Misschien had ik het anders moeten zeggen: ik denk dat de combinatie HD + prewash essentieel is. En als je de HD hebt, dan is de prewash daarna een relatief goedkope toevoeging. Als ik zou MOETEN kiezen tussen de HD of een prewash, dan zou ik voor de HD gaan, maar ik heb al in geen jaren meer een auto gewassen met alleen een prewash of alleen een HD.
Daarnaast heb ik het nooit zelf getest in een laboratorium, maar in mijn ervaring ga je geen krassen maken door 'droog' vuil weg te spuiten met de HD.
Dus mijn volgorde zou zijn: HD, op de voet gevolgd door een prewash, goede washmitt, goede droogdoek, degelijke emmers.
De emmers met dirt lock gebruik ik ook al jaren, maar voegen in mijn ervaring minder toe dan al het voorgaande. Als er geen vuil meer op je auto zit, dan is het niet zo'n ramp dat je geen dirt lock hebt
Er zal natuurlijk altijd iets van vuil op je auto achterblijven, maar dat is minimaal. De laatste tijd besteed ik schandalig weinig tijd aan mijn auto, dus die wordt maar eens in de zoveel duizend kilometer gewassen, maar zelfs dan is de vervuiling in de spoelemmer minimaal.
Overigens, nu we het toch over wasbenodigdheden hebben: de noodle mitts zijn mijn absolute favoriet. Ik heb van alles gebruikt van Monello, tot microfiber madness, Gyeon of echte wol, maar de noodle mitts van Mother's zitten al jaren in mijn emmers.
Is alweer een redelijk lang verhaal aan het worden, maar als ik (hopelijk binnenkort) weer voor het eerst in jaren mijn auto ga polijsten dan zal ik proberen knappe foto's maken van de staat van de lak. Ik inspecteer die na een wasbeurt regelmatig, maar echte waskrassen of marring heb ik nog niet kunnen ontdekken.