• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full detail: BMW 316Ti Compact M-tech

xl-polish

Detailing rookie
11 aug 2010
87
0
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van deze BMW 3-serie uit 2004. De auto is origineel fabrieksaf uitgevoerd met een M-pakket.
De auto was naar mijn inziens nog nooit gepolijst, wel goed schoon gehouden en niet uitgeleefd maar de lak was zijn glans en reflectie voor 75% verloren. Ook aan het interieur
kon wel het een en ander gedaan worden. De auto is voorzien van half alcantara M-sportstoelen waarvan de wangen van de zittingen een beetje begonnen te 'rullen'. Deze
heb ik geschoren zodat ze weer mooi glad zijn.

De velgen heb ik gedemonteerd om ze helemaal te kunnen reinigen incl. het velgbed. Hier zaten echt grote teerspetters op die zich lastig lieten verwijderen.

Stappenplan Velgen
- Gereinigd met Sonax wheel cleaner en Iron-X i.c.m. EZ-detailbrush, kwasten en de Mothers wheelbrush
- Gereinigd met citrus tar&glue remover
- Gepolijst met de DAP500 en mezzo op een witte smartpad van Monello. Hierna zijn ze gewaxed met PB Wheelsealant
- Banden zijn gereinigd met borstels en APC 1:5 en beschermd met PB Bold 'N Bright tiregel


Stappenplan Interieur
- Stofzuigen
- Alcantara geschoren met een gewoon scheermes en water
- Kunstofdelen en lederen stuurwiel gereinigd met APC 1:10 en verschilende kwasten
- Ramen gereinigd met IPA 1:1 en MF doeken

Stappenplan exterieur
- Wassen met een Merino whool mitt en PB Slick & Suds shampoo + Iron-X
- Drogen met de Delerium droogdoek
- Kleien met PB clay en Spray&Wipe
- Polijsten met de Rotary en DAP500 met verschillende pads en de Monello lijn
- IPA wipedown om de polijstoliëen te verwijderen
- Wolfgang Fuzion wax aanbrengen
- Kunstoffen behandelen met PB trimtrestorer
- Ramen reinigen met IPA

Nu de foto's met korte toelichting:

Zo zag de auto er vooraf uit:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Velgen gedemonteerd om ze zorgvuldig te kunnen reinigen. Door de Sonax reiniger begon alles paars te kleuren (lijkt op Iron-X)
20110819150747.jpg


20110819150725.jpg


p1010003c.jpg


Velgen na de gehele reinigings sessie, gepolijst met mezzo op wit en een wheelsealant aangebracht
20110819153008.jpg


20110819173250.jpg


Tijdens het wasproces met Iron-X
p1010020cl.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Zoals eerder vermeld heb ik mijn alcantara stoelen geschoren om ze weer wat gladder te krijgen
20110816131023.jpg


20110816131955.jpg


Dit was de staat van de lak vooraf:
20110806152438.jpg


20110806152431.jpg


20110819170118.jpg


De lak zat vol met swirls die erg goed zichtbaar waren in de zon. Een leuke uitdaging dus! Na alle voorbereidingen kon het polijsten beginnen:
Ik begon met mezzo op oranje op de Dap500, dit gaf nagenoeg geen resultaat dus toen heb ik de rotary erbij gepakt en dezelfde combi geprobeerd. Weer geen correctie!
Vervolgens heb ik Inizio op een gele heavy cutting pad gebruikt met de rotary, nog steeds bleven de kleinere krasjes zichtbaar. Er was wel een duidelijke correctie zichtbaar
maar niet naar mijn zin. Na enkele hits ben ik overgestapt op het meest grove werk, een paarse wool pad met inizio op de rotary. Hier bereikte ik wel een aardig resultaat mee,
maar nog waren niet alle swirls verwijderd!:weetniet zelfs na enkele hits! Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn? Toen heb ik afgebouwd met Mezzo op wit en Finale op licht groen.
Er waren geen buffertrails of hologrammen meer te zien, maar dus wel op sommige plaatsen die vervelende (lichte) swirls. Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag!

