• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

FLEX XFE-12 80 MINI RANDOM ORBITAL POLISHER

Op mijn verlanglijstje staat een kleinere polijstmachine,
Nu twijfel ik dus tussen de flex en de Rupes (LHR75 -XFE 12-80)
Zoals ik hierboven kan lezen zit er niet veel verschil in beide machines.
Alleen wat me wel op viel in het verschil in backingplate.
Nou neig ik naar de flex alleen is mijn vraag of de rupes pads hier ook op passen qua diameter.
Of zouden jullie andere pads aanraden ?
Groet Jasper
Rupes pads gaat prima op de xfe mini ,juist bij kleine pads erg fijn dat ze schuin afgesneden zijn dan is het risico dat de bp de lak raakt minimaal.
 
Hallo medecleaners,

Ik heb nog een klein vraagje i.v.m. de flex mini en rupes mini.

1) Weet iemand wat de precieze rpm's zijn per stand bij beide machines? Ik bedoel: hoeveel rpm is de flex bijvoorbeeld bij stand 4 en hoeveel is dit bij de rupes? Ik kan hier niets over terugvinden op het internet of andere forums...?

2) Vind iemand hier die de rupes mini heeft het storend dat de rpm schakelaar 'onder' het stroomsnoer zit waar deze in de machine gaat? Mij lijkt dit niet fijn daar het moeilijk af te lezen is op welke stand je nu aan het werken bent? De flex heeft deze boven op de machine en dit is natuurlijk veel gebruiksvriendelijker lijkt me?

3) De rupes heeft de aan/uit schakelaar bovenop de machine staan en de flex aan de zijkant. Het lijkt me makkelijker bij de rupes dan bij de flex om de machine aan/uit te zetten of is dit slechts een kwestie van gewoonte?

Momenteel kijk ik meer naar de flex dan de rupes om volgende reden: lagere opstartsnelheid en beter gepositioneerde snelheid schakelaar. Ik ga gebruik maken van de lake country hdo polijst pads, ik heb deze (dh versie) voor mijn rupes lhr 15 mark 2 en ben daar zeer tevreden over.

Greetz
 
1) Ik zou niet weten waarom dit belangrijk is. De Rupes gaat van 4000-5500, de Flex van 1800-5500.

2) Ik vind zelf de Flex erg lekker werken maar ik denk dat dit weinig uitmaakt. Na een tijdje ga je de standen wel herkennen aan geluid.

3) Ik ben rechtshandig en zet de Flex makkelijk aan met mijn duim.
 
Ik heb beide machines gehad en zelfs het toerenverschil bij opstart (blijkbaar) staat mij nou niet bij als belangrijk/iets waar ik rekening mee hou.
 
1) Ik zou niet weten waarom dit belangrijk is. De Rupes gaat van 4000-5500, de Flex van 1800-5500.

2) Ik vind zelf de Flex erg lekker werken maar ik denk dat dit weinig uitmaakt. Na een tijdje ga je de standen wel herkennen aan geluid.

3) Ik ben rechtshandig en zet de Flex makkelijk aan met mijn duim.

Omdat op de rupes lhr 15 mark2 zo een grafiek op de machine staat die weergeeft hoeveel toeren je precies aan het draaien bent op elk stand. Maar maakt inderdaad niet veel uit. Ik dacht dat ik het misschien ergens gemist had.

Goed om te horen dat het jou niet stoort dat de aan/uit knop aan de zijkant staat bij de flex. Ik blijf het een rare plaats vinden, maar zo iets zal inderdaad wel wennen :)

Ik heb beide machines gehad en zelfs het toerenverschil bij opstart (blijkbaar) staat mij nou niet bij als belangrijk/iets waar ik rekening mee hou.

