• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gerestaureerde koplampen beschermen

Guusb04

Detailing trainee
7 mrt 2019
27
45
Beste allen,

Ik heb een vraag m.b.t. het restaureren van de koplampen.
Nu ben ik van plan de lampen a.s. zaterdag op te schuren met : 600, 1200, 2500.
Vervolgens de lampen natuurlijk ook te beschermen, want tja anders doe je alles voor niets...
Ik zat te denken om de lampen te spuiten met een blanke lak. (ik zet de link er niet bij i.v.m reglementen)
Het is een hoogglans transparante spuitvernis op olie basis.
Is dit een goed idee en/of hebben jullie tips?
Is een wax tijdelijk genoeg?

Dit omdat carclean een coating waarschijnlijk niet voor zaterdag geleverd krijgt.

Vriendelijke groet,
Guus
 

Bijlagen

  • 78DD479F-9186-4F15-9794-79A6BBBE0B3C.jpeg
    78DD479F-9186-4F15-9794-79A6BBBE0B3C.jpeg
    89,1 KB · Weergaven: 0
  • FD9608C6-2733-4394-9AF2-96A17A06AB70.jpeg
    FD9608C6-2733-4394-9AF2-96A17A06AB70.jpeg
    89,7 KB · Weergaven: 0
  • 1619D0B6-66E4-4A99-AE1F-918BDB32527B.jpeg
    1619D0B6-66E4-4A99-AE1F-918BDB32527B.jpeg
    103,8 KB · Weergaven: 0
Hey Guus,

Over de blanke lak kan ik niets concreets vertellen.

Maar wat mij wel opvalt is de gradaties schuurpapier; Ik zou het afschalen houden 30-50%. Dus als je begint met p600, dan zou je de volgende stap 30-50% fijner moeten zijn. Geloof me, als je per stap niet een heeeeeel mooi schuurbeeld achterlaat, ga je aan het einde van de rit nog met zichtbare schuurkrassen in je maag zitten. :p
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407 en Guusb04
Het schuren zou ik zoals Q. al meld anders aanpakken. 600-1000-1500-2500 of 800-1200-2000-3000 is een iets strakker plan. Beschermen met een blanke lak is altijd goed, zolang er maar UV blokkers inzitten. Maar ik heb op onze oude Colt en op de onze Panda er een goede SiO2 wax opgesmeerd en dit heeft in beide gevallen meer dan 2 jaar vol gehouden.
 
  • Leuk
Reactions: Guusb04
Beste @Quantoxx & @Istnogferarie

Bedankt voor jullie snelle en duidelijke reactie!
Hier kan ik zeker wat mee, ik dacht ook al dat de stappen tussen het schuren wat kleiner mochten, tot zover het schuren.
Ik zou het coaten ook kunnen verplaatsten naar een nader te bepalen moment. Ik moet dus even kijken wat de beste keuze is : spuiten of coaten
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik zelf had op mijn vorige GTI ook verweerde koplampen, deze toender tijd ook gepolijst en weer strak gekregen. Een beschermlaag erover van Gyeon Trim geloof ik. Maar naar verloop van tijd kwam het toch weer terug. En heb toen de koplampen laten doen door een schadebedrijf omdat ik ook schade had dit gelijk maar meegenomen. Zij hebben de koplampen toen in de blanke autolak gezet en ik moet zeggen het lichtbeeld was super strak.
 
  • Leuk
Reactions: Guusb04
Zelf spuiten blijft "tricky" en ik ben er geen voorstander van. Dan liever een PPF erover. Maar ook dat zul je waarschijnlijk niet bij de hand hebben.

Met een wax kom je wel vooruit en kun je het coaten rustig inplannen. Die van mij staan in de wax en het is echt met een paar maanden niet terug hoor. Maar vroeg of laat zul je weer een keer moeten herstellen; bijhouden dus.
 
  • Leuk
Reactions: Guusb04
Nanolex heeft een Headlight coating in het assortiment maar ikzelf heb de koplampen van een Prius geschuurd met p1500/p2500/p3000 gepolijst met S3 /Rupes groen /Rupes geel en met Gyeon Trim gecoat. Zit er vanaf ergens begin dit jaar op.
 
