• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Full Detail] BMW E90 330i (2005)

Valvetronic

Detailing addict
9 jul 2013
59
65
Deze week heb ik 3 dagen de tijd genomen om mijn woon-werk wagen onder handen te nemen: een BMW 330i van 2005 met 208XXXkm op de teller. Gezien zijn trouwe dienst en leeftijd verdiende hij wel eens een grote detail-beurt. Dit is de eerste keer dat ik zoiets doe, maar na maanden inlezen op het forum had ik toch een idee hoe ik eraan ging beginnen.
Door het intensieve gebruik van de wagen stond ‘ duurzame’ bescherming centraal.
In totaal ben ik ongeveer 30u (!) bezig geweest.
  • Interieur:
    • Matten stofzuigen, reinigen en borstelen met textielschuim en PB APC 1:7.De rest van het interieur stofvrij maken met de stofzuiger en de concours detail brush.
    • Verder zat er ook een potje Cyber Clean gratis bij mijn bestelling. Hiervan was ik niet zo overtuigd. Misschien voor erg vuile interieurs dat dit wel meerwaarde kan bieden, maar ik vind een goede detail borstel icm de stofzuiger efficiënter.
    • In de deuren alles gereinigd met een borstel en APC 1:15 en PB Trim Restorer op de deurrubbers ed.
    • Het hele interieur met PB APC 1:15, inclusief de rails van de stoelen die nog nooit fatsoenlijk gereinigd waren.
    • Op alle plastic en leer een laagje PB Natural Look.
    • Op de pedalen een laagje PB Trim Restorer.
    • Van deze kans gebruik gemaakt om met nieuwe vloermatten te leggen.
    • De binnenkant van de deuren gewaxt met PB Polish with Carnauba Blue. Goede 1 staps polish & wax
    • Slotbeugels met Sonax Chrome & Alupasta.
    • Scharnieren en sloten geolied.
    • Ramen binnen met PB Spray and Wipe.
    • Dode insecten uit het derde remlicht gepeuterd.
    • Krassen op teller venstertje verwijderd met Monello Finale. Aanrader! Werkt supper!
  • Motorcompartiment
    • Reinigen met PB APC 1:1 en met een oude washmitt en verf borstel.
    • Alles in geborsteld met PB Trim Restorer
  • Exterieur
    • Saharazand er voorzichtig afspuiten met de HD
    • PB Bugsquash rondom
    • Alle kieren en rubbers met een borstel en PB APC 1:15
    • Wielkasten met een oude washmitt en PB APC 1:7
    • Wassen met 2 emmers en hoge dosis PB Super Slick & Suds
      Deze shampoo zat ook in de Super Sample kit, maar ik verkies toch Goldclass van Meg’s. Ruikt beter, voelt zachter en glijdt beter.
      Hier heb ik ook de Monello washmitt gebruikt, prima washandschoen!
    • Drogen met PB Waffle Wave Drying Towel
    • Uitlaat sierstukken met PB APC 1:1, Iron-X, PB Bugsquash en Monello klei.
      Na het reinigen behandeld met Sonax Chrome en Alupasta.
    • Kleien met Monello klei, Monello Perfetto en Peluche Verde doeken.
      Dit was de eerste keer dat ik klei gebruik en stond versteld van hoe ruw de lak eigenlijk was. Er was zeker geen spraken van marring of dof worden, enkel van hogere glans! Verder vond in de Monello klei hard en moeilijk te kneden, ondanks het warme weer. Misschien is dit bij andere soorten klei anders? Grote druppels hars gingen er met deze klei helaas niet af. Met wat extra Bugsquash en men nagel wel.
    • Alle steenslag opvullen met een lakstift. Opmerkelijk was dat dit toch een uur of 20 nodig heeft om te drogen, alvorens je kan schuren.
    • Velgen: de zomervelgen geplaatst en van de kans gebruik gemaakt om de remklauwen te reinigen met PB APC 1:1. Dit hielp niet veel, dus als ik binnenkort mijn schijven en blokken vervang, worden de remklauwen terug grijs gespoten.
      De velgen hadden op een vroeger tijdstip een volledige beurt gekregen met PB Spray and Rinse, PB APC, Iron-X, de caramelschijf voor de lijmresten, 3 laagjes PB Wheel Sealant en Auto Glym Tyre Dressing. Ook de flezen van de schijven kregen een klein laagje kopervet om corrosie en vastzittende velgen te voorkomen.
    • De pinkers aan de zijkant waren wat geel uitgeslagen. Deze heb ik gedemonteerd, geschuurd met 2500 en daarna gepolierd met Veloce en Finale op een oranje pad op de handboor. (Cutting factor van deze pas onbekend, kwam uit de 3M Headlight Restorer Kit) Het resultaat was in ieder geval goed!
    • Alle opgevulde steenslag en diepe krassen wetsanden met 2500 en 3000
      Hier viel het op dat je echt hard moet schuren om een beetje correctie te behalen. Ik heb geen referentie maar ik vermoed dat deze wagen harde lak heeft. Ik had misschien meer correctie kunnen behalen als ik wat meer ballen had en langer geschuurd had..
    • Alles overlopen met PB Spray & Wipe en Peluche Verde doeken en de rubbers afgeplakt alvorens te polijsten met de DAP900. Dit afplakken is een stom werkje maar achteraf toch nuttig. De Monello polijst producten stoffen toch hard..Kwa waskrassen viel het redelijk mee, in de volle middagzon waren de waskrassen moeilijk te zien en niet te fotograferen. Werkwijze:
      • Geschuurde vlakken en koplampen met 4.25inch wollen pad en Monello Veloce
      • De volledige wagen vervolgens met Monello Mezzo op de oranje Monello pad.
        Dit was de eerste keer dat ik polijstte en ik stond versteld van het resultaat. Deze combinatie gaf een heel mooie finish en ik kon geen waskrassen meer bespeuren. (Later die avond zag ik jammer genoeg in de weerkaatsing van de oranje straatverlichting dat er toch nog wat krasjes waren… Volgende keer de bouwlamp erop als ik polijst!)
      • Monello Finale op de witte pad gaf 0 meerwaarde. Enkel de motorkap en de koffer gedaan omdat de pad nu toch vuil was. J
      • Polijst stof met de compressor uit de kieren geblazen.
      • Alle polijst restjes en stof nogmaals weg gehaald met PB Spray & Wipe.
      • Glaze: PB Black Hole op zwarte Monello pad (DAP900 standje 1) + 30min drogen.
        Dit gaf zeker een meerwaarde.
    • Sealant: 2 lagen PB EX-P op de rode Monello pad (DAP standje 1) telkens meer dan 60min laten drogen.
      Kwa aanbrengen vind ik dit product toch wat lastig. Het begint te stoffen als je het wat langer inwerkt. Misschien heb ik het te dun proberen aanbrengen?
      Kwa glans ben ik zeker tevreden! Misschien had ik graag nog een beetje meer wetlook gecreëerd.
      Ik ga zeker 1 van de dagen nog een paste wax kopen en hierover met de hand aanbrengen, lijkt me leuker werken als met die stoffige EX-P.
      Ik denk aan de PB Natty’s Blue, Dodo Purple Haze Pro, Monello Ibrido of Meg’s NXT2.0. Tips over waxen die aan te brengen zijn op een sealant altijd welkom!
    • Alle rubbers en plastic in geborsteld met PB Trim Restorer .
    • Alle chrome sierlijsten met Sonax Chrome en Alupasta.
    • Rain-X op alle ruiten en glazen schuifdak.
    • Tot slot alles overlopen met PB QD+ en een half uur gekeken naar de wagen. Met die QD+ zag de auto er toch nog net iets strakker uit, met iets meer wetlook!
Ik ben zeer tevreden met het resultaat, ondanks dat ik geen 100% correctie heb bekomen. Bij volle zon is er echter niets meer van waskrassen te zien. Verder ben ik benieuwd naar de standtijd van de sealant.


