• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello droogdoek Doppino solo

Als de doek sneller verzadigt, dan zou je juist kunnen zeggen dat hij erg goed werkt. :P

Maar je zal doelen op dat de doek dus eigenlijk steeds minder opneemt. Dat is ook duidelijk aan de hand van je verhaal; Na twee verticale panelen extra moeten nawrijven met zelfs S&W er al bij. (Zelf gebruik ik niet alleen twee spraytjes S&W op de doek en dan de hele auto, maar toch wel een spraytje per paneel)

Mijn vermoeden: Onderhoud. ;) De doek kan minder opnemen.
Een MF-wasmiddel kan helpen om de doek goed te reinigen. Maar denk ook aan het uitslaan van de doek na het wassen om de vezels los te krijgen, bij voorkeur aan de lucht laten drogen, geen wasverzachter gebruiken, checken of je normale wasmiddel geen bepaalde stoffen bevat die als wasverzachter werken, etc.

Dank voor de tips, @Quantoxx ! :blush:
Het uitslaan van de doek doe ik 4 keer (1 keer per zijde) en daarna ophangen om te drogen.
Ik gebruik geen gewoon wasmiddel, maar wasnoten. Daarmee is er ook geen wasverzachter nodig. Misschien is het dat.
Is deze doek nog te redden?
Welk MF-wasmiddel is het beste?

Ik heb aardig wat mf wasmiddel gebruikt en de meeste zijn wel oke/ik heb niet zoveel verschil gemerkt. De Poorboys variant heeft wel de neiging aardig te schuimen.

Dank voor het meedenken allemaal!
Is de huidige droogdoek nog te redden?
Is het verstandig om de doeken, waarmee ik de Sonax Xtreme Ceramic Spray Coating aanbreng, weg te gooien? (In verband met waterafstotend worden). En dus niet m'n beste doeken daarvoor te gebruiken?

Kieper de doek(en) eens 24 uur in een emmer met een flinke scheut schoonmaak azijn. Wellicht helpt het, zeker tegen opgedroogde en ingesloten kalkdeeltjes.

Sowieso vind ik het persoonlijk onzin om allerlei producten te gebruiken als hulpje om de auto te drogen, zeker als deze al een fatsoenlijke bescherming heeft.
Gewoon drogen zonder extra fratsen en daarna nalopen met een quick detailer o.i.d.
Ik kan met een Gyeon droogdoek de auto drogen en ik hoef de doek niet eens uit te wringen.

20230709_080406.webp

Probeer de lak eens te 'drogen' door met een open tuinslang het water van de lak af te laten glijden.
Zo blijft er veel minder water op de lak staan en is het drogen een fluitje van een cent en gaat nog eens sneller.

Zelfs met mijn 12-15 jaar oude Monello Acqua Piazza (de voorloper en kleinere versie van jouw droogdoek) kan makkelijk een paar portieren drogen als ik dat zou willen, dat doe ik normaal niet tenzij ik mijn normale droogdoek om één of andere reden niet kan gebruiken.

Er lijkt iets fout gegaan te zijn in het was-/droogproces van de doek, sommigen zijn al genoemd:
- gebruik van een minder geschikt wasmiddel, waarbij ik persoonlijk denk dat de ergste vorm die je kunt hebben die washpods zijn waarvan de verpakking 'oplost' in de was, dat geeft vaak op diverse plekken zooi van restanten van de verpakking en vaak zit hier ook nog wasverzachter in verwerkt, en wasverzachter zorgt er juist voor dat een doek minder water opneemt.
- als doeken te heet worden gewassen, kunnen de vezels aan elkaar gaan plakken door de temperatuur en verminderd de wateropname van zo'n doek ook fors
- drogen in een wasdroger, zeker in de oudere drogertypes waar heel veel warmte in de te drogen was wordt 'gepompt', ook dit kan de vezels beschadigen. Sommigen hier gaan vol voor de (moderne) wasdroger, en dat gaat zover ik weet ook wel goed.

Persoonlijk kies ik er voor om mijn detaildoeken binnen op een droogrek te drogen, dan waait er ook geen zand in, maar mijn droogdoek kan wel eens een dag of 4-5 nodig hebben om goed te drogen. (Dan heb ik de doeken wel vooraf door een centrifuge gedaan, waardoor ze veel droger zijn dan uit een wasmachine)

• Leuk
Reacties: RedCat en Suze
Wederom dank!

De doek heeft veel meer water opgenomen dan dat hij nu doet.

Mijn wasroutine:
Alles in de wasmachine (washmitts, droogdoeken, mf-doeken, ed). De machine is verre van vol.
Een kort programma 30 minuten, op 30 graden met wasnoten, 1200 toeren centrifugeren.
Uitkloppen en ophangen, binnen op een droogrek.

Ik denk dat de wasnoten de boosdoeners zijn en iets bevatten wat als wasverzachter werkt. De Nanolex MF-Wash heb ik net binnengekregen.

Komende week ga ik de tip met schoonmaakazijn proberen. Ik neem aan dat een koffiekopje op een volle emmer water genoeg is. En dan in koud water. Na 24 uur weer in de wasmachine met Nanolex MF-Wash.

• Leuk
Reacties: RedCat en Cordoba
Ik was doeken voor detailing- of ceramic sprays altijd apart van de droogdoeken en washmitts.
Doeken gebruikt voor wax oid gaan ook eerst 24u in een emmer met beetje azijn of MF wasmiddel voor ze de machine ingaan.
Droogdoek en (goed uitgespoelde) washmitts gaan wel bij elkaar.

