Afgelopen weekend stond er wederom een Volvo (nummer 10 alweer
) op het programma voor een full detail. Ditmaal een V70 die grootste deel z'n leven heeft doorgebracht in het land waar Volvo vandaan komt: Zweden. Het was goed te zien dat de auto een zwaar leven achter de rug heeft. De omstandigheden zijn heftiger dan hier, het klimaat, de kou, sneeuw, ijs, gravel enz. doen de auto geen goed in ieder geval.
De auto bij aanvang:
zoals altijd wordt de auto op vrijdag bij mij afgeleverd zodat ik deze de volgende dag mee kan nemen naar de zaak en daar meteen kan starten.
Prewash:
Ditmaal ben ik begonnen met het inspuiten van de auto met ValetPro Citrus pre-Wash en daarna het foamen van de auto. Hierdoor kan het vuil losweken en afgevoerd worden. En voor de oplettende onder ons, ik heb meteen m'n scooter maar even meegenomen, die moest voor een servicebeurt naar de dealer en kan dus niet met een vieze scooter aankomen...
- foamen Monello Artico foam
- Monello Lancia 2.0
- Nilfisk hoge drukreiniger
- Nanolex Professional Shampoo (die geur....love it!)
- diverse washmitts
De velgen waren flink vies, met name het velgbed. Deze waren ruim voorzien van ingebrand remstof, teer en van alles en nog wat. Helaas niet 100% schoon maar dat kan ook niet na een simpele wasbeurt. Hier kan nog een flinke verbetering gehaald worden maar aangezien de auto voor de verkoop is, is dat voor de volgend eigenaar om daar wat aan te doen (of niet...)
- Poorboy's World Spray&Rinse
- Kenotek Wheel Cleaner Ultra X-Tra 4200 de-ironizer
- diverse borstels, kwasten en washmitt
Kleien:
Mijn God...waar was ik aan begonnen!!! Na een halve motorkap was ik eigenlijk op het punt beland om de handdoek in de ring te gooien. Wat voelde de lak ruw aan, niet normaal en dat er vooraf een grondige wasbeurt was gedaan.
Een goede 1,5 liter (verdunde) Poorboy's Spray&Wipe en een nieuwe plak van 50 gram Dodo Juice SN klei was de lak zo goed als schoon en glad.
Staat van de lak:
zoals gezegd aan het begin heeft de auto het grootste deel van z'n leven doorgebracht in Zweden en dat heeft de lak geen goed gedaan. Volop swirls, krassen, ingebeten vogelpoep enz.
Lakdikte:
ook bij deze auto geen gekke uitschieters, redelijk normale waardes overal op de auto. Alleen de uitgebeten plek op het had schoot in waarde omhoog.
Polijsten:
zoals ik inmiddels gewend ben van Volvo lakken is dat deze knetterhard zijn en wederom was deze geen uitzondering.
Het hele machinepark en toebehoren mocht aan de bak.
- Festool rotary
- Rupes Bigfoot LHR 15 en Mini
- Monello LDA1000
- div. Menzerna polijstpasta's
- div. pads van woolpad tot finishing
Diverse voor, tijdens en na foto's + filmpjes van het polijsten.
En een paar foto's van ingebeten vogelpoep.
Met de klok mee: normale foto, 2x ingezoomd, 5x ingezoomd en 8x ingezoomd. Hier valt weinig meer aan te doen behalve een spotrepair of overspuiten.
Na al het polijsten was het tijd om de rest aan te pakken.
De voorruit was geen beginnen meer aan, de krassen en slijtagesporen van de ruitenwissers waren zo ernstig, daar was niets meer aan te doen. Enige optie is te laten polijsten met diamant bij een gespecialiseerd bedrijf of het andere uiterste: een baksteen... maar goed, dat is voor de nieuwe eigenaar om te beslissen.
De paravan kon ook wel wat aandacht hebben. Goed schoon gemaakt, ontvet en daarna behandeld met I****** W** Rubber wax
De dakrails werden schoon gemaakt, ontvet, lokaal afgeplakt en daarna behandeld met Gyeon Cancoat.
Nadat de lak 2x ontvet werd met een mix van Gyeon Prep en Nanolex EX, was het tijd voor bescherming. Ik heb m'n favoriete to-go wax weer gebruikt of zoals een kennis van me zegt: "een flesje gemakzucht"
Deze wax is zo ontzettend makkelijk te verwerken: aanbrengen, laten curen en met gemak afnemen.
De glans en reflectie zit er weer goed in. Maar is de auto dan 100% strak? Zeer zeker niet, het is niet te doen om zo'n grote auto in 1 weekend (+/- 20 manuren) te doen. Her en der zitten nog wat krassen en swirls, maar de grootste klap is uitgedeeld.
Het interieur bleef niet onaangeroerd. De rubber matten eruit, ingespoten met Nanolex APC, met borstels ingewerkt en schoon gemaakt.
