• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gezweet op en 1/2 motorkap met Monello CCS en Microfiber pads

Stephan

Detailing chief
24 jan 2012
656
103
39
Hasselt
Hey Iedereen,

Door al de regen en de verveling toch maar eens verkouden een testje gedaan met mijn nieuw bestellingkje. Heb mijn Octavia van 1998 aangepakt met Mezzo op wit, Mezzo op Oranje, Forza op oranje (het sneeuwde even door het stof:-" ). En het de helft met de nieuwe microfiberpads van CC.

Even wat foto's vooraf. (de rechte schade heb ik niet weggekregen, met geen van beide combo's) Mss wat tips?

Ik heb geprobeerd de schade zogoed mogelijk te laten zien...

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Nu de na foto's

2 passen wit met mezzo

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Na forza op oranje wit op mezzo (swirls zijn weg maar RDS blijven staan)

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De kant met cutting microfiber op mezzo na nabewerkt met finale op finishing.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Ik moet besluiten dat het wel een goede cut heeft maar werk liever met CCS. (voelt steviger aan.) Ik ga in de komende weken eens Meg's M105 en M205 met de MFP proberen, mss dat dit wel meer 'cut' heeft en beter werkt...

De laatste afgewerkte

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Hier zie je de schram nog lopen vanonder op de foto. Deze blijven zichtbaar (ze zijn wel precies minder diep geworden maar ze weg krijgen met dapje zal wel een utopie zijn]-0 )

Het jammere is dat ze over heel de motorkap lopen.

Grtjes Stephan
 
Ik zou eens probeen om een vlak van 30x30 cm te dappen met volgende combinatie :

mezzo+oranje en dit 2 keer
afbouwen met finale+zwart

Soms zijn krassen op het eerste zicht niet diep , maar het slaat tegen eens je er aan begint.

Anders toch maar eens proberen om zo'n schuurkalletje van 3M te gebruiken met P2500 -schijfjes :
Op de 1e foto zie je dat er wat meer (dieper dus) geschuurd is op de kras zelf en je ziet de appelsienhuid als je wat verder weg kijkt van het krasje.(zie je aan de puntjes die anders van kleur zijn )
krasklink.webp

Na 1 (langere) hit met mezzo+oranje :
kraswegklink.webp

Als de kras bvb 10 micron diep is , zal je ook 10 micron moeten weghalen , persoonlijk vind ik het makkelijker om eerst ff te "schuren" en dan pas te polijsten .

Je moet natuurlijk niet duwen als een gek op dat blokje , liever 3 keer een beetje dan in 1 keer veel te veel.....

Als het stoft als een gek : dan ga je te lang door denk ik (heb hier enkel last van bij inizio , maar dan voeg je een drupje finale toe )
 
Hey Danny,

Goed dan gaan we dat eens proberen. Ja de Inizio (eerste keer dat ik er me werkte)

Ik moet wel toegeven de swirls vlogen van de motorkap. Maar die schrammen kweet het nie... Een detailer van hier in de buurt zei dat ze zouden moeten kunnen weggaan mits de dap. Maar heb mijn twijfels... Ik ga eens met jouw combo aan de slag en dan eventueel wetsanden... (als dat ma goed komt)

De schrammen zijn niet voelbaar en enkel in bepaalde lichtinvallen te zien. vooral onder Tl-licht.

Bedankt in ieder geval :jippie
 
als de schrammen niet voelbaar zijn moeten ze weg te werken zijn met de dap....ik heb nog niet lang geleden met de dap ergere krassen weggewerkt:-"
 
grandscenicman zei:
Als de kras bvb 10 micron diep is , zal je ook 10 micron moeten weghalen , persoonlijk vind ik het makkelijker om eerst ff te "schuren" en dan pas te polijsten .
Mag je mij toch eens uit gaan leggen hoe je met het blote oog kan zien of een kras 10 micron diep is of überhaupt kan zien hoe diep een kras is? Gebruik je een schuifmaat ofzo?

:roll
 
Vind het persoonlijk ook niet echt handig om iemand die net met de DAP begint aan te raden om te gaan wetsanden. Wetsanden is 50 tredes hoger wat dat betreft, en zonder lak meter te werk gaan op een auto waarvan je de hele historie niet weet wat betreft eventuele schades vind ik op z'n zachtst gezegd dom.
 
Hey Heren,

Ik heb wel het goede nieuws dat mijn wagen is uitgemeten door een winkel in de buurt. Hij heeft tussen de 106 en 109 micronlak over heel de wagen en is nooit herspoten volgens hem.

De schrammen dacht die kerel te komen van van ijs weg te krabben op de motorkap. (Is wagen van een oudje van 82 geweest)
Of een spons met steentje in

Ik vind het alleen jammer dat het mij precies niet lukt terwijl ik toch 40 op 40 aanhoud, lichte druk op stand 5 (dap500) en gem. 1cm per ongeveer 2 sec, pad was ik uit na 3X polijsten en gebruik gem 4 erwtjes van product.


Is er mss iemand uit de buurt die eens kan komen helpen of waar ik naartoe kan komen? Zodat ik eindelijk weet of ik het ben of de lak.:-" ...

Of hebben jullie genoeg aan een filmpje van mij in actie? Dat kan ik wel morgen ofzo even doen. Of nog meer foto's van de schade???

