• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gespoten velgen polijsten

ThaMystery

Detailing addict
24 dec 2008
309
65
Beste forumleden,

Binnenkort ga ik zelf stalen velgen 'strippen', schuren en polijsten. Ik heb 4 stalen velgen die ik grijs wil gaan spuiten, om goed resultaat te behalen wil ik, VOORDAT ik de blanke laklaag op breng de velg polijsten. Nu moet dat natuurlijk geen polijstpasta zijn met dikke fillers en 'bad' silicones. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken? Zou commandant 4 of 5 een optie zijn? Ik lees ook dat 3M producten geen siliconen bevatten, zou dit betekenen dat ik de velgen kan polijsten, afnemen met IPA en dan blanke laklaag kan spuiten?

Groet, TM

Bedankt voor je tip, Ik lees wel dat unipol een beschermlaag achter laat. En ik wil een verflaag polijsten, dus ik weet niet of een metaalpolish dan wel handig is?

De vraag is of je een mooi resultaat krijgt als je de kleurlak gaat polijsten. Het ligt er ook aan wat voor verf je gaat gebruiken, maar met metallic lak zal het resultaat erg teleurstellend zijn. Dit krijg je nooit mooi egaal gepolijst. Omdat je weer een deel van de metaaldeeltjes weghaalt, krijg je kleurverschil te zien (heb ervaring, want heb zelf namelijk mijn bumper plaatselijk bijgewerkt met metalliclak. Op 1 plaats was er overspray ontstaan, waar geen blanke lak opzat en toen ik dat ging polijsten, werd de kleur van de overspray een stuk lichter van kleur, alvorens te verdwijnen en de originele lak weer zichtbaar was).
Als ik jou was, zou ik gewoon dunne laagjes kleurlak spuiten, een stuk of 3/4 (zodat alles goed gedekt is), daarna meerdere lagen blanke lak (3/4/5 lagen) en die dan polijsten. Hierdoor worden ze best strak.
Zelf heb ik mijn velgen gespoten (antraciet metallic) en heb het op deze manier gedaan, alleen heb ik voor het polijsten van de blanke laklaag eerst nog gewetsand. Ik had 5/6 laagjes blanke lak op de velgen gespoten. Het resultaat is erg strak. Met polijsten zal je ook een heel netjes resultaat kunnen behalen.

Je kunt natuurlijk op 1 velg (of op een proefplaatje) proberen wat het resultaat is van polijsten van de kleurlak, maar ben bang dat dat niks wordt. Zolang je de kleurlak maar in dunne laagjes spuit, zullen er nagenoeg geen bobbeltjes zichtbaar zijn. Zeker als je de blanke laklaag daarna gaat polijsten, zul je, volgens mij, met het blote oog geen verschil zien.