• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Grove beschadiging tijdens polijsten, OORZAAK GEZOCHT

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
Onlangs bezig geweest met een metallic zwarte BMW 1 serie van een kleine 1,5 jaar oud (zie onderste foto).
Tijdens het polijsten is het volgende 'gebeurd'.

Auto is gewassen, gekleid, gedroogd.
Vervolgens meerdere delen reeds gepolijst en ik ben bezig met de voorbumper.

Ik polijst met een Rotary (Flex), Oranje Monello pad en Monello Mezzo.
Rotary tegen standje 4 aan, dus zo'n 1500 toeren (aantal toeren doe ik even uit mijn hoofd, maar volgens mij klopt het).

Rechts vooraan de voorbumper (bovenzijde) begonnen en geen bijzonders.
Gaat prima, lak aantal keren gevoeld op warmte en dat is prima.
Aan bijna het eind van deze pass (dus links bovenaan) komt er ineens het volgende onder de pad vandaan!
Pad heeft niet stil gestaan of wat dan ook.
Foto is in het echt totaal zo'n 5 cm schat ik:

Een grove beschadiging!
Een soort winkelhaak diepe kras, daaronder wat losse lak en een soort vingerafdruk effect.
Hoe kan dit ontstaan zijn?

Zelf vermoed ik haast dat de auto een keer een steentje erop moet hebben gehad ofzo en dat er al lucht onder de lak zat / lak los lag o.i.d.
Ik heb natuurlijk niet met een loep gekeken, maar voor de behandeling heb ik niets aan de bumper kunnen zien.
Hoop dat iemand een verklaring kan geven, misschien een lakprobleem vanaf fabrikant?

Dit is de auto (na volledige behandeling die overigens verder goed was geslaagd).
De schadeplek zie je links boven de linker nier.
Grotefoto-4FITXR4Z.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is het een soort clear-bra. En mogelijk ben je erdoor gescheurd en is dit effect onstaan. Blanke lak kan zo'n effect volgens mij gewoon niet hebben.


Ziet er echt exact uit als een sheur in een clear-bra / plastic folie. Ik had exact hetzelfde effect op een PU screenfolie (zelfde materiaal) toen ik die gescheurd had.
 
Ik denk dat de bumper ter plaatse ooit schade heeft gehad: als dat gebeurd is terwijl de auto geparkeerd stond, en de 'deuk' in de bumper later vanzelf is hersteld, waardoor ie op het zicht onbeschadigd was. De lak is op die plek waarschijnlijk (onzichtbaar) gebarsten, en dat is bij het polijsten waarschijnlijk zichtbaar geworden.

Dat is in elk geval de logische verklaring die ik kan bedenken.
 
toch een typisch gevalletje van een plastieke bumper die te warm is geworden. Heb het zelf ook spijtig genoeg al eens meegemaakt. Met een rotary en bumpers altijd uitkijken, ik vind een oranje pad en standje vier dan al erg hoog, durf ik niet aan. Liever een hit extra met een product en pad die minder warmte veroorzaken.
Het plastic en de lak worden in een klap zo warm dat de lak door de beweging van de pad als het ware aan de kant worden geduwd.
 
rodders Ik dacht daar uiteraard zelf als eerst ook aan, maar ik kan die 'winkelhaak' en het kapotte daaronder niet verklaren.
Het gedeelte links op de foto zou inderdaad 'verschuivende' lak kunnen zijn, maar de rest lijkt me heel wat anders...

Ook heb ik de lak meteen nadat ik dit ontdekte gevoeld en deze was eerder lauw dan warm...
 
De 'vingerafdruk' komt door oververhitting en dan krijg je dit.

De andere schade lijkt alsof de lak is gaan schuiven en open gebroken is. Waarschijnlijk ook door diezelfde oververhitting.

Maar gek is het wel!
 
  • Leuk
Reactions: Svenn21