Afgelopen weekend stond dit vlaggenschip van Volvo op het programma voor een full detail, in dit geval de S80. Leuk feitje, deze auto is ook een ex dienstauto van het Koninklijk Huis geweest. Dit is de 2de die ik mocht doen, altijd leuk dit soort auto's met een "rugzakje"
De auto bij aanvang:
met de eigenaar afgesproken de dag ervoor de auto bij mij thuis neer te zetten. Op het eerste gezicht stond de auto er netjes bij.
Het wasprogramma:
zaterdagochtend om 06:15 uur ging de wekker, mezelf naar de douche gesleept, douchen, aankleden, spulletjes pakken en met de auto naar de zaak. Daar aangekomen nog wat spulletje klaar gezet zodat ik meteen kon beginnen.
Altijd leuk om de koppen van langslopende mensen te zien als je aan het foamen bent, zeker om 07:15 uur...
- Kenotek foam + Monello Lancia 2.0 foamlance
- wassen Koch Chemie shampoo
-
Het foam z'n werk laten doen zodat het vuil afgevoerd kan worden zonder aan te raken. In de tussentijd een bak koffie achterover kieperen en een staafje vitamine N roken...
De-ironizen:
De velgen waren niet heel erg vies, een rondje met Kenotek de-ironizer, diverse borstels en washmitt was voldoende om ze weer schoon te krijgen.
De lak werd ook met Kenotek ingespoten, maar op donkere lak en zeker s'morgens vroeg (donker) is hier weinig van te zien.
Nadat er nog wat bakkies pleur achterover gegoten waren, de auto grondig afgespoten, de was spullen opgeruimd. Toen kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
heel erg vies was de lak niet, de klei verkleurde wel wat, maar dat was van de bekende plekjes zoals op de portieren net achter de voorwielen, de zijkanten en de achterkant.
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&Wipe
Staat van de lak:
De eigenaar stoorde zich ontzettend aan de plekken op de motorkap, nogal logisch omdat de vorige eigenaar zich flink had uitgeleefd met het welbekende schuursponsje om de uitwerpselen van vogels te verwijderen, dat is prima gelukt ware het niet dat ook de lak flink beschadigd is hierdoor.
Op de kofferbakdeksel waren allemaal ingebeten (kalk?) vlekken te zien, de lak voelde hierdoor erg ruw aan. Het vreemde is dat dit alleen op dit paneel aanwezig was.
Polijsten:
recentelijk heb ik een aantal polijstpasta's gekocht van Menzerna. Ik wilde dit toch wel eens een keer proberen, zeker op de knetterharde lak van Volvo
- diverse pasta's van Menzerna
- diverse pads van Gyeon
- diverse machines
Met name de motorkap eiste de meeste aandacht en ook de meeste tijd, ik ben ruim 3,5 á 4 uur bezig geweest, alleen al met de motorkap
Na een paar passes van grof naar fijn zag het al een stuk beter uit, maar nog genoeg te doen.
Zelfs Menzerna 400 op een paarse compound pad van Gyeon was niet afdoende, dus heb ik, uit bittere noodzaak, maar de Zvizzer PC 500 Pre Cut deep scratch remover (oftwel vloeibaar schuren..) gepakt i.c.m. de Gyeon rotary wool cut pad op de Festool rotary om een beetje stappen te maken.
Dit gaf wel een schitterend zebra patroon op de motorkap
Helaas is niet alles eruit, zo diep zitten de krassen. Alleen onder een bepaalde hoek zie je ze nog als je er met je neus bovenop zit én weet waar ze zitten.
En voor wie zich afvraagt wat die pallet onder de auto doet, ik ben niet de kleinste, maar de auto is best hoog. Een pallet naast de auto zorgt ervoor dat ik net even wat makkelijker bij het dak kan.
Nadat de hele auto meermaals gepolijst was, werd het tijd voor de bescherming. De lak ontvet met Gyeon Prep en daarna de Gyeon Wax aangebracht.
Interieur:
hierna was het interieur aan de beurt. Deze kon ook wel de nodige aandacht hebben.
- leer gereinigd met Gyeon Leather cleaner
- leer gevoed met Kenotek Leather cream
- stofzuiger doorheen gehaald
- alle kunststoffen gereinigd met Nanolex interiror cleaner
Puntjes op de i:
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt
- banden behandeld met Waxaddict Feeder tyre conditioner
- ramen gereinigd met Monello Cristallino
Nog een laatste inspectierondje en de auto kon naar buiten.
