• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Full detail Volvo S80 2.5 T Summum

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond dit vlaggenschip van Volvo op het programma voor een full detail, in dit geval de S80. Leuk feitje, deze auto is ook een ex dienstauto van het Koninklijk Huis geweest. Dit is de 2de die ik mocht doen, altijd leuk dit soort auto's met een "rugzakje" :D

De auto bij aanvang:
met de eigenaar afgesproken de dag ervoor de auto bij mij thuis neer te zetten. Op het eerste gezicht stond de auto er netjes bij.

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Het wasprogramma:
zaterdagochtend om 06:15 uur ging de wekker, mezelf naar de douche gesleept, douchen, aankleden, spulletjes pakken en met de auto naar de zaak. Daar aangekomen nog wat spulletje klaar gezet zodat ik meteen kon beginnen.
Altijd leuk om de koppen van langslopende mensen te zien als je aan het foamen bent, zeker om 07:15 uur... :joy:

- Kenotek foam + Monello Lancia 2.0 foamlance
- wassen Koch Chemie shampoo
-
foto 03.jpg


Het foam z'n werk laten doen zodat het vuil afgevoerd kan worden zonder aan te raken. In de tussentijd een bak koffie achterover kieperen en een staafje vitamine N roken...

foto 04.jpg

De-ironizen:
De velgen waren niet heel erg vies, een rondje met Kenotek de-ironizer, diverse borstels en washmitt was voldoende om ze weer schoon te krijgen.
De lak werd ook met Kenotek ingespoten, maar op donkere lak en zeker s'morgens vroeg (donker) is hier weinig van te zien.

foto 05.jpg


Nadat er nog wat bakkies pleur achterover gegoten waren, de auto grondig afgespoten, de was spullen opgeruimd. Toen kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.

Kleien:
heel erg vies was de lak niet, de klei verkleurde wel wat, maar dat was van de bekende plekjes zoals op de portieren net achter de voorwielen, de zijkanten en de achterkant.
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&Wipe

foto 06.jpg


Staat van de lak:
De eigenaar stoorde zich ontzettend aan de plekken op de motorkap, nogal logisch omdat de vorige eigenaar zich flink had uitgeleefd met het welbekende schuursponsje om de uitwerpselen van vogels te verwijderen, dat is prima gelukt ware het niet dat ook de lak flink beschadigd is hierdoor.
Op de kofferbakdeksel waren allemaal ingebeten (kalk?) vlekken te zien, de lak voelde hierdoor erg ruw aan. Het vreemde is dat dit alleen op dit paneel aanwezig was.


foto 07.jpg


foto 08.jpg


Polijsten:
recentelijk heb ik een aantal polijstpasta's gekocht van Menzerna. Ik wilde dit toch wel eens een keer proberen, zeker op de knetterharde lak van Volvo : unamused:
- diverse pasta's van Menzerna
- diverse pads van Gyeon
- diverse machines

foto 09.jpg


Met name de motorkap eiste de meeste aandacht en ook de meeste tijd, ik ben ruim 3,5 á 4 uur bezig geweest, alleen al met de motorkap :scream:

Na een paar passes van grof naar fijn zag het al een stuk beter uit, maar nog genoeg te doen.


Zelfs Menzerna 400 op een paarse compound pad van Gyeon was niet afdoende, dus heb ik, uit bittere noodzaak, maar de Zvizzer PC 500 Pre Cut deep scratch remover (oftwel vloeibaar schuren..) gepakt i.c.m. de Gyeon rotary wool cut pad op de Festool rotary om een beetje stappen te maken.
Dit gaf wel een schitterend zebra patroon op de motorkap :joy:
Helaas is niet alles eruit, zo diep zitten de krassen. Alleen onder een bepaalde hoek zie je ze nog als je er met je neus bovenop zit én weet waar ze zitten.

foto 014.jpg


foto 010.jpg


En voor wie zich afvraagt wat die pallet onder de auto doet, ik ben niet de kleinste, maar de auto is best hoog. Een pallet naast de auto zorgt ervoor dat ik net even wat makkelijker bij het dak kan.

foto 011.jpg


foto 012.jpg



foto 013.jpg



foto 015.jpg


foto 016.jpg


Nadat de hele auto meermaals gepolijst was, werd het tijd voor de bescherming. De lak ontvet met Gyeon Prep en daarna de Gyeon Wax aangebracht.