Moet wel toegeven dat de Monello een goede serie is.
 
Juist nog wat foto's proberen vast te leggen, werkt niet zonder Tl of bouwlamp

Wel raar, men vriendin voelde juist op ze de krasjes kon voelen met haar nagel (ik ben nagelbijtertje:-p ). Zij voelde de schrammetjes een héél klein beetje maar war mij verschrok is dat er ineens krasjes stonden van haar nagel. En ze ging er rustig over. Mss Lak van Plakaatverf?

Het lijken in het daglicht ook meer geultjes...

Grtz
 
nicknameless zei:
Mag je mij toch eens uit gaan leggen hoe je met het blote oog kan zien of een kras 10 micron diep is of überhaupt kan zien hoe diep een kras is?

Dat is idd koffiedik kijken , maar je kan wel meten VOOR je gaat schuren en meten NA het schuren. Is de kras (bijna) weg na bvb 10 micron weg te hebben geschuurd , dan kan je gaan polijsten . En geloof me nu maar : het polijsten gaat dan veel sneller.

@Stephan :wil je dus een kras weg moet je het volgende doen :

- enkel polijsten

- wetsanden en polijsten

De meningen zijn hierover verdeeld . Persoonlijk ga ik er liever met het blokje van 3M over en dan pas polijsten .


Wel altijd goed afvegen en goed laten drogen voor je zeker weet of de kras er nog is.........want soms denk je dat ze reeds weg is en binnen 10 seconden zie je ze terug ..............verschijnen (abracadabra:lol )

ps : als het schrammen zijn , dan voel je idd niets . Een kras daarentegen voel je altijd (anders is het een schram )
 
grandscenicman zei:
Als de kras bvb 10 micron diep is , zal je ook 10 micron moeten weghalen

vraagje, hoe weet je zeker dat je in bovenstaand uberhaupt nog 10 micron aan blanke lak hebt ?
Mijn lakdiktemeter (paintdetective) meet namelijk alle laklagen incl de primer tot aan het metaal.

Als je dus 100 micron meet dan weet je nog steeds niet of je die 10 micron weg wel kan halen omdat je niet met zekerheid kan zeggen of er nog wel 10 micron aan blanke lak aanwezig is. Dat is (denk ik) ook gelijk het grote risico aan dat hele wetsand verhaal, het blijft altijd een schatting.

Met de lakdiktemeter kan je inschatten hoe "hard" de correctie gaat op je lak maar mijn inziens blijft het daar dan ook bij.
 
Die 10 micron is idd een schatting , aan de hand van sommige krassen weet je soms al dat je er niet komt met die 10 .

Maar als je gaat beginnen polijsten op die bepaalde kras heb je ook kans dat je door de lak zit , net omdat je denkt dat het toch geen kwaad kan omdat je NIET geschuurd hebt :-"

Op 100 micron kan je rekenen op minimum 25 micron blanke lak , maar dit is GEEN garantie , het blijft maw altijd een schatting. ( als je de lak uitmeet moet je toch ook een schatting maken van hoeveel je nu uiteindelijk weg gaat halen , of niet ? )
 
Wat Juffer zegt klopt , echter kun je er normaal wel van uit gaan dat een paneel met duidelijk hogere waardes opnieuw gespoten is geworden en dat je juist op dat paneel wat meer marge dan normaal hebt.
 
Als ik 100 micron op een paneel meet dan blijft het wollen padje, de gele pad en de inizio wel gewoon in de koffer naast de rotary, laat staan dat ik het dan nog in mn hoofd zou halen om te gaan wetsanden.
Ik vind je veronderstelling van 25% blanke lak op een 100 micron lak ook veel te positief. Ik weet dat er bij Opel slechts 40 tot 50 micron blanke lak wordt gespoten en die worden af fabriek met ca. 130 / 140 micron geleverd.

@ Ralf, ook niet helemaal mee eens. Er zit inderdaad aan het totaal pakket meer lak op dan standaard, maar wie zegt dat er nu extra blanke lak opzit ?
Ik heb auto's gezien die 400 / 600 micron (meeste was 1147) hadden maar die volgens de spuiter slechts 1 blanke laklaag hadden meegekregen.
 
Het was geen mening maar een feit, dus je kunt het daar niet mee eens zijn, het is wel zo... :lol

Zelfs bij 1 laag id deze vaak al dikker dan de af-fabriek laag. Maar natuurlijk bestaan er uitzondering, daar had ik me al voor ingedekt als je goed leest.

Zo dun als de blanke laag af fabriek zal een normale spuiter niet spuiten.
 
Eens met Ralf.
Tijdje geleden nog 'moeten' wetsanden op een paneel met 87micron, ook gewoon allemaal goedgekomen hoor.....
Niet te bang zijn, spuiten kan altijd nog (al had ik in dit geval wel een vrijbrief van de eigenaar, spuiten was eigenlijk al ingepland, nu dus niet meer nodig :) )
 
Vraag is alleen of je dat risico wil gaan nemen.

Terug naar het begin, we hebben het hier over zeer kleine krasjes.
Vinden jullie het dan gezien de foto's de moeite waard om zoveel risico te nemen dat je dit hoe dan ook wil wetsanden met als extra risico dat het uiteindelijk gespoten moet gaan worden ?