Hallo allemaal,
Een paar weken geleden ben ik gevraagd of ik een Golf GTI performance een goede behandeling wilde geven, en nadat ik zag dat hij enorm veel op mijn oude auto lijkt, hoefde ik hier geen moment over na te denken.
Een klein nieuwtje was dat ik eindelijk iemand heb gevonden die mij graag bij de details wil helpen, en dat maakt de klusjes net wat fijner. Waarschijnlijk zal de show off erg op de andere lijken, maar door dat ik wat hulp had, kon ik meer tijd maken om fotootjes te schieten.
De auto werd vrijdag avond gebracht, met het idee de wagen die avond te preppen zodat we de volgende ochtend konden beginnen met polijsten. Geen schokkende fotos vooraf, want de auto werd erg schoon ingeleverd, dat zie je grappig genoeg wel vaker. Toch zijn we begonnen met een voorwas van Autoglym TFR en Kenotek Foam.
Daarna de auto naar binnen gereden, de auto op de Quickjack gezet, de wielen gedemonteerd, en de auto en de velgen grondig gewassen. Hier verder geen foto’s van, maar dat is ook allemaal niet zo spannend.
Na het wassen de auto gekleid met Supernatrual klei en born slippy, en daar kwam toch erg veel vervuiling vanaf. De foto hieronder was van een klein deel van de motorkap.
Er werd nog gevraagd of ik naar de sierstukken wilde kijken, maar misschien had dat meer indruk gemaakt als ik een voor foto had gemaakt hahaha.
Daarna de auto nog 1 keer goed nagespoeld, gedroogd en afgeplakt klaar voor de volgende dag.
De auto had wel wat steenslag plekjes, maar daar had de eigenaar wel vrede mee. Maar een paar plekjes kon ik niet ongeroerd laten. vooral op de motorkap vonden we een plekje wat opgevuld was met de verkeerde kleur lak. Dit hadden we opgeschuurd, en opnieuw gevuld met de juiste kleur.
De volgende ochtend vol met goede moed begonnen met de wagen te inspecteren. Als eerst de lak gemeten, waarbij we merkte dat de GTI aan bakboord’s zijde wel erg hoog in zijn waardes zat, wat er op duidde dat de wagen was overgespoten.
En ondanks dat de lak in een hele goede staat leek te zijn, bleek dit wel anders toen we de Scangrip aanzette. Het plaatje hier onder is slechts 1 voorbeeld van hoe de lak er aan toe was.
En toen was het tijd om te gaan polijsten.
Na een paar test schoten werd hey duidelijk dat de opgespoten toch weer aan de pittige kant was. Op de kunststof en de gespoten delen na hebben we alles aangepakt met Gyeon Compound+ en de paarse rotary pads van het zelfde merk.
Over het algemeen hadden we hier wel 2 a 3 hit voor nodig, maar dat gaf wel een leuk resultaat… alleen niet zonder wat hologrammen.
Maar deze verdwenen weer als sneeuw voor de zon na een hit met Scholl S3 en Paarse pad. hiermee hebben we ook de kunststof delen aangepakt, maar hier kwamen ook weer meerdere hits bij kijken.
De gespoten delen lieten zich een stuk lekkerder corrigeren. De foto hieronder was het resultaat na 1 hit Scholl S17 en een oranje pad.
Met deze combinatie hebben ook alle delen nog aangepakt. Hieronder nog nog een voor en na foto. de bovenste is na
Ook aan de B stijlen viel nog wat resultaat te boeken. de foto hieronder was na 1 hit met S30 op de Ibrid met een gele pad. Deze later nog afgewerkt met Rupes wit.
Nadat de hele auto een (of 2) hit(s) met S17 hadden gekregen, hebben we auto ontvet door hem in te foamen met Nanolex prewash, en hem nogmaals grondig te wassen. Nadat we de auto gedroogd hadden, vonden we het wel welletjes geweest voor de dag.
De zondag stond in het teken van het preppen voor en het coaten van de auto. Als eerst de auto nog een rondje gepolijst met Gyeon Primer en witte rupes pads, en omdat we daarna meteen door gingen met het coaten, hebben we de auto nog een keer ontvet met Gyeon Prep.