  • Leuk
Reactions: Guusb04
Ik wil binnenkort ook een setje koplampen doen. Als je kan kiezen tussen trim en cancoat, wat zouden jullie dan doen?
 
Coating hoeft niet gelijk, wel vooraf even goed schoonmaken
lak kan prima, maar let op dat er geen oplosmiddelen in zitten die kunststof aantasten.
Laagdikte is kritisch, anders krijg je een soort regenboog aan de rand van het lichtbeeld.
 
Ik heb 2 weken geleden samen met mijn zoon de koplampen van zijn pas aangeschafte Volvo S60 (2007) gepolijst.
Koplampen waren vorig jaar al eens door de vorige eigenaar bij een "Vakgarage" laten polijsten (i.v.m. APK), maar dat zag er niet uit.

Wij hebben de bumper gedemonteerd om goed tot op de randjes en in de hoekjes te kunnen schuren en polijsten, en hebben daarna de volgende stappen doorlopen:
- Ontvetten met Nanolex Ex
- Droog schuren met 600 (om het restant van de oude fabriekscoating eraf te schuren; erg hard en dik!);
- Door deze 1e stap droog te schuren kon je erg goed zien waar er nog restanten coating weggeschuurd moesten worden;
- Nat schuren met achtereenvolgens (deze korrels hadden wij liggen, vandaar sommige minder logische stappen):
* 600
* 800
* 1200
* 1500
* 2000
* 3000
- Telkens de schuurrichting haaks op de voorgaande stap!
- Polijsten met Scholl S3 op gele Monello pad
- Polijsten met Scholl S30 op groene Monello pad
- Ontvetten met Nanolex Ex
- Coaten met Gyeon Q2 Trim
- Na 2 uur nogmaals coaten met Gyeon Q2 Trim

De koplampen zijn niet meer helemaal nieuw geworden (het lijkt of het ook een beetje ín het kunststof zit), maar toch een GIGA verbetering met hoe het eerst was. Hoe het zich gaat houden zien we wel. Ik hoop op 1 a 2 jaar, uiteindelijk zullen het wel een paar nieuwe koplampen worden maar voor nu was het budget daarvoor op....

Spuiten met 2K blanke lak durfde ik persoonlijk niet aan. Je moet dan toch in 1 keer een mooie volle laag spuiten, om te zorgen dat deze mooi strak opdroogt. Mislukt dat, dan kan je weer van voren af aan beginnen met schuren en polijsten, en een nieuwe bus 2K lak (want dat hard uit zodra het gemengd is).

PS. In de 1-na-laatste foto lijkt het alsof er een flinke kras te zien is vanuit rechtsonder naar linksboven. Dat was echter een spinnenwebje aan de binnenkant van de lamp, wat pas zichtbaar werd na het polijsten. We hebben de koplamp daarom daarna nog gedemonteerd en met een slangetje op de stofzuiger, via de opening van de H7-lamp, het webje weg kunnen zuigen.
 

Bijlagen

  • IMG-0366.jpg
    IMG-0366.jpg
    197,3 KB · Weergaven: 0
  • 20200912_115833.jpg
    20200912_115833.jpg
    232,6 KB · Weergaven: 0
  • 20200912_134220.jpg
    20200912_134220.jpg
    302,4 KB · Weergaven: 0
  • 20200912_162527.jpg
    20200912_162527.jpg
    255 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Vraagje;

Ik heb geen overkapping om de Gyeon Trim 24 uur te laten uitharden. Deze zal snachts vochtig gaan worden door kou etc. Maar maakt dit heel erg veel uit?

Stel ik breng het om 9 uur sochtends aan, rest van de dag is het droog.
 
@Fireworkfanatic hoe is het afgelopen met de koplampen, nog problemen met de Gyeon Trim?
En hoe is het met buiten overnachten gegaan?

Ook ik zal de auto na gebruik van Gyeon Trim buiten moeten laten overnachten, ben benieuwd of dit problemen heeft opgeleverd voor de kunststofdelen.