FLEX XFE-12 80 MINI RANDOM ORBITAL POLISHER

Discussie in 'Apparaten en Accessoires' gestart door tembaco, 22 sep 2017.

1. Istnogferarie

Istnogferarie Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.656
    Hieronder een overzichtje van de verschillen of eigenlijk de overeenkomsten.
    Steunzool, slag en afmetingen nagenoeg gelijk. Wattage kan ik niet beoordelen omdat Rupes het alleen over 400w heeft maar of dit opgenomen of afgifte vermogen is weet ik niet. Kabel is langer en de machine is iets lichter bij de Flex.

FLEX XFE 7-12 80
    RUPES LHR75E

Steunzool : 75 mm
    Steunzool : 75 mm
    Max. pads : 80 mm
    Max. pads : 80 mm
    Uitzwaai : 12 mm
    Uitzwaai : 12 mm
    Toerental : 1800-5500 min
    Toerental : 4000-5500 min
    Slagtal : 3600-10800 min
    Slagtal : ? min
    Vermogen : 700 / 420 watt
    Vermogen : 400 watt
    Afmetingen : 320 x 120 mm
    Afmetingen : 280 x 120 x 80 mm
    Kabellengte : 4 mtr
    Kabellengte : 3,2 mtr
    Gewicht : 2,1 kg
    Gewicht : 2,3 kg

VR-microprocessor-electronica: met toerentalregeling door tachogenerator, zachte aanloop, heropstartbeveiliging, stroomuitval, overbelastingsbeveiliging, temperatuurcontrole en toerentalkeuze.
    Vlakke kop beperkt oppervlakteweerstand.
    Daardoor kan de machine in elke stand veilig bediend worden.
    Greepafwerking: ergonomisch gevormd met SoftGrip. De machine laat zich nauwkeurig bedienen en is steeds comfortabel en veilig om vast te houden.
    Met gummi beschermlaag voor veilig neerzetten
    Speciaal geschikt voor warmtegevoelige lakken middels weinig warmte-ontwikkeling aan de oppervlakte.

Lined in non-slip rubber, the on/off lever of the BigFoot polisher ensures a controlled soft start, giving the operator full control over the tool.
    The speed controller is both practical and easy to use. The speed of the polisher can also be easily adjusted without interrupting the work.
    Thanks to the backing pad with small diameter, the LHR 75E is perfect in polishing applications on small and intricate areas. The small machine dimensions and the 12 mm orbit allow a comfortable handling and accuracy in detail polishing.

tembaco, Ozy en Steven130690 vinden dit leuk.
  2. tembaco

tembaco Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.331
    Rupes
    3e1837a5005aa7df0ae34a766614dd0f.jpg

Flex
    110f524e79291b22d4521041a5086b77.jpg

3. Stefan O

Stefan O Detailing chief

Leuk bevonden:
    380
    tembaco vindt dit leuk.
  4. Istnogferarie

Leuk bevonden:
    2.656
    Thanx @tembaco
    Dit betekent dus dat de Rupes met 400 watt opgenomen vermogen vele malen minder is dan de Flex...

5. nicknameless

nicknameless Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.573
    Niet helemaal waar Arie.

Het opgenomen vermogen is het actuele werkvermogen van een toestel wanneer het toestel draait. Het opgenomen vermogen is het echte verbruik in Watt van een toestel.
    Het afgegeven vermogen is het aantal Watt dat een toestel prestreert, het geeft aan hoe krachtig een toestel is. Het geeft NIET AAN hoeveel een toestel verbruikt.

Belangrijker is dus het afgegeven vermogen. Dit bepaalt de prestaties van de machine, dus hoe effectief de machine omgaat met het restant aan vermogen.

6. Soepergrover

Soepergrover Soeper Moderator
    Medewerker Tester of Bling

Leuk bevonden:
    878
    Goed, maar het verschil in 710W en 400W opgenomen vermogen is wel aanzienlijk.

Overigens is het wattage niet alleszeggend. Dat zou betekenen dat een BigFoot minder effectief zou zijn dan een DAP900.

7. tembaco

tembaco Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.331
    Klopt. Maar die compenseert dat door zijn uitslag. De Flex heeft ook meer OPM (Orbits Per Minutes).

