• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford Focus 2006

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
36
Slachtoffer
Ford Focus station
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 149.000
Staat: wasstraatauto, swirlhalla, ingevreten vogelstront object. Volgens mij zegt dit al wel genoeg.

Doel
Auto is van een collega. Twee weken terug particulier gekocht van de vorige eigenaar. In verband met een kleine op komst, moest de auto er zowel van binnen als buiten spik en span en zo goed als strak uit komen te zien.

De door mij genomen stappen

Wassen en drogen
Meguiar’s washmitt x 2
Poorboy’s super click & suds
Carclean ronde detailing kwast
Mothers detail brushes
Meguiars APC voor de trims en rubbers 1:4 verdund wegens de hoeveelheid vervuiling overal

Velgen en banden
EZ Wheelbrush small
Mothers wheel brush
Mothers tire brush
Mothers fender well brush (wielkasten)
Rasta washmitt van de Action
Plastic kwastje
Auto Finesse Imperial wheel cleaner concentraat 1:10
Meguiairs APC 1:6 verdund
Wolfgang black diamond tire gel

Interieur
Chemical guys aka kiss off apc voor het insprayen van de stoelen en achterbank
Meguiairs APC 1:4 verdund voor de kunststof portierdelen, dashboard en al het overige kunststof dat gereinigd diende te worden
Hydro 2000 extractor
Borsteltjes
Overdaad aan goedkope MF doeken

Reiniging en voorbereiding van de lak
Carpro Iron X
Bilthamber regular clay
Poorboy’s spray & wipe 1:10 aangezien de Bilthamber met puur water gebruikt kan worden

Lakcorrectie
Blauwe 3M afplaktape
Monello Inizio
Monello Mezzo)
Monello Finale)
Paarse poamed wool pad
Monello Kompressor oranje cutting pad
Smartpads CCS 5.5” groen en rood
CarPro eraser

Afwerking
Wolfgang finishing glaze
Natty's paste wax red
Poorboy’s trimrestorer

Apparaten en accessoires
PRO900
DAP900
Ledlenser lampje

Overige opmerkingen en aanvullingen
Auto heb ik op donderdagavond mee naar huis genomen. Auto was daags ervoor door de wasstraat gehaald. Grove vervuiling op de lak was niet aanwezig op het eerste gezicht. Deze zelfde avond in de schemer de auto nog gewasse en de kieren, rubbers en trims ontvet. Hier zijn geen foto's van genomen.
De volgende ochtend aan de slag gegaan met opnieuw de trims en rubbers wegens de hoeveelheid vervuiling overal tussen. De wielkasten uitgebreid gereinigd, maar omdat er een soort zachte stof in de wielkasten zat kreeg ik ze niet 100% schoon. Saillant detail is wel dat ook daags hiervoor mijn vader de complete oprit schoon gespoten had en er nu overal zwarte bergjes zand afkomstig uit de wielkasten lagen. Deze zelfde dag het interieur aangepakt en alles grondig schoongemaakt.
Een testspot op verschillende plaatsdelen wees uit dat om alle flinke beschadigingen enigszins weg te kunnen halen een paars wolletje met inizio nodig was op de PRO900, dit bouwde ik af met monello mezzo op een oranje kompressorpad waarna ik wegens tijdgebrek ben doorgestapt naar afbouwen op groen met de Wolfgang finishing glaze.
Gezien de erbarmelijke staat van de auto, krassen, deukjes, lakbeschadigingen en wat dan ook, is denk ik tot 75-80% vooruitgang geboekt. De eigenaar was erg tevreden, dus ik vanzelfsprekend ook!

Foto's

Situatie vooraf

Foto550-XHZZ76FK.jpg


Lakbeschadigingen in beeld gebracht

Foto550-UVOF8OB6.jpg


Foto550-WEAQZIRG.jpg


De klei - driemaal elke keer na een stukje verschillende plaatdelen

Foto550-JYQTOZDN.jpg


Staat van het interieur voor reinigen

Foto550-YK4DOKUV.jpg


Staat van het interieur na reinigen

Foto550-XZZZWTEX.jpg


De handgrepen zijn gedaan met een oranje handpad, monello inizio en mezzo: voor - na

Foto550-XDCVZLVJ.jpg


Het spatbord voor - na; polijsten met inizio op paars wolletje

Foto550-ZOJ63YVF.jpg


Correctie op de motorkap na polijsten inizio op paars wolletje en mezzo op oranje

