Hallo (jonge)lui,
Ik dacht dat ik deze detail al eens had uitgeschreven, maar dat bleek niet waar te zijn. Dus daarom hierbij alsnog de full detail van deze Golf V.
Een beste poos geleden heb ik Volkswagen Golf 5 van een maat van mij onder handen genomen. Hij had de auto twee maanden voor de detail aangekocht en de auto had naar mijn inziens nog nooit een full detail genoten. Het wassen met een 2 emmer systeem was hem ook nog niet bekend. Daarom op voorhand al wat instructies gegeven om de auto naderhand netjes te houden. Op de auto waren zeer veel imperfecties aanwezig. Denk hierbij aan een swirl walhalla en een krasstraat paradrijs. De auto wordt weinig gebruikt, enkel in het weekend. Wel staat de auto onder een afdak. Nadeel van in Barneveld wonen is de bom fijnstof die altijd op de auto's ligt. Dit veroorzaakt door de extreem grote kippen populatie in deze omgeving. De auto had een kilometerstand van iets meer dan 80.000 kilometer. De uitvoering betrof een GTI.
Dinsdag avond begonnen met de auto te wassen. Hiervoor heb ik de volgende middelen gebruikt:
- Shampoo : (PB Slick Suds Concentrated Wash)
- Washmitt: (Monello Thick mitt)
- Hulpmiddelen: (Valvet pro kwast) & (Een kleine borstel)
- Nilfisk 120 bar
De sierlijsten waren erg vuil, net zoals de grill en andere plastic delen van de auto..
Met een wondersponsje van de action de sierlijsten gereinigd. Hierna met Poorboys APC+D (1:10) de sierlijsten nogmaals gereinigd. Hierbij ook gebruikmakend van een borstel gemaakt van paardenhaar, gekocht bij de dierenspeciaalzaak.
De auto schoon gespoten en afgedroogd met de grote Monello droogdoek.
Omdat de Non-Ferro de vorige keer op was bij Carclean heb ik een liter Dodo Juice Ferrous dueller iron besteld. Helaas heb ik met dit product niet echt schik. De spraykop van de fles was verschrikkelijk. Uiteindelijk heb ik de inhoud over gegoten in een Perfetto fles van monello. Toen ging het al een heel stuk beter. Ondanks de vele snelweg kilometers, was er weinig ijzer verontreiniging aanwezig op de lak.
Hierna was het dinsdag avond 11 uur uur. Hoog tijd voor een biertje, de zon ging immers toch al onder. De auto overdekt binnen neergezet en klaargemaakt om de volgende dag mee verder te gaan.
Woensdag ochtend begonnen met het kleien van de auto. Hiervoor heb ik de Monello klei set gebruikt in combinatie met de Dodo Juice born to be slippy welke was gemengd in een Monello maatverdeling fles. Op de lak was veel verontreinig aanwezig. Voornamelijk rond de wielkasten wat asfalt en teer aanwezig.
Polijsten
Zoals iedereen had kunnen gokken, een duitse beton lak. Niet veel anders dan mijn eigen auto (Golf 4) Niet door heen te komen. Dit kost natuurlijk heel erg veel tijd. Vooral de dierepe krassen gaan op een gegeven moment op je zenuwen werken. Daarom het volgende stappenplan aangehouden.
- 3 hits met Scholl S3 in combinatie met de Monello Wool pad
- Gefinisht met Monello Finale op een Monello witte pad (5,5")
- Lokaal het één en andeer gepakt met Scholl S3 in combinatie met de gele Monello pad op een kleine steunplaat.
Dit alles gedaan met de Dap900 V2.
In de zomer stoft dat polijstmiddel altijd zo lekker!
Wetsanden:
Op veel plekke waren diepere krassen aanwezig die met enkel polijsten niet voldoende waren te corrigeren. Daarom heb ik deze plekken gewetsand met de volgende artikelen:
- Finesse hand schuurblokje
- Polijstschijfjes grit 2000
- Polijstschijfjes grit 2500
- Schuurpapier (wet) korrel 3000.