Als coating had de eigenaar gekozen voor de “Zluytr Details SuperCoat XR5000”. Nee hoor, gewoon Cancoat in een ander potje
De deurstijlen hadden we 2 laagjes Mohs gegeven. Dit voornamelijk omdat Mohs makkelijker af te nemen is, en je zo minder wrijving heb op deze gevoelige delen. (in mijn zondagse kloffie )
De wielkasten en onbehandelde kunststof delen kregen een laagje Trim, en de remklauwen een een laagje Rim.
1 ding waar ik me het hele weekend aan stoorde waren de roestige naven. Dit is (onderanderen) een VW kwaaltje, en in mijn ogen een afbreuk aan de wagen. Daarom hebben we nog even de tijd genomen om deze af te plakken en te spuiten met Hammerite. (all about the details)
En natuurlijk konden ook de velgen niet achter blijven. deze werden gepolijst met Scholl S30 en beschermd met Gyeon Rim. Het velg bed kregen we niet helemaal als gehoopt, maar de waren wel erg gehavend. De banden hebben we gevoed met Q2 Tire.
En daarna zat er niks anders op dan genieten van het uitzicht
De dag er na werd de auto weer opgehaald. Voor de tijd uiteraard de velgen weer gemonteerd en als last toch nog een laagje Cure gegeven.
Alleen moet ik de mooie na foto’s schuldig blijven. Sowieso stond de zon volop te schijnen, en dan is het altijd heel moeilijk om de wagen een beetje knap op de foto te krijgen, maar toen ik toch probeerde een paar plaatjes te schieten, vloog er een meeuw langs die de auto wel mooi vond glansen, en zag ik een meeuwenflats voor mijn neus op de motorkap vallen. Niet zo heel ideaal 15 minuten voor dat de auto opgehaald werd.
Dus snel even terug naar huis gereden en de motorkap afgespoten en gedroogd met de airforce laster. Gelukkig kon de eigenaar er wel om lachen.
Dit zij de enige foto die ik kon schieten: (en niet echt om liefdesbrieven over te schrijven )
Maar de sheeting was in iedergeval wel in orde.
Een paar weken geleden ben ik gevraagd of ik een Golf GTI performance een goede behandeling wilde geven, en nadat ik zag dat hij enorm veel op mijn oude auto lijkt, hoefde ik hier geen moment over na te denken.
Een klein nieuwtje was dat ik eindelijk iemand heb gevonden die mij graag bij de details wil helpen, en dat maakt de klusjes net wat fijner. Waarschijnlijk zal de show off erg op de andere lijken, maar door dat ik wat hulp had, kon ik meer tijd maken om fotootjes te schieten.
De auto werd vrijdag avond gebracht, met het idee de wagen die avond te preppen zodat we de volgende ochtend konden beginnen met polijsten. Geen schokkende fotos vooraf, want de auto werd erg schoon ingeleverd, dat zie je grappig genoeg wel vaker. Toch zijn we begonnen met een voorwas van Autoglym TFR en Kenotek Foam.
Daarna de auto naar binnen gereden, de auto op de Quickjack gezet, de wielen gedemonteerd, en de auto en de velgen grondig gewassen. Hier verder geen foto’s van, maar dat is ook allemaal niet zo spannend.
Na het wassen de auto gekleid met Supernatrual klei en born slippy, en daar kwam toch erg veel vervuiling vanaf. De foto hieronder was van een klein deel van de motorkap.
Er werd nog gevraagd of ik naar de sierstukken wilde kijken, maar misschien had dat meer indruk gemaakt als ik een voor foto had gemaakt hahaha.
Daarna de auto nog 1 keer goed nagespoeld, gedroogd en afgeplakt klaar voor de volgende dag.
De auto had wel wat steenslag plekjes, maar daar had de eigenaar wel vrede mee. Maar een paar plekjes kon ik niet ongeroerd laten. vooral op de motorkap vonden we een plekje wat opgevuld was met de verkeerde kleur lak. Dit hadden we opgeschuurd, en opnieuw gevuld met de juiste kleur.
De volgende ochtend vol met goede moed begonnen met de wagen te inspecteren. Als eerst de lak gemeten, waarbij we merkte dat de GTI aan bakboord’s zijde wel erg hoog in zijn waardes zat, wat er op duidde dat de wagen was overgespoten.
