• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

First timer combinatie voor polijsten

RoyP88

Detailing trainee
16 mrt 2020
8
25
Hi Carcleaners,

Voor de eerste poging tot het polijsten van mijn vrij gehavende Volvo uit 1998 twijfel ik nog of ik nu wel de juiste spullen aan het kopen ben.
Mn pa had toevallig nog een dap500 (met 5 inch backingplate) liggen dus die heb ik geleend, maar al het andere wat erbij zit is mij wat te oud.
Vandaar dat ik voor polijsten de juiste pads en polijstmodellen wil gaan aanschaffen.
Wellicht dat het slim is om ook maar gelijk een 6 inch backingplate te kopen, dat kan er dan ook nog wel bij.
Wat ik denk nodig te hebben:

Wassen
>
Niks, heb ik allemaal al

Kleien
Monello Dolce Verde klei set (met spray inbegrepen)

Polijstpads
2 x Monello cutting pad (geel)
2 x Monello light cutting pad (oranje)
2 x Monello polishing pad (wit)

Polijstmiddel
1 x Monello Veloce
1 x Monello Mezzo
1 x Monello Finish

Voor het afplakken van de plastic delen kies ik voor een van tapes, geen idee of dat nog echt wat uitmaakt.
Ik denk dat ik daar toch wel een heel eind mee moet komen. Als iemand daar anders over denkt hoor ik het graag.

Glaze & Wax
Glaze: Poorboys black hole (heb een hele donkerblauwe lak)
Wax: Collinite Liquid Insulator Wax No. 845
Aangezien dit beter handmatig aangebracht kan worden ga ik voor een aantal Monello disco duo applicator pads

Is dit ok wat jullie betreft? Of is er nog iets essentieels wat ik mis?

Tot slot nog 3 vragen:
1: Ik begin met een testspot om te bepalen welke combo ik moet gaan gebruiken. Het lijkt me logisch dat je bijv de gele pad combineert met Veloce polijstmiddel, maar zou je theoretisch ook Veloce kunnen combineren met een witte pad? Of dit het dan helemaal niks?
2: Moet ik de 6 inch backingplate kopen of maakt t niet veel uit?
3: Als ik het geld heb: kan ik niet beter een dap900 set kopen?:p

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

Groeten,

Roy
 
1. Alles kan, afhankelijk van de staat van je lak zou je kunnen beginnen met mezzo/oranje.

Zie ook bijgevoegde tabel.

2. Ik zou geen 6inch backing plate kopen, 5inch is prima en imo makkelijker te gebruiken dan 6inch.

3. Eerst lekker aan de slag met de DAP500, upgraden kan altijd nog.
Polijsttabel%20Monello.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat de tape betreft vind ik de Colad tape heel fijn werken, prettiger dan de 3M omdat de Colad tape dunner en soepeler is. De Monello tape heb ik wel liggen maar nog niet gebruikt, dus kan ik weinig over zeggen.

Wat je nog wel mist is een degreaser/ontvetter om tussen de polijstappen door het resultaat te kunnen beoordelen (en niet misleid te worden door de olie in het polijstmiddel), en ik ga er vanuit dat je wel voldoende doeken hebt.

Overigens 6" backing plate betekent 7" pads!! en zeker op een DAP500 lijkt mij dat overkill, een 5"BP moet je als 5,5" pads op gebruiken, dus je hebt al behoorlijk formaat pads met een 5" BP. Sommigen gebruiken ook 6"pads op een 5"BP, dus dat kan ook nog.
Kijk eerst even in hoeverre je makkelijk kunststofdelen los kan halen, toevallig afgelopen woensdag nog een voorscherm voor een V70 uit 1996 gedaan, en bijvoorbeeld het knipperlichtje en het stukje stootstrip zit er gewoon in geklikt, als je dat loshaalt hoef je het niet af te plakken en het polijst een stuk makkelijker omdat je minder obstakels hebt.
 
Goed bouwjaar! ;) Wat is het voor volvo?

Een grotere backingplate zou ik niet kopen, eerder een kleinere. Mijn volvo is ook vrij groot, maar er zitten heel veel delen op die beter gaan met een kleinere machine.
 
Niet te snel weggooien
Op zo'n oude met achterstand in lakonderhoud is het de eerste hit een vuile boel
Daar kan je prima de oude pads en oud polijstmiddel voor gebruiken

Plaats anders ff foto's
 
Bedankt voor jullie reacties.

@BZwart : Handig die afbeelding, precies wat ik nodig heb. Laat ik dan maar gewoon bij de DAP500 met 5 inch plaat blijven.

@Cordoba : Had nog niet aan een degreaser gedacht. Heb je daar een merk/type voor die jouw voorkeur heeft? Wat betreft de plastic delen: ik las op verschillende fora dat het loshalen niet zo makkelijk gaat. Afplakken dan maar.

@Jansen : Niks bijzonders, een S40. Net ingereden (200.000km op de teller) dus vond het wel een leuk oefenproject om te zien hoe ver je kunt komen met elbow grease. Ga nog aan de slag met het lederen interieur om wat slijtage weg te werken en wil wellicht ook de hemelbekleding opnieuw doen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Gyeon Prep is een veel gebruikte, zelf heb ik nu de Rupes versie, maar maakt allemaal niet zoveel uit, als je een hoge zuiverheid IPA (niet het bier maar IsoPropylAlcohol) bij bijvoorbeeld een drogist te pakken kunt krijgen werkt dat ook goed.

