Geacht Forum,
Inmiddels zijn er weer enkele maanden verstreken ten opzichte van de startpost. Het heeft misschien geleken of ik het forum vergeten was, maar niets is minder waar. Ik heb de afgelopen periode veel gewerkt aan de auto, alleen kwam het er helaas door de drukte niet van om dit verhaal te updaten. Inmiddels ook verschillende heerlijke andere auto’s gedetailed, maar nu eerst verder met dit verhaal.
Ik was dus geëindigd met de uitlaten. Kort nadat ik mijn werkzaamheden had afgerond, moest de auto voor een speciaal afstellen-klusje naar een garage getransporteerd worden om afgesteld te worden. Daarvoor was het vanzelfsprekend noodzakelijk dat ook de uitlaten gemonteerd werden, opdat die partij de auto zo goed mogelijk af zou kunnen stellen. Niet getreurd. Sterker nog, ik was er eigenlijk wel blij om, want daardoor heeft de auto de nodige testkilometers gemaakt en toen de auto weer terug kwam, heb ik natuurlijk meteen de uitlaat geïnspecteerd. Tot mijn grote vreugde heb ik vast kunnen stellen dat het lakproces en daarna het –zeg maar- bakken van de verf op de uitlaat geslaagd is. Het is erop gebleven en niet beschadigd. Ik ben echt super tevreden!!
Daarna met de eigenaar afgesproken dat ik vanaf dat moment aan zou vangen met mijn detail-werkzaamheden. Dat betekende voor hem dat hij voorlopig NIET over zijn geliefde Countach zou kunnen beschikken. Wel kon hij zijn auto natuurlijk komen bewonderen. Het is tenslotte zijn auto.
Eerst de auto maar eens grondig gewassen.
Ik ben begonnen met de wielen en banden. Daarna was ik zoals ik dat altijd doe de auto twee maal achter elkaar. Bij beide keren gebruik ik ook veel schuim uit de schuimlans. In dit geval ook veel gebruik gemaakt van mijn Underbody lans om alles aan de onderzijde van de auto zo schoon mogelijk te maken. Drogen van de auto doe ik met de
Monello Maestro Car Dryer.
Die Underbody-lans heb ik niet voor niets gebruikt. Ik had tijdens mijn inspectie van de auto al gezien dat er veel grind op allerlei plekken zat weggestopt. Dat kreeg ik er nu met die lans lekker uit.
Daarna hebben we de auto op de brug gezet en de wielen gedemonteerd. Vanwege het model velgen is het wanneer deze wielen gemonteerd zitten op de auto, vrijwel onmogelijk deze aan de binnenzijde te reinigen. Ik verheugde mij erop om die wielen eens flink aan te pakken.
In eerste instantie dachten veel mensen dat de wielen aan de binnenzijde zwart behoorden te zijn.
Maar na heel vaak, langdurig en vooral zeer geduldig reinigen bleek dat in het geheel niet waar te zijn.
In de grijze sprayfles hierboven met de goudkleurige sprayer zit verdunde
Poorboys World Spray and Rinse Wheel Cleaner. De groene fles is Great-Lion Velgenreiniger zuurvrij. Met deze combinatie heb ik dus laagje voor laagje door het vuil gewerkt, totdat ik de velgen niet verder meer schoon kreeg met deze middelen.
Daarna de velgen op een tafel gezet en verder gegaan met behulp van terpentine en thinner. Ik heb ook eerst nog geprobeerd de overgebleven vervuiling aan te pakken met teerverwijderaar, maar dat deed helemaal niets. Wat die zwarte vlekken waren weet ik niet, maar met terpentine en thinner waren ze zo weg. (Goed ventileren).
naar
De hoekjes achterin de velg waren zeer lastig en bewerkelijk om te reinigen. Je komt er niet goed bij en zoals je ziet zitten er zeer veel hoekjes en opstaande randjes. Dit maakt het reinigen zeer bewerkelijk. Ik heb juist in die vervelende bewerkelijke plekjes veel plezier gehad van mijn Autoglym Hi-Tech Wheel Brush. Die borstel is echt super en zijn geld dubbel-en-dwars waard.
Dit hierboven zijn de voorste velgen. De achtervelgen waren een stuk dieper (bredere banden) en daar was ook de vervuiling nog hardnekkiger.
naar
Uiteindelijk was ik tevreden met het resultaat. Ik denk dat de wielen nog nooit zo schoon zijn geweest en ik was echt zeer tevreden met de behaalde uitkomst. Tijd om de andere zijde van de wielen eens aan te pakken. Deze waren een stuk minder vuil natuurlijk, want die zijn prima schoon te maken. Toch leerde een grondige inspectie dat er toch best wel vervuiling op zat die ik niet met de chemische reinigers had kunnen verwijderen. Dus moest dat maar gepolijst worden. Er zit overigens een gedraaid effect in die velgen. Op basis daarvan heb ik ervoor gekozen de wielen met de hand te polijsten en dit te doen met de draad mee.
Hé, wat zie ik daar nu??
Iemand had dus met rode stift ooit in het verleden op de velgen geschreven (RR). Gelukkig kreeg ik dat er allemaal af met wat origineel handwerk.
Hieronder zie je nog eens goed dat de velgen gedraaid zijn. Je ziet die ronde lijnen. Daarom dat ik met die lijnen mee gepolijst heb.
Daarna ook maar de binnenzijde van de wielen gepolijst.
Al met al ben ik toch bijna twee dagen met die velgen in de weer geweest. Dit alles om ze voor te bereiden op een coating met
Gyeon Q² Rim, maar daarover later meer.
Noot: Op 11 december 2020 verslag bijgewerkt, omdat de foto's waren verdwenen. Foto's weer toegevoegd.