Enkele sfeerimpressies:
Lakverzegeling
Nu alles (zo ver mogelijk) netjes is, moet de lak beschermd worden. Omdat de klant duurzaamheid van het product zeer belangrijk vindt, is er gekozen voor de Nanolex Si3D coating. De lak heb ik ontvet met de Nanolex EX of Gyeon Prep. Hierna de hele auto voorzien van de coating. De nanolex coating verwerkte gemakkelijk. Je moet zeer gestructureerd te werk gaan, anders sla je delen over. De auto krijgt een veel diepere glans door dit middel. Het waren warme dagen, de Si3D droogte naar mijn mening soms iets te snel waardoor het uitbuffen lastig werd.
De sierlijsten, koplampen en achterlichten ontvet met Geon Prep. Hierna behandeld met Gyeon Trim.
Ramen
- De ramen zijn eerst gepolijst met Monello Mezzo op een Oranje Monello pad (5,5").
- Naderhand is al het glas gepolijst met Nanolex Glass polish op een Gele monello pad (5,5").
- Ramen goed ontvet met Nanolex EX op een Monello Peluche Verde.
Als laatste de Nanolex Glass coating aangebracht en 3 minuten laten curen. Uiteindelijk afgenomen met een zachte doek.
Over dit middel ben ik zeer te spreken. Ongelooflijk resultaat bij regen!
Velgen
De velgen waren al niet heel netjes meer. Zover ik kon heb ik ze nog iets opgeknapt. De velgen zouden binnen een niet al te lange tijd toch opnieuw gecoat worden.
- Gepolijst met Scholl S3 in combinatie met een cone
- Ontvet met Geon Prep
- Uiteindelijk in de 845 gezet
- Banden in de Gyeon Tire gezet.
- 4 uurtjes laten uitharden in de zon
Interieur:
- Binnenkant van de ramen behandeld met Nanolex Glass Cleaner.
- Plastic in de Poorboys Trim restorer gezet.
- Alles goed uitgezogen met de miele stofzuiger van moeders.
Uitlaat:
Uitlaat behandeld met Belgom. Deze is nu weer helemaal fris en netjes.
Dit was het zo ongeveer wel denk ik. +/- 25 uur mee druk geweest.
Groeten!
Ik dacht dat ik deze detail al eens had uitgeschreven, maar dat bleek niet waar te zijn. Dus daarom hierbij alsnog de full detail van deze Golf V.
Een beste poos geleden heb ik Volkswagen Golf 5 van een maat van mij onder handen genomen. Hij had de auto twee maanden voor de detail aangekocht en de auto had naar mijn inziens nog nooit een full detail genoten. Het wassen met een 2 emmer systeem was hem ook nog niet bekend. Daarom op voorhand al wat instructies gegeven om de auto naderhand netjes te houden. Op de auto waren zeer veel imperfecties aanwezig. Denk hierbij aan een swirl walhalla en een krasstraat paradrijs. De auto wordt weinig gebruikt, enkel in het weekend. Wel staat de auto onder een afdak. Nadeel van in Barneveld wonen is de bom fijnstof die altijd op de auto's ligt. Dit veroorzaakt door de extreem grote kippen populatie in deze omgeving. De auto had een kilometerstand van iets meer dan 80.000 kilometer. De uitvoering betrof een GTI.
Dinsdag avond begonnen met de auto te wassen. Hiervoor heb ik de volgende middelen gebruikt:
- Shampoo : (PB Slick Suds Concentrated Wash)
- Washmitt: (Monello Thick mitt)
- Hulpmiddelen: (Valvet pro kwast) & (Een kleine borstel)
- Nilfisk 120 bar
De sierlijsten waren erg vuil, net zoals de grill en andere plastic delen van de auto..
Met een wondersponsje van de action de sierlijsten gereinigd. Hierna met Poorboys APC+D (1:10) de sierlijsten nogmaals gereinigd. Hierbij ook gebruikmakend van een borstel gemaakt van paardenhaar, gekocht bij de dierenspeciaalzaak.
De auto schoon gespoten en afgedroogd met de grote Monello droogdoek.