Foto550-VQPJY7GM.jpg


Motorkap voor-na

Foto550-A3KZQYCE.jpg


De situatie na doorlopen van alle stappen

Foto550-CCC6BVXA.jpg


En nog een tweetal duidelijke afters in de zon

Foto550-F8P7L3Q3.jpg
ash3/v/t1.0-9/10014646_621423417942103_7082860285637444645_n.png?oh=6842cd39c7d74e1c92a91db86df53542&oe=53C83F7C&__gda__=1405857871_1a935996dde88c23364d05b2ec69609c[/URL]

Foto550-F8P7L3Q3.jpg
 
Bizar al die krassen in de lengterichting op de linkerdeuren, lijkt haast wel alsof iemand regelmatig (te) kort langs een heg heeft gereden of iets dergelijks. Mooi opgeknapt Maaike :ja
 
  • Leuk
Reactions: Maaike
Nog een tweetal duidelijke na- foto's toegevoegd. Over de gehele auto waren van dit soort krassen aanwezig, maar met het wolletje en inizio heb ik alles toch voor een heel groot deel weg kunnen krijgen of voor een groot deel kunnen verminderen.
 
Ziet er goed uit Maaike, wel een enorme klus maar het resultaat mag er dan ook zijn! :) Serieus prachtig geworden! Is het bewust dat je er voor gekozen hebt geen teer verwijderaar en een "fall out remover" (Dodo Juice Ferous Dueller, Auto Finesse Iron Out e.d.) hebt gebruikt?
 
☺️ Dank jullie! Ben maar een gewone hobbyist, iemand die doorgeslagen is eigenlijk en alleen andere auto's detailed wanneer het zo uitkomt. Niet zo vaak dus.... Uhm... Heb carpro iron x gebruikt maar heb dit niet vermeldt in de tekst. Ga ik toevoegen. Dus ondanks de iron x kwam er nog steeds bijzonder veel zooi van/uit de lak. Teerverwijderaars zijn niet mijn favoriet. Heb die van valet pro gehad en die vond ik redelijk. De carpro tar x ook in de collectie, maar die laat vlekken achter op de lak en vind ik zijn werk niet goed doen. Dit laatste is dan ook de reden waarom ik daarvoor niet gekozen heb.
 
  • Leuk
Reactions: Tim
knap resultaat. Verschil is echt beduidend! Bijkomend kan men niet verwachten dat een wagen in deze staat er als nieuw zou uitzien ( 100% correctie). Ik ben momenteel ook bezig aan een VW Golf 4 van 2008 ( soortgelijke lakschades). Zodra de wagen afgewerkt is, post ik ook een topic.
 
spijtig dat de foto's het niet doen...je stappenplan is flink gedetailleerd en je werken kennende zal het resultaat wel erg goed zijn geweest.
 
Raar dat de foto's het niet meer doen. Ik zal dadelijk op de laptop de boel even herstellen.

Edit: foto's opnieuw geupload. Klaarblijkelijk zat ik aan een limiet.
 
Nu, ik de foto's zie...heeel goed gedaan...wat een krassen zeg! Hoe krijg je die op je auto bij normaal gebruik?
 
Ik zou het eerlijk waar echt niet weten. Volgens mij is dit het toonbeeld van hoe heel veel mensen een auto zien en hiermee omgaan.... Als een gebruiksvoorwerp. Er valt wat voor te zeggen als je voldoende centjes hebt om de twee tot drie jaar een auto te kopen. Echter voor mij is een auto een kostbaar bezit. Een materieel bezit wel te verstaan. Hier zit spaargeld in en ik zit niet in de luxe positie iedere twee jaar een nieuwe auto te kopen. Ik ben sowieso heel erg zuinig op mijn spullen en dankbaar voor hetgeen ik mij aan luxe en dergelijke kan veroorloven. Dit betoog maakt denk ik wel weer duidelijk hoe verschillend hierover gedacht wordt. Ik kan het mij niet voorstellen mijn auto enkel als simpel gebruiksvoorwerp te zien waarbij ik deze verwaarloos. Met betrekking tot deze auto: veelvuldig door de wasstraat geweest, ringen gezien de krassen rondom de grepen, kinderen gezien de vlekken onder andere, geen rekening houden met waar te parkeren....
 
Ja Maaike...gelukkig zijn er nog mensen zoals jij en ik (en alle andere forummers hier). Het is natuurlijk prettig om zulke verwaarloosde auto's terug een nieuw leven te geven. Dit geeft me telkens weer voldoening.