• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[FULL DETAIL] Mercedes Vito / Schildersbus

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
Voor een kennis moet ik zijn werkbus (hij is schilder) aanpakken.
Het is een UNI LAK donker rode Mercedes Vito van 2008, welke hij vanaf september 2009 in bezit heeft.

Gedurende die 5 jaar heeft de bus slechts af en toe een (hand)was beurt (met 1 emmer :)) gekregen.
Ook is het interieur erg smerig, en zitten er verfvlekjes op zowel het dashboard als de stoelbekleding.

Het dak is erg vaal, is ook bijna niet gewassen verwacht ik omdat het door de imperial slecht bereikbaar is.
Verder is de lak erg lelijk / vaal geworden door erg veel swirls.

Foto van de bus:
Grotefoto-QMLGZ8TH.jpg


Na het verwijderen van de imperial:
Grotefoto-A8BIFH8G.jpg


Foto's van de staat van de lak:
Grotefoto-3ONZJIYR.jpg

Grotefoto-YEL4EMFN.jpg


Foto's van het interieur na het stofzuigen, schrobben met Poorboy's APC 1:10 en behandelen met PoorBoys Natural look:
Grotefoto-BYZ4C433.jpg


Het vervolg:
- Vanmiddag de bus grondig wassen, incl. de naden / kieren / sponningen met PoorBoys SS&S en PoorBoys APC
- Hopelijk als er nog tijd is vanmiddag ook kleien met Monello klei en Dodo's glijmiddel.

- Morgenmiddag beginnen met het polijsten, stappen nog te bepalen.


Vragen die ik nog heb:
1. Hoe krijg ik de verfvlekken in het interieur het best er uit? (heb geen extractor) Met terpentine op bekleding en dashboard en dan nawerken met Natural Look?
2. Bruine/zwarte hoekjes op de wieldoppen willen slecht schoon, vanmiddag / morgen met Monello Non Ferro proberen?
3. Heeft iemand ervaring met deze lak? Geeft deze ook af of zal er wel blanke lak overheen zitten?
4. Verfvlekken op de buitenzijde, zowel lak als zwart kunststof handgrepen, ook met terpentine?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Eigenlijk vindt ik het erg lastig reageren omdat er een paar tricky puntjes bijzitten maar na100 views en 0 reacties is iets beter als niets toch ?


1) Verf in de stof is echt enorm lastig. Heb het bij onze Vito ook wel eens. Tot nu toe is het met APC goed gelukt dat weg te krijgen maar in mijn geval ben ik daar steeds binnen een paar uur bij.
Terpentine zou ik voorzichtig mee zijn, zeker op een auto van een vreemde. Overigens : als iemand weet hoe je verf het beste kan verwijderen is het de eigenaar (schilder) aangezien je niet weet of het watergedragen verf, een alkydverf, een PU-verf, of een acylaatverf is ?
Op een verf die op basis van bijvoorbeeld terpentine is heeft water geen nut.

2) Het kan nooit kwaad om het met non-ferro te behandelen. Wat bij mij ook erg goed werkt is een cone met prof. polish.

3) Je mag er vanuit gaan dat er blanke lak overheen zit. Of het nu wel of niet het geval is maakt denk ik ook niet zoveel uit.

4) Op het kunststof zou ik een oude doek pakken en deze in terpentine deppen en het daarmee proberen weg te halen. Doe dat op onze Benz ook wel eens en dat werkt uitmuntend.
Op de lak is het lastiger. Wellicht dat het met clayen lukt. Ook hiervoor geldt : ik zou er erg terughoudend mee zijn op de auto (zeker op die van een ander) en ik denk dat de eigenaar je hier zelf het beste advies over kan geven ?

Ik zou eerst de exterieur delen behandelen en daarna pas de auto goed wassen.


Veel succes !
 
Gisteren verder gegaan met de bus, even 3 foto's van de staat:

Grotefoto-UXSAGDXC.jpg

Grotefoto-T4DK8H6O.jpg

Foto650-F3TKZZZH.jpg

Grotefoto-YRYFA8YY.jpg


Naden en kieren zijn dus erg smerig, komt ook veel troep naar voren onder de beugels van de imperial.
Het dak (de foto is genomen na het wassen en kleien) is erg vaal geworden inmiddels.

Gisteren dus de bus geheel grondig gewassen met PoorBoys SS&S en de kieren en naden met PoorBoys APC.
Onder de motorkap ook met APC gedaan.
Daarna de gehele bus gekleid (Monello klei / Dodo Juice glijmiddel), van echt elk paneel kwam wel wat af.
Na elk stuk van zo'n 30x30 kwam zoveel af:
Grotefoto-V8TA4SUB.jpg


Na het kleien nogmaals gewassen met SS&S, binnen gereden en hij staat nu te drogen.
Nadien nog 1 wieldop aangepakt om te kijken wat Non Ferro er mee kan.

Onder de motorkap na de behandeling:
Grotefoto-HXTYNKCN.jpg


Behandeling van de wieldop.
Eerst met shampoo van de Aktion zo goed mogelijk schoongemaakt.
Toen 2 keer met Non Ferro behandeld (binnen en buiten) en als laatst met APC 1:4.
Buitenzijde is nu geheel schoon zoals je ziet, binnenzijde niet helemaal op de moeilijk bereikbare stukjes, maar dat laat ik zo.
Is per wieldop zo weer een kwartier prutsen, en gezien het niet in zicht komt vind ik het zonde van de tijd.

