• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Geen dik pak sneeuw, maar eerder natte sneeuw....

Batgirl

Detailing trainee
30 apr 2019
24
25
Zoetermeer
Hoi, is ze weer!
Vandaag mijn auto een onderhouds poetsbeurt gegeven. Ik ben gestart met mijn gloednieuw aangekochte Monello foamlans met artifico magico snow.
Was m’n auto echt vies, nee dat niet, maar ik kon de verleiding niet weerstaan om deze nieuwe aanwinst uit te proberen :cool:

Na wat YouTube filmpjes gekeken te hebben over hoe ik dit nu moest aanpakken en hier op het forum erover gelezen te hebben, ging ik vol goede moed aan de slag, en was ik dolenthousiast om mijn bolide eens te gaan voorzien van een mooie laag sneeuw foam. Al gauw werd duidelijk dat dit eerder een pappig laagje natte sneeuw was ipv het mooie witte deklaagje van de filmpjes.
In mijn maatbeker zat een oplossing van 1:10 en deze afgevuld met warm water tot bovenaan de streep.

Wie o wie kan mij een zetje in de goede richting geven wat ik de volgende keer anders moet doen? Andere mengverhouding wellicht? Ik hoor graag jullie adviezen :)
 
Hier ook weer moeilijk advies te geven.

Dikkere snow foam geeft niet per se een betere prewash. Het is enkel het laagje snow foam dat op de lak plakt dat gaat inwerken op het vuil en zal afvoeren van de wagen. Al de rest wat je eigenlijk met het oog ziet (scheerschuim) zit boven op die laag op de lak. Dus dat zal in principe niets doen.

Kwestie foam te verbeteren:
1) Hogedrukreiniger, geeft die genoeg druk?
2) De opening in je Monello Lans. Je kunt die groter of kleiner zetten, en vanboven meer of minder water laten aanzuigen. Daar zul je wat mee moeten testen wat het verschil in foam geeft. Meestal kun je daar wel redelijk goed verschil in zien.
3) Mengverhouding inderdaad. 1:10 geeft meestal goede foam. Je kunt volgende keer mss 1:20 gebruiken, maar dan verbruik je wel meer produkt natuurlijk. Warm water gebruiken is al goed. Wel mss vooraleer te foamen, de fles paar keer schudden zodat de zeep en het water goed mengen. Anders zuigt je HD in het begin veel water aan uit de fles en op het laatste alle zeep.
4) Hardheid van het water kan ook een effect hebben op je foam.
5) Aangezien het om een nieuwe lans gaat vermoed ik niet dat de filter zou verstopt zitten aan de onderkant van je lans. Na verloop van tijd kan dit wel eens gaan verstoppen met minder dik schuim tot gevolg.
 
Dikker foam blijft natuurlijk wel beter plakken dan een waterig zeepje. :p

Mijn Lancia staat standaard helemaal ''dicht''. De knop staat dan volledig naar de '' - '' gedraaid, zodat er minimaal valste lucht meegezogen mag worden en dus meer product uit de foamfles.

1:20 is MINDER product dan 1:10. (Bij de Artico wordt 1:10 aanbevolen voor lichte vervuiling en 1:4 voor zwaardere vervuiling)
Niet schudden betekent dat je zeep onderin blijft en je in het begin dus juist veel shampoo opzuigt en later bijna alleen nog maar water. ;)

De hardheid van het leidingwater kan inderdaad een grote rol spelen. Daarbij ook de druk van je HD.


Recent heb ik ook een nieuwe Lancia aangeschaft, maar deze werkt ook niet zoals mijn oude Lancia. Het viel mij op dat de fles niet goed afsluit en er lucht/product tussen het schroefdraaf uit komt. Is dit misschien bij jou ook zo? (Fles op de Lancia draaien, vinger op het beluchtings-gaatje en in de fles knijpen)
 
Dikker foam blijft natuurlijk wel beter plakken dan een waterig zeepje. :p

Mijn Lancia staat standaard helemaal ''dicht''. De knop staat dan volledig naar de '' - '' gedraaid, zodat er minimaal valste lucht meegezogen mag worden en dus meer product uit de foamfles.

1:20 is MINDER product dan 1:10. (Bij de Artico wordt 1:10 aanbevolen voor lichte vervuiling en 1:4 voor zwaardere vervuiling)
Niet schudden betekent dat je zeep onderin blijft en je in het begin dus juist veel shampoo opzuigt en later bijna alleen nog maar water. ;)

De hardheid van het leidingwater kan inderdaad een grote rol spelen. Daarbij ook de druk van je HD.