Het verschil gewicht zie 200g ik dacht 100g, dit voel je wel. Tot nu toe niet storend gevonden dus is het persoonlijk denk ik. Het handvat met de rubberen kop is wel zo fijn met vast houden tijdens het polijsten.

De backingplate is wat soepeler tegen over de Rupes. Merkte ook dat ik niet makkelijk de backingplate kon stoppen. Het zo genaamde “pad stal” kortom ik ben er weer zeer tevreden over. Was ik over de Rupes mini ook trouwens.

Istnogferarie vindt dit leuk.
  8. Istnogferarie

Leuk bevonden:
    2.656
    Deels mee eens.
    Echter een opgenomen vermogen van 400 watt kan nooit meer afgeven dan een afgegeven vermogen van 410 watt

9. Steven130690

Steven130690 Detailing addict

Leuk bevonden:
    33
    Kunnen we dus concluderen dat de correctiekracht van de flex groter is dan bij de rupes (en je dus sneller resultaat kan behalen)? De flex heeft 420 watt afgegeven vermogen en de rupes geeft 400 watt aan (maar is dat ook het afgegeven vermogen of ...)? Zo ja dan liggen de toestellen toch bij elkaar in de buurt?

Heb je ze beide al eens vergeleken bij het verwijderen van een kras (zelfde pad en pasta op beide toestellen)?

#49 Steven130690, 11 okt 2017
    Laatst bewerkt: 11 okt 2017
  10. The Joy Of Detailing

The Joy Of Detailing Detailing chief

Leuk bevonden:
    323
    Wat op die labels staat is beide opgenomen vermogen.

11. tembaco

tembaco Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.331
    Nee zo een op een heb ik ze niet vergeleken. Ze zullen beide niet veel schelen denk ik. Zelfde als de grote broer (XFE 15) en de Rupes 15 MKII. Verschil is er, maar minimaal. Deze Zaterdag is de Rupes weg en ik zie helaas geen kans meer door drukte om ze een op een te vergelijken.

Zijn beide goede machines en je zal met geen van beide een miskoop doen. Koop de machine welke je het meest aantrekt zou ik zeggen. Ik voel me meer aangetrokken tot Flex dus was mijn keuze snel gemaakt.

12. nicknameless

nicknameless Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.573
    De enige reden waarom ik de Flex zou kopen, is vanwege het lage(re) toerental waarmee de machine begint. Het toerental van de Rupes Mini op z'n laagst begint bij 4000 toeren.

Ik heb de Rupes Mini destijds gebruikt bij het polijsten van de scooter, maar door het hogere toerental op z'n laagst, vond ik dit niet prettig werken, alles trilde de tent uit ( en ja, de pad zat goed gecentreerd... ;) )

tembaco vindt dit leuk.
  13. Steven130690

Steven130690 Detailing addict

Leuk bevonden:
    33
    Ah ok, bedankt voor de info. Ik heb zelf de rupes lhr 15, dus zou liefst bij rupes blijven als het kan. De mini zou gebruikt worden voor bumpers en/of kleine plaatsen.

Ja dit zag ik ook. Is er een reden waarom rupes de mini zo heeft afgesteld dat deze aan hoge rpm van 4000 toeren start? Ik heb nog nooit een mini in mijn handen gehad, dus kan niet zeggen of het hoge start rpm hinderlijk is of niet. De lhr15 mark 2 start aan 2500 rpm en ik vind dit een heel traag tempo (wat goed is natuurlijk).

#53 Steven130690, 11 okt 2017
    Laatst bewerkt: 11 okt 2017
  14. Ozy

Ozy Detailing addict

Leuk bevonden:
    76
    Mee eens! Als ik bedenk hoeveel (ook hele voordehandliggende/domme) vragen van mij ze technisch goed hebben beantwoord, heb ik dat beetje meerprijs er allang uit en ik weet dat de service gewoon goed is voor als er iets met het apparaat zou zijn. Staat nu even op mijn verlanglijst met bijbehorende pads, even kijken wanneer ik op "bestel" ga drukken :)

Dibbuz vindt dit leuk.
  15. Istnogferarie

Leuk bevonden:
    2.656
    Of je de Flexsie of Rupes Mini aanschaft, ik denk dat je zeer tevreden zult zijn met beide. Allebei hebben ze voor en nadelen maar er zijn veel tevreden Mini gebruikers en waarschijnlijk komen er ook veel tevreden Flexsie gebruikers bij