• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Fiat Panda 2006 unirood - eerste full exterieur detail ervaringen

Mich

Detailing addict
18 nov 2014
51
70
Hoi allemaal! Enige tijd geleden heb ik mij voorgesteld op het forum. Ik struin al een tijd rond op het forum en ben veel aan het experimenteren ben met diverse detailing producten.
Afgelopen week heb ik dan eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en mijn eerste volledige exterieur detail gedaan op een rode (bijna roze) Fiat Panda van bj 2006 van een familielid.

Het gevolgde stappenplan:

Voorbereiding en reiniging

- Afgespoeld en met 2 emmers gewassen met Monello Lavare
- Opnieuw ruim afgespoeld en afgedroogd met Monello Senza Acqua Drying Towel
- Gereinigd m.b.v. klei en detailspray uit de kit van Mothers California Gold Clay (overigens is deze erg zacht met deze temperaturen)
- Velgen gereinigd met Gyeon Iron en een zachte borstel
- Tankklepje, rubbers, naden en kieren met een set zachte kwasten en dasty ontvet
- Afgedroogd met de Monello Senza Acqua Drying Towel
- Even een rondje gedaan met Gyeon Prep + microvezeldoek op de lak en rubbers
- Rubbers en ruiten rondom afgeplakt met de blauwe 3M afplaktape

Correctiewerk

- Testspot gedaan met Monello Mezzo op een oranje pad, correctie was naar tevredenheid maar kleurintensiteit kon beter.
- Testspot ook nog even geprobeerd met Monello Veloce op een gele pad, dit haalde weinig verbetering uit. Daarna de testspot afgebouwd naar Monello Finale op wit.
- Gehele auto rondom met 2 hits Mezzo op oranje en 1 hit Finale op wit gepolijst met de DAP900.
- Alle gepolijste delen afgenomen met Gyeon Prep + microvezeldoek. Werkt perfect!

Voeden

- Gewassen met 2 emmers en Monello Lavare i.v.m. stof en gedroogd met een tweede Monello Senza Acqua Drying Towel
- Gevoed met Poorboys Black Hole op een zwarte pad m.b.v. de DAP900.
- Na hazing van de Black Hole de lak afgenomen met een microvezeldoek.

Beschermen

- Trims opgeknapt met Poorboys Trim Restorer
- Banden opgeknapt met Meguairs Gold Class Endurance High Gloss
- Ruiten gereinigd met een klein sopje afwas en katoenen theedoeken (werkt perfect)
- Lak met Collinite 845 en Monello Disco Duo pad ingewerkt en na een swiptetest afgenomen met een microvezeldoek

Foto's zeggen meer dan woorden :) : (kleur is overigens erg moeilijk op de gevoelige plaat te krijgen!)

Zo was de Panda bij aflevering: redelijk vaal en smerig, zelden gewassen.
Panda001.webp

Hier is de verkleuring goed te zien. Helaas is de kleurintensiteit niet terug te brengen i.v.m. de blanke lak van de auto.
Panda002.webp

Doffe lak die een goede poetsbeurt kon gebruiken
Panda003.webp

Panda004.webp

Kieren en naden reinigen met dasty als ontvetter, op andere plekken heb ik Gyeon Prep gebruikt
Panda005.webp

Na het kleien liet de lak zijn ware staat zien, hier en daar krassen die er nagenoeg (op een aantal diepe na) er uit zijn gegaan
Panda006.webp

Staat van de lak na 2 hits Mezzo en 1 hit Finale
Panda007.webp

Panda008.webp

Resultaat van PB Black Hole op deze mooie rode unilak
Panda009.webp

Panda010.webp

Na afloop is de schade zichtbaar ;)
Panda011.webp

In alle enthousiasme heb ik geen fotos genomen van het eindresultaat waar ook de trims en banden zijn behandeld... :(

Mijn ervaringen zoverre:

De lak van deze Panda liet zich prettig corrigeren. De 2 hits Mezzo en laatste hit met Finale gaven voldoende correctie om de meeste krassen er uit te halen.
Qua kleur is de lak ietwat intenser geworden, maar de verkleuring is zeker nog aanwezig. Helaas is dat niet weg te poetsen i.v.m. de blanke lak. Gevalletje pech dus. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het (ondanks de blanke lak) blijft bij een auto met veel pigment in de lak om deze te onderhouden met een goede wax of sealant.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen aangezien het mijn eerste volledige detail is. Hoe zou ik de kleur nog wat dieper kunnen krijgen? PB Black Hole haalde al veel uit maar naar mijn mening kan het nog beter :).

Ondanks dat de lak toch iets verkleurt blijft vind ik dat je een knap stukje werk hebt neer gezet. Mijn eerste poetssessie moet nog plaats gaan vinden maar met zo'n resultaat zou ik al dik tevreden zijn.

Ziet er goed uit hoor!

Waarom heb je ervoor gekozen om de lak ook vóór het polijsten af te nemen met Prep?

Ziet er netjes uit, mooi resultaat behaalt.

Ik zou de blauwe tape laten zitten, kleurt wel goed bij het rood;)

Mooi werk geleverd... Je hebt je goed ingelezen... heel netjes... Alleen snap ik ook de het ontvetten voor het polijsten niet :)

Bedankt allemaal!
We zijn er ong. 18 uur totaal mee bezig geweest, lekker rustigaan en zorgvuldig gewerkt, dat loont zich aan het eind :)
Ik heb de lak inderdaad voor het polijsten even afgenomen met prep omdat er een nacht tussen zat, hij stond welliswaar binnen maar er lag stof op de auto.

Mich Ah oke. Ik zou daar voortaan een detailspray voor gebruiken, omdat dat (volgens mij) wat beter als 'glijmiddel' werkt dan Prep. En het is wat goedkoper.

Dat ben ik wel met Jansen eens... je kan beter bijvoorbeeld spray and wipe van Poorboys hiervoor gebruiken.. Die kan je verdunnen... is goedkoper... en is er nog beter voor te gebruiken ook.. Maar het eindresultaat telt... En die is prachtig :)

Mooi resultaat en netjes gewerkt voor de eerste keer!

TIP voor de volgende keer: plak het kopje van ijzer van je kwarts even af, je kunt er per ongeluk nare schades mee aanrichten. Isolatie tape werkt het beste naar mijn idee.

gr

Oké thanks voor de tips! Wat mij verder ook opviel is dat de pads best veel stof afgaven, dit terwijl ik het polijstmiddel niet heb laten drogen en er voldoende op de pad zat.
De pads waren nieuw, kan dat het zijn?