Recent heb ik ook een nieuwe Lancia aangeschaft, maar deze werkt ook niet zoals mijn oude Lancia. Het viel mij op dat de fles niet goed afsluit en er lucht/product tussen het schroefdraaf uit komt. Is dit misschien bij jou ook zo? (Fles op de Lancia draaien, vinger op het beluchtings-gaatje en in de fles knijpen)

ik ga je tips de volgende keer zeker eens uitproberen en ook de fles op de Lancia eens testen om te zien of deze goed afsluit.
had de fles wel gevuld met warm water en geschud, maar kreeg geen goede straal waardoor ik verrast werd door 'natte sneeuw'

nou was de auto niet erg vies, dus het zal best z'n werk hebben gedaan voor nu, maar ik weet door de foto's en videos op dit forum dat het er heel anders uit moest zien :)
 
Ik heb vandaag contact gehad met Carclean over de Lancia. Het aanzuigen van valse lucht is alleen mogelijk als er een gaatje zit in de slang. (Boven de vloeistof, in de fles) Dit had ik zelf ook moeten bedenken, maar... Tja, deed 't niet. :p Dus mijn verhaal over lucht tussen het schroefdraad door is als niet verzonden te beschouwen.

Jup, probeer als eerst eens de kraan dicht te draaien. Houd de verhouding tussen de aanbevolen verhoudingen zodat je weet wat het je oplevert als je deze aanhoud.
 
  • Leuk
Reactions: Batgirl
het is lastig, als je HD reiniger niet genoeg druk op kan bouwen dan krijg je geen mooie schuimlaag, dus als je een kleine HD reiniger hebt zoals ik dan zul je de sproeier moeten verkleinen, bij mij ging het water er te snel doorheen zodat hij niet genoeg druk opbouwde, dus te weinig liters per minuut, dat is nu beter geworden met een kleinere sproeier, hoewel hij voor mij zelfs nog iets kleiner zou mogen.
 
  • Leuk
Reactions: Batgirl
Dat dacht ik ook, maar dat zou niet uit moeten maken. Er komt immers geen warm water uit de fles in de HD.
 
Het meenemen van de foam is een aerodynamisch effect, warm water betekent ook warme lucht in het systeem, dus een lager soortelijk gewicht van de lucht en dus ook minder onderdruk (dus minder foam die meegenomen wordt). Ook de snelheid van het passerende water is (kwadratisch) van invloed op de onderdruk in je foamfles, dus minder druk is dunner foam. Dat is precies waarom een kleiner gat in de lans helpt, dan gaat er minder water doorheen, maar wel met een hogere snelheid (hogere druk) waardoor je meer foam meeneemt.

@M3fan Vrijwel alles lost minder op in warm water dan in koud water (oplosbaarheidsproduct, zie middelbare school scheikunde lessen), suiker in koffie of thee is een ander verhaal: dat lost niet gewoon op, de suiker gebruikt energie (warmte) uit thee/koffie om op te lossen, daarom is dat een ander verhaal dan het gewoon mengen van producten.
 
het is lastig, als je HD reiniger niet genoeg druk op kan bouwen dan krijg je geen mooie schuimlaag, dus als je een kleine HD reiniger hebt zoals ik dan zul je de sproeier moeten verkleinen, bij mij ging het water er te snel doorheen zodat hij niet genoeg druk opbouwde, dus te weinig liters per minuut, dat is nu beter geworden met een kleinere sproeier, hoewel hij voor mij zelfs nog iets kleiner zou mogen.

Ik heb in overleg met carclean de set gekocht. Heb een K5 karcher met instelbare druk.

Ik denk dat ik eerder te weinig druk had en wellicht toch ook niet goed opengedraaid.

Ik ga die tips een volgende keer proberen, en hopen dat ik tot een mooie pak sneeuw kan komen
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Met een kleiner gat in de aanvoerbuis van de foamlance blijft de druk van de HD beter in stand en dat geeft een hogere snelheid aan het water na dat gat en daarmee zowel meer zuigkracht in de slang van de foamfles als toevoeging van lucht verderop in de foamlance (binnenin de kop)

In de foamfles ontstaat geen onderdruk, want de fles ventileert. De onderdruk is alleen in het slangetje.
Theoretisch heeft temperatuur invloed, praktisch alleen op de gelijkelijke verdeling van de shampoo

Ik heb een Gloria drukspuit met een foamkop. Die doet het op het laatst echt ultiem goed, komt er een hele boel meer lucht in het mengsel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: opelmark
Overigens is té warm water ook niet goed.

Hoezo?

Als ik de fles vul met warm water staat de hendel op z'n allerwarmst.
Het warme water komt uit de Quooker boiler, of te wel gloeiend heet (maar niet kokend).
Het vasthouden van de fles, is soms wel een uitdaging (ivm de warmte).
De HD is een Kärcher K3.

Ik heb geen waterige foam, en ook geen dik pak foam wat er amper afgaat.
Gewoon normaal en dat bevalt me prima.