereinigd met een klein sopje afwas en katoenen theedoeken (werkt perfect)
- Lak met Collinite 845 en Monello Disco Duo pad ingewerkt en na een swiptetest afgenomen met een microvezeldoek
Foto's zeggen meer dan woorden : (kleur is overigens erg moeilijk op de gevoelige plaat te krijgen!)
Zo was de Panda bij aflevering: redelijk vaal en smerig, zelden gewassen.
Hier is de verkleuring goed te zien. Helaas is de kleurintensiteit niet terug te brengen i.v.m. de blanke lak van de auto.
Doffe lak die een goede poetsbeurt kon gebruiken
Kieren en naden reinigen met dasty als ontvetter, op andere plekken heb ik Gyeon Prep gebruikt
Na het kleien liet de lak zijn ware staat zien, hier en daar krassen die er nagenoeg (op een aantal diepe na) er uit zijn gegaan
Staat van de lak na 2 hits Mezzo en 1 hit Finale
Resultaat van PB Black Hole op deze mooie rode unilak
Na afloop is de schade zichtbaar
In alle enthousiasme heb ik geen fotos genomen van het eindresultaat waar ook de trims en banden zijn behandeld...
Mijn ervaringen zoverre:
De lak van deze Panda liet zich prettig corrigeren. De 2 hits Mezzo en laatste hit met Finale gaven voldoende correctie om de meeste krassen er uit te halen.
Qua kleur is de lak ietwat intenser geworden, maar de verkleuring is zeker nog aanwezig. Helaas is dat niet weg te poetsen i.v.m. de blanke lak. Gevalletje pech dus. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het (ondanks de blanke lak) blijft bij een auto met veel pigment in de lak om deze te onderhouden met een goede wax of sealant.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen aangezien het mijn eerste volledige detail is. Hoe zou ik de kleur nog wat dieper kunnen krijgen? PB Black Hole haalde al veel uit maar naar mijn mening kan het nog beter .