• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford Ka 2005: eerste DAP-experience

Otto

Detailing addict
7 feb 2012
151
62
Gisteren was 't mooi weer om m'n nieuwe DAP uit te proberen, met als dankbaar slachtoffer de Ka van m'n din. Ik ben begonnen met de buitenkant, het interieur komt zeer binnenkort aan de beurt.

De startpositie: een auto die de nodige kilometers door winters Holland aflegde zonder was/poetsbeurt.

Afbeelding105klein.webp

Afbeelding106klein.webp

Heb de auto gewassen met Meguiars Tech shampoo (sorry als niet alle merk- en typenamen correct weergeef, m'n gereedschapskratje staat in de schuur :-" ) De sponningen, scharnieren, rubbers en benzinedo etc. een extra handje geholpen met PB APC 1:5

Vervolgens een schone Ka de garage van de buren in gereden voor een inventarisatie van de schade en het echte werk.

De foto's zijn niet van topkwaliteit, maar geven wel een aardig idee van de stand van zaken:

Afbeelding107klein.webp

Afbeelding108klein.webp

Afbeelding110klein.webp

Met dank aan de krappe parkeervakken bij de buurtsuper:

Afbeelding109klein.webp

M'n DAP-startsetje met Monello Mezzo en Finale bood uitkomst. Dit was de motorkap half/half na een ronde Mezzo op de oranje pad:

Afbeelding111klein.webp

Afbeelding112klein.webp

De deurgrepen en een paar andere moeilijk bereikbare plekken bewerkt met Mequiars ScratchX. Afijn, zo de hele auto behandeld, vervolgens met Monello Finale op de witte pad en tot slot met de gele pad Mequiars Tech Wax 2.0 aangebracht. Deze laatste heb ik een goeie 20 minuten laten drogen. De lelijke plek op de deur is ook verdwenen.

Als afsluiter heb ik alle kunststof en rubberen delen ingewreven met het daarvoor bestemde goedje van Meg's, volgens mij rubber-vinyl-conditioner.

Het eindresultaat:

Afbeelding117klein.webp

Afbeelding116klein.webp

Afbeelding120klein.webp

Afbeelding119klein.webp

Afbeelding114klein.webp

Toch nog een hele dag bezig geweest, maar ben tevreden met het resultaat, en de vrouw ook.

*edit: nu kleinere foto's*

graag kleinere foto's plaatsen is nu niet echt iets van te zien en heb toch echt een 17inch scherm op mijn laptop...

Zeker niet gek voor de eerste keer.

en als ik je een tip mag geven, pas op met de 50/50 je kan hierdoor een streep over je auto krijgen. Je werkt namelijk 2x tegen een rand aan.

Nicknameless heeft hier een keer een uitgebreid topic over geschreven (als ik het goed heb onthouden)

Denk dat je vriendin hier iig heel erg blij mee is en daar gaat het om :)

Dank je voor de kleinere foto's ;)

Die ziet er weer super uit!

Nog een tip volgende keer even wielkasten mee pakken :rules

Niet verkeerd voor de eerste keer met de DAP! Mooi opgeknapt :-)^

Kleine tip: wielkasten met de Mothers fender well borstel, worden ze prachtig schoon van! (en een goedkope cockpitspray voor de look)

Dank voor de reacties! Zo'n DAP is wel een wereldding hoor!

Overigens heb ik de wielkasten wel uitgespoten (niet met een borstel zoals Paulus die adviseert), maar doordat de foto's met flitser genomen zijn lijkt het erger dan 't is.

Een technische vraag: ik heb de auto nu gepolijst met Monello Mezzo en Finale, en 'm daarna in de Meguiars Tech Wax 2.0 gezet. Dat zou een glaze en een sealer ineen moeten zijn, maar is dat nou voldoende?

Tja voldoende is wat jij zelf voldoende vind. Ik heb zelf oo een tijdje de tech wax gebruikt en het geeft in ieder geval een nette look. (er zitten ook wat fillers in als ik me niet vergis). De standtijd daarentegen was voor mij niet je van het en inmiddels gebruik ik andere producten. Waaronder Blackhole als glaze en een wax van DodoJuice of Collinite als wax. Is heel persoonlijk.

@ jjonkie: inderdaad, monello pads.

Over de glaze, sealant en de wax: ik poets al langer auto's handmatig met Autoglym en Meguiars, omdat die spullen hier makkelijk te krijgen zijn. (Autocomfort is hier om de hoek). Ik maak eerst m'n voorraadje op, en denk dan over te stappen op spullen van poorboys.

Ok, ik vind 'm geel, maar je zult de gouden bedoelen. Cuttingfactor 0, gekocht omdat de rode niet voorradig was. Machinaal poetsen is nieuw voor me, maar ben niet helemaal nieuw in 't detailinggebeuren ;-)

Ligt het trouwens aan mij dat Monello Mezzo op de oranje pad (cf 4 voor alle duidelijkheid) erg verstoft? Of gebruik ik dan toch teveel materiaal? De pad zat ook aardig verstopt toen ik de hele auto gedaan had.

Als het product begint te verstoffen, dan ben je te lang door gegaan met het product.

Ook is het verstandig de pad tussendoor of na elk paneel te reinigen onder de kraan met een drupje dreft, APC of met de padwasher.

Forumlid Bartr123 heeft er trouwens eentje te koop :-"

martijn13 zei:
en als ik je een tip mag geven, pas op met de 50/50 je kan hierdoor een streep over je auto krijgen. Je werkt namelijk 2x tegen een rand aan.

Nicknameless heeft hier een keer een uitgebreid topic over geschreven (als ik het goed heb onthouden)
Klopt als een bus. Hier het topic.

Ok, dan moet ik daar de volgende keer ff goed erg in houden. Tsja, zo'n padwasher is natuurlijk prachtig, maar ik sta niet dagelijks met die poetstol in m'n vingers, dus vind 't de investering nog niet echt waard $$)

Had 't topic over de 50/50 gelezen, maar kon de verleiding niet weerstaan ;) Heb 't plakbandje na 1 hit Mezzo direct verwijderd, maar was toch aangenaam verrast over het resultaat na die ene hit 8-())