• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Flex 3401 vs dap900V3

Porter

Detailing chief
14 feb 2010
107
75
Wil een nieuwe machine aanschaffen, twijfel tussen de flex 3401 en de dap.
Is de flex ook geschikt om alleen een auto even een waxje(liq blue) je geven....op de lichtste stand?lijkt mij wel toch?
Wil hem niet aanschaffen om te waxen, maar vind dat mijn machine dat wel moet kunnen.
Heb ervaring met de dap900 v2. Volgens mij is de flex allround beter maar als nadeel duurder.
Hij is krachtiger als je kracht uitoefent maar als je hem gebruikt zoals de Dap, werkt hij toch net zo veilig ?
Graag reactie.... Ook is het gewicht voor mij belangrijk.....
Ik weet dat de dap binnenkort in de actie komt.... Dus heb nog even om informatie op te doen....
 
Hallo Porter,

Hierbij een reactie;) Ik heb beide machines niet, dus het enige wat ik erover kan zeggen is wat ik gevonden heb toen ik aan het rondkijken was om mijn DAP500 te complementeren.

Heb je de DAP ervaring doordat je al een vorige generatie dap 900 hebt, of heb je die geleend? In het eerste geval, afgezien van de ergonomie zal je niet veel verschil merken tussen beide DAPs en kan je het geld beter elders besteden (tenzij je huidige dap stuk is natuurlijk:))

Volgens de flex brochure is de 3401 juist geschikt voor het afwerken, dus een wax aanbrengen zou geen probleem moeten zijn. Een lak flink corrigeren overigens ook niet, maar daar probeert Flex je uiteraard weer iets anders voor te verkopen:)

Het verschil tussen de flex en de dap is dat de flex een geforceerde rotatie heeft en de dap een vrije. Dit betekent dat je pad altijd even snel roteert, ongeacht hoe hard je op je machine drukt. Hierdoor zou je met een flex dus sneller kunnen corrigeren. Hierdoor zal de pad ook niet stoppen als je de druk niet goed verdeeld, bijvoorbeeld als je over de rand van een paneel gaat. In theorie zou je dan dus ook door de lak kunnen gaan, maar dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Door de geforceerde rotatie zal de machine misschien wat onrustig aanvoelen, maar dat is een kwestie van wennen.

De flex is zeker een mooi apparaat, maar wat voor mij de doorslag gaf is de flexibiliteit in pad keuze. Standaard komt deze met een vrij grote steunplaat en je kan er een iets kleinere bij kopen, maar spotpads gaan niet werken. Met het systeem van Lake Country kan je tot een 100mm velcro gaan, maar zelfs dan is de keuze in pads niet zo groot. Ik weet niet of dat voor jou van belang is?

Succes
 
Ik heb best veel ervaring met de dap 900 durf ik te zeggen, deze heb ik kunnen verkopen.
Bedoeling is om de dap900v3 te kopen (dappere dinsdag) of de flex3401.
Neig naar de flex maar de aanbiedingen die ik online tegen kom is meestal met de 6 inch schijf.
Ik zou hem liever gelijk met de kleinere schijf kopen of de 6 inch steunplaat pas maken voor de 5,5 inch pads.
Spotpads gebruik ik nu ook niet.... Alleen de 5,5 inch...spiegels en randjes doe ik met het handje....
Kleine plekken en koplampen doe ik ook wetsanden ( handmatig), mij lijkt de flex sneller om daar juist resultaat op te boeken.
Om Na het schuren de lak weer op te halen.
Een Rotary heb ik wel eens gebruikt, maar zou graag zonder blijven werken.
Omdat ik hobby matig bezig ben kan ik ook met de dap af, dat maakt de keuze wat lastiger.
 
Goedemorgen Porter,

Het was niet mijn bedoeling om je ervaring in twijfel te trekken:) Meer een vraag om uit te vinden of je niet al een DAP hebt.

