• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gezocht: Goede wax met lange standtijd voor zachte parelmoer witte lak.

Ik heb nog een mooie speciaal voor witte auto’s poor boys glaze staan nieuw, echter door nieuwe auto niet meer nodig ( zwarte auto) interesse?
 
Ik zoek een goede wax met lange standtijd voor op mijn auto. Het is een Toyota in witte parelmoer. Ik heb het vermoeden dat deze lak zeer dun en zacht is naar japanse normen dus....en al zeker als het parelmoer is. Nu is mijn vraag, welke wax stellen jullie voor? Ik dacht aan Soft99 fusso coat light. Ik ben eigenlijk een beginner...Heb wel al auto's gedaan met bv Gyeon wax...Ik vind die zeer makkelijk om aan te brengen en na 30 min zeer makkelijk uit wrijven. Op mijn auto ligt nu Meguiars Hybrid Ceramic Wax. Die doet het best wel goed, maar ik denk niet dat dit te vergelijken is met een echte degelijke wax. Is de nieuwe fusso coat light makkelijk te verwerken voor een beginner zoals ik? Of zijn er betere opties zoals Collinite 845. Swissvax sla ik vriendelijk over
Hoi en welkom,

Vanuit mijn persoonlijke ervaring als beginner (met ondertussen toch ook al flink wat uren op de detailteller) kan ik je de Collinite 915 of de combinatie Deep Gloss Paint Sealant + Fuzion wax van Wolfgang aanbevelen. De Collinite heeft al menig beginner klamme handjes bezorgd wegens niet bijzonder ‘hufterproof’, maar mits een goede voorbereiding (kort door de bocht: een zo schoon mogelijke lak) én flinterdun aanbrengen én niet te lang laten curen (tussen 5 en 10min) is het a fair battle. De Wolfgang produkten zijn qua verwerking vele malen gebruiksvriendelijker, zeker de Fuzion, maar de sealant moet wel een klein uurtje curen en mag vervolgens 12 uren niet blootgesteld worden aan welke vorm van vocht ook.

Naast standtijd is ook het optische resultaat belangrijk. De Collinite 915 geeft een warme finish, terwijl de Fuzion een satijnachtig resultaat geeft. (Deze laatste wordt aanzien als een showwax met kortere standtijd, vandaar dat het sterk aangeraden is eerst de sealant van hetzelfde merk te gebruiken om de gewenste standtijd te bereiken)

Bovenstaande zijn mijn persoonlijke favorieten, maar er zijn ongetwijfeld andere en wie weet betere binnen dezelfde prijsklasse.
 
@Tom Witters - Puur uit nieuwsgierigheid; De 915, DGPS én Fuzion zijn hybrides met de nadruk op het voeden van de lak a lá wetlook. Op een lichte kleur, zeker op wit, ga je hier niet zoveel van zien. Waarom zou je dit dan toch op wit gebruiken? (Ik ken zelf alleen de 915)

En er is toch weinig meer hufterproof dan Collinite. :p Bij elke wax is het sowieso dun smeren en op het juiste moment afnemen.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Bedankt voor de reacties allemaal. Over het zo dun mogelijk aanbrengen van de wax...Ik had ook steeds gehoord om dit zo te doen, maar bij de Gyeon Wax wordt aanbevolen om een dikke laag aan te brengen. Staat zo op de instructies op de doos van de Gyeon wax. Ik had het zo dan maar aangebracht en laten curen voor 30 minuten en ging er nog zeer vlot af. Moet de Soft99 fusso coat light ook zo dun mogelijk aangebracht worden zoals het eigenlijk steeds moet? De Gyeon wax was zeer gebruiksvriendelijk.
 
Eigenlijk is het verstandig om alle waxen zo dun mogelijk op te zetten want bij een dikkere laag wordt afnemen alleen maar lastiger.
Soft99 fusso Is niet bijzonder lastig om af te nemen maar wel redelijk stroef vond ik.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ik heb hem ook, stond bij de mijne ook precies wat Quantoxx vermelde op.
Mooi dun laagje aanbrengen.
 