Ok, prima. Ik had vrees dat de hogere opstart snelheid van de rupes voor polijst spetters zou kunnen zorgen en dergelijke, maar dit blijkt dus mee te vallen? Kan je ook iets vertellen over de bouwkwaliteit bij beide machines? Voelt de ene misschien meer solide/ stevig aan dan de andere of zijn ze beide prima gebouwd. De rupes lhr 15 die ik nu heb vind ik zeer degelijk gemaakt en verwacht dit ook van de rupes mini. Over de flex kan ik niks zeggen, daar ik nog nooit een flex machine heb gehad.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorige week net een Rupes gekregen, de machine voelt erg degelijk aan. Wel iets aan de zware kant (weet niet of dat bij de flex ook zo is)
Verder heb ik nog niet echt tijd gehad om de machine te proberen.
 
Voor zover ik weet heeft een Rupes een slow-start, of hoe je dat ook noemt. Komt dus niet meteen op volle toeren.

Maar vanwaar deze vreemde overwegingen? :p

Jep, de lhr 15 mark 2 heeft ook zo een slow-start waardoor de machine niet meteen hoge toeren maakt. De vreemde overwegingen zijn er daar ik niet meteen kan kiezen welke ik ga bestellen binnenkort. Beide zijn het goede machines, het zal denk ik van de kleur afhangen welke het gaat worden :).

Aan de zware kant? Wat had je dan verwacht? Een Mini is een volwaardige polijstmachine, alleen met een kleinere backingplate;)

De Flex is wel iets lichter qua gewicht, dat dan weer wel.

Beiden machines voelen zeer solide aan, wat betreft de kwaliteit doen ze ook niet voor elkaar onder denk ik.

Ok, goed dat ze beide kwalitatief niet onderdoen voor elkaar. Naar prijs toe verschillen ze ook niet heel veel.
 
Laatst bewerkt:
Hieronder een overzichtje van de verschillen of eigenlijk de overeenkomsten.
Steunzool, slag en afmetingen nagenoeg gelijk. Wattage kan ik niet beoordelen omdat Rupes het alleen over 400w heeft maar of dit opgenomen of afgifte vermogen is weet ik niet. Kabel is langer en de machine is iets lichter bij de Flex.

FLEX XFE 7-12 80
RUPES LHR75E


Steunzool : 75 mm
Steunzool : 75 mm
Max. pads : 80 mm
Max. pads : 80 mm
Uitzwaai : 12 mm
Uitzwaai : 12 mm
Toerental : 1800-5500 min
Toerental : 4000-5500 min
Slagtal : 3600-10800 min
Slagtal : ? min
Vermogen : 700 / 420 watt
Vermogen : 400 watt
Afmetingen : 320 x 120 mm
Afmetingen : 280 x 120 x 80 mm
Kabellengte : 4 mtr
Kabellengte : 3,2 mtr
Gewicht : 2,1 kg
Gewicht : 2,3 kg


VR-microprocessor-electronica: met toerentalregeling door tachogenerator, zachte aanloop, heropstartbeveiliging, stroomuitval, overbelastingsbeveiliging, temperatuurcontrole en toerentalkeuze.
Vlakke kop beperkt oppervlakteweerstand.
Daardoor kan de machine in elke stand veilig bediend worden.
Greepafwerking: ergonomisch gevormd met SoftGrip. De machine laat zich nauwkeurig bedienen en is steeds comfortabel en veilig om vast te houden.
Met gummi beschermlaag voor veilig neerzetten
Speciaal geschikt voor warmtegevoelige lakken middels weinig warmte-ontwikkeling aan de oppervlakte.


Lined in non-slip rubber, the on/off lever of the BigFoot polisher ensures a controlled soft start, giving the operator full control over the tool.
The speed controller is both practical and easy to use. The speed of the polisher can also be easily adjusted without interrupting the work.
Thanks to the backing pad with small diameter, the LHR 75E is perfect in polishing applications on small and intricate areas. The small machine dimensions and the 12 mm orbit allow a comfortable handling and accuracy in detail polishing.

Ik ben ook aan het uitkijken naar een kleiner toestel om vooral motoren mee te behandelen en daarnaast ook de kleinere delen op een auto en heb dus ook veel interesse in diegene waar het hier over gaat.
Maar nu ik de grote, gewicht ed vergelijk met mijn dap 900v2 zie ik dat dit net hetzelfde is.
Enkel de bp is hier 75 en op de dap 88 dacht ik.
Is het dan wel zinvol dat ik er ene koop of doe ik beter verder met de dap?
 