Als steunplaat voor de flex heb je drie opties. Standaard komt hij met een 140mm steunschijf. Uiteraard kan je hier wat vanaf schuren, maar dat lijkt mij geen goed idee. Als optie kan je van flex nog een 115 mm plaat kopen, hier kan je dan wel 5.5inch pads op gebruiken. Ik vind de maten van flex een beetje raar om eerlijk te zijn. Ze zijn dusdanig kleiner dat je langs de rand geen druk kan zetten en het centreren lijkt me ook iets minder makkelijk. Waarschijnlijk een soort veiligheids iets omdat je geforceerde rotatie hebt. Laatste optie is het lake country systeem. Hiermee heb je de mogelijkheid om de flex met een 100 of 150 mm steunplaat te gebruiken. Dus met 6 inch of 4 inch pads, maar bij die laatste moet je wel voorzichtig zijn.

Porter;n407112 zei:
Kleine plekken en koplampen doe ik ook wetsanden ( handmatig), mij lijkt de flex sneller om daar juist resultaat op te boeken.
Om Na het schuren de lak weer op te halen.

En hiermee bedoel je? Dat je met de flex sneller resultaat ziet na het wetsanden of dat de flex beter is in de kleine plekken?

Hobbymatig is de DAP uiteraard voldoende, maar soms is het ook gewoon leuker om een met professioneel apparaat aan het werk te zijn:) Dat zal meer van je budget afhangen dan.

Als ik nog een andere machine mag voorstellen, heb je naar de Duetto gekeken? Zelfde prijsklasse als de flex en standaard perfect geschikt voor 5.5 inch pads. Als ik de reviews moet geloven ook een tamelijk handzaam apparaat om rond spiegels etc te polijsten.

 
Beste Porter,

Ik ben het detailen begonnen met een dap500. Voor een beginner een goede machine, maar naarmate je wat meer vordert merk je toch wel wat beperkingen van de machine. Via het forum hier een dap900 aangeschaft en de dap500 verkocht. Ik dacht met de iets krachtigere motor wel een potje te kunnen breken, maar dit bleek toch niet het geval. Niet dat het niks scheelt, maar het verschil was naar mijn idee minimaal. Al vaak dingen gelezen over de flex en deze heb ik vrij recentelijk over kunnen nemen van een forum lid hier. Hoewel het evengoed nog een investering was heb ik nog geen enkel moment spijt gehad. Ik kan de voor- en nadelen op een rijtje zetten, maar dit is puur gebaseerd op mijn eigen ervaring en mening. Deze ervaring en hierop aansluitende mening hoeft voor jou natuurlijk niet te gelden en zou je dan ook aan willen raden is een keer met de flex te werken. Deze vergt, als een een dap500 of dap900 gewend bent, wel enige gewenning.

Mocht je in de buurt van Flevoland woonachtig zijn kan je een pm sturen, dan kan je zelf het verschil een keer ervaren. Ik zelf vindt de flex prettiger dan de dap, maar ken een hoop mensen die hier heel anders over denken.

Heb je ook al eens nagedacht over een rupes?

Groet Niki
 
Ik woon helaas niet in de buurt, ik heb nog even de tijd....2 dec is de dappere dinsdag.....
@toine...ik dacht idd sneller na wetsanden, resultaat denk ik zelfde?
Als ik de standaard backing plate afsnij/schuur tot de 5,5 passen zal hij dan geen last krijgen van onbalans? Zal wel mee vallen denk ik...
Velcro is toch wel licht....
blijf twijfelen...de rupes kan ook maar is die niet een stuk zwaarder?
Omdat ik gewicht ook handig vind zou het ook weer een dap kunnen worden, ik vond de "oude" dap wel makkelijk met 1 hand te bedienen om een Wax laagje aan te brengen.
Nikki...is de flex ook met 1 hand te bedienen.....lijkt mij meer een machine om. Met 2 handen vast te houden.... Ik hoor het graag.
 
