• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full detail Volvo XC70 Cross Country

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
9.287
193
48
Den Haag
Afgelopen weekend stond er weer eens een detail klus gepland na lange tijd. De laatste dateerde al weer van Augustus 2024 :eyes:
Wederom stond er een Volvo XC70 Cross Country op het programma voor een ex en interieur detail.

De auto bij aanvang:
Het Sahara stof van afgelopen tijd heeft z'n sporen goed nagelaten.

foto 01.webp

foto 02.webp

Wasprogramma:
begonnen met de auto in te sprayen met een citrus prewash en even later de auto voorzien van een dikke deken foam. Dit alles lekker laten weken zodat het vuil los komt en afgevoerd wordt. Grondig afgespoten en daarna de auto gewassen.

foto 03.webp

De velgen en banden ingespoten met P+S Brake Buster, met een washmitt en borstel gereinigd en daarna met Kenotek de-ironizer behandeld.

foto 04.webp

Nadat alles nogmaals goed was afgespoten, de spullen waren opgeruimd, kon de auto naar binnen om verder behandeld te worden.

Kleien:
er kwam niet heel veel vervuiling van de lak af. Wel viel het me op dat er her en der wat blauwe lak(?) met de klei mee kwam maar dit kan ook komen omdat ik de bumpers mee gekleid heb. Deze zijn destijds mee gespoten maar door de jaren heen erg versleten door de UV.

foto 05.webp

Staat van de lak:
alles was aanwezig: overal swirls, diepere krassen, ingebeten vogelpoep enz.

foto 06.webp

foto 07.webp

Lakdiktemeting:
geen hele gekke uitschieters, gewoon redelijk normale waardes maar op de een of andere manier krijg ik bij de 2de meetronde allerlei uitschieters of hij meet niet.
Moet me nog eens er een keer goed in verdiepen om de lakdiktemeter goed onder de knie te krijgen.

Naamloos.webp

Polijsten:
omdat ik in het verleden al meerdere Volvo's gedaan heb en allemaal rond dezelfde bouwjaren, was deze lak geen uitzondering en gewoon betonhard.
Ik had al een tijdje de polijstmiddelen van Soft99 in bezit en wilde deze erg graag eens gebruiken.
Er is een variatie aan machines en pads gebruikt.
Helaas was de lak in zulke slechte staat, dat niet alles eruit is gegaan. Als er een correctie van 70% behaald is, mag je in je handjes knijpen. Zeker voor de eerste polijsten is het resultaat meer dan prima. Ik zou tevreden zijn al is er nog veel ruimte voor verbetering maar dat liet de tijd en hoeveelheid werk niet toe.

20250329_151845.webp

Ook nog even een vergelijking gemaakt tussen de Rupes Bigfoot LHR15 Mark III en de V qua geluid...:eyes:
Op beide machines dezelfde pads en pasta's op dezelfde snelheid qua toerental.

foto 08.webp

foto 09.webp

foto 010.webp

Dit zijn ook altijd van die priegelklusjes. Op het eerste gezicht ziet het er prima uit maar zet er een lichtbron op en de moed zakt je in de schoenen.
Niet gek na 23 jaar vuilophoping. Een poging gedaan met Labocosmetica Energo en wat polijstmiddel op een detailswab. Niet 100% maar wel een stukje beter.
Nog mooier zou zijn om de logo's te verwijderen maar niet iedereen wil dat.

foto 011.webp

Nadat het polijsten gedaan was, heb ik me gestort op de trims. Deze konden wel de nodige aandacht gebruiken.
De klant had ooit eens een flesje Gyeon Trim gekocht met de bedoeling hiermee de trims te doen maar is er niet aan toe gekomen of de moed er niet voor gehad.
Eerlijk gezegd had ik er zelf ook een hard hoofd in of dit goed zou komen. Na meermaals de trims ontvet te hebben met Gyeon Prep en voor de zekerheid met Labocosmetica Veritas 1:5 verdund en daarna de boel goed laten uitdampen.

foto 012.webp

foto 013.webp

Voor en na:
foto 014.webp

Bescherming:
ditmaal gekozen voor iets anders dan het standaard spul. Gekozen voor de Waxaddict Pumpkin Special Edition. 2 laagjes aangebracht voor optimale dekking en bescherming.

foto 015.webp

Interieur:
nadat de buitenkant zo goed als klaar was, werd het tijd om de binnenkant onder handen te nemen.
Flink met de stofzuiger erdoorheen, het interieurplastic gereinigd met Dope Fibers Interior Cleaner, het leer gereinigd met Dope Fibers Leather Cleaner en daarna gevoed met Kenotek Leather Cream.

foto 016.webp

Deze ranzigheid kwam alleen al af van de versnellingspook :mask:
foto 017.webp

De glans en reflectie zit er weer goed in.

foto 018.webp

Overige randzaken:
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt
- ruiten schoon gemaakt met Bilt Hamber Trace-Less
- banden behandeld met Waxaddict Slick Tyre dressing

En na flink wat uurtjes noeste arbeid kon de auto naar buiten.

Heel mooi gedaan.

Ik heb geen idee wat je vraagt voor zo'n uitgebreide klus, maar er zit veel tijd en moeite in dus het zal toch wel een aardig bedrag zijn.

Aan de ene kant vraag ik me af waarom iemand dat uitgeeft aan zo'n oude auto (in vergelijking met een echte 'classic' althans) maar aan de andere kant zie je ook gewoon echt een enorm verschil tussen voor en na. Als je als eigenaar de auto dan weer ziet is het ook echt het geld wel waard geweest denk ik.

• Leuk
Reacties: nicknameless
Dat heb je weer strak gedaan zeg poeh met een duidelijk verslag en dito foto's, blijf het wonderlijk vinden dat je dit mooie resultaat kan behalen als er echt jaren al niets aan gedaan is. Loon naar werken met dit hele mooie resultaat en dankbaar werk met een zeer blije eigenaar met deze dikke Volvo XC70 mooi mooi.

• Leuk
Mooi werk geleverd! Ik herkende frustratie als een auto voor pak hem beet 70% opgeknapt is in een loods met een inspectielamp erop, maar als je de auto naar buiten rijdt en je ziet hem zo schitteren is alle frustratie weg en kun je niets anders dan blij zijn. Laten we hopen dat je ergens nog een plekje kan vinden waar je je kunsten de vrije loop kunt laten :)

• Leuk
Prachtig resultaat op een V70 die qua lak en interieur aardig verwaarloosd is in al die tijd. Ik vind het altijd wel een voldoening geven om zo'n auto weer zo netjes te krijgen ook al is het zonder er extreem veel tijd in te steken zo goed als onmogelijk om nog meer correctie te krijgen

• Leuk
Mooi geworden weer! Een hele verbetering! En de trims zijn mooi opgeknapt weer!
Hoop dat je weer ergens een mooie plek kunt vinden om dit te blijven doen! Je maakt er elkaar weer wat moois van hoe verwaarloosd of niet een auto ook is!

• Leuk