• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gepolijste velgen - Oxidatie?

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.934
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey Peeps,

Ik zit even met een probleem wat betreft mijn velgen. Deze heb ik maximaal 2 jaar onder mijn E36 hangen en zo'n 6-12 maanden geleden merkte ik op dat ik een aantal beschadigingen had op de gepolijste spaken. Ik dacht toen aan steenslag ofzo. Niet meer op gelet daarna.

Helaas zijn de beschadigingen steeds erger geworden. Ik schrok er eigenlijk wel van en ging is aan de beschadigingen voelen. Gek genoeg voel je de krassen/plekken dus niet en lijkt het van binnenuit te komen. Ik snuffelde wat rond op internet en kan wel tot de conclusie komen dat dit oxidatie is.

Ik heb dit enige tijd geleden bij mijn garage aangegeven en die zou zijn leverancier aanspreken. Deze zegt op zijn beurt weer, UITERAARD en MAKKELIJK, dat er op gepolijste velgen geen garantie zit omdat het allemaal kwetsbaar blijft, etc etc.

Mijn garage heeft al aangeboden om de velgen te spuiten. Echter ben ik van mening dat als er over de gehele velg, op willekeurige plaatsen, allemaal kleine plekjes oxidatie ontstaan, dat dit te verwijten is aan het niet goed hechten van de laklaag. Dit vind ik iets waar de leverancier niet echt kwaliteit heeft geleverd.


Wat kunnen jullie hierover zeggen?


(De volgende foto's zijn gemaakt in schemer/avond, dus zijn niet helemaal scherp door de lichtweerkaatsing van de flitser)


20150717_223850_zpscdvottn5.jpg



20150717_223638_zpsrmfmp3b5.jpg



20150717_223701_zpsphmy0p9c.jpg



20150717_223833_zpszej8xyv5.jpg



Zoals je op de foto's kan zien ontstaan de krasjes/lijntjes aan één kant van de spaken. Alsof ze in de rijrichting van de wielen gaan oxideren ofso. En nogmaals, 99% van al die witte lijntjes voel je niet zitten. Zelfs niet overduidelijk met je nagel. Het komt dus allemaal van binnenuit.

Zoals ik al aangaf, wilde mijn garage de velgen wel voor mij spuiten. Deze garage is een prima bedrijf waar ik met meerdere auto's al jaren kom. Ik merkte dat zij het ook niet leuk vonden dat de velgen nu al dit vertoonde. De velgen spuiten lijkt een oplossing, maar ik heb betaald voor dit soort velgen en als ze gespoten zijn worden ze 1 kleur. Had ik net zo goed hetzelfde geld kunnen neerleggen voor gespoten velgen, maar dan meer kwaliteit!

Ook hamerde ik erop dat als al die witte plekken/krassen/lijntjes nou van lomp rijgedrag of slecht onderhouden waren, dan had ik het kunnen begrijpen. Maar nu voel je al die witte bende niet eens zitten, dus het komt van binnenuit, nogmaals.


Ik denk dat mijn garage, of ikzelf, maar is wat moeten blijven zeiken bij de leverancier. Deze wil uiteraard geen gedonder, maar ik als afnemer wil wél velgen die na nog GEEN 2 jaar al van binnenuit wit worden.


Nogmaals, Wat kunnen jullie hierover zeggen?


Greetz
 

Bijlagen

  • 20150717_223850_zpscdvottn5.jpg
    20150717_223850_zpscdvottn5.jpg
    299,5 KB · Weergaven: 389
  • 20150717_223638_zpsrmfmp3b5.jpg
    20150717_223638_zpsrmfmp3b5.jpg
    287,2 KB · Weergaven: 400
  • 20150717_223701_zpsphmy0p9c.jpg
    20150717_223701_zpsphmy0p9c.jpg
    250,2 KB · Weergaven: 3.272
  • 20150717_223833_zpszej8xyv5.jpg
    20150717_223833_zpszej8xyv5.jpg
    114,8 KB · Weergaven: 531
zo te zien inderdaad oxidatie onder de blanke lak.
Niets aan te doen,dit krijgen ALLE velgen die op deze manier gespoten zijn.
Blanke lak hecht ggewoonweg niet op blank alu.
Al koop je eenzelfde set nu nieuw, zul je op termijn weer hetzelfde tegenkomen.
 
Ben ik niet helemaal mee eens, maar wel dat het wachten is op ellende met gepolijste velgen die van een blanke laklaag zijn voorzien.
Op mijn C5 heb ik velgen waarvan een deel is gepolijst en afgedekt is met blanke lak.
Daar had ik ook last van oxidatie, maar uitsluitend op plekken waar de blanke laklaag was beschadigd;

aDV1hHU.jpg


Die heb ik vervolgens zelf helemaal gepolijst en in de coating gezet, om de schade te verwijderen;

KRQLxi3.jpg


Dat was mijn winter set, de zomer set (zelfde velgen) zien er stukken beter uit en heeft slechts her en der een oxidatieplek waar de blanke laklaag is beschadigd.
Die velgen zijn 7 jaar oud, dus het kan wel, de laklaag moet echter niet beschadigen.