En ondanks dat de lak in een hele goede staat leek te zijn, bleek dit wel anders toen we de Scangrip aanzette. Het plaatje hier onder is slechts 1 voorbeeld van hoe de lak er aan toe was.
En toen was het tijd om te gaan polijsten.
Na een paar test schoten werd hey duidelijk dat de opgespoten toch weer aan de pittige kant was. Op de kunststof en de gespoten delen na hebben we alles aangepakt met Gyeon Compound+ en de paarse rotary pads van het zelfde merk.
Over het algemeen hadden we hier wel 2 a 3 hit voor nodig, maar dat gaf wel een leuk resultaat… alleen niet zonder wat hologrammen.
Maar deze verdwenen weer als sneeuw voor de zon na een hit met Scholl S3 en Paarse pad. hiermee hebben we ook de kunststof delen aangepakt, maar hier kwamen ook weer meerdere hits bij kijken.
De gespoten delen lieten zich een stuk lekkerder corrigeren. De foto hieronder was het resultaat na 1 hit Scholl S17 en een oranje pad.
Met deze combinatie hebben ook alle delen nog aangepakt. Hieronder nog nog een voor en na foto. de bovenste is na
Ook aan de B stijlen viel nog wat resultaat te boeken. de foto hieronder was na 1 hit met S30 op de Ibrid met een gele pad. Deze later nog afgewerkt met Rupes wit.
Nadat de hele auto een (of 2) hit(s) met S17 hadden gekregen, hebben we auto ontvet door hem in te foamen met Nanolex prewash, en hem nogmaals grondig te wassen. Nadat we de auto gedroogd hadden, vonden we het wel welletjes geweest voor de dag.
De zondag stond in het teken van het preppen voor en het coaten van de auto. Als eerst de auto nog een rondje gepolijst met Gyeon Primer en witte rupes pads, en omdat we daarna meteen door gingen met het coaten, hebben we de auto nog een keer ontvet met Gyeon Prep.
Als coating had de eigenaar gekozen voor de “Zluytr Details SuperCoat XR5000”. Nee hoor, gewoon Cancoat in een ander potje
De deurstijlen hadden we 2 laagjes Mohs gegeven. Dit voornamelijk omdat Mohs makkelijker af te nemen is, en je zo minder wrijving heb op deze gevoelige delen. (in mijn zondagse kloffie )
De wielkasten en onbehandelde kunststof delen kregen een laagje Trim, en de remklauwen een een laagje Rim.
1 ding waar ik me het hele weekend aan stoorde waren de roestige naven. Dit is (onderanderen) een VW kwaaltje, en in mijn ogen een afbreuk aan de wagen. Daarom hebben we nog even de tijd genomen om deze af te plakken en te spuiten met Hammerite. (all about the details)
En natuurlijk konden ook de velgen niet achter blijven. deze werden gepolijst met Scholl S30 en beschermd met Gyeon Rim. Het velg bed kregen we niet helemaal als gehoopt, maar de waren wel erg gehavend. De banden hebben we gevoed met Q2 Tire.
En daarna zat er niks anders op dan genieten van het uitzicht
De dag er na werd de auto weer opgehaald. Voor de tijd uiteraard de velgen weer gemonteerd en als last toch nog een laagje Cure gegeven.
Alleen moet ik de mooie na foto’s schuldig blijven. Sowieso stond de zon volop te schijnen, en dan is het altijd heel moeilijk om de wagen een beetje knap op de foto te krijgen, maar toen ik toch probeerde een paar plaatjes te schieten, vloog er een meeuw langs die de auto wel mooi vond glansen, en zag ik een meeuwenflats voor mijn neus op de motorkap vallen. Niet zo heel ideaal 15 minuten voor dat de auto opgehaald werd.
Dus snel even terug naar huis gereden en de motorkap afgespoten en gedroogd met de airforce laster. Gelukkig kon de eigenaar er wel om lachen.
Dit zij de enige foto die ik kon schieten: (en niet echt om liefdesbrieven over te schrijven )
Maar de sheeting was in iedergeval wel in orde.