Omdat de Non-Ferro de vorige keer op was bij Carclean heb ik een liter Dodo Juice Ferrous dueller iron besteld. Helaas heb ik met dit product niet echt schik. De spraykop van de fles was verschrikkelijk. Uiteindelijk heb ik de inhoud over gegoten in een Perfetto fles van monello. Toen ging het al een heel stuk beter. Ondanks de vele snelweg kilometers, was er weinig ijzer verontreiniging aanwezig op de lak.
Hierna was het dinsdag avond 11 uur uur. Hoog tijd voor een biertje, de zon ging immers toch al onder. De auto overdekt binnen neergezet en klaargemaakt om de volgende dag mee verder te gaan.
Woensdag ochtend begonnen met het kleien van de auto. Hiervoor heb ik de Monello klei set gebruikt in combinatie met de Dodo Juice born to be slippy welke was gemengd in een Monello maatverdeling fles. Op de lak was veel verontreinig aanwezig. Voornamelijk rond de wielkasten wat asfalt en teer aanwezig.
Polijsten
Zoals iedereen had kunnen gokken, een duitse beton lak. Niet veel anders dan mijn eigen auto (Golf 4) Niet door heen te komen. Dit kost natuurlijk heel erg veel tijd. Vooral de dierepe krassen gaan op een gegeven moment op je zenuwen werken. Daarom het volgende stappenplan aangehouden.
- 3 hits met Scholl S3 in combinatie met de Monello Wool pad
- Gefinisht met Monello Finale op een Monello witte pad (5,5")
- Lokaal het één en andeer gepakt met Scholl S3 in combinatie met de gele Monello pad op een kleine steunplaat.
Dit alles gedaan met de Dap900 V2.
In de zomer stoft dat polijstmiddel altijd zo lekker!
Wetsanden:
Op veel plekke waren diepere krassen aanwezig die met enkel polijsten niet voldoende waren te corrigeren. Daarom heb ik deze plekken gewetsand met de volgende artikelen:
- Finesse hand schuurblokje
- Polijstschijfjes grit 2000
- Polijstschijfjes grit 2500
- Schuurpapier (wet) korrel 3000.
Enkele sfeerimpressies:
Lakverzegeling
Nu alles (zo ver mogelijk) netjes is, moet de lak beschermd worden. Omdat de klant duurzaamheid van het product zeer belangrijk vindt, is er gekozen voor de Nanolex Si3D coating. De lak heb ik ontvet met de Nanolex EX of Gyeon Prep. Hierna de hele auto voorzien van de coating. De nanolex coating verwerkte gemakkelijk. Je moet zeer gestructureerd te werk gaan, anders sla je delen over. De auto krijgt een veel diepere glans door dit middel. Het waren warme dagen, de Si3D droogte naar mijn mening soms iets te snel waardoor het uitbuffen lastig werd.
De sierlijsten, koplampen en achterlichten ontvet met Geon Prep. Hierna behandeld met Gyeon Trim.
Ramen
- De ramen zijn eerst gepolijst met Monello Mezzo op een Oranje Monello pad (5,5").
- Naderhand is al het glas gepolijst met Nanolex Glass polish op een Gele monello pad (5,5").
- Ramen goed ontvet met Nanolex EX op een Monello Peluche Verde.
Als laatste de Nanolex Glass coating aangebracht en 3 minuten laten curen. Uiteindelijk afgenomen met een zachte doek.
Over dit middel ben ik zeer te spreken. Ongelooflijk resultaat bij regen!
Velgen
De velgen waren al niet heel netjes meer. Zover ik kon heb ik ze nog iets opgeknapt. De velgen zouden binnen een niet al te lange tijd toch opnieuw gecoat worden.
- Gepolijst met Scholl S3 in combinatie met een cone
- Ontvet met Geon Prep
- Uiteindelijk in de 845 gezet
- Banden in de Gyeon Tire gezet.
- 4 uurtjes laten uitharden in de zon
Interieur:
- Binnenkant van de ramen behandeld met Nanolex Glass Cleaner.
- Plastic in de Poorboys Trim restorer gezet.
- Alles goed uitgezogen met de miele stofzuiger van moeders.
Uitlaat:
Uitlaat behandeld met Belgom. Deze is nu weer helemaal fris en netjes.
Dit was het zo ongeveer wel denk ik. +/- 25 uur mee druk geweest.
Groeten!