• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

gloria fm10 of fm50

bas57

Detailing trainee
27 sep 2011
10
47
67
Hallo allemaal

Omdat ik in een appartement woon en hierdoor helaas niet de beschikking heb tot een buitenkraan zit ik er aan te denken om een Gloria fm 10 of Gloria fm 50 te kopen om mijn auto te kunnen foamen.
Kan iemand mij adviseren welke van de 2 het beste werkt en de beste schuimlaag geeft.

Groet Bas

Als het goed is geven ze allebei min of meer dezelfde schuimlaag. De FM50 heeft echter een inhoud van 5 liter en de FM10 van 1 liter. Als ik mijn Passat Variant goed wil foamen gebruik ik ongeveer 2,5 tot 3 liter. Steeds bijvullen dus. Dat zal met de FM50 niet nodig zijn, maar die is dan ook flink duurder.

Ik foam met een volle fm10, gevuld met 8ml magifoam en lauw water een volledige Lancia Phedra(een grote mpv). Ik vind 2,5 tot 3 liter wel vrij veel.

Hier ook foamen met een FM 10 - heb de laatste keer voor het eerst 2x gevuld (gebruik 20 a 25ml SSF wordt bijna magifoam - eindelijk mijn gallon open maken :o) ) en moet zeggen dat beviel me op mijn Go eigenlijk beter dan de 1 keer die ik tot dan toe heb gedaan. Maaike bedankt :cool want je bent de aanleiding er toe geweest met je opmerking erover.

Enige lastige vind ik de bovenkant van de wielkasten inspuiten. Iemand hier toevallig nog tips en trics voor?

Misschien toch in de toekomst eens naar de FM 50 kijken - vind dat niet zoveel hoeven bij te pompen ook wel een fijne gedachte. Of zijn er mogelijkheden om een Gardena 5L om te bouwen?

inge;343301 zei:
Misschien toch in de toekomst eens naar de FM 50 kijken - vind dat niet zoveel hoeven bij te pompen ook wel een fijne gedachte. Of zijn er mogelijkheden om een Gardena 5L om te bouwen?

als de kop van de FM10 op het 5L gardena reservoir past.... ;)

@Inge; top!
Wat je evt zou kunnen doen is zo'n lang opzetstuk kopen. Die kun je erop schroeven en draaien zeg maar. Je kunt dan makkelijk bijvoorbeeld je hele dak doen zonder je in allerlei rare bochten te wringen. Lijkt me ook wel een uitkomst voor de wielkasten. Is helaas wel aan de prijzige kant.... Ach, je kunt maar een hobby hebben :lol

ivo's;343305 zei:
als de kop van de FM10 op het 5L gardena reservoir past.... ;)

Been there, done that.........poging opgegeven ik kon geen verloopstukjes vinden om de overgang van de Gardena naar de Gloria spuitkop te maken.

Zo'n hele lans zou wel een idee zijn, die heb ik weleens gevonden in een accessoirefolder van Gloria.

Het is een spuitstok van Gloria, zou noemen ze hem officieel. Lengte is 35 cm., speciaal voor de FM10 & 50.
Prijs in NL rond de €25,-

ik doe ongeveer 20ml magifoam op 1,1/1,2 l water. Daar kan ik net mijn hele clio mee doen. Als ik een type outlander heb moet ik heb 1 keer bijvullen.

Prijs/kwaliteit is fm10 heel goed, doe een bmw 3 met klein beetje navulling, zorg er wel voor dat je de nieuwe versie met aparte tuutjes koopt. Heb die achteraf bijbesteld (kost maar 5 euro) maar werkt wel makkelijker dan de viltjes.

De versie met de kunststof tuutjes werk inderdaad iets handiger. maar waar ik nog niemand over gehoord heb is de mindere doorstroming met die tuutjes, door de kunststofrand neemt de diameter behoorlijk af. Ik heb het niet nagerekend maar ik schat toch zeker zo'n 10% ten opzichte van de viltjes.

Maaike dank voor de tip van het opzet stuk. Wist niet dat die er waren. En hobbies tja bakken met geld soms :lol

Ga toch eens verder uitvissen of ik de Gardena niet kan ombouwen heb inmiddels en link gekregen van een ander forum maar moet die eerst even laten vertalen door een mede talen docent daar mijn Duits niet zo geweldig is. Wanneer ik tijd en energie heb en het lukt zal ik een stappen plan ervan maken. En anders kijken of ik een heel verlengstuk kan krijgen en pasbaar kan maken.

Voor de 5L Gardena is een aparte buis met foamkopje het handigst
Buis en kopje verkrijgbaar bij Welkoop of Hornbach
Jammere is dat voor dik schuim er lucht bij het mengsel moet
Meer lucht dan het kopje toevoegt ....
Prototype werkt deels maar niet naar wens
Verdere ontwikkeling lag even stil, dat heb je met goede spullen als alternatief :ja

Redcat. Klinkt goed - heb je toevallig ene foto daarvan dan weet ik waar ik naar mag kijken als ik weer eens bij de Hornbach kom of zijn het gewoon standaard buizen + foamkopje?

RedCat;343400 zei:
Jammere is dat voor dik schuim er lucht bij het mengsel moet. Meer lucht dan het kopje toevoegt ....
In de stijgleiding van de FM50 zit ook een tussenstukje met twee gaatjes daarin. Die zorgt ervoor dat met het mengsel extra lucht mee naar buiten komt.

Bij deze:
fm50slang_zps6df35ebb.webp