• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

"Gedeeltelijk" leren interieur; wat is wel leer en wat is geen leer?

Steve Jobless

Detailing trainee
4 apr 2022
42
40
Mijn auto is voorzien van een "gedeeltelijk leren interieur". Omdat de auto pas nieuw is (2 maanden oud) heb ik Meguiars Ultimate Leather Detailer aangeschaft. Het leer verkeerd immers nog in nieuwstaat. Waar ik echter mee zit is dat ik niet precies weet wat wel en wat geen leer is. Ik wil voorkomen dat hetgeen wat geen leer is behandel met Meguiars Ultimate Leather Detailer aangezien dat mogelijk tot schade kan leiden. Op de verpakking steel wel vermeldt dat het veilig is om te gebruiken op plastic en vinyl.

ApplicationFrameHost_UufvT0NyIW.png


De stoelen zijn volgens de catalogus voorzien van 'Bader-nappaleer'. Persoonlijk denk ik het horizontale gedeelte van het dashboard voorzien is van hetzelfde soort/type leer als de stoelen. Ik weet echter niet van welk materiaal hetgeen gemaakt is wat zich verder richting de voorruit bevindt. Het stuk dashboard dat grenst helemaal vooraan de voorruit (voorzien van ventilatie openingen) is plastic.

ApplicationFrameHost_pqhfix0fAl.png


Dezelfde vraag heb ik bij de deuren. Het onderste stuk, waar de speaker in verwerkt zit, is plastic. Alles daarboven, buiten de 'aluminium inlay' lijkt mij leer te zijn maar ik weet het niet zeker. Als ik op safe wil spelen kan ik natuurlijk alles waar ik over twijfel enkel afnemen met Gyeon Q2M Interior Detailer, maar ik zou liever alle leer verzorgen met leather detailer om het zo lang mogelijk in goede conditie te houden.

Meer en hoge resolutie foto's zijn hier te vinden:
Hebben jullie wellicht een idee van welk materiaal mijn interieur gemaakt is op basis van de bovenstaande foto's? Of maak ik me teveel zorgen kan ik gewoon overal Leather Detailer voor gebruiken, als een kleine testspot geen verkleuring oplevert?

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!
 
Even heel simpel: een auto met een nieuwprijs onder de ton, heeft zeker geen echt leer, ook al wordt dat vaak wel als leer verkocht door de autodealers. Alleen oldtimers en exclusieve auto's hebben echt leer. Dat wil niet zeggen dat leerproducten niet goed werken op het gebruikte imitatieleer. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over het gebruik van leerproducten op kunststof.

Een half jaartje terug juist een heel stuk gelezen dat de hele sector de consument eigenlijk bedot, en dat alleen merken als Rolls Royce en Ferrari bijvoorbeeld nog echt leer in (een deel van) hun interieur gebruiken.
 
Bovenkant dashboard (grenzend aan voorruit) en bovenkant deurpanelen lijken mij kunststof, waar een stiknaad doorheen is gedaan voor de leerlook. Verder lastig in te schatten. Vaak gebruiken fabrikanten alleen echt leer op de delen die je aanraakt. Dus stuur, voorkant stoelen, en armsteunen. De rest wordt dan goedkoper uitgevoerd.

Als je zeker wilt weten wat wat is, zou ik er een mailtje richting importeur aan wagen.
 
Beiden bedankt voor jullie reacties!

@Cordoba Zolang het geen kwaad kan als ik een leerproduct gebruik op een interieurdeel wat voelt en lijkt als leer maar dat uiteindelijk niet blijkt te zijn, ben ik al gerustgesteld :)

@Thomaso m.b.t. bovenkant dashboard en bovenkant deurpanelen; het materiaal voelt wel redelijk zacht aan, je kunt het ook indrukken. Het is dus niet hetzelfde materiaal ('plastic') als gebruikt is onderaan de deuren, ook al lijkt het op de fotos wellicht hetzelfde, maar ook weer niet hetzelfde materiaal als wat gebruikt is voor de stoelen :)
 
Sinds de hele Vegan discussie is leer geen leder meer
Leder is huid van een beest, leer kan vanalles zijn.

De truc van de aansteker is juist, alleen wat lastig om een stukje af te knippen
Soms kan dat onderaan de stoel wel ergens, maar dan weet je nog niets van de stroken in rug en dash
 
Er zijn nog wel degelijk autos te koop met echt leder, al verschilt de kwaliteit ook wel behoorlijk. Bij de meeste autos met echt leder, zijn niet alle oppervlakken echt leder, en is het gedekverfd leder. Bij bijvoorbeeld de e-golf zijn de zitvlakken wel echt leder, maar de achterzijde van de stoel is geen echt leder. Als je goed kijkt en voelt kun je dit ook zien, het nep leder heeft een gelijkmatigere structuur en voelt wat anders aan (iets meer rubberachtig). Maar, omdat het leder bij bijna alle autos gedekverfd leder is, heeft het verder ook geen speciale behandeling nodig, behalve regelmatig reinigen en beschermen.

Als ik het echter vergelijk met het semi-aniline leder in mijn Lexus LS600h. Dan voelt dat leder in mijn Lexus veel zachter aan. Echter, omdat het semi-aniline is, heeft het ook veel meer onderhoud nodig, en is het ook veel gevoeliger.
 
Is merkgebonden en zelfs daarin zitten veel verschillen (opties bijvoorbeeld)

Bij BMW merk je heel hard wat echt leder is en welk niet. Neem bijvoorbeeld ''sensatec'', dat is eerder plastic en geen echt leder, neem je ''dakota, ''nappa'' of ''merino'', dat zijn wel echte lederen zetels waarin verschillen zitten in kwaliteit en afwerking.
Voor Audi telt hetzelfde, de ene zetel voelt alsof je op een vuilniszak zit en de andere alsof je op een stier zit.

Als het allemaal puur of compleet in het leder is, is een ander verhaal.
 
  • Leuk
Reactions: Steve Jobless
Iedereen bedankt voor alle tips en info. Weer wat geleerd :)

Ik heb vandaag op alle delen voorzichtig testspots aangebracht en dat ging prima. Ik zag geen rare verkleuring, uitslag of 'zwart' op m'n doek, dus heb toen het gehele 'leren' interieur afgenomen met de Meguiars 3 in 1. Ik ben er tevreden over. Het laat zich makkelijk verwerken (wipe on, beetje inmasseren en wipe off) en geeft een mooie matte uitstraling. Aangezien het een 3 in 1 product is zal het vast niet het beste product zijn om leer mee te cleanen en protecten (vergelijkbaar met 4 seizoenen banden) maar voor nu voldoet het aan mijn verwachtingen :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Brad en AndyVR