• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gezocht: Goede wax met lange standtijd voor zachte parelmoer witte lak.

Morpheus02007

Detailing guru
6 sep 2021
574
125
Welle, Oost-Vlaanderen, Belgium
Ik zoek een goede wax met lange standtijd voor op mijn auto. Het is een Toyota in witte parelmoer. Ik heb het vermoeden dat deze lak zeer dun en zacht is naar japanse normen dus....en al zeker als het parelmoer is. Nu is mijn vraag, welke wax stellen jullie voor? Ik dacht aan Soft99 fusso coat light. Ik ben eigenlijk een beginner...Heb wel al auto's gedaan met bv Gyeon wax...Ik vind die zeer makkelijk om aan te brengen en na 30 min zeer makkelijk uit wrijven. Op mijn auto ligt nu Meguiars Hybrid Ceramic Wax. Die doet het best wel goed, maar ik denk niet dat dit te vergelijken is met een echte degelijke wax. Is de nieuwe fusso coat light makkelijk te verwerken voor een beginner zoals ik? Of zijn er betere opties zoals Collinite 845. Swissvax sla ik vriendelijk over
 
Waarom blijf je niet bij de Gyeon wax.
Niets mis mee!
Wel...Ik heb die aangebracht met een maat op een zwarte Aston Martin Vantage S. Het was super makkelijk om aan te brengen en ook een zeer mooi eindresultaat. Maar nu een paar maanden later heb ik het gevoel dat de beading toch al minder wordt. Nochtans voor aanbrengen gewassen met Poorboy's Super Slick and Suds, gekleied, gepolijst, terug gewassen en dan geontvet met IPA 99% 1 op 2 oplossing. Ik had nog geen Gyeon Prep...maar IPA doet bijna hetzelfde.

Dus wat teleurgesteld dat de beading al wat minder geworden is. Op mijn auto doet zelfs de simpele Meguiars Hybrid Ceramic Wax in blauwe bus het bijzonder goed. Ik heb het wel anders aangebracht de eerste keer.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
a) Neem nooit iets aan over de hardheid (of dikte) van een lak.
b) Voor het polijsten maakt het natuurlijk wel wat uit of een lak hard of zacht is, maar wat maakt het uit voor het aanbrengen van een wax? :confused:
c) Ik snap je volgorde polijsten / weer wassen / ontvetten niet helemaal. Normaal ontvet je tijdens en na het polijsten. Wassen doe je in dat stadium normaal niet meer (hooguit wellicht met heet water wassen voorafgaand aan het aanbrengen van een coating)
d) Was de Aston wel weer gewassen toen je de beading / sheeting een paar maanden later weer beoordeelde? Vervuiling zal beading en sheeting (tijdelijk) ernstig verstoren. Blijft natuurlijk ook erg appels en peren vergelijken - 2 verschillende waxen op 2 verschillende auto's die anders gebruikt worden. En hoeveel is "een paar maanden" eigenlijk?
e) Wat verwacht je eigenlijk qua standtijd?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
+1 voor The Joy of Detailing.

Aanvullend:
- De lak is waarschijnlijk dun en zacht, zoals Japanse normen, zeker als het een parelmoerlak is? Aparte aannames. ;)
- Een wax die pas na een paar maanden wat minder beading laat zien? Klinkt mij in de oren als een super-wax!

Vergis je niet in een wax. Geen enkele wax blijft maandenlang een strakke beading en sheeting laten zien. (Ondanks dat je dit regelmatig zal lezen) Onderhoud is ook een onderdeel van het in stand houden van een beschermlaag. De meest simpele methode is een degelijke wax aanbrengen ná goed voorbereiden en deze waxlaag regelmatig bij een wasbeurt o.i.d. een zetje geven door een boostend-product te gebruiken.
(Shampoo met toevoeging, wetcoats, foams met toevoeging, detailingsprays met toevoeging, etc)

