• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Ford S-Max st-line

Tomsel

Detailing guru
10 sep 2018
474
150
Na lange tijd geen tijd te hebben gehad om er een verslag van te maken, heb ik er vanavond maar eens wat tijd en energie in gestoken. Tussendoor al wel wat foto's gepost, maar nog niet het volledige resultaat.

Ik heb de S-max na een zoektocht van een jaar, uiteindelijk gevonden bij een particulier in Duitsland. Auto van eerste eigenaar, nog 2 jaar fabrieksgarantie, alle boekjes / bonnetjes compleet aanwezig. De eigenaar gaf aan dat hij er altijd zuinig op is geweest, want hij heeft de s-max altijd keurig door de wasstraat gereden + wax behandeling. Bij het ontruimen van het interieur, vond ik het bewijs :joy:, dus geen woord gelogen door de vorige eigenaar! En ja, deze bonnen zijn allemaal van de wasstraat.

bonnen wasstraat bewerkt.png


Na het interieur geïnspecteerd en ontruimd te hebben, ben ik begonnen met de eerste handwas van de auto. Wat zal de s-max zich heerlijk hebben gevoelt bij deze vertroeteling!! (ik denk dat menig vrouw hier jaloers op zou zijn). Ik moet zeggen, dat ondanks alle wasstraat bezoeken, de lak niet schrikbarend slecht was. Auto eerst in de Autofinesse avalanche gezet, velgen en banden gewassen met de P&S brakebuster, rondje wassen met de BTBM, rondje tar remover en ontijzeren van velgen en lak. Auto gedroogd met de monello blower en de nodige droogdoeken en vervolgens de auto naar binnen gereden.

prewash.JPG

prewash 1.JPG


Zo op het oog, zag het er echt niet slecht uit. Bij nader inspectie zat de auto natuurlijk onder de swirls en lak beschadigingen. De volgende dag heb ik de auto gekleid, onderstaande foto's zijn van 1 paneel! Auto was echt behoorlijk vervuild, maar ook wel logisch gezien de historie.

vervuiling 3.JPG


Na de grondige kleibeurt, ben ik begonnen met de grovere lakdefecten. De auto had aan de bijrijderszijde op zowel voor- als achterbumper borduurschade.

vegen achterbumper.JPG
schade achterbumper.JPG

voorbumper voor correctie.JPG

Deze heb ik met de blauwe lake country pad en de scholl s3 behandeld, wat voldoende correctie gaf. Na een testspot op andere delen van de auto, heb ik besloten om de gehele auto te behandelen met deze combinatie, wat eigenlijk 99% van de swirl liet verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ik kwam erachter dat ik echt extreem veel foto's heb gemaakt van de gecorrigeerde lak (waarschijnlijk gaf dit veel voldoening en werd ik hier heel gelukkig van :p), eigenlijk net wat te weinig foto's van de swirls)
Hier de foto's na correctie van de voor- en achterbumper en wat random van de gehele auto gedurende het polijsten.

voorbumper na correctie.JPG

achterbumper na correctie.JPG


50/50 van de zijkant en een volledig 1 staps gecorrigeerde lak van de zijkant
zijkant 50%.JPG

na 1 stap polijsten zijkant.JPG


Na deze stap hebben we afgeschaald en de auto behandeld met de s30 icm de oranje lake country pad. Dit gaf de perfecte lakcorrectie en gaf de auto een schitterende glans.

na 2 staps correctie.JPG


Na deze stap ben ik begonnen met de echte details. De instaplijsten waren allemaal goed gebruikt, deze vertoonde allemaal behoorlijke krassen. Ook deze met de grove combinatie en de dap evo mini behandeld.

instaplijsten voor.JPG

Na correctie:
instaplijsten na.JPG


Uiteraard kunnen de pianolak lijsten bij de deuren niet ontbreken, ook deze zagen er keurig en goed verzorgd uit door de wasstraat beurten.
pianolak deur.JPG

Na:
pianolak deur na.JPG


De auto had buiten alle swirls om, ook behoorlijke steenslag schade op de voorbumper. Ik heb een setje chipex besteld en dit met veel geduld behandeld, want laten spuiten door een schadehersteller kan altijd nog, Ik ben zeer tevreden met het resultaat, al is het echt niet verdwenen. Ik denk dat 90% van de mensen het niet zal opvallen.

