• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 320i sedan M-tech (buffertrail verwijdering)

xl-polish

Detailing rookie
11 aug 2010
87
0
Weer een detailjob van mijn kant. Dit keer betrof het een BMW 320i sedan met een M-pakket af fabriek en buffertrails af beunhaas poetser. De hele auto zat onder en voornamelijk op de
liggende delen waren ze in overvloed aanwezig. Het was alleen de bedoeling om de buffertrails en hologrammen weg te werken dus geen zware lakcorrectie. Swirls waren wel degelijk
aanwezig en werden uiteindelijk naar mijn grote verbazing voor zeker 70% verwijderd.

Zo zag de auto eruit bij aankomst:

p1010001ki.jpg


p1010002k.jpg


p1010005fx.jpg


Werkwijze:

- Wassen met het 2 emmersysteem, poorboys slick&suds, APC voor de velgen, emblemen, rubbers, etc. Een washmitt van PB en verschillende kwasten om de kleine ruimtes goed te breiken.
Uiteraard is de auto veelvuldig afgespoten met de hogedrukreiniger. Foto's tijdens het wassen:

p1010007yp.jpg


p1010008qh.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

- Na het wassen heb ik de achtergebeleven zware vervuling zoals, teer, hars, etc. verwijderd met PB klei en Spray and wipe van PB.

Nu kon de auto geinspecteerd worden en konden de buffertrails gelocaliseerd worden! :!

p1010014j.jpg


p1010016yu.jpg


p1010004wc.jpg


p1010003n.jpg


p1010015fs.jpg


p1010013bv.jpg


........:confused: tja........:no

Enfin, ik heb hierna de auto op de brug gehangen en ben begonnen met het afplakken van de kwetsbare delen zoals roosters, rubbers, etc. Vervolgens een testspot gemaakt met
Monello Finale op een licht groene polishing pad op de DAP500. Ik wist dat er geen grovere combinatie nodig was om de buffertrails te verwijderen, maar waar ik echt van op keek
was het feit dat zeker 70% van de swirls ook verdween, met zo een lichte combinatie! Ik moest toen denken aan een topic wat iemand (weet niet meer wie) hier op het forum schreef
over het verwijderen van swirls d.m.v. een lichte combinatie i.p.v. een zware. Ik moet er wel bij vermelden dat ik hele langzame passes heb gemakt en erg goed in de vorm van een dambord
heb gewerkt. Na het polijsten heb ik de lak een IPA wipedown gegeven om het overtollige en achtergebleven polijstmiddel te verwijderen.

Om een lekkere showglans te verkrijgen en wat lichte swirls te maskeren heb ik PB Glaze aangebracht met de DAP500 en een zwarte smartpad van Monello. Afgenomen met een Cobra Supreme Buff 530 Microfiber Towel. Wat een geweldige doek is dat! Hij heeft een hele dikke vezelstructuur, is erg zacht en neemt gigantisch veel product op. Hij is redelijk prijzig voor een doek maar zeker het geld waard.
Hetzelfde geldt voor de Cobra - Gold Plush Microfiber Towel waarmee ik de wax mee uitpoets. Na de glaze heb ik een laag natty's paste wax aangebracht.

- Trims zijn gereinigd met APC en IPA om vervolgens gedresseerd te worden met PB trim restorer
- Velgen zijn beschermd met PB wheelsealant
- Banden zijn gereinigd met APC en een borstel en gedresseerd met PB Bold 'N Bright tire gel
- De uitlaatpijpen zijn licht geschuurd met zeer fijn staalwol en behandeld met Mothers Chrome polish (ze zijn van RVS dus geen chroom)
- Ruiten gepolijst met finale op licht groen en gereinigd me IPA

Nu dan de foto's van het eindresultaat met wat voor en na shots:

p1010011in.jpg


p1010029lo.jpg


p1010012bi.jpg


p1010021v.jpg


p1010022xh.jpg


p1010006wb.jpg


p1010031lo.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

p1010024c.jpg


p1010026a.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

p1010028.jpg


p1010030u.jpg


p1010032q.jpg


p1010034em.jpg


p1010037pq.jpg


p1010040ua.jpg


p1010041t.jpg


p1010042ww.jpg


p1010043z.jpg


p1010045uf.jpg


p1010047uu.jpg



Bedankt voor het lezen en reacties of vragen zijn altijd welkom!
 