Door de geforceerde rotatie leent de flex zich, zeker in het begin, hier minder voor door de geforceerde rotatie. De flex heeft de neiging van je weg te lopen. Als je het onder de knie hebt is hij prima met een hand te gebruiken.

Er zijn overigens genoeg filmpjes over de flex te vinden op YouTube van Mike Philips waarin je kan zien wat ik met bovenstaande bedoel.
 
Wat Niki zegt. Dit geldt voor zowel de flex als een rotary. Door de druk een klein beetje anders te verdelen kan je het apparaat ook sturen, maar dat vergt wel oefening. Misschien heb je wel eens een vloer geschuurd met zo'n grote rotatie machine, dan weet je ook wel wat Niki bedoeld.

Wat betreft de Rupes, het gewicht van de flex en grotere Rupes machines (de 21, 15 en 12) is op papier gelijk, maar 300 gram meer dan de DAP. Gewicht van DA's is simpelweg altijd iets meer dan van rotary's. De duetto is wat betreft ergonomie vergelijkbaar met de DAP500 en oudere DAP900's, maar dan met een grotere slag, maar zonder mooie tas;)

Gewicht van de steunplaat is zeeer belangrijk voor de balans van je machine. Er is een DA uit taiwan te koop (die overigens meer plastic gebruikt waar mogelijk, en dus iets lichter is.) en die heeft een extra contragewicht voor een 6 inch steunplaat. Velcro weegt niet zoveel, maar het plastic waar het op geplakt zit wel. Daarbij zal je het in een draaibank moeten doen om te zorgen dat het mooi rond wordt en dan nog is het resultaat wat mij betreft twijfelachtig. Meest merkwaardige vind ik eigenlijk dat je op een machine van bijna 400 euro 35 euro wil besparen door niet een extra steunplaat te kopen.

Succes met je keuze.
 
het gaat niet om de besparing, maar om een betere druk... die extra steunplaat is maar 4,5 inch... ik zou liever een 5 inch plaat hebben voor een 5,5 inch schijf.
dat lijkt mij beter werken.
maar inmiddels ben ik eruit ik ga weer voor een DAP 900.
wacht even de aanbiedingen af en dan ga ik hem bestellen.
 
Ik vind het ook een beetje vreemde maten die Flex hanteert, maar ik denk nog altijd dat je beter een 115 mm steunplaat kan gebruiken dan een zelfgemaakte 125 mm variant. Daarbij denk ik dat ze bij Flex prima een 125 mm plaat kunnen maken, maar hebben ze er kennelijk zo hun redenen voor.

Maar goed, met een DAP900 houdt je nog geld over voor een PAW :)
 
PAW niet nodig, we hebben hier ook een flex Rotary, die al heel lang stof ligt te happen.
Is meestal niet nodig... De dap 900v2 redt het meestal wel.
Die is nu van eigenaar gewisseld en daar komt dan de V3 voor in de plaats.
 
Toch maar de flex xc3401 vrg Besteld !... bestelling net geplaatst.....nu aar hopen dat hij gaat bevallen...
ga kijken of iemand mijn pads wil overkopen, en dan grotere 6,5 inch pads nemen.
de 115mm backing plate als optie vind ik toch te klein met de 5,5 inch pads.

Tot die tijd gewoon erg voorzichtig doen. of met de letitrain acties wat pads bestellen.
 
die monello 25 korting is idd een goede tip....
Heeft er iemand suggesties welke pads te gebruiken.....ik denk de raffini
Ik denk aan de 6,5 inch (geel,oranje of groen en zwart of rood)

Niki heb jij ervaring met de ingekorte backing plate ?
 
Vandaag de machine maar opgehaald, was in de buurt....
Gelijk maar de kleinere steunplaat erbij gekocht.
De 6 inch pads. Pasten niet super en de 6,5 vind ik persoonlijk erg groot.
Nu dus een 115mm backingplate erbij.....
Misschien dit weekend even testen op. de auto van mijn vrouw.....
En voor de zoveeeelste keer weer prima service bij carclean..... Top geholpen!