Scheutje natuurazijn gaat er altijd bij in de lade, de MF wasmiddel in een wasbol.

Ook hier gaan de diverse soorten doeken niet bij elkaar in de machine. Ik heb me laten vertellen dat restjes wax, sealants etc in de vezels van droogdoeken kunnen gaan zitten waardoor het opnemend vermogen afneemt.
Geen idee of het echt zo is maar beter iets te veel zorg dan te kort.

Komende week ga ik de tip met schoonmaakazijn proberen. Ik neem aan dat een koffiekopje op een volle emmer water genoeg is. En dan in koud water. Na 24 uur weer in de wasmachine met Nanolex MF-Wash.

Ik gebruik normale azijn en warm water. ;) Warm water omdat het simpelweg meer effect heeft en normaal azijn omdat ik dan de doeke zó vanuit de week-emmer in de wasmachine kan gooien.

Er is eens op het forum wat gepost over schoonmaakazijn en rubbers en dergelijke van de wasmachine. (Dat ze dit niet zo leuk vinden) En een flesje azijn kost de wereld niet + je gebruikt geen liters ervan.

• Leuk
Reacties: RedCat
Je doeken wassen in de wasmachine is soms hetzelfde denken als je auto wassen.. een hogere watertemperatuur, goede shampoo en meer water maakt gewoon beter schoon.

De Miele monteur die hier eens kwam zei dat die korte programma's, lagere temperaturen en met name vloeibaar wasmiddel minder goed zijn voor je machine. Omdat wasmachines tegenwoordig ook minder water gebruiken vanwege kosten en milieu spoelen vele wasmiddelen niet goed genoeg uit je kleding en je machine, zeker als je net ff teveel wasmiddel erin doet. Onze huidige Miele dwingt zelfs om ze zoveel wassen een 'reinigingswas' af.. feitelijk een kookwas. Van 80 graden. Vroeger lag die kookwas temperatuur veel hoger.

Kortom, het advies van de Miele was : Geen of heel weinig vloeibaar wasmiddel gebruiken, minimaal 40 graden en altijd 'extra water' aanvinken voor behoud van je machine. En regelmatig een volledige kookwas te doen.. mag ook met lege trommel. Dan voorkom je problemen met ophoping van vuilresten in het 'natte' systeem van je machine. Puur voor behoud van je (dure) machine en goede wasresultaten.

Je doeken wassen in de wasmachine is soms hetzelfde denken als je auto wassen.. een hogere watertemperatuur, goede shampoo en meer water maakt gewoon beter schoon.

De Miele monteur die hier eens kwam zei dat die korte programma's, lagere temperaturen en met name vloeibaar wasmiddel minder goed zijn voor je machine. Omdat wasmachines tegenwoordig ook minder water gebruiken vanwege kosten en milieu spoelen vele wasmiddelen niet goed genoeg uit je kleding en je machine, zeker als je net ff teveel wasmiddel erin doet. Onze huidige Miele dwingt zelfs om ze zoveel wassen een 'reinigingswas' af.. feitelijk een kookwas. Van 80 graden. Vroeger lag die kookwas temperatuur veel hoger.

Kortom, het advies van de Miele was : Geen of heel weinig vloeibaar wasmiddel gebruiken, minimaal 40 graden en altijd 'extra water' aanvinken voor behoud van je machine. En regelmatig een volledige kookwas te doen.. mag ook met lege trommel. Dan voorkom je problemen met ophoping van vuilresten in het 'natte' systeem van je machine. Puur voor behoud van je (dure) machine en goede wasresultaten.
@MTyn Een was op hoge temperatuur mag dan wel goed zijn voor de machine, doeken met kunstvezels worden bepaald niet beter van temperaturen boven de 80 graden.
@Suze Je moet dus onderscheid maken tussen de adviezen voor de wasmachine en adviezen voor je detaildoeken.

@Quantoxx Ik begrijp je keuze voor warm water, elke 3 graden hogere temperatuur verlopen chemische reacties dubbel zo snel, dus als je in plaats van koud water van 15 graden kiest voor water van 30 graden verloopt de reactie (zoals oplossen van kalk) 2x2x2x2x2 oftewel al 32 keer zo snel, ook al zal het langzamer gaan als het water afkoelt. Neveneffect van warmer water: je ruikt de azijn veel meer.

Nu ben ik de draad kwijt...
  • Doek kan je een voorweek geven in warm water + azijn.
  • Daarna in de wasmachine met MF-wasmiddel.
  • Doek inderdaad goed uitslaan in meerdere richtingen om vezels los te slaan. (Anders heb je geklonte vezels)
  • Bij voorkeur aan de lucht laten drogen. (Of, indien genoodzaakt bepaalden standen op drogers die geen hitte gebruiken)
  • Tip: Droogdoeken niet samen wassen/weken met doeken die je gebruikt voor producten zoals wax.
  • Tip: Geen wasverzachter gebruiken of wasmiddel met vergelijkbare werking. (Kan absorptie tegen gaan)
  • Tip: Doeken die nog gewoon zouden moeten doen wat ze doen, die kan je op deze manier dus ook weer verbeteren.
  • Tip: Als je naar links kijkt, zie je rechts niets.
;)

• Leuk
Reacties: RedCat