Grotefoto-F7KFSGXB.jpg

Grotefoto-ZHLTNSXT.jpg

Grotefoto-KSGSKOBX.jpg




@ Juffer1
Bedankt voor je uitgebreide reply!!
Met de verfplekken (die er al geruime tijd, misschien wel jaren) opzitten kan ik echt helemaal NIKS.
Kleien gebeurd en niks, ook niet met APC en op een klein stukje (bijna niet in zich) geprobeerd met terpentine, ook NIKS.
Zowel op de kunststof delen als de lak geen enkel effect.

De lak is volgens mij wel zonder blanke lak, want bij het kleien wordt de klei rood bij het behandelen van bepaalde stukken.
Maakt verder misschien niet veel uit, maar m'n pads zullen wel rood worden?
 
Alvast een enorme verbetering. Wat de verf betreft zou ik ook niet weten wat te doen...ik vrees dat je het best zo laat. Het is en blijft dan ook een werkbus.
 
Verf verwijderen gaat 'm dus gewoon niet worden ben ik bang, helaas.
Gisteren de bus geheel gepolijst, wat een resultaat bij deze lak!
Alvorens te polijsten grondig gewassen met SS&S en gekleid met monello klei.
Veel, erg veel, rommel kwam er met het kleien nog af.
Van de gehele bus, niet alleen bepaalde plekken, overal zat nog troep.

Zit overduidelijk geen blanke laklaag overheen, pads behoorlijk verkleurd :)

Gehele bus 1x met de Dap900 / groene pad / Monello Mezzo en geheel gefinished met witte pad / Scholl s40.
Er valt nog meer correctie te halen, toch nog lichte krasjes / swirls zichtbaar, maar zoveel tijd hoef ik er van de klant niet in te stoppen.
Het blijft een werkbus uiteindelijk, de glans is wel helemaal terug!

Zie foto's:

1. Zo is de staat van de motorkap, let vooral op de plekken naast de lichtbakken, erg vaal en dof:
Grotefoto-M7EYB6X7.jpg


2. Na de helft van de motorkap behandeld te hebben:
Grotefoto-AKGQ3ZKR.jpg


3. 2 foto's, voor en na, kras weg en glans terug:
Grotefoto-TM4NMNNU.jpg

Grotefoto-C3JEIVR8.jpg


4. Het halve dak behandeld. De niet behandelde kant lijkt smerig, maar dit is dus NA het kleien en 2 maal wassen!
Foto650-4QI4MIGT.jpg

Grotefoto-HVZYEDKO.jpg


5. Verschil bij de bestuurdersdeur en achterpaneel
Grotefoto-IEBWVV8L.jpg


6. Achterklep was er erg slecht aan toe, ook slecht overgespoten. Een voor en na:
geen enkele reflectie:
Grotefoto-H3IORNZX.jpg

Reflectie terug:
Grotefoto-SKJPF3PT.jpg




Zaterdag ga ik verder. Alle kunststof en rubbers behandelen en de bus in de wax zetten.

Twijfel tussen natty's blue / purple haze of collinite 945, iemand een advies?
 
Het begint weer ergens op te lijken !

Heb je een licht groene pad of een donker groene pad gebruikt ? Ook zie ik op de na-foto's een aantal wazen, vermoedelijk heb je toen nog niet ontvet ?
 
Je gebruikt dus een pad die bedoeld is om af te werken met een polijstmiddel wat bedoeld is om te corrigeren en je eindigt met een pad die bedoeld is om te corrigeren met een middel wat is bedoeld om af te werken ? Of ergens gaat er dan iets verkeerd of ik begrijp je keuze niet.

Qua wax heeft de collinite de langste standtijd, zeker met de winter voor de deur mijn inziens de beste keuze.
 
Ik denk dat hij gewoon de Heavy Polishing pad bedoelt, de donkergroene dus.. Waarschijnlijk heeft hij de lichtgroene niet in zijn bezit, gezien het feit dit een ander "type" pad is..

Verder mooie resultaten hoor. Ga zo door! Ik doe het je niet na op zo'n bus :) 2 maanden spierpijn :) Ook met een dap
 
Jos heeft het over een licht groene pad en niet over de donker groene ?

Het hangt er inderdaad wel vanaf welke pads hij gebruikt, Lake County CCS, Monello kompressor, Monello professional, GC Hex Logic, de Mequiars of de Scholl pads enz enz.
Aan de foto's te zien is er denk ik nog wel veel meer uit te halen, ik vindt de lak nogal wat diepte missen ? Misschien doordat je nog niet ontvet hebt of omdat de laatste stap te grof was ?
 
Een misvatting denk ik.

Groene pad --> Monello - Raffini 5,5” Foam Heavy Polishing Pad - Green
Witte pad --> Monello - Raffini 5,5” Foam Polishing Pad - White
 
@Wilma

Zie bovenstaande reply welke pads ik heb gebruikt.
Zoals in mijn verhaal ook te lezen valt er inderdaad nog wel iets meer te halen.
Maar nogmaals geheel polijsten is zo een uurtje of 3 tot 4 meerwerk en dat is voor de klant niet nodig.
Het is en blijft natuurlijk een werkbus.
Het ging er voor namelijk om, om de glans terug te krijgen.
Veel diepte krijg ik hier denk ik ook niet meer uit, is een uni lak.

Twijfel om 'm wel eerst in de black hole te doen alvorens in de wax te zetten.
Maar dat komt de standtijd van de wax niet ten goede toch?