Ik lijk bij de vraagsteller hetzelfde euvel te zien.
De oxidatie schade is overwegend aanwezig vanaf de rand die in de rijrichting staat.
De laklaag op die rand beschadigd het snelst en er kan ook snel vocht tussen kruipen.
Het aluminium is daar dan onbeschermd, waardoor oxidatie kan toeslaan.

De betreffende velgen lijken mij vrij ongeschikt voor dit doel (polijsten en lak), ze hebben een vrij scherpe rand, waardoor de blanke laklaag aldaar snel beschadigd.
 

Bijlagen

  • aDV1hHU.jpg
    aDV1hHU.jpg
    62 KB · Weergaven: 842
  • KRQLxi3.jpg
    KRQLxi3.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 936
Hey Peeps,

Bedankt voor de reacties!


Soepergrover;n426471 zei:
Ehm.. Even voor mijn begrip: die gepolijste stukken, zijn die nou echt 'kaal' of is daar nog een blanke laklaag overheen gezet?
Nee, de gehele velg heeft een blanke lak. De voorkant van de spaken is gepolijst, eveneens met lak.


Frans;n426476 zei:
De laklaag op die rand beschadigd het snelst en er kan ook snel vocht tussen kruipen.
Het aluminium is daar dan onbeschermd, waardoor oxidatie kan toeslaan.
Het vreemde is dat de velg NIET is beschadigt op die plekken. Ik kan begrijpen dat wanneer je een gepolijste velg als deze beschadigt, en dus in feite de blanke laklaag aantast of zelfs doorstoot tot zelfs het metaal van de velg, dat hier vocht bij kan en de boel gaat werken.

Echter is dit, tot zover dit voelbaar is, niet zo. Zelfs met je nagel voel je gewoon een enigszins gladde laag boven zo'n plekje.

Ook zie ik bij jouw velg ALLEEN die oxidatie bij de velgrand. Dit is uiteraard een kwetbare plek. Op de spaken zelf zie ik totaal geen oxidatie of andere plekken.



Nogmaals allen, bedankt voor de reacties.


Greetz
 
De laklaag aldaar kan op de hoeken ook gewoon versleten zijn.
Sowieso is op zo'n hoek altijd de laklaag op zijn dunst.

Bij mijn velgen zijn de rest van de spaken gespoten, alleen de driehoeken zijn gepolijst.

2P8SQGT.jpg


Ik moet wel zeggen dat de blanke laklaag op die driehoeken erg dik was en vrij moeilijk te verwijderen was.
 

Bijlagen

  • 2P8SQGT.jpg
    2P8SQGT.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 534
Thanx Frans.


Wat ik helaas nog niet heb gelezen in de reacties; Is het normaal dat binnen 2 jaar, of eigenlijk al wat eerder, er al oxidatie ontstaat? Over de gehele velg verspreid op de achterwielen, en minder op de voorwielen.

Mocht hier niks meer aan te doen zijn, nadat ik alle opties heb geprobeerd, kan ik dan de voorkant van de spaken schuren ofso? Ik denk, en hoop, dat de donkere 'achtergrond' op de zijkant van de spaken en de velg zelf NIET zal gaan oxideren. Tot op heden zie je daar nog geen spatje.
 
Nee, vind ik niet normaal en ik had ook verhaal geprobeerd te halen.
Ik heb ook al oxidatie onder gespoten velgen gezien, ga er maar vanuit dat veel ook van de kwaliteit van de laklaag afhangt.
Feit is; dat je met gepolijste velgen + blanke lak altijd gezeur blijft houden.

Ik ben 8 uur per velg bezig geweest om ze zo mooi te krijgen.
Jij hebt per velg veel meer gepolijst oppervlak + rondingen, is bijna geen doen om dat zelf aan te pakken.

Ik ken iemand die heeft zijn velgen hoogglans verdicht en ondanks dat dat de beste methode is, laat hij het iedere twee jaar opnieuw doen, omdat ze toch wat doffer worden in de loop der tijd.
In jouw geval zou ik ze in zijn geheel laten spuiten, er bestaat een lak die in de buurt komt van chrome, het zou een optie kunnen zijn om de randen die nu gepolijst zijn, in het chrome effect te laten spuiten.
 
Tja, ik begrijp nu wel dat gepolijste velgen dus gewoon kut zijn... Lekker dan.

En de velgen laten spuiten is waarschijnlijk net zo duur als de velgen zelf, of het inmiddels al niet meer waard.


