• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gelakte plastic (pianolak) poetsen en immitatieleer onderhouden.

Aha, dat wist ik niet

Er zijn geen echte "regels" voor eigenlijk.
Als ik een mooie wax op de auto heb zitten maar de werking is minimaal met verloop van tijd dan smeer ik gerust een nieuwe laag.
Ik doe dit niet wanneer de lak te "vuil" is door weersomstandigheden en beschadigen van de wax.
Soms gebruik ik alleen een cleaner polish of pre wax cleaner polish en dan de nieuwe waxlaag maar omdat het nu over de binnenzijde van je auto gaat lijkt me dit overbodig omdat het weer geen invloed heeft op je gewaxte panelen in het interieur.

Bij een coating zou ik wel altijd eerst polijsten voor een perfect schone ondergrond.

Scholl S30+ is een mild polijstmiddel welke swirls kan verwijderen en waar je heel erg goed mee kunt finishen, je oude waxlaag zal deze ook met gemak verwijderen.
Mijn voorstel is dat je eerst gaat genieten van je mooie nieuwe Beetle en wanneer je krasjes of andere defecten gaat tegenkomen op je panelen dat je dan deze stappen neemt (lichte polish+wax of coating)
Nu is alles nog nieuw en onbeschadigd dus zijn de besproken stappen niet van belang, na verloop van tijd wel.

Wel nog een tip: gebruik op gevoelige lakken of ondergronden (kunststof) Gyeon Prep of vergelijkbaar om het polijstmiddel af te nemen met een zachte doek om nieuwe swirls te voorkomen. Hierna kan de wax erop en zal maximaal hechten.
 
Interessant topic. Er is ook een forumlid met een rode Tesla die de hoogglans zwarte delen aan de binnenkant heeft gecoat met Gyeon Mohs. Wellicht een beetje prijzig, maar dat kan wel wat extra bescherming geven tegen krasjes. Maar dat is misschien iets voor later.
 
Maar wax trekt toch ook veel vaker stofjes aan enzo, moet je dan niet nog veel vaker het dashboard schoonmaken?

Ik smeer er niets meer op, ik swiffer het paneeltje gewoon af, anders blijf ik bezig,.... Het hoogtepunt is bereikt, en ben blij dat de volgende auto het sowieso niet meer krijgt!
 
Prima, ik wou de spray and wipe van 120 ml eens testen (handig spuitbusje) en dat is onverdunde lijkt me? Deze dus:
https://www.carclean.com/nl/product/Poorboys_World/Spray_and_Wipe_Sample_120ml_103141?o=srspray and wipe

Mag ik dan een tip geven? In plaats van bovenstaande 120 ml voor € 8,= aan te schaffen:
https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Spray_and_Wipe_946ml_PB_SW32_101018
https://www.Carclean.com/product/Monello/Lege_fles_met_maatverdeling_en_sprayer_700ml_LFMS700_102540
Plus 1 liter demi water voor circa 0,45 euro bij je supermarkt.

Maakt 2 liter Spray&Wipe 1:1 voor € 22,93...
Dus ja, 3 x zo duur, maar ruim 16 x zoveel product en wellicht 100 x meer plezier van!?!
 
Lijkt mij ook een beetje overbodig.

Je zou ook nog kunnen overwegen om die hoogglans delen te wrappen met doorzichtige folie, zo zal er never nooit een kras in het paneetje komen.
 
Hoe vaak meng je dit? Ik iig niet vaak, dus 1 keer een fles meepakken bij de boodschappen, dan lang plezier.
Voor de prijs hoef je het niet te laten... Bovendien zit er geen kalk in demi water, dus het helpt zeker bij een streeploos resultaat...
 
Ik gebruik ook demiwater voor de meeste producten die je moet verdunnen. Zeker als je hard water hebt (zoals ik), komt het de werking van de producten ten goede.
 
Ik smeer er niets meer op, ik swiffer het paneeltje gewoon af, anders blijf ik bezig,.... Het hoogtepunt is bereikt, en ben blij dat de volgende auto het sowieso niet meer krijgt!

Heb je al ervaring met een dikke microvezel doek vs de swiffer? Zo ja welk van de 2 werkt het beste om zoveel mogelijk 'krasloos' te werken. Ik heb namelijk ook ergens al gelezen dat de swiffer een prima oplossing is .

Voor de rest, bedankt voor de reacties tot nu toe (spray and wipe, gyeon mohs...). Ik weet al meer over de mogelijke oplossingen die ik kan toepassen om het plastic strak te houden.
 
Uhm, gebruik alleen de Monello doeken, en aangiezien dat ding van mij Frans is, is het gewoon zwart plastic met een gelakte laag erop. Had ooit iets langs in de auto, en die heeft het paneeltje goed beschadigd :joy: sindsdien kijk ik er niet meer zo naar om.

Wel werkt een microvezeldoek zonder die dikke haren, beter en laat het zo goed als geen strepen of krassen achter. Maar er zijn denk ik wel fijnere doekjes die het beter kunnen. Sinds de beschadiging doe ik alleen nog maar swifferen, en in mei moet ik de auto toch weer inleveren, vind het wel prima zoals het nu gaat haha.

Maar zou gewoon kijken wat jou bevalt. Iedereen heeft thuis wel een swiffer lijkt me, dus dat is goed te proberen. En een doekje met een reinigingsmiddel is even uitzoeken hoe dat reageert op jou manier van behandelen in combinatie met een doek op het paneeltje.
 
Hey Cleaners,

Ik ga komende maandag een leuke bestelling plaatsen, maar nu zag ik dat het volgende product in de aanbieding is:

https://www.carclean.com/nl/product...etraat_bundel_500ml_750ml_104088?o=pgMTAwNTA4

De reviews zijn goed. Is dit product eventueel ook prima om de gele plastic interieur te poetsen van de wagen (indien nodig) i.p.v de poorboys spray and wipe zoals aangeraden in dit topic?

Het zou ook niet vlekken op zwart kunststof (bijvoorbeeld: onderzijde bestuurder zetel)...

Ik zou het blijkbaar ook kunnen gebruiken voor het dashboard en eventueel het plastic paneel van de snelheidsmeter/rpm meter.

Iemand die zelf ervaringen heeft met dit product?
 
Die cleaner is een prima product. Heb er al eens een sample van gehad en het beviel mij prima.
Het heeft geen reinigende kracht als een apc, maar is prima om al je interieur delen lekker op te frissen.
Het laat een "ontsmette" finish achter, geen vettige of shiny finish.
 
Ja het lijkt me inderdaad ook een leuk product. Zeker omdat het ook op alle oppervlakte (plastic...) gebruikt kan worden. En dat het geen glans nalaat is denk ik alleen maar een voordeel daar mijn terieur met het glans plastic al genoeg glanst.
 
@Steven130690 ten eerste, dikke bak man! :D
ten tweede heb jij geen last van dat je panelen juist heel statisch zijn? Of heb jij daar iets voor?
Want als ik met de swiffer of microvezel erover heen ga zit het na 3-5 min weer helemaal vol met stof.... :|