• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

glaze op "verse lak"

Hey Hallo,

Ik heb de afgelopen maanden 3 details gedaan op recent gespoten lak. Bij alle drie, van verschillende spuiters, werd mij verteld dat de auto in de oven was afgebakken en er gewoon gepolijst kon worden, echter niet afsluiten met een wax/sealant/coating. (Dit kon na 2-3 weken)

Een glaze zou, DENK IK, wel kunnen, maar mijn idee is dat een nieuwe lak al zijn olien nog heeft en een glaze totaal geen zin heeft.

Greetz

Het zal er ook een beetje aan liggen wat je onder verse lak verstaat. Is je auto net gespoten bij een lokale spuiter of heb je een nieuwe auto gekocht? Een vers gespoten laklaag moet nog wat uitdampen. Na een week of 4-6 kun je er alles mee doen. Heb je een nieuwe auto gekregen dan ligt het een beetje aan welke auto je hebt. Heb je een auto die bijvoorbeeld uit Japan komt (ook echt daar gebouwd, geen Toyota of Nissan uit de UK), dan heeft de auto al een paar weken op de boot gestaan en kun je meteen aan de slag. Heb je bijvoorbeeld een Ford uit Keulen dan zou het kunnen dat de auto nog heel vers is (kortere transporttijd). Kijk in zo'n geval of je een sticker met een productiedatum tegenkomt of vraag dit even bij je dealer. Hoewel een auto zelden rechtstreeks uit de fabriek op je stoep staat zou ik geen risico's nemen. Je wilt de lak behandelen om hem mooi te houden of mooier te maken. Het zou zonde zijn als je een averechts effect teweeg brengt...

De Audi die ik recent gedaan heb kon/mocht ik binnen enkele dagen polijsten en na 2-3 weken waxen. Dit gelde ook voor een Ford Transit en een Opel Vectra die ik persoonlijk had opgehaald van de spuiterij.

Ik zou bij de spuiter even navragen wat er precies met de lak is gebeurd en wat hij adviseert.

Althans, dan ga ik er van uit dat je het inderdaad over recent gespoten lak. :P

Er wilt nog wel eens verschil zitten tussen wat een spuiter adviseert en wat ervaren detailers adviseren. Volgens veel spuiters mag je vrijwel meteen los gaan op verse lak, veel detailers adviseren 4-6 weken niet polijsten of sealen/waxen. Ik zou wat dat betreft gewoon op safe gaan...

Idd deel opnieuw gespoten bij de spuiter, deze zei idd ook je kan gelijk alles ermee doen. Maar wil nog een week of 2/3 wachten met de rest polijsten en waxen.

dus tot die tijd d8 ik een glaze te gebruiken

Er wilt nog wel eens verschil zitten tussen wat een spuiter adviseert en wat ervaren detailers adviseren. Volgens veel spuiters mag je vrijwel meteen los gaan op verse lak, veel detailers adviseren 4-6 weken niet polijsten of sealen/waxen. Ik zou wat dat betreft gewoon op safe gaan...
Jep, daat heb je een punt. Echter gaan spuiters ook los met rotary´s om spuitnevel en dergelijke te verwijderen, dus ik weet het allemaal niet meer zeker.

Wat ik wel zeker weet is dat in mijn 3 gevallen er gewoon gepolijst kon worden, en dat is dus ook gedaan zonder problemen, maar je mag de lak niet afsluiten. Hoelang GeorgeS ook gaat wachten, een glaze aanbrengen zonder deze af te toppen met een bescherming zal niet gaan. 1x regenen en je bent je glaze kwijt.

Ik zou wat dat betreft gewoon op safe gaan...
Dit is inderdaad verstandig. Mocht je in die weken dat je wacht swirls/krasjes of dergelijke krijgen, dan kun je deze met een goed gevoel de lak gaan polijsten en glazen.

Greetz