Wat betreft het schuren van de velgen; Het is op de foto's niet zo goed te zien, maar alleen de voorkant van de spaken is gepolijst en dan het hart. Is dit misschien te doen met een dremel ofso?

Vraag me nu het volgende af; Als ik op de gepolijste stukken de blanke lak nou weg haal, het weer polijst en de rest van de velg laat spuiten, is dit dan een beetje bij te houden? Dus de gepolijste stukken in een wax bijhouden.

Ach, ik loop op de zaken vooruit. Ik ga morgen langs de garage om iets te laten vervangen, en zal het dan nog een keer aankaarten dat gepolijste velgen altijd kwetsbaar zijn wat betreft de blanke lak en de hechting hiervan, maar na nog geen 2 jaar mot het niet al volgas gaan oxideren. Misschien dat de garage coulant is en wat kan vergoeden of dat ik andere velgen kan nemen tegen een mooie prijs.

Familie heeft een KIA met zwart/gepolijste velgen. Deze heeft brede spaken met scherpe hoeken en daar is nog geen spikkeltje oxidatie te bekennen.
 
Tien tegen één dat het op die KIA ook gaat gebeuren. Toevallig heeft een vriend van mij een Sportage en die heeft hetzelfde probleem als jij hebt. Sindsdien ben ik er op gaan letten en vrijwel elke KIA met zulke velgen met scherpe hoeken heeft dat probleem.
 
Dat zou ik juist niet aanhalen, want zo'n opmerking is in je nadeel.
Ik zou het er gewoon opgooien dat er gewoonweg een veel te dunne blanke laklaag is gebruikt, die nu deels doorgesleten is op de randen en dat daardoor de oxidatie is ontstaan.
Ik ben ook van mening dat dat ook de reden is.
De oxidatie sporen zitten voornamelijk aan de voorzijde van de rijrichting rand en die rand krijgt het meeste te verduren tijdens het rijden.
 
In de hoeken en rond de wiel bout gaten komt het simpel weg in de garage met het eraf en erop zetten van de wielen. Dan word er met de dop van de luchttol iets tegen de velg aan gestoten wat je uiteraard niet ziet maar wel degenlijk gaat oxideren na loop van tijd. Bij het naaf gat komt het door het op en af halen of beter gezegd erop en eraf "raspen" van de velg op het balanceer machine. En dan heb je nog de stoeprand schade op de buitenranden. Ik zou wat Frans al zij, ze hoogglans laten verdichten. Of polijsten en GEEN blanke lak terug erop. Nadeel is dat je ze geregeld moet bij houden door ze licht te polijsten. Meestal gaat een randje nog wel en een velg word dan al veel werk. Hoewel ik het zelf ook heb gedaan en ging perfect. Sorry maar Tap and Talk pakt de spaties niet tussen zinnen!
 
Frans Je verhaal over kaal aluminium klopt niet, je hebt waarschijnlijk ook nog nooit kaal alu gezien. Alu heeft namelijk de eigenschap dat het binnen seconden een oxidehuid vormt. Die oxidehuid is bij puur aluminium genoeg om direct het oxidatieproces te stoppen (er kan namelijk geen zuurstof meer door 1 atoomlaagje aluminiumoxide). Dat oxidelaagje is transparant, en daardoor ook zo goed als onzichtbaar.

Deze velgen zullen waarschijnlijk bestaan uit een aluminiumlegering waar waarschijnlijk magnesium in zit. Er zijn slechte legeringen waarbij na verloop van tijd het magnesium als een wit poeder naar het metaaloppervlak komt, hierbij wordt de legering geleidelijk steeds poreuzer en verliest zijn sterkte steeds meer. Mijn verwachting is dat óf de legering niet goed is, óf deze is totaal verkeerd behandeld.
 
Thanx peeps!

Ik kan mij het meeste vinden bij de opmerking van Frans;

Frans;n426487 zei:
Ik zou het er gewoon opgooien dat er gewoonweg een veel te dunne blanke laklaag is gebruikt, die nu deels doorgesleten is op de randen en dat daardoor de oxidatie is ontstaan.
Ik ben ook van mening dat dat ook de reden is.
De oxidatie sporen zitten voornamelijk aan de voorzijde van de rijrichting rand en die rand krijgt het meeste te verduren tijdens het rijden.

Ik heb namelijk sterk het idee dat de rest van de velg (Hardheid materiaal, hardheid blanke lak op de 'gekleurde achtergrond') juist prima is. Op enkele stoeprandschades na, is de velg helemaal strak. Geen butsen/krassen en dergelijke, dus de kwaliteit lijkt me verder prima.

Ik zal de garage is updaten over de dunne blanke lak. Ik ben inmiddels ook te weten gekomen dat de velgen iets MEER als 2 jaar erop zitten. Scheelt niet veel, maar goed...



Greetz