foto 017.jpg


foto 018.jpg


Interieur:
hierna was het interieur aan de beurt. Deze kon ook wel de nodige aandacht hebben.
- leer gereinigd met Gyeon Leather cleaner
- leer gevoed met Kenotek Leather cream
- stofzuiger doorheen gehaald
- alle kunststoffen gereinigd met Nanolex interiror cleaner

foto 019.jpg


Puntjes op de i:
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt
- banden behandeld met Waxaddict Feeder tyre conditioner
- ramen gereinigd met Monello Cristallino

Nog een laatste inspectierondje en de auto kon naar buiten.

foto 020.jpg
 
prachtig resultaat! vraagje: waarom kies je de voor de auto te voorzien van een Wax ipv bijvoorbeeld een glascoating (cancoat) is dat een financiële keuze van de klant, tijd of iets anders? Je hebt immers zoveel tijd besteed aan het opknappen van de lak dan zou een glascoating toch te rechtvaardigen zijn ?
 
Wat een mooi resultaat behaald zeg hij zag er vooraf inderdaad netjes uit maar bij nader inspectie toch wel aardig vol krassen phoe.
Hij staat er weer heerlijk bij en de kleur spat er vanaf echt een dankbare kleur, de uren goed besteed en een blije eigenaar maakt het weer goed :).
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Pfoe, dat was flink harken op de lak zo te zien.
Ook mooi hoe je in het interieur alle koninklijkke scheetjes hebt weten te verwijderen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Die lak was er wel aan toe zeg! Wat een verschil en wederom een mooi eindresultaat behaald :)
Nu hopen dat de huidige eigenaar er beter mee om gaat dan wat er in het verleden mee is omgegaan!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Wat een gave kleur zeg! Heerlijke slee ook!

Geen lakdiktes dit keer. Hoe zat die in zijn dikte?

De PC5000 moet echt zwaar zijn als ik Zvizzer moet geloven. Met de wolpad op rotary, lijkt alleen schuren zwaarder. Heb je hiermee één cutting stap gedaan?

Schitterend eindresultaat in ieder geval :heart_eyes:
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Die is aardig opgeknapt inderdaad! Volvo lak kan inderdaad knettertjehard zijn en een echte tijdvreter met polijsten :)
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
4 uur alleen op de moterkap. Even voor mij als nieuwkomer; Niet bang om door de lak heen te gaan? Ik lees dat je geen lak dikte hebt opgemeten...
En wat vind jij van de Menzerna producten als ervarings deskundige
 
Had begrepen dat PC5000 met de bijbehorende foampad al harder slijpt dan HC4000 op MF/Wol. Dus de combi die jij gebruikt hebt moet dan ook wel als een dolle gegaan zijn.

Dapper werk dan! Al heb je natuurlijk de nodige ervaring om dat beter in te kunnen schatten dan menigeen.
 
@Freude am Fahren , @RoCo,

in het recente verleden heb ik al wat Volvo's gedaan en bij die auto's was de lakdikte rond de 100~150 micron, dit zijn redelijk standaard waardes fabrieksaf.
De lak structuur van de S80 voelde ook niet anders aan dan fabrieksaf lak. Vaak zie en voel je wel of een deel is overgespoten.

Voor mij waren de Menzerna pasta's ook nieuw om te gebruiken. Het grote nadeel van veel pasta's is dat deze best stroef afnemen, ook bij goed doorwerken. Ik merk dat meerdere merken pasta's zoals Scholl, Rupes (oude formule), Zvizzer, Nanolex.

De pasta's die ik erg makkelijk vind afnemen, zijn die van Gyeon.
 
Ongelofelijk wat een prachtbak is het weer geworden! 4 uur alleen op de motorkap, je bent van een ander kaliber!

Ik had ook altijd last van stroef af te nemen polijstmiddel. Ik had dat bij Rupes (op UNO Pure & Protect na), Menzerna, Sonax en Angelwax. Uiteindelijk ben ik minder polijstmiddel gaan gebruiken per set, 4 doperwtjes voor 50x50cm. Vervolgens waren ALLE polijstmiddelen wel makkelijk af te nemen!
 

Vergelijkbare onderwerpen