Ik had een los voorscherm van de sloop dat opnieuw gemonteerd moest worden, dus ook makkelijk aan de achterkant van de plaat dingen losklikken, als je én niet kunt zien hoe het precies zit, én er niet goed bij kunt, wordt het wel veel lastiger, maar wat ik zeer storend vond was dat onder de stootstrip steeds opnieuw vuil te voorschijn komt (dus bron voor krassen) omdat de stootstrip half hol is, en in de loop der jaren zich dus vuil ophoopt achter de strip. Bij een geplakte strip heb je dat probleem niet.
 
@RedCat, vandaag in de zon een foto gemaakt van een klein stukje. Het is ernstig

Gisteravond een klein stukje geprobeerd. Het is niet perfect maar iig al een heel stuk beter.

Wellicht dat ik kan proberen nog een hit te doen met oranje pad & veloce, of moet ik nog zwaarder proberen?

Groeten
IMG_20200527_121632.jpg
IMG_20200527_123346.jpg
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Het ziet er inderdaad al een stuk beter uit. Ik vermoed niet dat een zwaardere combinatie nodig is. Je kan proberen nog een hit te doen en daarna af te gaan schalen.

Als je een stukje tape op de lak plakt stelt je camera daar op scherp ipv de reflectie.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Tot slot nog 3 vragen:
1: Ik begin met een testspot om te bepalen welke combo ik moet gaan gebruiken. Het lijkt me logisch dat je bijv de gele pad combineert met Veloce polijstmiddel, maar zou je theoretisch ook Veloce kunnen combineren met een witte pad? Of dit het dan helemaal niks?
2: Moet ik de 6 inch backingplate kopen of maakt t niet veel uit?
3: Als ik het geld heb: kan ik niet beter een dap900 set kopen?:p

1) Veloce combineer je met de gele pad omdat deze het hardst is en dus voldoende druk kan geven op de korrels in het polijstmiddel. Zo je dit op een zachtere witte pad doen, dan oefen je minder druk uit en heb je minder power.

2) Zoals al aangehaald: Zou bij de normale 5,5" blijven en de kleinere plate + pads.

3) Een DAP Evo heeft wel wat meer power en betere ergnomie, maar kijk eerst eens wat je met je huidige set-up behaald.


Met welke combinatie heb je bovenstaande resultaat behaald? De lak leek vooraf niet in slechte staat en volgens mij heb je niet een al te grove combi gebruikt?
 
@Quantoxx > ik was begonnen met een oranje pad van monello icm mezzo. Daarna nog een stapje zwaarder, oranje pad icm veloce.

Misschien een beetje een noob vragen over het polijsten zelf:
Wat ik doe:
2 x dampatroon (dus links rechts, boven beneden, 2 x) > volgens mij heet dat dan 1 'hit'.
Daarna haal ik de resten weg met een cleaner en een microvezel doek.
Dan kijk ik of het resultaat goed is, zo niet, herhalen.

Is dat de juiste manier? En hoe vaak mag/kan ik dit dan herhalen?
En kan ik verwachten dat de lak helemaal vrij is van swirls, met andere woorden: doorgaan tot er geen swirls te zien zijn?

Bedankt weer!
 
Ah, dat is in de basis een medium-combi. Volgens mij leverde dit al genoeg resultaat op, toch? Of had je nog krasjes/swirls?

Persoonlijk beweeg ik langzamer met de machine en heb dan na één hit het polijstmiddel al vrijwel helemaal doorgewerkt. Zo geef ik de korrels de tijd om ook te kunnen werken, creëer ook wat meer warmte, etc. (Maar doe wat je zelf fijn vind, uiteraard)

Je verwijderd na het polijsten het residu met een doek en "cleaner"? Wat voor een spul bedoel je? (Gyeon - Prep / Nanolex - EX. (Ontvetter?))

Uiteraard mag je net zo lang doorgaan tot je tevreden bent. Onthoud wel dat je op microscopisch niveau blanke lak wegslijpt en je ooit een keer niets meer overhoudt en je door de blanke lak heen gaat.
Dit gebeurd niet zo snel, maak je niet druk. Zou jij nu nog een hit doen en door de blanke lak heen gaan, dat had het er (bij wijze van spreken) volgende week vanzelf wel afgevallen als je niet had gepolijst en had je sowieso een probleem. ;)
Gemiddeld haal je met excentrisch polijsten en gemiddelde combi weinig lak weg. Dit is soms niet eens te meten met een lakdiktemeter. Risico dat je toch door de lak gaat is er altijd omdat je niet weet hoe de staat van de lak is.
 
Het is een jaar later ondertussen en de Volvo is ingeruild voor wat anders.
Maar, voor degene die er ooit nog naar kijkt, een klein stukje van het resultaat.

Van zo'n afstand kun je alles er goed laten uitzien, maar ik vond het er vrij goed uitzien voor een lak van 23 jaar oud.
Er zaten wel een soort van dieperliggende vlekken in die er niet uit zijn gegaan.
Nouja, mooie eerste poging
 

Bijlagen

  • 427398bd-daf5-48a3-8864-cc8c1d582ee6.jpg
    427398bd-daf5-48a3-8864-cc8c1d582ee6.jpg
    477,8 KB · Weergaven: 86
  • volvo1.jpg
    volvo1.jpg
    184,5 KB · Weergaven: 66
Glans is meer dan voldoende zo op de foto. De trims steken er schraal door af, dus het polijsten is dan goed gegaan; toch? :)

Het is ook maar net wat je doel is: defect vrij (perfect paint) of het aanzicht laten opleven. Dat laatste is je sowieso gelukt!