Prachtig resultaat!

Kan het niet zo zijn dat de swirls enigzins verborgen zijn door de olieen die in finale zitten , of is dit onzin?
Edit: zie dat je een ipa Wipedown hebt gedaan, dan lijkt de combi toch erg effectief te zijn geweest voor de swirls!
 
Hallo!!

Knap resultaat(maar dat wist je al : opnieuw dus : ZEER KNAP RESULTAAT :ja ),kan je me ook vertellen in hoeveel keer je bvb de motorkap en het dak hebt gedaan(ik bedoel het aantal "vakken")

Ik ben onlangs ook effectief aan het dappen geslagen en vraag me soms wel eens af in hoeveel delen de anderen(jij dus )alles indelen , én ik vraag me ook af of je telkens elk vakje moet proper vegen of dat je bvb eerst alle zes de vakjes kan doen om daarna het geheel proper te wrijven.

Deze vraag omdat ik hier lees dat +- 70 % van de swirls weg is en dan maakt het volgens mij niet uit dat je dus na elk vakje alles proper maakt(indien het wel MOET , laat het dan ook ff weten :-b )

Danny
 
grandscenicman zei:
Ik ben onlangs ook effectief aan het dappen geslagen en vraag me soms wel eens af in hoeveel delen de anderen(jij dus )alles indelen , én ik vraag me ook af of je telkens elk vakje moet proper vegen of dat je bvb eerst alle zes de vakjes kan doen om daarna het geheel proper te wrijven.

Deze vraag omdat ik hier lees dat +- 70 % van de swirls weg is en dan maakt het volgens mij niet uit dat je dus na elk vakje alles proper maakt(indien het wel MOET , laat het dan ook ff weten :-b )
Danny

Uit je vraag wordt niet duidelijk waar je mee werkt?
Wanneer je aan het polijsten bent neem je in de regel na het polijsten van een vlak het polijstmiddel af, om te voorkomen dat het droog en vooral hard wordt, waardoor je voor het afnemen moet vertrouwen op de al oude hamer en beitel.:bad

Vaak verdeel ik persoonlijk in vakken van ongeveer 40 cm x 40 cm, tenzij het paneel dat niet toestaat.
 
grandscenicman zei:
Hallo!!

Knap resultaat(maar dat wist je al : opnieuw dus : ZEER KNAP RESULTAAT :ja ),kan je me ook vertellen in hoeveel keer je bvb de motorkap en het dak hebt gedaan(ik bedoel het aantal "vakken")

Ik ben onlangs ook effectief aan het dappen geslagen en vraag me soms wel eens af in hoeveel delen de anderen(jij dus )alles indelen , én ik vraag me ook af of je telkens elk vakje moet proper vegen of dat je bvb eerst alle zes de vakjes kan doen om daarna het geheel proper te wrijven.

Deze vraag omdat ik hier lees dat +- 70 % van de swirls weg is en dan maakt het volgens mij niet uit dat je dus na elk vakje alles proper maakt(indien het wel MOET , laat het dan ook ff weten :-b )

Danny

Bedankt voor je positieve reactie Danny! Kijk het ligt eraan met welke producten ik werk en onder welke omstandigheden. In dit geval was het monello finale en ik werkte binnen. Op de testspot na laat ik finale altijd even zitten. Het dak bijvoorbeeld, verdeel ik wel in vlakken maar ik behandel hem eerst helemaal voordat ik hem afneem. Zo doe ik ook eerst de hele zijkant en dan neem ik alles af. Finale bevat veel olien dus dat kun je best even laten zitten, mits je in de zon werkt. En als er nog wat residu overblijft geef ik de lak een IPA wipedown.

Ik hoop dat ik je vraag beantwoord heb.