Voor de chipex behandeling:
steens;ag motorkap.JPG


Na de chipex behandeling:
na steenslag behandeling.JPG


Zoals gezegd, echt een behoorlijke verbetering en ik denk zeker een goedkope oplossing om op een makkelijke manier de steenslag te "verdoezelen". Ondertussen merk ik dat het toch wel weer een uitgebreid verslag aan het worden is. Na alle correcties was ik dik tevreden met het behaalde resultaat en heb ik de auto 2x ontvet middels de gyeon prep. Daarna heb ik voor het eerst een coating aangebracht. Ik heb gekozen voor de nanolex si3d coating. Na de gyeon rondes heb ik de nanolex ontvetter gebruikt en heb ik 1 laag coating aangebracht. Geduld is voornamelijk het belangrijkste, maar verder eigenlijk een fluitje van een cent om deze aan te brengen!

coating 3.JPG

coating 2.JPG


Tot slot heb ik alle raamlijsten behandeld met de gyeon cure, de bandjes in de gyeon tire en de uitlaatsierstukken behandeld. Deze waren zwart, maar staan inmiddels weer te shinen als nieuw!

Toen was het interieur aan de beurt. Ook hier was het goed zichtbaar dat de auto een gezinsauto is. De stoelen (alcantara) heeft de vorige eigenaar keurig onderhouden, al het andere in iets mindere mate. Ik kwam allerlei dingen tegen, van speelgoed auto's, bidons, pennen tot zoutstokjes en allerlei andere kruimels van eten :joy:. Voor het oog waren deze niet zichtbaar, maar wel als je met detailen bezig bent. Dus alle stoffen delen met de numatic george gereinigd. Alle kunststof delen gereinigd met de P&S interior cleaner en het leder van de stoelen met de wowo's leather cleaner. Na het reinigen, het gehele interieur gevoed en behandeld met de poorboys natural look, het leder weer gevoed met de wowo's leather cream. Bizar om te zien hoe vuil het water was na het reinigen van alles. Ook mooi om te zien hoe zo'n interieur weer opknapt van een grondige detailbeurt. De pianolak middenconsole heb ik nog gepolijst, ook dit toont weer zoals het hoort.

interieur pianolak.PNG


interieur pianolak na.PNG


Nog wat eindfoto's van het interieur:
IMG_3654.JPG

IMG_3660.JPG


En dan natuurlijk het allerbelangrijkste, het eindresultaat van het exterieur in de buitenlucht!

foto buiten.JPG

IMG_3696.JPG


Heel verslag, heel wat uren werk is er in deze s-max gaan zitten, maar zeer tevreden met het eindresultaat! Bedankt voor het lezen en tot de volgende detail :cool:
 

Bijlagen

  • coating si3d.JPG
    coating si3d.JPG
    282,5 KB · Weergaven: 133
  • IMG_3652.JPG
    IMG_3652.JPG
    246,5 KB · Weergaven: 107
  • IMG_3657.JPG
    IMG_3657.JPG
    262,5 KB · Weergaven: 115
Geweldige wagen om te zien zeker nu die er zo piekfijn bij staat zeg!! Zou bijna zonde zijnn om je gezin in te laden en een stukkie te gaan rijden ;)
 
  • Leuk
Reactions: Tomsel
Mooi dat je er een complete “onderhouds historie“ bij hebt gekregen ;). Staat er weer perfect bij. Hoeveel uur is er nou in gaan zitten?
 
  • Leuk
Reactions: Tomsel
Dank voor de positieve reacties!

@GuidoA , ik durf het niet te zeggen. Aangezien mijn vriendin nog zwangerschapsverlof had, was er geen tijdsdruk aanwezig. Ik heb de auto in etappes gedaan. Ik denk dat er opgeteld wel tussen de 25 a 30 uur in is gaan zitten!

naast de steenslag, waren er ook kleine lakbeschadigingen bij de randjes van de deur, steenslag op achterscherm bij de wielkast en op de achterdeur. Ook deze heb ik allemaal met de chipex behandeld en deze zien er ook perfect uit! Dit alles heeft ook veel tijd in beslag genomen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Wauw!!! Deze unieke auto (ik zie ze echt NOOIT rijden, deze generatie S-max) staat er ongelofelijk bij. De uren goed besteed en het resultaat is het absoluut waard!
 
  • Leuk
Reactions: Tomsel
Bedank allemaal voor de leuke reacties!

@Kick Buttowski , ja de garage bevalt me ook zeer goed. Hij is functioneel, niet alleen voor het detailen van de auto’s :joy:, maar voor allerlei klussen.

@Heijneker , de st-line uitvoering en dit type s-Max zie je inderdaad zelden. Vooral icm de 2.0 ecoboost en deze kleur. Zelfs de zoekopdracht in Duitsland leverde sporadisch resultaat op. Als er dan 1 in de verkoop komt, is hij zeer snel verkocht. Naast de looks, rijdt hij ook nog heerlijk!