@Morpheus02007 mogelijk is dit nog wat Scholl W6 Black Coatwax: 6-9 maanden bescherming, aldus de fabrikant. Staat overigens niet op de webshop vermeld, maar komt wel in de video naar voren.

Zelf heb ik deze net binnen. Misschien komende week nog tijd om te testen. Maak er dan nog wel een topic van voor een vergelijk met Collinite845.
 
Ik begin nu toch niet gek te worden zeker. Hij staat nu bij een maat voor zijn auto. Ik ben bijna 100% zeker dat ik dat gelezen heb, omdat ik bezig was zeer dun aan te brengen tot ik het gelezen had...Kan zijn dat het op de stick ook stond. Ik dacht toen...dat is ook nieuw...
 
Dit staat er bij:
 

Bijlagen

  • 96A89B62-8B07-4C88-A29C-0485BB0C3654.jpeg
    96A89B62-8B07-4C88-A29C-0485BB0C3654.jpeg
    162,1 KB · Weergaven: 89
Als ik de looks van de Gyeon wax hier op het forum zo zie, heb je al een uitstekende wax voor je witte auto in huis. Fuzzo zal wat langer stand houden, maar of het dezelfde glans geeft is maar de vraag?

Als je de Gyeon wax zo nu en dan ontlast met Bathe+ dan kom je een heel eind toch? Tijd zat om weer een geschikt moment te onderkennen voor vernieuwen.

Je gaat geen wax vinden die daadwerkelijk een half jaar of langer het gewenste resultaat blijft geven op een auto dat een buitenslaper/daily driver is. De beading en sheeting kakken dan na een kwartaal (of eerder!) flink in en bij langdurige waxen is het na 5 maanden ook echt wel mooi geweest. Dan zit het er misschien nog wel op, maar parelt en glijdt dan echt niet goed meer.
 
  • Leuk
Reactions: Brad en AndyVR
Waxen die Sio2 bevatten zitten doorgaans wat langer, Fusso heb ik ook eens gehad/gesmeerd en Dat was geen slechte Wax maar ik was niet “blown away“ qua looks and performance…
 
@Tom Witters - Puur uit nieuwsgierigheid; De 915, DGPS én Fuzion zijn hybrides met de nadruk op het voeden van de lak a lá wetlook. Op een lichte kleur, zeker op wit, ga je hier niet zoveel van zien. Waarom zou je dit dan toch op wit gebruiken? (Ik ken zelf alleen de 915)

En er is toch weinig meer hufterproof dan Collinite. :p Bij elke wax is het sowieso dun smeren en op het juiste moment afnemen.
Aangezien ik zelf een zwarte lak heb, kan ik niet oordelen over de effecten van zowel de 915 als de Wolfgang op een witte lak (Het verschil lichte <> donkere lakken had ik dus makshalve over het hoofd gezien in mijn reactie..). Wel heb ik me laten leiden door het ‘parelmoer’; een eerder klassieke, zachtere uitvoering van de lichte kleuren. Naar mijn mening sluit het eindresultaat van zowel de warme 915 (net als de meeste andere kwaliteitscarnuba’s) als de satijnachtige Fuzion hier het best bij aan.
 
Interessant stukje leeswerk.
En zeker de reacties.
Flinterdunne lak? Tja meten is weten.
En de standtijd? Ongeveer twee maanden.
Ik kan je alleen maar zeggen.
Lezen lezen en nog eens lezen hier op verschillende topics van het forum.
(Dat wordt weinig gedaan door nieuwere leden)
 
Iedereen heeft dus gelijk, het is maar wat je onder ''moderate amount'' verstaat... o_O

Zelf ben ik ook veel en lang aan het lezen en zoeken geweest naar ''DE wax'', tot op heden nog geen 1 gehad welke werkelijk 6 maanden duidelijk aanwezig bleef, misschien als je ieder weekend een boostend product erop doet en/of de wagen iedere dag binnen laat slapen dat je wel die richting uit kan.
 
“Moderate“ is in mijn boekje “gematigd” maar niet per se heel dun blijkbaar al denk ik dat dat toch de beste werkwijze is.