• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Goede beginnersset?

Kikkertje

Detailing rookie
5 mei 2014
27
0
37
Heb me eige al voorgesteld en hier is meteen mijn eerste vraag.
Heb een lijstje samengesteld die ik de komende tijd bij elkaar wil gaan halen.

Wassen:
Wool Wash Mitt
Senza Acqua Drying Towel
Mothers Wax California Gold Car Wash
Monello Artico Magico Snow Foam
Gyeon Q2M Iron velgenreiniger

Kleien:
Mothers Wax Califarnia Gold Clay Bar Kit

Polijsten:
DAP900 Power Pack

Glaze:
Poorboys World Black Hole

Waxen:
Collinite Liquid Insulator Wax no. 845
Applicator pad

Interieur:
Autoglyme Vinyl & Rubber Care
Applicator pad

Ruiten reinigen:
Mothers Wax Glass Cleaner
Applicator pad
Rain-X

En natuurlijk een hoop doeken.
Maar moet ik de Collinite Wax handmatig of machinaal doen?
En bij handmatig, welke pad is dan het beste om de wax aan te brengen?

Opmerkingen of aanvullingen zijn van harte welkom.

Groeten,
Kikkertje

Allereerst bestel er tape bij: handmatig of machinaal: je raakt beslist niet-in-kleur-gespoten kunststof en dan krijg je witte vlekken die je niet zomaar weg krijgt. Wat me verder opvalt is dat je alleen een wax aanbrengt, en geen glaze en geen sealant (synthetische wax), en in je voorstel topic staan wat oudere auto's, dus een polijstbeurt, of toch minimaal een paint cleaner is waarschijnlijk ook geen overdaad. De Collonite kun je zowel machinaal als handmatig doen, het voordeel van machinaal is dat je makkelijker een dunne laag aanbrengt. Ik verwarm de 845 zelf altijd au-bain-marie voor: dan hoef je minder te schudden, verwerkt makkelijker.

Edit: ik zie de DAP-500 powerpack staan, dus neem aan dat je de polijstmiddelen en pads daarvan gebruikt.

De tape zit bij het DAP500 pakket.Maar het kan geen kwaad om er inderdaad 1 bij te bestellen. Ik had al het 1 en ander gelezen over glaze en sealants, maar weet gewoon niet wat een goede is voor de lakken. Ben ook van plan om andere auto's van familie en vrienden te doen. En omdat ik die auto's niet 2 dagen kan hebben thuis, wilde ik die alleen een wax aanbrengen (had gelezen dat er 12 uur tussen glaze/sealant en wax moet zitten). Maar voor me eige auto's kan dat natuurlijk wel. Maar na het kleien, moet je dan eerst een paint cleaner gebruiken en dan polijsten of is een paint cleaner dan niet nodig?

Ik zou voor een DAP900 powerpack gaan dan, als je ook auto's van anderen wilt doen zou ik gelijk voor de DAP900 gaan. Deze heeft wat meer kracht en dat komt soms goed van pas.

Als glaze zou ik Black hole erbij nemen, na de black hole hoef je geen 12 uur te wachten, je kunt daarna gelijk de wax of sealant aanbrengen.

Na het kleien hoef je geen paint cleaner te gebruiken als je gaat polijsten, de paint cleaner voegt dan niet zoveel toe.

Oke dat is een goede tip. Maar Black Hole is toch voor donkere lakken? Of kan je deze ook op de lichtere lakken gebruiken? Of Black Hole en White Diamond aan mijn lijstje toevoegen? En geen sealant of de PB EXP na de glaze?

Black hole in inderdaad het beste op donkere kleuren en White Diamond het beste op lichte kleuren, maar Black Hole op een lichte kleur, of White Diamond op een donkere geeft al een flinke verbetering van het resultaat (met andere woorden, het verschil tussen beide producten is vrij klein, zodat je in de praktijk eigenlijk niet kan zien welke van de twee is gebruikt). PB Exp kan na de glaze, maar hoeft niet. Mijn auto heeft in december de laatste detailbeurt gehad, en is nog steeds op de meeste parkeerplaatsen de auto met de meeste glans (auto is 11 jaar oud), met Black hole, Exp en de volgende ochtend de 845. (wel even afspoelen, of spray & wipe gebruiken bij buiten parkeren).

Dat gaat niet lukken met de snowfoam. Er moet ook lucht bij gemengt worden , Je heb een gloria fm10 of iets dergelijks nodig . Deze zijn er voor gemaakt.

Mustang;n394715 zei:
Dat gaat niet lukken met de snowfoam. Er moet ook lucht bij gemengt worden , Je heb een gloria fm10 of iets dergelijks nodig . Deze zijn er voor gemaakt.
Maar dit is ongeveer hetzelfde als de onkruidsproeier die ik heb. Ik moet ook gewoon pompen om druk op te bouwen. Ik heb deze:
conv_567.webp

Dit is een gewone "gif spuit" , een gloria fm10 of fm 50 hebben een ander soort mondstuk met viltjes die lijkt op een foamlans voor de hd. Google maar op gloria fm10 of fm50 . Er staan ook wel filmpjes van op youtube.

De eerste bestelling is binnen en wat een snelle service. Gisteren rond half 3 besteld en vandaag om hald 11 binnen. ben benieuwd hoe de producten werken. Alleen 1 ding wil ik nog ff kwijt aan carclean: de monello klei is 225 gram i.p.v. 150 gram zoals aangegeven op de website.
8ydu8e9a.webp

Even een verduidelijking, waarom zo'n 'gifspuit' niet werkt.

Een HD-reiniger levert een druk in de orde grootte van 100 bar, zo'n gifspuit pomp je op tot een overdruk in de ordegrootte van 1 bar. Door het stromen van het water onder hoge druk, wordt een onderdruk gecreeerd, die de foam 'meetrekt'. Je begrijpt misschien dat met een drukverschil van 1 bar, je veel minder onderdruk in de foamlans kan opwekken dan bij 100 bar. Daarnaast loopt de druk in zo'n gifspuit snel terug doordat de lucht steeds meer ruimte krijgt tijdens het spuiten. Daarnaast is de lansopening van een gifspuit wel erg klein, en het debiet (volume per seconde) dat er door kan wel erg beperkt in vergelijking met een HD.

Cordoba;394631 zei:
.....met Black hole, Exp en de volgende ochtend de 845. (wel even afspoelen, of spray & wipe gebruiken bij buiten parkeren).
Ik dacht dat de 845 de EXP aantastte door oplosmiddelen in de 845, of heb ik dat verkeerd? Ik wil namelijk de 845 gaan gebruiken ipv de EXP aangezien de mooie sheeting. Gr. Paul