• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gepolijste velgen onderhouden (lijstje)

Jeroenn

Detailing rookie
2 jul 2011
261
0
Hallo iedereen

Na zowat alles gelezen te hebben op het forum over gepolijste velgen onderhouden ben ik tot het volgende lijstje gekomen.

- Billberry wheel cleaner
- Iron.x
- Valet Pro Tar & Glue Remover
- Mothers Wax Mag & Aluminum Polish of Meguiars All Metal Polysh of Mothers Wax Billet Metal Polish (welke ben ik nog altijd niet uit :weetniet )
- PB WheelSealent
- EZ Detail Mini Brush (ik denk dat deze genoeg voor deze velgen?)

Maar omdat elke velg anders kan zijn heb ik de vraag of mijn lijstje klopt of eventueel nog veranderd moet worden?
En zijn al deze producten wel veilig te gebruiken op de velgen?


Het gaat om deze velgen (foto is geleend)

dsc08106m.jpg


Alvast bedankt voor de hulp.

Gr. Jeroen
 
Het is even belangrijk om te weten of de gepolijste velgen wel of geen blanke laklaag hebben.

Is deze wel aanwezig, dan is het geen probleem om een wheel cleaner / schoonmaak middel te gebruiken.

Zit dit er niet op, dan absoluut geen velgreinigers, of iets anders gebruiken waar een zuur inzit. Lauw water met een beetje shampoo. Meer niet.

Af en toe een keer wat Meg's All metal polish om het netjes te houden, en een wheel sealant, verder helemaal niets.
 
Er zit geen blanke laklaag op.

De wheelcleaner is voor de eerste poetsbeurt na de winter en voor ze op stalling gaan.
Daarna gaat de wheel sealent erover en dan bij de wekelijkse wasbeurt met DJ BTBM poetsen?

De metal polish gewoon met een mf-doek afnemen toch? En mag de wheel sealent dan onmiddellijk erop?
 
Jeroenn zei:
Er zit geen blanke laklaag op.

De wheelcleaner is voor de eerste poetsbeurt na de winter en voor ze op stalling gaan.

Zit dit er niet op, dan absoluut geen velgreinigers, of iets anders gebruiken waar een zuur inzit. Lauw water met een beetje shampoo. Meer niet.

Jeroenn zei:
Daarna gaat de wheel sealent erover en dan bij de wekelijkse wasbeurt met DJ BTBM poetsen?

De metal polish gewoon met een mf-doek afnemen toch? En mag de wheel sealent dan onmiddellijk erop?

Klopt.
 
Christiaan zei:
Zit dit er niet op, dan absoluut geen velgreinigers, of iets anders gebruiken waar een zuur inzit. Lauw water met een beetje shampoo. Meer niet.



Klopt.


Als je de omschrijving van de Valet Pro Billberry Safe Wheelcleaner leest dan staat er op dat deze volledig zuurvrij is.
Dus ik dacht dat het dan geen probleem zou zijn?
 
Nog 1 vraagje.

Weet er iemand of de Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover mag op gepolijste velgen?

Ik heb geen idee of er zuur in zit of niet :weetniet
 
Dikke janten joh ! :heart_eyes:

Stijl maken pauwengraaf? xD

Kzal u in ieder geval wel herkennen als ik u moest tegenkomen ergens in MM :D
 
Ik heb dit spul hier ook staan, het heeft een dusdanig luchtje dat wanneer je er even goed aan ruikt, je ook weer heel abrupt je hoofd afwendt.
Kortom; het heeft iets chemisch.
Zou gemaakt zijn van sinaasappelschillen, zojuist even op de site van Valet Pro zelf gekeken en daar zag ik staan een bestanddeel 'tarrepin', geen flauw idee wat dat dan is. Via google kom ik op een soort vis uit, dus dat zal niet kloppen:weetniet
Persoonlijk zou ik er nogal huiverig voor zijn dit op gepolijste velgen te gebruiken. De bestanddelen aan Citrus die in dit product zitten, bevatten van nature een bepaalde zuurgraad. Zou eerder zoeken naar een product waarvan je de zuurgraad/ ph waarde wel met zekerheid kunt bepalen.
 
@Mito: bedankt ,^^ daar zou ge me inderdaad wel es kunnen tegenkomen want daar rij ik regelmatig rond :grinning:

@Maaike: bedankt voor de uitleg :)^ dan ga ik die niet op de velgen gebruiken, weet je toevallig een goed alternatief?
 
Je hebt last van teerspikkels neem ik aan.
Check even de ph waarde van CarPro's TarX. Als die neutraal is zou ik daarvoor gaan.
Anders kun je er altijd voor kiezen je velgen te polijsten, maar houd dan wel rekening met eventuele marring, dus lichte krasjes.
Een cone om je velgen bij te houden met een middel als mezzo of finale is dan niet overbodig denk ik.
 