Het kunststof werd schoon gemaakt met Nanolex Interior Cleaner + ODEX, de roosters schoon gemaakt met een Monello Soffice kwast, het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner en daarna behandeld met Kenotek Leather Cream.
En toen kon de auto naar buiten.
De auto bij aanvang:
zoals altijd wordt de auto op vrijdag bij mij afgeleverd zodat ik deze de volgende dag mee kan nemen naar de zaak en daar meteen kan starten.
Prewash:
Ditmaal ben ik begonnen met het inspuiten van de auto met ValetPro Citrus pre-Wash en daarna het foamen van de auto. Hierdoor kan het vuil losweken en afgevoerd worden. En voor de oplettende onder ons, ik heb meteen m'n scooter maar even meegenomen, die moest voor een servicebeurt naar de dealer en kan dus niet met een vieze scooter aankomen...
- foamen Monello Artico foam
- Monello Lancia 2.0
- Nilfisk hoge drukreiniger
- Nanolex Professional Shampoo (die geur....love it!)
- diverse washmitts
De velgen waren flink vies, met name het velgbed. Deze waren ruim voorzien van ingebrand remstof, teer en van alles en nog wat. Helaas niet 100% schoon maar dat kan ook niet na een simpele wasbeurt. Hier kan nog een flinke verbetering gehaald worden maar aangezien de auto voor de verkoop is, is dat voor de volgend eigenaar om daar wat aan te doen (of niet...)
- Poorboy's World Spray&Rinse
- Kenotek Wheel Cleaner Ultra X-Tra 4200 de-ironizer
- diverse borstels, kwasten en washmitt
Kleien:
Mijn God...waar was ik aan begonnen!!! Na een halve motorkap was ik eigenlijk op het punt beland om de handdoek in de ring te gooien. Wat voelde de lak ruw aan, niet normaal en dat er vooraf een grondige wasbeurt was gedaan.
Een goede 1,5 liter (verdunde) Poorboy's Spray&Wipe en een nieuwe plak van 50 gram Dodo Juice SN klei was de lak zo goed als schoon en glad.
Staat van de lak:
zoals gezegd aan het begin heeft de auto het grootste deel van z'n leven doorgebracht in Zweden en dat heeft de lak geen goed gedaan. Volop swirls, krassen, ingebeten vogelpoep enz.
Lakdikte:
ook bij deze auto geen gekke uitschieters, redelijk normale waardes overal op de auto. Alleen de uitgebeten plek op het had schoot in waarde omhoog.
Polijsten:
zoals ik inmiddels gewend ben van Volvo lakken is dat deze knetterhard zijn en wederom was deze geen uitzondering.
Het hele machinepark en toebehoren mocht aan de bak.
- Festool rotary
- Rupes Bigfoot LHR 15 en Mini
- Monello LDA1000
- div. Menzerna polijstpasta's
- div. pads van woolpad tot finishing
Diverse voor, tijdens en na foto's + filmpjes van het polijsten.
En een paar foto's van ingebeten vogelpoep.
Met de klok mee: normale foto, 2x ingezoomd, 5x ingezoomd en 8x ingezoomd. Hier valt weinig meer aan te doen behalve een spotrepair of overspuiten.
Na al het polijsten was het tijd om de rest aan te pakken.
De voorruit was geen beginnen meer aan, de krassen en slijtagesporen van de ruitenwissers waren zo ernstig, daar was niets meer aan te doen. Enige optie is te laten polijsten met diamant bij een gespecialiseerd bedrijf of het andere uiterste: een baksteen... maar goed, dat is voor de nieuwe eigenaar om te beslissen.
De paravan kon ook wel wat aandacht hebben. Goed schoon gemaakt, ontvet en daarna behandeld met I****** W** Rubber wax
De dakrails werden schoon gemaakt, ontvet, lokaal afgeplakt en daarna behandeld met Gyeon Cancoat.
Nadat de lak 2x ontvet werd met een mix van Gyeon Prep en Nanolex EX, was het tijd voor bescherming. Ik heb m'n favoriete to-go wax weer gebruikt of zoals een kennis van me zegt: "een flesje gemakzucht"
Deze wax is zo ontzettend makkelijk te verwerken: aanbrengen, laten curen en met gemak afnemen.
De glans en reflectie zit er weer goed in. Maar is de auto dan 100% strak? Zeer zeker niet, het is niet te doen om zo'n grote auto in 1 weekend (+/- 20 manuren) te doen. Her en der zitten nog wat krassen en swirls, maar de grootste klap is uitgedeeld.
Het interieur bleef niet onaangeroerd. De rubber matten eruit, ingespoten met Nanolex APC, met borstels ingewerkt en schoon gemaakt.
Het kunststof werd schoon gemaakt met Nanolex Interior Cleaner + ODEX, de roosters schoon gemaakt met een Monello Soffice kwast, het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner en daarna behandeld met Kenotek Leather Cream.
En toen kon de auto naar buiten.