Meest simpele en voordelige manier: Collinite - 845 smeren na goed voorbereiden, om de paar weken Bathe+ foamen om letterlijk alles een (extra) beschermlaag te geven. Snel, makkelijk en goed.
 
a: Was gewoon ter info voor wie verdere info wou. De lak van mijn auto is flinterdun...allesinds terhoogte van de motorkap. Hier en daar steenslag en daar kan ik zien dat die zeer dun aangebracht is. Is dat typisch voor de parelmoer witte lak van Toyota? Hiervoor ook een Toyota gehad met blauwe metallic en die lak was zo dun niet.

c: Ik heb die volgorde gedaan omdat na het polijsten er terug weer stof op de zwarte lak lag. Ontvetten heb ik gedaan, ten eerste omdat het geen kwaad kan en ten tweede omdat misschien dan de wax beter zou hechten.

d: uiteraard was de Aston weer gewassen met een ph neutrale shampoo. Ik denk dat we nu 4 maanden verder zijn.

e: Ik hoop op een standtijd van 12 maanden mits goede verzorging tussendoor.

Btw: Parelmoer wit is volgens 2 plaatselijke en herkende carrossiers niet te retoucheren omdat het gewoon niet dekt. En na veel proberen vloeken en tieren moet ik hen gelijk geven. Ik vraag me dan wel af waarom ze de lakstiften in die kleur verkopen. Ik zal mijn motorkap eens moeten laten herspuiten als ik van de steenslag af wil...
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook eens kunnen kijken naar Menzerna Power Lock.
Heb zelf vorige week Fusso in de actie aangeschaft om dat ik daar veel goede dingen over lees dus wil die zelf gaan proberen.
 
  • Leuk
Reactions: Einsteinova
Ik denk niet dat jij kunt zien of een lak flinterdun is ;)
Persoonlijk ben ik groot fan van de Soft 99 wax. Heerlijk spul, makkelijk aan te brengen en even zo makkelijk weer weg te poetsen. Maar 12 maanden ga je er niet mee redden. Met geen enkele wax gaat dat lukken.
Boosten met een middel als Bathe+ zal een hoop helpen, het is mijn ervaring dat een tussentijds rondje voor een nieuw laagje Soft 99 zo gepiept is.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Knap dat je kan zien dat de lak dun is gespoten aan de hand van wat steenslag plekjes :rolleyes:

De enige manier om erachter te komen hoe dun/dik je lak is, is door deze te meten met een lakdiktemeter.
Ik heb al meerdere Oosterse merken gedaan zoals Kia, Toyota, Nissan en vele hadden een knal harde lak.

Dus je aanname dat je Toyota op voorhand een zachte lak heeft, raakt kant noch wal zonder te meten.

Mijn 2006 Corolla rolde uit de fabriek in Engeland terwijl er ook Corolla's van de band liepen in Japan voor de Europese markt. Mijn lak was beduidend harder dan de modellen uit Japan terwijl het toch echt een Toyota is...

De standtijd die fabrikanten opgeven moet je met een zeer flinke korrel zout nemen. Deze genoemde standtijden kunnen best bereikt worden maar dan onder ideale omstandigheden zoals in een laboratorium zonder enige invloed van buitenaf.

Zelf neem ik de stelregel:
Opgegeven standtijd ÷ 2 + 1 maand. Dat is een stuk realistischer.

Gyeon zeg zelf het volgende over de standtijd van hun wax:
"Let's say you will get at least 4 winter months out of it and a good 6 summer months if not longer"
 
Ik denk niet dat jij kunt zien of een lak flinterdun is ;)
Persoonlijk ben ik groot fan van de Soft 99 wax. Heerlijk spul, makkelijk aan te brengen en even zo makkelijk weer weg te poetsen. Maar 12 maanden ga je er niet mee redden. Met geen enkele wax gaat dat lukken.
Boosten met een middel als Bathe+ zal een hoop helpen, het is mijn ervaring dat een tussentijds rondje voor een nieuw laagje Soft 99 zo gepiept is.
Mijn ogen kunnen natuurlijk de dikte van lak niet meten... Maar dit is wel de eerste auto die ik heb waarvan de lak zo dun lijkt en voelt. We hebben ook nog een Skoda...Nergens steenslag te bespeuren en die heeft evenwel op de autosnelweg gereden en is ouder dan de Toyota. Als de zon schijnt en de auto is mooi gewassen...dat maakt dan wel weer alles goed.
 
