• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Graag advies over wax/sealant/glaze

Sandersw

Detailing trainee
9 feb 2013
2
47
Deleted post.

Ik lees ook weleens over 'het toppen van de wax', wat houdt dit precies in?
Mvgr,
Sander

Laatst bewerkt:
Misschien een idee om mijn beginnerstopic eens te lezen - vermoed dat je dan veel vragen beantwoord zult zien.
https://forum.Carclean.com/threads/aanschaf-beginners-poetsmiddelen.10952/

+1 inge; lees het stappenplan door. Er zijn meerdere fijne shampoos die lekkerder zijn dan die van de Action. Kleien is om de viezigheid te verwijderen die na het wassen nog op de lak aanwezig is. Het toppen van wax is een tweede waxlaag aanbrengen.

Even reageren.
Als eerste ben je zo'n jonge leeftijd al goed bezig.

Met kleien was ik eerste instantie erg voorzichtig mee, maar het werkt echt.
Vooral als je dit nog nooit hebt gedaan met je huidige auto zul je er versteld van staan hoeveel vuiligheid eraf komt.
Ondanks dat je dacht dat je de auto toch goed onderhoudt.

PB's sealant is prima wordt ook wel EX-P genoemd, blijft zeker 5 á 6 maanden zitten.
Bij gebruik van een Carnauba wax om af te toppen als mogelijk een nacht wachten na dat EX-P is uit gewrijven.
Bij Carnauba wax heb je genoeg keus en is heel erg persoonlijk.

Het gebruik van een glaze (black hole) verschillen de meningen nog al.
Heb het zelf maar een keer gebruik op een auto die ik daarna gelijk heb verkocht.
Wel geloof ik dat door gebruik van glaze de standtijd van de wax/sealant verminderd.

Je vader is niet echt slim met een waxoyl behandeling, heb ik zelf bij diezelfde auto ook laten doen.
Wat een weggegooid geld, mocht eerst diversen opnieuw worden gedaan omdat het niet goed gedaan was.
Toen was het binnen een paar maanden verdwenen, had beter het geld kunnen besteden aan detail producten ,^^

Verder zou ik als ik jouw was maar eens goed gaan lezen over ervaringen van andere.
Heb jij daarna nog vragen niet twijfelen maar gewoon vragen.
Alvast succes.
Mausrock.

sander;315643 zei:
We hebben de auto vorige maand in de was gezet. Maar dit ging zo stroef, vanwege de Waxoyl, uitpoetsen was een ramp!:auw
Maargoed, dit betekent wel dat na 3 jaar nog steeds de Waxoyl een beschermende functie heeft.

Mag ik even goed rofl met deze bewering ?

Op het forum is een vergelijkende test te vinden waaruit blijkt dat na 3 ? maanden er NIKS meer over bleef van die beschermlaag ......

Op Turtle wax wordt misschien wel neergekeken door 98% van de leden hier , het wil niet zeggen dat ie daarom slechtere bescherming bied :

als je een goede voorbereiding doet (kleien, polijsten) zal de Turtle-wax net zo mooi zijn als bijna iedere andere wax , enkel de standtijd zal (misschien OF meestal ) minder zijn .

Ik heb zelf ook Turtle wax maar ook wax van bvb 90 € voor 200 ml :-b .

Hoi Sander,

wellicht is het volgen van een clinic bij CarClean wel een hele goede voor je: echt deskundig advies, vriendelijk volk en steekt er in een redelijke korte een heleboel van op.
In mijn onderschrift staan ook nog linkjes naar het stappenplan wat Dibbuz heeft geschreven. Per stap de keuze uit middelen welk 'goed zijn bevonden' door zowel CarClean als mede de leden alhier.
Daarbij kan je erg veel inlezen op het forum; hier is ook alles in delen gesplitst en is een review sectie waarin veelal nader op bepaalde punten wordt ingegaan ( voors en tegens )

Wat betreft de Waxoyl: dit zit er niet meer op ben ik bang. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer en om die reden wellicht verstandig om hier gewoon niet te veel op in te gaan / over na te denken.