De auto bij aanvang:
met de eigenaar afgesproken de dag ervoor de auto bij mij thuis neer te zetten. Op het eerste gezicht stond de auto er netjes bij.
Het wasprogramma:
zaterdagochtend om 06:15 uur ging de wekker, mezelf naar de douche gesleept, douchen, aankleden, spulletjes pakken en met de auto naar de zaak. Daar aangekomen nog wat spulletje klaar gezet zodat ik meteen kon beginnen.
Altijd leuk om de koppen van langslopende mensen te zien als je aan het foamen bent, zeker om 07:15 uur...
- Kenotek foam + Monello Lancia 2.0 foamlance
- wassen Koch Chemie shampoo
-
Het foam z'n werk laten doen zodat het vuil afgevoerd kan worden zonder aan te raken. In de tussentijd een bak koffie achterover kieperen en een staafje vitamine N roken...
De-ironizen:
De velgen waren niet heel erg vies, een rondje met Kenotek de-ironizer, diverse borstels en washmitt was voldoende om ze weer schoon te krijgen.
De lak werd ook met Kenotek ingespoten, maar op donkere lak en zeker s'morgens vroeg (donker) is hier weinig van te zien.
Nadat er nog wat bakkies pleur achterover gegoten waren, de auto grondig afgespoten, de was spullen opgeruimd. Toen kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
heel erg vies was de lak niet, de klei verkleurde wel wat, maar dat was van de bekende plekjes zoals op de portieren net achter de voorwielen, de zijkanten en de achterkant.
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&Wipe
Staat van de lak:
De eigenaar stoorde zich ontzettend aan de plekken op de motorkap, nogal logisch omdat de vorige eigenaar zich flink had uitgeleefd met het welbekende schuursponsje om de uitwerpselen van vogels te verwijderen, dat is prima gelukt ware het niet dat ook de lak flink beschadigd is hierdoor.
Op de kofferbakdeksel waren allemaal ingebeten (kalk?) vlekken te zien, de lak voelde hierdoor erg ruw aan. Het vreemde is dat dit alleen op dit paneel aanwezig was.
Polijsten:
recentelijk heb ik een aantal polijstpasta's gekocht van Menzerna. Ik wilde dit toch wel eens een keer proberen, zeker op de knetterharde lak van Volvo
- diverse pasta's van Menzerna
- diverse pads van Gyeon
- diverse machines
Met name de motorkap eiste de meeste aandacht en ook de meeste tijd, ik ben ruim 3,5 á 4 uur bezig geweest, alleen al met de motorkap
Na een paar passes van grof naar fijn zag het al een stuk beter uit, maar nog genoeg te doen.
Zelfs Menzerna 400 op een paarse compound pad van Gyeon was niet afdoende, dus heb ik, uit bittere noodzaak, maar de Zvizzer PC 500 Pre Cut deep scratch remover (oftwel vloeibaar schuren..) gepakt i.c.m. de Gyeon rotary wool cut pad op de Festool rotary om een beetje stappen te maken.
Dit gaf wel een schitterend zebra patroon op de motorkap
Helaas is niet alles eruit, zo diep zitten de krassen. Alleen onder een bepaalde hoek zie je ze nog als je er met je neus bovenop zit én weet waar ze zitten.
En voor wie zich afvraagt wat die pallet onder de auto doet, ik ben niet de kleinste, maar de auto is best hoog. Een pallet naast de auto zorgt ervoor dat ik net even wat makkelijker bij het dak kan.
Nadat de hele auto meermaals gepolijst was, werd het tijd voor de bescherming. De lak ontvet met Gyeon Prep en daarna de Gyeon Wax aangebracht.
Interieur:
hierna was het interieur aan de beurt. Deze kon ook wel de nodige aandacht hebben.
- leer gereinigd met Gyeon Leather cleaner
- leer gevoed met Kenotek Leather cream
- stofzuiger doorheen gehaald
- alle kunststoffen gereinigd met Nanolex interiror cleaner
Puntjes op de i:
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt
- banden behandeld met Waxaddict Feeder tyre conditioner
- ramen gereinigd met Monello Cristallino
Nog een laatste inspectierondje en de auto kon naar buiten.