Ik kan veel zien aan een lak, en kan ook van optische lagen veel zien door een combinatie van kennis en ervaring. Ik zelfs wel eens een collega verbaasd met mijn schatting dat een coating ongeveer half zo dik was als hij had bedoeld, en dat ging om laagdiktes die meer dan een factor 1000 dunner zijn dan lakdiktes van auto's. Ondanks dat kan ík niet zien hoe dik een laklaag is (tenzij ie enorm dik is, en er pakweg 10 lagen dik is gespoten).

Verder is 12 maanden standtijd voor een wax voor een auto die regelmatig rijdt, niet reëel, een auto die in een museum staat is wat anders.
 
Om nogmaals even aan te haken aan die Fusso: dit is Extreme Gloss Black Hard Wax van Soft99. Aangebracht in maart, toen de Saab uit de stalling kwam. Inmiddels dus een half jaar geleden en eigenlijk maar amper afgetopt met een booster. Ik begin nu wat tekenen van verval te zien, vooral tijdens het wassen en afspoelen is er niet meer zo'n sterke sheeting. Maar vanochtend, na een ferme regenbui zitten die heerlijke grote druppels er nog stevig op :)
Geen slecht spul dus maar twaalf maanden ga je niet redden.
 

Bijlagen

  • 20211002_081438.jpg
    20211002_081438.jpg
    828,5 KB · Weergaven: 104
  • Leuk
Reactions: schaef
Dat ziet er toch nog wel goed uit. En zou het eventueel mogelijk zijn om bovenop de Fusso nog een laag van de Meguiars Hybrid Ceramic Wax uit de blauwe fles te sprayen? Ik vind dat die eigenlijk best wel goed is. Ik heb de eerste laag er wel met lichte bevochtiging ingewreven en daarna een laag gewoon spay en rinse.
 
Vergeet niet dat zodra er boosters gebruikt zijn, er eigenlijk niets meer te zeggen valt over de primaire laag. De booster fungeert als offerlaag.

In feite kan je een vrij slechte wax smeren en zolang je deze regelmatig boost, is de standtijd van je totale bescherming oneindig. Zo heb ik bijv. maaaanden lang alleen Bathe+ gefoamed (Om de paar weken) als beschermlaag en verder niets. Zo had ik ten alle tijden strakke beading en sheeting, wassen ging makkelijker en het polijstwerk bleef prima intact.
 
De Bathe+ is een shampoo met ceramische eigenschappen...alleen heb je die aangebracht op de manier van de wetcoat of de Meguiars Hybrid Ceramic Wax spray en rinse. Ik vind eigenlijk de Gyeon Bathe+ minder geschikt voor te wassen. Ik gebruik oa de Meguiars Gold Class, Ultimate wax en de Poorboy's Super Slick and Suds. Maar ik vind het wel een goed idee om de Bathe+ te gebruiken als booster om te sprayen. Lekker goedkoop in die concentratie.
 
Quantox gebruikt hem ook niet als shampoo maar als foam product. Net als vele andere hier. Wanneer je wat Bathe+ in de foamfles Doet en aanvult met water is dit een topper + je komt ook echt op alle plekjes.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Nee, ik heb de Bathe+ gefoamed, niet gesprayed. ;) Je verbruikt dan ongeveer 500ml eindproduct om de hele auto (Dus ook velgen, wielkasten, ramen, etc) in te foamen en overal een beschermlaag te creëren. Het verbruik is dan ongeveer 40ml Bathe+ per keer, om de paar weken.