En dan na deze gigantische lap text ook nog wat foto's:

Voor

IMG_0424_zpsa3e8f1ba.jpg

IMG_0429_zpscdddaf22.jpg

IMG_0428_zps73345503.jpg

IMG_0426_zpsd07672d4.jpg

IMG_0419_zpsc1354858.jpg


Tijdens
IMG_0451_zps01269107.jpg

IMG_0438_zpsa4b0d279.jpg
IMG_0436_zpse0ce318a.jpg

image2_zps5fb7c684.jpe

IMG_0469_zps3a49f265.jpg

IMG_0458_zpsc69b4b2a.jpg

IMG_0465_zpsd0763814.jpg

IMG_0487_zps13bb6513.jpg


Na
DSC05911_zps69f5632e.jpg

DSC05913_zps8298d3a7.jpg

DSC05918_zps81d9173a.jpg

IMG_0509_zps3b137142.jpg

DSC05917_zps0baca052.jpg

IMG_0528_zps8661fb16.jpg

IMG_0482_zpsaf2d2144.jpg

IMG_0520_zps19819f51.jpg

DSC05921_zps61f25fe6.jpg

IMG_0526_zps28bdc2f1.jpg


Alle opmerkingen en tips welkom!

Gr,
Valvetronic
 
Respect voor het geleverde werk!

Pas je wel op met die trim restorer op je pedalen. Ik weet niet of ze gladder zijn geworden. Maar zou zonde zijn als je van je pedaal afschiet met remmen en 30 uur detailwerk veranderd in een plat gereden auto
 
Bedankt voor de positieve reacties! Ondanks het lang geduurd heeft, vond ik het het een heel bevredigende klus. Ik heb alvast Dodo's Purple Haze Pro besteld om dit weekend aan te brengen over de EX-P. Ik heb de smaak te pakken en kan al niet wachten om mijn vriendin haar auto te polijsten!

H@RM;n392329 zei:
Respect voor het geleverde werk!

Pas je wel op met die trim restorer op je pedalen. Ik weet niet of ze gladder zijn geworden. Maar zou zonde zijn als je van je pedaal afschiet met remmen en 30 uur detailwerk veranderd in een plat gereden auto

Goede opmerking; de voetsteun en het gaspedaal zijn erg glad geworden door de Trim Restorer. De koppelings- en rempedaal zijn geribbeld en die hebben dus nog genoeg grip.
 
Thanks Julian.

Gisteren de auto nogmaals gewassen gezien de dikke laag stuifmeel die er reeds op lag.
De auto was proper in 35min! De EX-P werkt supper, alle zand en stof spuit je er gewoon af en geeft een hele mooie beading.
Je hebt veel minder shampoo nodig en de auto is gedroogd in een vingerknip!
Ook de velgen gewoon met water en shampoo gedaan, ging prima! Ik wouw het risico niet nemen dat PB Spray & Rinse men 3 laagjes wheelsealant zou aantasten! ;)
 
Die zit er weer mooi uit, en ook een erg goed resultaat voor je eerste keer :)^. En je velgen met water en shampoo wil inderdaad prima, ik gebruik eigenlijk alleen een wheelcleaner als ik ze wissel en opnieuw wil beschermen.
 
En de beading zit ook wel goed met die EX-P sealant!
Foto van de motorkap met ochtend dauw:
Beading_zps05c9e488.jpg