Shampoo:
- Dodo Juice - Born To Be Mild: heeft nu net voor 3e keer op rij ( wereldwijd ) de hoofdprijs gewonnen als shampoo van het jaar ( zegt wel wat denk ik zo )
- Monello - Lavare: uitgebracht door CarClean met aangegeven specificaties en wordt goed opgepakt door de leden als zeer
- Poorboys World - Super Slick & Suds: lekker ruikende shampoo waarvan niet veel nodig is en zeer goed zijn werk doet ( en ook veel verkocht wordt als ik het begrijp )

Gebruik een goede washandschoen ( Monelle / Meguiars Washmitt ) of de wat duurdere en wat meer onderhoud vragende Dodo Juice - Supernatural Short Hair Wash Mitt
( wellicht als het je echt goed bevalt dat detailen en trede hoger wilt gaan )
Ook een goede droogdoek ( Monello - Senza Acqua Drying Towel of de CSF - Delirium Orange Drying Towel ) is erg raadzaam: nemen goed water op en geven geen krasjes tijdens afname van het water

Gebruik 2 emmers ( 1 met shampoo-water + 1 met alleen spoelwater ) zodat je basis goed en schoon is/blijft

Kleien doet geen pijn ( ook niet aan de auto ), neem een milde klei ( Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay ) en je zal vol verbazing zien hoeveel bende er nog van je lak afkomt ( jip, ook bij de nieuwe auto ! )

Black Hole kan op alle 2 de auto's, geeft weer wat meer glans en kan de eventuele ieniemienie-krasjes verbergen ( ook prettig )
Altijd eerst de glaze ( indien je deze gebruikt ) en dan pas de beschermlaag ( wax bv )

Toppen: aanleggen van 2e beschermlaag, veelal een wax op een sealant of coating. Niet verplicht maar geeft je zekerheid dat je echt alles hebt bedekt met beschermlaag.
Mijn advies is om de dag erna pas de 2e laag te zetten; zodoende is de eerste goed uitgehard.

Was 'm in een notendop, veel leesplezier en bovenal geniet van je auto

Ow ja, misschien wil vaders helpen investeren in het mooi maken en houden van de auto's .... 1e aanschaf is wat pittig maar je hebt met alles er wel jááááren plezier van !

Hey Sander,

Als beginner zou ik naar het Mothers-clay setje grijpen. Genoeg klei voor 2 wagens en als je de spray 1/1 verdund kom je er wel voor de 2 kleine auto's. (gratis doekje bij het setje)

De glaze laat ik volledig aan jouw. Op een zwarte auto heb ik wel alleen maar goeds gehoord van Black Hole. Ofwel als je niet machinaal polijst, de goude oude Autoglym SRP;) .

Als wax zou ik ook de Collinte 845 of 476S niet vergeten. Goedkope waxen met een zeer goede standtijd en mooie looks. Werk je liever met paste of vloeibare wax?

Vergeet ook niet goede doeken te kopen en wat padjes. Ik wilde hier in het begin ook op besparen maar is geen goed idee :lol

Ga voor de Monello's verde doeken ..; Goede prijs - kwaliteit.
En de Edgeless Foam applicators zijn ook van goede kwaliteit.

Dus wassen, kleien, Cleanen met een polish, glazen (optie), waxen... en genieten van de bling !

In ieder geval vééééél poetsplezier !

Grtz

- Zou 'm niet daar mee toppen gezien ik de meerwaarde niet echt kan vinden in die producten
- Méééér dan genoeg hoor, staat volgens mij wel ergens in de how-to's hoe je moet kleien ( sorry ff te lui nu )
- Méér dan genoeg om je auto 5 jaar te voorzien van een nieuwe laag .... no worries dus
- Bijhouden met wassen en een detailerspray om zodoende elke keer netjes voor de dag te komen

* Lees je anders goed in de diverse handleidingen die reeds geschreven staat op het forum

Uiteraard is niets in het stappenplan een verplichting en als je afwijkt zal de lak niet er van af vallen. Echter blijkt dat de voorbereiding vaak het belangrijkste van alles is. Een wax van 200euro zonder voorbereiding op een auto kwakken maakt niet dat je 1 jaar beschermt bent. Het kleien is onderdeel van het diep reinigen van de lak zodat de wax/sealant die je erna erop aanbrengt beter hecht en uiteindelijk ook langer blijft zitten en betere bescherming bied.

Nogmaals, het is niet verplicht maar wel een aanrader. Tip: pak een boterhamzakje, duw je vingers erin en voel dan nog eens over de lak. Je zult merken dat je in een keer allerlei puntjes voelt...

Je auto is van 2003. Ik raad je echt aan om te kleien! Nu denk je nog dat de lak schoon is, na het kleien weet je beter!
Maw: 1 wassen, 2 kleien, 3 nog een keer wassen en dan drogen, 4 Black Hole handmatig aanbrengen want tis maar een klein autotje, 5 EXP of Natty's of beide (eerst de EXP en uurtje of wat later de Natty's)

Sandersw;316032 zei:
PS. Hoelang blijft de Poorboys Black Hole Show Glaze zitten?
Deze verdwijnt langzaam, optimale effect heb je een week of 4-5 daarna wordt het steeds minder het is niet dat het ineens weg is.