Maaike zei:
Ik heb dit spul hier ook staan, het heeft een dusdanig luchtje dat wanneer je er even goed aan ruikt, je ook weer heel abrupt je hoofd afwendt.
Kortom; het heeft iets chemisch.
Zou gemaakt zijn van sinaasappelschillen, zojuist even op de site van Valet Pro zelf gekeken en daar zag ik staan een bestanddeel 'tarrepin', geen flauw idee wat dat dan is. Via google kom ik op een soort vis uit, dus dat zal niet kloppen:weetniet

Tarrepin komt uit op een soort schildpad bij mij :p

Persoonlijk denk ik dat het om 1 of andere typfout gaat, of dat er gewoon terpentijnolie wordt bedoeld. Natuurlijke terpentijn heeft hetzelfde gebruik als de chemische variant (white spirit/terpentine), heeft een heel sterke harsachtige lucht en ik kan me goed indenken dat dit kan gebruikt worden om teer en lijm op te lossen !


Terpentijn is een geel gekleurde stroperige vloeistof, die door verwonding van de schors uit de boom vloeit en wordt opgevangen. Als terpentijn wordt gedestilleerd ontstaan terpentijnolie (Oleum Terebinthinae aethereum) en terpentijnhars (colofonium). Terpentijnolie wordt ook wel gomterpentijn of kortweg terpentijn genoemd

Terpentijnolie is ten opzichte van het aardolieproduct terpentine vrij kostbaar. Daarom wordt voor het schoonmaken van de kwasten meestal terpentine gebruikt. Terpentijn heeft een groter oplossend vermogen en kan damarhars oplossen.

Terpentijn en terpentine lijken uiterlijk veel op elkaar, beide zijn het dunne kleurloze vloeistoffen. De geur van terpentijn is echter harsachtig; die van terpentine lijkt wat meer op benzine.


Ik kan natuurlijk mis zijn, maar dit lijkt mij het meest logisch :)
Btw ik zou het risico ook niet nemen !
 
Hmmmm klinkt inderdaad wat logischer dan spul uit een vis of schildpad haha:-b
Denk dat er voldoende alternatieven zijn om teerresten op je velgen weg te halen Jeroen.
Volgens de site van CarPro bevat TarX enkel natuurlijke ingrediënten. Om eerlijk te zijn, zou ik dit ook niet op gepolijste velgen gebruiken.
Zeker gezien de waarschuwingen die CarPro zelf al geeft, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn...

Precautions :
Always test the Liquid on inconspicuous space in order to see if its suitable.
Avoid leaving more than 7~10 min on surface. WARNING : Do Not let dry on plastic or it can damage !
Avoid working under direct sunshine or hot surface.
Avoid spraying on acrylic paint surface , or poor aftermarket acrylic paint, it may affect that surface and bleach it.
Work in a well ventilated place.
 
Het is in ieder geval de bedoeling om na de teerverwijderaar de velgen terug te polishen met de All Metal Polish.

Het product moet er gewoon niet te lang op blijven en goed terug afspoelen denk ik?

Tar-X lijkt me ook redelijk agressief.

Ik was aan het kijken naar de Dodo Juice - Supernatural Tar & Glue Remover
Deze lijkt redelijk veilig om te gebruiken?

En de Auto Finesse - Oblitarate Tar Remover
Lees ik goede dingen over, helaas vind ik ook hier niets over het gebruik op gepolijste velgen :weetniet
 
Waar komt die drang naar al die agressieve middelen vandaan:weetniet ? Goed bijhouden (moet je toch al vanwege blank alu), dan gebeurt er weinig mee.

Ik heb mijn wielen er afgelopen zomer opgezet, vooraf 2-3 lagen EX-P gezet, en gemiddeld 4-5 keer per week een heel snel (mild) sopje gegeven om te reinigen (is wel aan te raden bij blank alu).
Ik heb ze ongeveer 2 weken geleden gedemonteerd, en zelfs de binnenkant werd eenvoudigweg met een paar pufjes APC geheel schoon, voor de grap ook nog IronX gedaan, maar kwam nagenoeg niets vanaf.

Voor ze straks weer gemonteerd worden, ga ik ze nog even kleien en licht polijsten, dan kunnen ze weer even mee.
Wel goed beschermd uiteraard.
 
Daar zit wel iets in, misschien niet teveel agressieve middelen gebruiken en in de plaats dan kleien.
Maar soms moeten ze wel eens goed schoongemaakt worden vermoed ik.

Het bijhouden doe ik met een sopje BTBM en regelmatig All Metal Polish en dan de Wheel Sealent er terug op.
 
Goed schoonmaken kan op veel manieren he?! ;)

Goed prepareren, dus meerdere lagen sealant (wel een aantal uren tussen het aanbrengen van de lagen) en vaak wassen met een milde dosering, 1 maal wekelijks raad ik niet aan, maar is je eigen keuze.