Als ik naast mijn DAP nog een kleinere machine zou nemen dan is de voorwaarde dat de machine ook daadwerkelijk kleiner is en ik dus meer ruimte heb om tussen smalle/lastige stukken te komen. :)

Een DAP met een kleine plate is makkelijk, maar je hebt toch een flinke kop die niet overal tussen kan. Bij motoren zou het dan fijn zijn om panelen los te maken en dan gaat het prima, maar veelal zijn er ojderdelen die niet effe los kunnen en dan zou ik liever iets kleins als een Ibrido o.i.d. wel fijn vinden. :)
 
Zelf heb ik al stiekem naar een Ibrid gekeken, maar vind de machine nogal duur als je in mijn geval maximaal 2 auto's poliert in de zomermaanden. Mijn Beetle zou wel een ibrid kunnen gebruiken daar er toch wel redelijk wat plaatwerk omgeven is met plastic trim, en daar kan ik met de mini (flex of rupes) ook niet bij denk ik. Als professioneel detailer kan je wel uit de kosten geraken en is het de aanschaf wel waard.

Momenteel kijk denk ik er aan om de flex xfe 7-12 80 te kiezen boven de rupes mini. De reden voor mij persoonlijk is dat bij de flex de rpm schakelaar duidelijk zichtbaar en goed bedienbaar is. Bij de rupes zit deze onder het stroomsnoer (heb ik al eerder aangehaald enkele posten terug), en dat lijkt me niet prettig. Ook is de flex iets lichter in gewicht en lijkt me de ergonomische grip vooraan het toestel beter ontworpen.

De flex word ook door carclean aangeboden zonder pads en polijstmiddelen. Dit is ook beter voor mij omdat ik met lake country hdo pads ga werken. De rupes word niet los aangeboden...

@Gixxer: mij lijkt de aanschaf van een mini (rupes of flex) wel aan te raden daar de machine wel kleiner is dan een dap 900 wat natuurlijk wel belangrijk is voor wat je het gaat gebruiken. @Quantoxx haalde dit ook al aan.
 
Ik ben ook aan het uitkijken naar een kleiner toestel om vooral motoren mee te behandelen en daarnaast ook de kleinere delen op een auto en heb dus ook veel interesse in diegene waar het hier over gaat.
Maar nu ik de grote, gewicht ed vergelijk met mijn dap 900v2 zie ik dat dit net hetzelfde is.
Enkel de bp is hier 75 en op de dap 88 dacht ik.
Is het dan wel zinvol dat ik er ene koop of doe ik beter verder met de dap?
Ik zou eerst een kleine BP kopen op je DAP en dan kijken hoe dat bevalt alvorens een dure machine erbij kopen.
 
Ik zou eerst een kleine BP kopen op je DAP en dan kijken hoe dat bevalt alvorens een dure machine erbij kopen.

Heb dat dus gedaan. :)
Eerst paar kleinere pads aangekocht.
Heb er niet alles mee kunnen doen en het blijft toch heel hard opletten.
Vooral omdat je geen speling hebt met de bp en de dap toch redelijk trilt en zwaar is voor fijn werk.

Heb geen zin om veel geld uit te geven voor iets dat 4 a 6 keer per jaar gebruikt gaat worden maar anderzijds gaat het mij evenveel / meer kosten als ik eens ga uitschieten met de dap.
 
Ik heb hem besteld als aanvulling op de XFE 7-15 150 omdat mijn deuren aan de binnenkant een stuk bodycolor hebben en voor de dorpelverbreders enzo...Nu nog wachten tot het geleverd word.
 
Thx,ik ben al heel tevreden van de 7-15 150 dus ik hoop idd dat deze even goed is, ik heb ook het snoer van de 7-15 150 er bij besteld zodat ze allen een mooi rood snoer hebben (Freak i know)