Sandersw;316032 zei:
Ik heb wel waskrasjes/swirls die er mee weg zouden kunnen gaan.
Die zijn niet weg maar verborgen, geen onbelangrijk verschil :)

[/quote]
Ik zit er aan te denken om hem te 1: Wassen, 2:Black Hole Glaze Poorboys (machinaal) 3: Waxen/af toppen met Carnauba wax (maakt het uit welke)?[/quote]

Als je budget beperkt is dan zou dit mijn stappenplan zijn:

1. Wassen
2. Kleien met Mother's claykit
3. Reinigen/optimaliseren met Monello Mezzo en een witte handpad (inwerken zoals de video in het stappenplan)
4. EX-P

Vooral stap 2 en 3 gaan voor het resultaat zorgen.
Je maakt je zorgen over de sealant, kan ik zeker begrijpen maar is echt niet nodig.
Er gebeurt niets met je lak in negatieve zin, deze zal juist enorm opknappen.

Woon je in de buurt of ben je bereid om de reis te maken dan ben je van harte welkom bij ons en kunnen we het een en ander laten zien voordat je iets aanschaft.
Dan weet je zeker dat de producten die je koopt het resultaat geven waar je naar op zoek bent.

Waarom schaf je van Mothers niet de wax system set + kleiset aan dan ben je geheel voorzien op doeken + mit na. En die zou ik van Monello nemen.

Deze sets : https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/Mothers_Ultimate_Wax_System_kit__100861 (Mothers Ultimate Wax System) en https://www.Carclean.com/product/Mo...lay_Bar_Paint_Saving_System_kit__07240_101424 (Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit) en als doeken https://www.Carclean.com/product/Monello/Microfiber_bundel_Trio__102097(https://www.Carclean.com/product/Monello/Microfiber_bundel_Trio__102097)

Als ik bovenstaande optel dan ben je voor ca. 180,-- a 190,-- euro "helemaal" klaar, d.w.z. dan heb je een goede begin set ervan uitgaande dat je al 2 emmers hebt. Verder zou je dan nu even niets nodig hebben.

En ja ik weet het ook een kleine 200,-- euro is veel geld - maar je doet jezelf er een enorm plezier mee en kunt lang toe met de spullen die je dan hebt. Het geeft je dan ook ene goede basis om verder uit te breidden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sandersw;315643 zei:
Maar dit ging zo stroef, vanwege de Waxoyl, uitpoetsen was een ramp!
Maargoed, dit betekent wel dat na 3 jaar nog steeds de Waxoyl een beschermende functie heeft.
Eerlijk gezegd denk ik dat het meer komt doordat de wax te dik is aangebracht of de wax zelf dan de Waxoyl laag.
Deze blijft namelijk bij lange na geen 3 jaar zitten en zou ook nooit het probleem kunnen zijn al was het vorige week aangebracht.

inge;316039 zei:
Waarom schaf je van Mothers niet de wax system set + kleiset aan dan ben je geheel voorzien op doeken + mit na. En die zou ik van Monello nemen.

Deze sets : https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/Mothers_Ultimate_Wax_System_kit__100861 (Mothers Ultimate Wax System) en https://www.Carclean.com/product/Mo...lay_Bar_Paint_Saving_System_kit__07240_101424 (Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit) en als doeken https://www.Carclean.com/product/Monello/Microfiber_bundel_Trio__102097(https://www.Carclean.com/product/Monello/Microfiber_bundel_Trio__102097)

Als ik bovenstaande optel dan ben je voor ca. 180,-- a 190,-- euro "helemaal" klaar, d.w.z. dan heb je een goede begin set ervan uitgaande dat je al 2 emmers hebt. Verder zou je dan nu even niets nodig hebben.

En ja ik weet het ook een kleine 200,-- euro is veel geld - maar je doet jezelf er een enorm plezier mee en kunt lang toe met de spullen die je dan hebt. Het geeft je dan ook ene goede basis om verder uit te breidden.

+1

Wat betrefd kleien zoek ff 6 x op youtube. Zo heb ik het geleerd.

Je wilt hem alleen met een mit poetsen en een beetje blackhole eropgooien.
Dan machinaal in een wax zetten.

Ik kom steeds meer terug op goedkoop = duurkoop
Merk het bij erg veel en bedoel niet eens detailing betreft.

Bekijk wat filmpjes. Wat show off topics. En weeg af wat voor jouw de beste optie is.

Laatst bewerkt door een moderator: