• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail - Lamborghini Countach 5000 QV [1986] Dtld by Aficior

Geacht Forum,

Inmiddels zijn er weer enkele maanden verstreken ten opzichte van de startpost. Het heeft misschien geleken of ik het forum vergeten was, maar niets is minder waar. Ik heb de afgelopen periode veel gewerkt aan de auto, alleen kwam het er helaas door de drukte niet van om dit verhaal te updaten. Inmiddels ook verschillende heerlijke andere auto’s gedetailed, maar nu eerst verder met dit verhaal.

Ik was dus geëindigd met de uitlaten. Kort nadat ik mijn werkzaamheden had afgerond, moest de auto voor een speciaal afstellen-klusje naar een garage getransporteerd worden om afgesteld te worden. Daarvoor was het vanzelfsprekend noodzakelijk dat ook de uitlaten gemonteerd werden, opdat die partij de auto zo goed mogelijk af zou kunnen stellen. Niet getreurd. Sterker nog, ik was er eigenlijk wel blij om, want daardoor heeft de auto de nodige testkilometers gemaakt en toen de auto weer terug kwam, heb ik natuurlijk meteen de uitlaat geïnspecteerd. Tot mijn grote vreugde heb ik vast kunnen stellen dat het lakproces en daarna het –zeg maar- bakken van de verf op de uitlaat geslaagd is. Het is erop gebleven en niet beschadigd. Ik ben echt super tevreden!!

Daarna met de eigenaar afgesproken dat ik vanaf dat moment aan zou vangen met mijn detail-werkzaamheden. Dat betekende voor hem dat hij voorlopig NIET over zijn geliefde Countach zou kunnen beschikken. Wel kon hij zijn auto natuurlijk komen bewonderen. Het is tenslotte zijn auto.

Eerst de auto maar eens grondig gewassen.

i-67DMjz2-X2.jpg


i-qzgv6SX-X2.jpg


i-w4432Mv-X2.jpg


i-KdhS5m9-X2.jpg


i-VfLTMQF-X2.jpg


i-TZNWVxK-X2.jpg


i-ksL5Htz-X2.jpg


Ik ben begonnen met de wielen en banden. Daarna was ik zoals ik dat altijd doe de auto twee maal achter elkaar. Bij beide keren gebruik ik ook veel schuim uit de schuimlans. In dit geval ook veel gebruik gemaakt van mijn Underbody lans om alles aan de onderzijde van de auto zo schoon mogelijk te maken. Drogen van de auto doe ik met de Monello Maestro Car Dryer.

Die Underbody-lans heb ik niet voor niets gebruikt. Ik had tijdens mijn inspectie van de auto al gezien dat er veel grind op allerlei plekken zat weggestopt. Dat kreeg ik er nu met die lans lekker uit.

i-mjBdK2h-X2.jpg


Daarna hebben we de auto op de brug gezet en de wielen gedemonteerd. Vanwege het model velgen is het wanneer deze wielen gemonteerd zitten op de auto, vrijwel onmogelijk deze aan de binnenzijde te reinigen. Ik verheugde mij erop om die wielen eens flink aan te pakken.

In eerste instantie dachten veel mensen dat de wielen aan de binnenzijde zwart behoorden te zijn.

i-cxTMWZq-X2.jpg


Maar na heel vaak, langdurig en vooral zeer geduldig reinigen bleek dat in het geheel niet waar te zijn.

i-djhJXQ9-X2.jpg


i-Gz39nZd-X2.jpg


In de grijze sprayfles hierboven met de goudkleurige sprayer zit verdunde Poorboys World Spray and Rinse Wheel Cleaner. De groene fles is Great-Lion Velgenreiniger zuurvrij. Met deze combinatie heb ik dus laagje voor laagje door het vuil gewerkt, totdat ik de velgen niet verder meer schoon kreeg met deze middelen.

Daarna de velgen op een tafel gezet en verder gegaan met behulp van terpentine en thinner. Ik heb ook eerst nog geprobeerd de overgebleven vervuiling aan te pakken met teerverwijderaar, maar dat deed helemaal niets. Wat die zwarte vlekken waren weet ik niet, maar met terpentine en thinner waren ze zo weg. (Goed ventileren).

i-GtW8SQx-X2.jpg


naar

i-zZzHBRV-X2.jpg


De hoekjes achterin de velg waren zeer lastig en bewerkelijk om te reinigen. Je komt er niet goed bij en zoals je ziet zitten er zeer veel hoekjes en opstaande randjes. Dit maakt het reinigen zeer bewerkelijk. Ik heb juist in die vervelende bewerkelijke plekjes veel plezier gehad van mijn Autoglym Hi-Tech Wheel Brush. Die borstel is echt super en zijn geld dubbel-en-dwars waard.

Dit hierboven zijn de voorste velgen. De achtervelgen waren een stuk dieper (bredere banden) en daar was ook de vervuiling nog hardnekkiger.

i-xWQXCLq-X2.jpg


naar

i-Zqsct9S-X2.jpg


Uiteindelijk was ik tevreden met het resultaat. Ik denk dat de wielen nog nooit zo schoon zijn geweest en ik was echt zeer tevreden met de behaalde uitkomst. Tijd om de andere zijde van de wielen eens aan te pakken. Deze waren een stuk minder vuil natuurlijk, want die zijn prima schoon te maken. Toch leerde een grondige inspectie dat er toch best wel vervuiling op zat die ik niet met de chemische reinigers had kunnen verwijderen. Dus moest dat maar gepolijst worden. Er zit overigens een gedraaid effect in die velgen. Op basis daarvan heb ik ervoor gekozen de wielen met de hand te polijsten en dit te doen met de draad mee.

i-NLXLSXj-X2.jpg


Hé, wat zie ik daar nu??

i-bpdr5H5-X2.jpg


Iemand had dus met rode stift ooit in het verleden op de velgen geschreven (RR). Gelukkig kreeg ik dat er allemaal af met wat origineel handwerk.

i-ZBgV7wR-X2.jpg


i-BpbVjXt-X2.jpg


Hieronder zie je nog eens goed dat de velgen gedraaid zijn. Je ziet die ronde lijnen. Daarom dat ik met die lijnen mee gepolijst heb.

i-NLXLSXj-X2.jpg


Daarna ook maar de binnenzijde van de wielen gepolijst.

i-rLQDRjL-X2.jpg


i-dH7hssQ-X2.jpg


Al met al ben ik toch bijna twee dagen met die velgen in de weer geweest. Dit alles om ze voor te bereiden op een coating met Gyeon Q² Rim, maar daarover later meer.

i-VczZKG4-X2.jpg


Noot: Op 11 december 2020 verslag bijgewerkt, omdat de foto's waren verdwenen. Foto's weer toegevoegd.
 

Bijlagen

  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20007-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20007-X2.jpg
    330 KB · Weergaven: 528
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20008-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20008-X2.jpg
    435,2 KB · Weergaven: 535
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20009-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20009-X2.jpg
    468,1 KB · Weergaven: 537
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20010-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20010-X2.jpg
    350,5 KB · Weergaven: 523
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20015-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20015-X2.jpg
    380,3 KB · Weergaven: 526
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20003-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20003-X2.jpg
    283,4 KB · Weergaven: 530
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20018-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20018-X2.jpg
    278,6 KB · Weergaven: 528
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20021-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20021-X2.jpg
    336,1 KB · Weergaven: 533
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20023-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20023-X2.jpg
    181 KB · Weergaven: 540
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20036-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20036-X2.jpg
    315,6 KB · Weergaven: 532
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20039-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20039-X2.jpg
    315,4 KB · Weergaven: 530
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20042-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20042-X2.jpg
    352,9 KB · Weergaven: 535
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20044-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20044-X2.jpg
    355,8 KB · Weergaven: 536
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20049-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20049-X2.jpg
    246,5 KB · Weergaven: 540
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20050-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20050-X2.jpg
    224,7 KB · Weergaven: 537
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20065-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20065-X2.jpg
    344,9 KB · Weergaven: 527
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20073-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20073-X2.jpg
    371 KB · Weergaven: 530
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20078-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20078-X2.jpg
    357,9 KB · Weergaven: 531
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20081-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20081-X2.jpg
    375,1 KB · Weergaven: 537
  • Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20034-X2.jpg
    Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20034-X2.jpg
    359,7 KB · Weergaven: 361
Laatst bewerkt:
Jeetje man! Mooie correctie op de velgen!

Als die auto in zijn geheel dan in de wasplaats staat dan begin ik wel een beetje te kwijlen hoor :yum

Leuke update weer; keep 'm coming! Succes verder!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Aficior
Mooi verslag @Aficior ik zie trouwens dat er ook iemand met krijt op de banden heeft geschreven. Klopte trouwens de tekst "RR" op de velg, of zat deze ondertussen op de linksachter? Als de wielen er af zijn, kun je eigenlijk direct zien dat ze niet zwart zijn: op het aanlegvlak aan de binnenkant van de velg zie je dat de binnenkant van de velg daar zilverkleurig is, dus de rest van de binnenkant ook.

Heb je met de witte Monello handpad gepolijst, en welk polijstmiddel heb je gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Aficior
Het is niet ongebruikelijk om het pasvlak af te draaien (ook vanwege vuil en oxidatie)
Dan zie je het basismateriaal in plaats van de deklaag
Dus een aluminium pasvlak op een egaal zwarte velg is een optie
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Bekijk bijlage 129741

Geacht Forum,

Vorig jaar heeft een goede vriend van mij één van zijn lang gekoesterde dromen gerealiseerd, te weten de aanschaf van een Lamborghini Countach 5000 QV uit 1986.

Bekijk bijlage 122577

Hij is inmiddels druk bezig om deze toch al bijzonder mooie auto technisch helemaal perfect te (laten) maken en geheel naar zijn zin. Hij heeft er de tweede helft van 2019 flink in gereden en daarom weet hij nu precies wat hij wil. Natuurlijk is er ook eer te behalen op het gebied van detailing aan een auto uit 1986. Daarom hebben we onlangs besproken en afgesproken dat ik mijn uiterste best ga doen om alles uit de kast te halen om deze auto zo mooi mogelijk te maken. Ik had eigenlijk rond de kerst 2019 al zullen beginnen, maar omdat ik op een zeer ongelukkige wijze mijn enkel zeer serieus verstuikt had, was dit voor mij helaas onmogelijk.

Inmiddels is het januari 2020 en het toeval wil dat er aan de motor onderhoud uitgevoerd dient te worden en daarvoor was het noodzakelijk om de uitlaat te demonteren. De uitlaatspruitstukken zitten nog gemonteerd, want om die te demonteren moet de hele motor eruit. Wie weet komt dat ooit nog een keertje. Gelukkig ben ik zelf met behulp van rust en fysiotherapie weer aardig hersteld en dus een mooi moment om aan de slag te gaan.

November 2019 is de auto voor de test op een brug geplaatst. Dit, omdat het niet eenvoudig is om deze auto op een brug te zetten. Er zitten geen handige punten onder waar je de auto op kunt laten steunen. Dat moest dus voorzichtig verkend en voorbereid worden. Toen dat uiteindelijk gelukt was, heb ik meteen de hele onderzijde van de auto gefotografeerd, opdat ik kon bestuderen wat er aan de onderzijde van de auto te doen is en waar ik mij op diende voor te bereiden.

Bekijk bijlage 122578

Hierna een foto van de nog gemonteerde uitlaat. De onderzijde van de uitlaat zag er niet heel gruwelijk uit, maar ik had al besloten dat ik daar mijn best op zou gaan moeten doen.

Bekijk bijlage 122579

Gedemonteerd ziet de uitlaat er toch wel minder mooi uit.

Bekijk bijlage 122580

Dat moet mooier kunnen, dus aan de slag. Hier moet gestraald worden.

Bekijk bijlage 122581

Bekijk bijlage 122582

Bekijk bijlage 122583

Het stralen van de uitlaatdempers was een stuk lastiger, omdat dit onderdeel flink groot is in de straalbak waarmee ik dit alles gereinigd heb. Ik ben nu tot hier (zie onder) gekomen, maar ik wil daar nog wat verder mee. Daarnaast moet ik natuurlijk voorzichtig zijn met de chromen uitlaat eindstukken.

Bekijk bijlage 122584

Wanneer alles af is alles nog eens mooi schuren en dan bepalen wat ermee moet gebeuren.

Ik probeer nu te achterhalen wat in het verleden de originele kleur was van de uitlaat, toen deze uit de fabriek kwam. Ik heb al vele foto's bekeken, maar ben er nog niet helemaal uit. Die zekerheid is onderweg. Zodra dat bekend is wil ik met de eigenaar overleggen om de uitlaat in die kleur te spuiten met Very High Temperature lak. Ik zou het zonde vinden wanneer deze uitlaat binnen een jaar weer bruin zou zijn van de roest.

Wordt vervolgd,
Aficior
ook ik kan niet wachten tot het eind resultaat
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Gaaf gaaf gaaf..... Heerlijk om te zien hoeveel tijd je kunt besteden aan alleen een set velgen. Mooi ook dat ze zo vervuild waren aan de binnenzijde, zorgt voor een nog groter verschil. De eigenaar van de auto weet niet wat hem overkomt. Dit zijn overigens van die mooie voorbeelden om te laten zien aan mensen die denken dat je een auto voor weinig geld in een paar uur weer spik en span kunt krijgen. Mooi gedaan, wacht al op de volgende update :).
 
  • Geweldig
Reactions: Aficior
Prachtig. Had ik al gezegd dat het prachtig is? Zowel de auto zelf als de gedetailleerde full detail. Ik volg. Prachtig trouwens...
 
  • Geweldig
Reactions: Aficior
Jeetje, wat een werk geweest maar het resultaat is er ook naar.

Zie dat er drie velgen zijn met een sticker met tekst. Bij de vierde ontbreekt de sticker of de tekst, dat kan ik niet goed zien. Is dit iets wat je kunt/wilt veranderen?
 
  • Leuk
Reactions: Aficior