• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foam / shampoo gezocht

G.Scholtens

Detailing chief
19 apr 2010
191
100
Ik ben op zoek naar een goede foam en shampoo voor onze wagens.

Qua foam had ik de Foamula 1 van Valet PRO en als Shampoo de Gold Wash van RUSH. De foam gebruik ik op de foam cannon van de ava hogedruk, wel de kleine foam fles, maar het schuimt prima.

Maar ik merk dat de auto's niet schoon worden, vooral op onze zwarte ford focus merk ik dat het vuil echt in de poriën blijft zitten. Ik spuit hem vaak af met de hd, foamen en weer afspuiten en dan pas wassen met de shampoo icm washmitt. Op bepaalde plekken blijft er dan toch vaak een bruine / vieze waas achter.

Als ik je probleem lees, dan is een foam (of zelfs shampoo) m.i. niet de oplossing. Een pre-wash met een foam verwijdert de eerste (wat losser zittende) vervuiling - het doel hiervan is om zoveel mogelijk al te verwijderen zonder dat je de lak aanraakt en vervuiling over het oppervlak gaat verplaatsen. Maar zeker geen hardnekkige vervuiling.
Dan komt je "contact wash" - hierbij wordt weer een volgende gradatie van vervuiling verwijdert. Hierbij raak je de lak wel aan met een washmitt en kun je dus weer iets beter / meer hardnekkige vervuiling verwijderen. Maar ook dan kan er zeker nog vervuiling achterblijven die niet met een wasbeurt met shampoo en mitt verwijderd kan worden.
Voor die vervuiling die nog hardnekkiger vast zit, kunnen we ook nog gaan kleien. Dit haalt echt hardnekkige vervuiling uit de lak en dit lijkt me eerder de oplossing voor je probleem. Is dit al ooit gedaan? Hoe lang is dit geleden? Voelt de lak nu glad aan, of ruw?
Daarnaast zou je voor een diepte-reiniging ook eens naar een (chemische) paint cleaner kunnen kijken.

Verder vraag ik me dan ook even af hoe het zit met de bescherming van de auto. Als een auto eenmaal schoon is en in een wax o.i.d. staat, dan zou deze in principe tussen reguliere wasbeurten door niet direct zichtbare vervuiling op moeten bouwen(?)

Als laatste nog een opmerking over je volgorde (afspuiten, foamen, afspuiten). De meningen zijn hier wat over verdeeld, maar ik ben zelf van mening dat je een foam het beste op een droge auto aanbrengt. Als een auto al nat is, dan zal de foam minder goed hechten en sneller van de auto aflopen en dus minder goed / minder lang zijn werk kunnen doen om vervuiling los te weken. Maar dit terzijde, dit zou niet een oorzaak voor de hardnekkige vervuiling moeten zijn.

• Leuk
Reacties: kawazxr
Kleien heb ik van het voorjaar of zomer nog gedaan voordat de auto gepolijst werd, wel met zo'n klei pad van meguairs ofzo. Nog nooit met echte klei gedaan, paint cleaner ook nog niet getest. Valt ook zeker te proberen, als iemand een goede kan aanraden?

Foamen op droge auto ook wel getest hoor, maar geen verschil. Van het zomer zijn we door de bergen gaan rijden in tsjechie, dan dat hij daar zo vies van geworden is. Voordat ik hem in de wax had gezet was hij na mijn weten goed schoon.

Was het maar zo makkelijk dat met alleen foamen en wat shampo de auto schoon werd, dan hadden wij een niet zo'n leuke hobby en Carclean nagenoeg geen bestaansrecht.... :rolleyes:

En als er na het wassen nog een bruine/vieze waas achterblijft, dan zou ik eens achter m'n oren krabben en bij jezelf eens te rade gaan want er gaat iets niet goed bij het wassen. Ik zou eerder daar eens naar kijken want blijkbaar mankeert er iets aan.

Daar heb je gelijk in, moeten wel blijven hobbyen natuurlijk. Denk dat kleien zeker geen verkeerde keuze zal zijn, dacht altijd dat je met goede foam juist ook het hardnekkige vuil kon losweken,

Kleien zou ik zeker niet gaan doen als de auto een paar maanden geleden nog gepolijst is. Dan kun je weer opnieuw beginnen.

We weten helemaal niet wáár de vervuiling zit waar je het over hebt. Kun je daar iets specifieker over zijn? Heb je het bijvoorbeeld over randjes/hoekjes waar je moeilijk bij kunt of over plekken van de lak waar je met de washandschoen overheen bent gegaan?

Kleien zou ik zeker niet gaan doen als de auto een paar maanden geleden nog gepolijst is. Dan kun je weer opnieuw beginnen.

We weten helemaal niet wáár de vervuiling zit waar je het over hebt. Kun je daar iets specifieker over zijn? Heb je het bijvoorbeeld over randjes/hoekjes waar je moeilijk bij kunt of over plekken van de lak waar je met de washandschoen overheen bent gegaan?
Moet toch van het voorjaar opnieuw gedaan worden, ik had verkeerde combi qua pads en polijstmiddel.
De viezigheid zit voornamelijk over het linker portier voor. Zo even geen fotos van

Als er na een voorwas en handwas nog vervuiling overblijft, zoals je aangeeft, dan moet dit voelbaar zijn. Dus pitjes of andere bende die een klei kan oppakken.
Als het een andere vorm van vervuiling is, dan zal je specifieke reinigers kunnen gebruiken.

Vervuiling op een voordeur kan duiden op een situatie waarbij je over iets heen bent gereden en dit omhoog gespat is op de deur. (Wegbelijning, teer, hars, asfalt, afval waar iets in zat, etc)

Zo dan, klei je met een stoeptegel ofso? :P

• Leuk
Reacties: G.Scholtens
Bij het volgende beweer ik niet dat het de absolute waarheid is maar het heeft hier alle problemenen die er waren opgelost.
Het 3Ph Systeem van een merk dat hier niet verkocht wordt maar waar hier alternatieven voor te vinden zijn.
Zoek het maar eens op '3Ph Systeem', lees je goed in en houd u aan de regels maw de verhoudingen, tijden...
Komt hier op neer:
1.Met een Alkalische pH shampoo verwijderen we de meeste resten van organische oorsprong, zoals straatvuil, olie, muggen en organische resten.
2.Met een Zure pH shampoo verwijderen we alle resten van kalksteen, watervlekken, zure regenresten.
3.Met een neutrale pH shampoo tenslotte gewoon wassen.

Nogmaals, het is geen absolute waarheid, lees je goed in en houd u aan de regels en wees dan verbaasd van het resultaat.

• Leuk
Reacties: G.Scholtens