Het resultaat:
p1010040np.jpg


p1010041i.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

p1010033fo.jpg


p1010037x.jpg


p1010035hq.jpg


p1010029e.jpg


p1010030p.jpg


p1010024f.jpg


Dit zijn de plaatselijke lichte swirls die ik niet weg kreeg!! :weetniet. Precies bij mijn eigen auto loop ik tegen dit probleempje aan...:weetniet

p1010027io.jpg


p1010028qy.jpg


p1010026n.jpg




Suggesties zijn altijd welkom! Bedankt voor het lezen.
 
Denk dat Patrick wel een goede suggestie heeft.
Yellow Woolpad en M105 is bij mij al vaak de reddende combi geweest ;)
Nice job, mooie Bimmer ook!
 
Mooie auto en mooi resultaat ondanks dat je geen 100% correctie hebt behaald. Er is wel een flinke verbetering toch? Misschien een volgende keer nog wat meer verbetering enz..
 
Bedankt iedereen voor de tips en complimenten! Ik ga hem aan het begin van de winter nog een keer behandelen. Eerst even lakdiktes meten en dan moet ik hem gewoon
glad krijgen. Het is namelijk op sommige plaatsen en niet overal op de auto, voornamelijk het dak en de motorkap. Gaat goed komen! :)^
 
Die is mooi geworden! Zeker de velgen zijn erg opgeknapt, maar daar heb je dan ook extra aandacht voor gehad.
 
Mooie duidelijke write-up en foto's :)^ Detail ziet er ook goed uit, jammer dat je de laatste swirls er niet uit hebt gekregen :( Maar de glans zit er wel op :cool: Mooie wagen trouwens in M-Tech uitvoering, DIK :cool:
 
Ik denk dat je gewoon te voorzichtig bent geweest, M105 vind ook ik een goede polish. Maar met Inizio op deze lak moet je swirls er zeker uit krijgen.
 
Tim zei:
Ik denk dat je gewoon te voorzichtig bent geweest, M105 vind ook ik een goede polish. Maar met Inizio op deze lak moet je swirls er zeker uit krijgen.

Dan ga ik M105 in het vervolg proberen. Bedankt voor de tips! Maar Tim, is een paarse wool pad met inizio op de rotary te voorzichtig? Ik heb meerdere hits gedaan met deze
combi maar zoals je ziet zijn er op sommige plaatsen nog kleine swirls aanwezig... Hoe zou jij dit met Inizio aanpakken dan?
 
Mooi resultaat, die laatste swirls bleef ik ook last van houden. Zoals patrick al zei M105 met een gele woolpad op de rotary gaf uiteindelijk het beoogde resultaat.
 
Toch zeker heel netjes geworden.

Ook complimenten over de auto. Was nooit zo'n fan van de 3 Compact serie, maar eigenlijk is het weldegelijk een mooie wagen om te zien, zeker in deze kleur!! :)^
 
Mooi resultaat. wat nog zou kunnen, is dat de auto lokaal is overgespoten, waarbi de blanke lak over de swirls is gespoten. Maar meet inderdaad de lakdikte dan weet je meer. En mogelijk kan dan Patricks optie inderdaad de reddende engel zijn.
 
Iedereen bedankt voor de leuke reacties, complimenten en tips! Is die gele woolpad van Meguiars of van een ander merk?

@DKBM: Ik heb inderdaad even getwijfeld of de auto inderdaad overgespoten zou zijn. De gehele historie is bekend en dat is alleen bij de achterbumper het geval.
Daar heb ik geen last meer van swirls, alleen op sommige delen van de motorkap en het dak. Ik ga binnenkort gewoon M105 en M205 erop los laten en dan hoop ik
hem helemaal strak te krijgen. Het zijn namelijk nog lichte swirls die je alleen onder het perfecte licht ziet, een leek ziet het niet maar mijn perfectionistisch oog wel:eyes:
 
xl-polish zei:
een leek ziet het niet maar mijn perfectionistisch oog wel:eyes:

Daar hebben hier (gelukkig) allemaal last van :-b En m'n schadehersteller (helaas voor hem) inmiddels ook, maar dat is een ander verhaal en daar zal ik dit topic niet mee vervuilen.