Afgelopen weekend stond er, het zal jullie niet meer verbazen, wederom een Volvo op het programma voor een in en exterieur detail. Ditmaal een Volvo XC70 Cross Country, of door mij omgedoopt in het rijdende Tupperware doosje op wielen gezien al het vele aanwezige kunststof 
De auto bij aanvang:
Pre-wash, foamen, wassen de-ironizen:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto zodat het vele vuil, zand e.d. los kan weken en zo kan worden afgevoerd.
- foam Kenotek Car foam
- Monello Lancia 2.0
- Nilfisk hoge druk reiniger
- wassen Poorboy's World shampoo
- diverse washmitts, borstels enz.
Met de klok mee:
- vieze velg
- velg schoon gespoten na het foamen
- velg tijdens de-ironizer Kenotek 4200
- velg na het schoon spuiten
Nadat de auto grondig was afgespoten, alle wasbenodigdheden waren opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
ja ja, zoals jullie kunnen zien, ben ik volledig uit m'n comfort zone gekropen en heb een keer een andere klei gebruikt...normaal gebruik ik al jaren de DJ SN klei.
- Autoglym klei
- Poorboy's World Spray&Wipe
Prima klei, niet te hard, niet te zacht, gewoon prima te verwerken. Laat wel wat marring achter maar dat is niet zo erg als je daarna toch gaat polijsten.
Zoals verwacht kwam er van de hotspots zoals achter de voorwielen op de portieren veel verontreiniging af.
Lakdiktemeting:
geen gekke uitschieters, nergens overgespoten, gewoon normale waardes
Staat van de lak:
tsja... alle ingrediënten waren aanwezig: swirls, wat diepere krassen, deukje, her en der wat lak weg, kortom genoeg werk te doen.
Polijsten:
ik hoef jullie waarschijnlijk niet te zeggen dat Volvo lak beton hard is...
- Festool rotary
- Rupes Bigfoot I en III
- Rupes Bigfoot Mini
- diverse polijst pasta's
- diverse polijst pads
Ook deze Volvo kon de oxidatie duivel niet buiten de deur houden. Een flinke polijst sessie en de koplampen waren weer een stuk helderder. Daarna zijn ze ontvet en beschermd met Gyeon Trim.
Interieur:
het interieur had net zo veel aandacht nodig als het exterieur.
Alle matten eruit, flink de stofzuiger er doorheen en daar waar nodig, de boel schoon gemaakt met APC, kwasten en doeken
Alle kunststoffen schoon gemaakt met Nanolex Interior Cleaner.
Al het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner strong en naderhand behandeld met Gyeon Leather Coat
Al het glas schoon gemaakt met diverse glasreinigers maar er bleef maar een waas terug komen.
Om ze grondig binnen en buiten te reinigen, heb ik de Autoglym Car Glass Polish op een witte Monello handpad (zo'n ovale) gebruikt. Nu zijn ze streep en waasloos schoon!
De paravan kon wel wat extra aandacht gebruiken. Eerst goed schoon gemaakt, ontvet en daarna met Solution Finish behandeld. Trek wel handschoenen aan want je vingers worden kachelzwart.
Alle overige trims (veel, heel veel!) werden ontvet en daarna behandeld met Gyeon Cancoat.
Bescherming:
de lak werd ontvet met Gyeon Prep en daarna beschermd met een laagje Ultimaxx Waxeramic
De glans en reflectie zit er goed in
En toen kon de auto weer naar buiten...
De auto bij aanvang:
Pre-wash, foamen, wassen de-ironizen:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto zodat het vele vuil, zand e.d. los kan weken en zo kan worden afgevoerd.
- foam Kenotek Car foam
- Monello Lancia 2.0
- Nilfisk hoge druk reiniger
- wassen Poorboy's World shampoo
- diverse washmitts, borstels enz.
Met de klok mee:
- vieze velg
- velg schoon gespoten na het foamen
- velg tijdens de-ironizer Kenotek 4200
- velg na het schoon spuiten
Nadat de auto grondig was afgespoten, alle wasbenodigdheden waren opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
ja ja, zoals jullie kunnen zien, ben ik volledig uit m'n comfort zone gekropen en heb een keer een andere klei gebruikt...normaal gebruik ik al jaren de DJ SN klei.
- Autoglym klei
- Poorboy's World Spray&Wipe
Prima klei, niet te hard, niet te zacht, gewoon prima te verwerken. Laat wel wat marring achter maar dat is niet zo erg als je daarna toch gaat polijsten.
Zoals verwacht kwam er van de hotspots zoals achter de voorwielen op de portieren veel verontreiniging af.
Lakdiktemeting:
geen gekke uitschieters, nergens overgespoten, gewoon normale waardes
Staat van de lak:
tsja... alle ingrediënten waren aanwezig: swirls, wat diepere krassen, deukje, her en der wat lak weg, kortom genoeg werk te doen.
Polijsten:
ik hoef jullie waarschijnlijk niet te zeggen dat Volvo lak beton hard is...
- Festool rotary
- Rupes Bigfoot I en III
- Rupes Bigfoot Mini
- diverse polijst pasta's
- diverse polijst pads
Ook deze Volvo kon de oxidatie duivel niet buiten de deur houden. Een flinke polijst sessie en de koplampen waren weer een stuk helderder. Daarna zijn ze ontvet en beschermd met Gyeon Trim.
Interieur:
het interieur had net zo veel aandacht nodig als het exterieur.
Alle matten eruit, flink de stofzuiger er doorheen en daar waar nodig, de boel schoon gemaakt met APC, kwasten en doeken
Alle kunststoffen schoon gemaakt met Nanolex Interior Cleaner.
Al het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner strong en naderhand behandeld met Gyeon Leather Coat
Al het glas schoon gemaakt met diverse glasreinigers maar er bleef maar een waas terug komen.
Om ze grondig binnen en buiten te reinigen, heb ik de Autoglym Car Glass Polish op een witte Monello handpad (zo'n ovale) gebruikt. Nu zijn ze streep en waasloos schoon!
De paravan kon wel wat extra aandacht gebruiken. Eerst goed schoon gemaakt, ontvet en daarna met Solution Finish behandeld. Trek wel handschoenen aan want je vingers worden kachelzwart.
Alle overige trims (veel, heel veel!) werden ontvet en daarna behandeld met Gyeon Cancoat.
Bescherming:
de lak werd ontvet met Gyeon Prep en daarna beschermd met een laagje Ultimaxx Waxeramic
De glans en reflectie zit er goed in
En toen kon de auto weer naar buiten...
Laatst bewerkt: